Ideaoita mistä köyhä saisi luotua hyvän joulumielen vähällä?
En kerjää sääliä enkä lahjoja missään facen ryhmissä. Mieli ollut matala jo pitkään, joten saisinko vinkkejä mistä saisin ilmaista piristystä jouluun? Tekemistä mitä nyt vaan keksitte. Tontut kurkkii ikkunoista joten pidetään keskustelu asiallisena.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Joulukirkot ovat ilmaisia, kuuntelemaan joulukuoroja jne.
Kiva idea. Kiitos paljon ja hyvää joulumieltä.
Jos olet kristitty, mene kirkkoon. Jos et, et saa juhlia joulua. Pakanat vois korvata kirkolle jos sekaantuvat joulun viettoon.
Itse tykkään kierrellä ja katsella ihmisten laittamia jouluvaloja ja lasten leikkejä. Hautausmaat ovat myös todella kauniita.
Glögiä, suklaata ja pipareita...
Hyvää joulua sulle.
Mulla on se taktiikka etten vietä joulua erikoisesti. En pidä jouluruoista mitenkään älyttömästi. Suklaakonvehti sai viimeksi vatsan ärtymään, oli liian tummaa ja oli viimeinen kerta niitä - ellei ole pienempi vaalea. Sinkkuna olisin muutenkin yksin, sukulainen on äreä ja vihakas. Ja en halua mitään nihkeää tunnelmaa eetteristä muiden jouluvietosta, juhlapyhinä ei ole yleensä hyvä tunnelma mielestäni, ehkä osa riitelee? Yritän keksiä omia tekemisiä kotona tai kävely. Hankin ehkä itse kirjan tms. Videota. Soitan sukulaiselle, mutta eipä siellä ole kai mitään erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kristitty, mene kirkkoon. Jos et, et saa juhlia joulua. Pakanat vois korvata kirkolle jos sekaantuvat joulun viettoon.
Jeesusko syntyi jouluaattona? Kyllä tässä on puurot ja vellit sekaisin, joten kyllä kaikilla on oikeus juhlia tavallansa. Pitäisikö kristittyjen siirtää vaikka omaa juhlaansa niin pakanat voivat viettää omaansa?
Seurakunnilla on yleensä jouluateria köyhille. Jos ei ihmispaljous ja ilmainen ateriointi ahdista niin tuollaiseen voisi mennä. Kotiin voi ostaa jouluruokaa sillä summalla mikä normaalisti menisi arkena ruokaan. Jotain sitä pitää kuitenkin syödä.
Joulu on Suomessa kristittyjen juhla, kirkollinen juhlapyhä, jota pakanat ei saa juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Jumala rakastaa meitä kaikkia. Iloista ja avaraa joulumieltä sinullekin.
Kaikki mahdolliset ilmaiset joulutapahtumat ja jouluruokailut + joulukirkko+ haudoilla käyminen aattona. Ilmaisia pikkujoulujakin järjestetään joissain kaupungeissa. Itsetehdyt joulukoristeet. Piparien, torttujen yms jouluherkkujen leipominen.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään kierrellä ja katsella ihmisten laittamia jouluvaloja ja lasten leikkejä. Hautausmaat ovat myös todella kauniita.
Hyvää joulua sulle.
Ihana idea. Kiitoksia ja hyvää joulumieltä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää joulua sulle.
Ihania valoja on jo nyt esillä, ja monissa paikoissa on joulutori tai joulupiha, jossa on valojen lisäksi kaikkea mukavaa katseltavaa. Itselläni on led-kynttelikkö, ja ostin sen pariksi 50 sentillä kirpparilta ihanan joulupöytäliinan. Niillä saa jo tunnelman kasaan.
Jos on talviaktiviteettien ystävä, niin jäällä ja pulkkamäessä on usein aattonakin väkeä.
Hyvää joulun aikaa!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on se taktiikka etten vietä joulua erikoisesti. En pidä jouluruoista mitenkään älyttömästi. Suklaakonvehti sai viimeksi vatsan ärtymään, oli liian tummaa ja oli viimeinen kerta niitä - ellei ole pienempi vaalea. Sinkkuna olisin muutenkin yksin, sukulainen on äreä ja vihakas. Ja en halua mitään nihkeää tunnelmaa eetteristä muiden jouluvietosta, juhlapyhinä ei ole yleensä hyvä tunnelma mielestäni, ehkä osa riitelee? Yritän keksiä omia tekemisiä kotona tai kävely. Hankin ehkä itse kirjan tms. Videota. Soitan sukulaiselle, mutta eipä siellä ole kai mitään erikoista.
Lukeminen on oivaa puuhaa. Kiitos sinulle ja toivottavasti tänä jouluna on rauha maassa.
Minä haen diakoninilta joulukassi avustuksen, aiemmin ollut kassien jako päivänä joulupuuro, siitä saan joulumieltä kun olen työtön. Kirkollisissa ilmoituksissa oli jo hakupäivät.
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnilla on yleensä jouluateria köyhille. Jos ei ihmispaljous ja ilmainen ateriointi ahdista niin tuollaiseen voisi mennä. Kotiin voi ostaa jouluruokaa sillä summalla mikä normaalisti menisi arkena ruokaan. Jotain sitä pitää kuitenkin syödä.
Kiitos vinkistä, lupaan harkita sitä. Ihanaa joulumieltä sinulle.
Joulumielihän tulee puhtaasti asenteesta. Ei siihen rahaa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on Suomessa kristittyjen juhla, kirkollinen juhlapyhä, jota pakanat ei saa juhlia.
Palstatonttu ei pidä siitä, että olet noin tuomitseva ja ilkeä muita kohtaan. Rauhallista joulunodotusta sinullekin toivoo palstatonttu.
Vierailija kirjoitti:
Joulumielihän tulee puhtaasti asenteesta. Ei siihen rahaa tarvita.
En maininnut rahallista tekemistä, mutta hyvää joulumieltä sinullekin.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet oikeasti kristitty, niin sitä pipoa voi vähän löysätä. Jos vain tekeydyt kristityksi, niin lopeta feikkaus.
Jeesus ilmeisesti syntyi syksyllä, mutta joulua alettiin juhlia jonkun aiemman pakanajuhlan aikaan vuoden pimeimpänä aikana, siis pohjoisen pallonpuoliskon vinkkelistä.
Kristikunnan suurin juhla on pääsiäinen, Jeesuksen ristintyön ja ylösnousemuksen juhla. Joulu tulee hyvänä kakkosena mutta se on länsimaissa maallistumisen myötä monilla melko materialistinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesusko syntyi jouluaattona? Kyllä tässä on puurot ja vellit sekaisin, joten kyllä kaikilla on oikeus juhlia tavallansa. Pitäisikö kristittyjen siirtää vaikka omaa juhlaansa niin pakanat voivat viettää omaansa?
Ehkä Jeesus syntyi syksyllä. Mutta paremman tiedon puutteessa on päätelty että se olisi se 25.12. Kristityt saa juhlia Vapahtajansa syntymää. Jos siinä samalla joku juhlii joulupukkia tai sitä että on viinapullo kaapissa odottamassa niin hän juhlikoon sitä sitten. Ei minua paina jos joku juhlii omia juttujaan samana päivänä. Minä juhlin Jeesusta.
Joulukirkot ovat ilmaisia, kuuntelemaan joulukuoroja jne.