Ideaoita mistä köyhä saisi luotua hyvän joulumielen vähällä?
En kerjää sääliä enkä lahjoja missään facen ryhmissä. Mieli ollut matala jo pitkään, joten saisinko vinkkejä mistä saisin ilmaista piristystä jouluun? Tekemistä mitä nyt vaan keksitte. Tontut kurkkii ikkunoista joten pidetään keskustelu asiallisena.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kristitty, mene kirkkoon. Jos et, et saa juhlia joulua. Pakanat vois korvata kirkolle jos sekaantuvat joulun viettoon.
Jeesusko syntyi jouluaattona? Kyllä tässä on puurot ja vellit sekaisin, joten kyllä kaikilla on oikeus juhlia tavallansa. Pitäisikö kristittyjen siirtää vaikka omaa juhlaansa niin pakanat voivat viettää omaansa?
Ehkä Jeesus syntyi syksyllä. Mutta paremman tiedon puutteessa on päätelty että se olisi se 25.12. Kristityt saa juhlia Vapahtajansa syntymää. Jos siinä samalla joku juhlii joulupukkia tai sitä että on viinapullo kaapissa odottamassa niin hän juhlikoon sitä sitten. Ei minua paina jos joku juhlii omia juttujaan samana päivänä. Minä juhlin Jeesusta.
Miksi juhlit Jeeusta pakanoiden Julen aikaan etkä hänen oikeana syntymäpäivänään?
Minulle joulumieli tulee joulumusiikista. Käyn Kauneimmissa joululauluissa ja kuuntelen kotona joulumusiikkia. Herkuksi piparkakkuja ja vihreitä kuulia. Muuta en tarvitse.
Musiikki ja tuoksut vaikuttavat joulutunnelmaan. Pellillinen joulutorttuja ja pipareita ei paljoa maksa. Mainoksia, kauppoja ja kaupallista krääsää kannattaa välttää, varsinkin varattoman. Kirjastosta saa ilmaiseksi hyviä kirjoja ja leffoja jouluun, jolla aikaa kuluu siivillä, jos joulupyhät ovat ns. pakkopullaa.
Olen yleensä antanut itselleni sellaisen lahjan, että siivoan asunnon, raivaan komeroita, pesen ajoissa matot ja verhot, yms. Joulukoristeita esille fiiliksen mukaan.
Hevidiggareille on muuten taas tarjolla televisiossa Raskasta joulua aattoiltana.
Jouluelokuvat, kävely jouluvaloin koristellun kaupungin kaduilla, jouluruuat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kristitty, mene kirkkoon. Jos et, et saa juhlia joulua. Pakanat vois korvata kirkolle jos sekaantuvat joulun viettoon.
Jeesusko syntyi jouluaattona? Kyllä tässä on puurot ja vellit sekaisin, joten kyllä kaikilla on oikeus juhlia tavallansa. Pitäisikö kristittyjen siirtää vaikka omaa juhlaansa niin pakanat voivat viettää omaansa?
Ehkä Jeesus syntyi syksyllä. Mutta paremman tiedon puutteessa on päätelty että se olisi se 25.12. Kristityt saa juhlia Vapahtajansa syntymää. Jos siinä samalla joku juhlii joulupukkia tai sitä että on viinapullo kaapissa odottamassa niin hän juhlikoon sitä sitten. Ei minua paina jos joku juhlii omia juttujaan samana päivänä. Minä juhlin Jeesusta.
Miksi juhlit Jeeusta pakanoi
No milloin hänen oikea syntymäpäivä on? Olen juhlinut Jeesuksen syntymää Jouluna koska olen luullut että se on silloin. Niinkuin aika moni muukin ympäri maailmaa. Kierteletkö kenties kaikilta kyselemässä että miksi juhlivat, olettaen ihmisten tietävän että Jeesus olisi syntynyt joskus muulloin? Jeesus syntyi, ja se on ihmeellinen asia. Olisiko sinulla oikeita miksi kysymyksia? Jotain, mitä oikeasti pohdit?
Mene jo ekana adventtina kirkkoon ja käy joulukonserteissa, kirkoissa yleensä ilmaisia. Jouluaaton hartaus tai jouluyön messu tuovat hyvää joulumieltä. Kuuntele jouluradiota. Laita kotiin valosarjoja luomaan tunnelmaa, niitä saa edullisesti. Osta ruuat vasta aattona, niin ovat jo alennuksessa, mutta silti ihan hyviä.
Feliz Navidad🎅
Täällä on jo mainittukin joulutorit, joissa voi käydä katselemassa. Joulu tulee mm. tuoksuista, väreistä ja valoista. Valmiit piparkakkutaikinat ovat edullisia ja niistä leivottuja piparkakkuja paistaessa tulee kotiin ihana tuoksu. Myös pienet hyasintit ovat vain pari euroa ja myös niistä tulee joulun tuoksu. Mitkä olivat sinun lapsuutesi tuoksumuistoja? Tuoksut ovat syvimmällä aivoissamme.
Musiikki tuo myös joulutunnelmaa. Seurakunnissa on Kauneimmat joululaulut-tilaisuuksia. Voit myös etsiä Jouluradion taajuuden tai netissä sieltä voi valita mieluisan tyylin. Musiikki on monipuolista, ei pelkkää tingeltangelia.
Hyvää joulunodotusta Ap:lle ja muille palstalaisille!
M40 yli jotain. En ole viettänyt varsinaisesti joulua eron jälkeen. Käyn illalla myöhään haudalla sytyttämässä kynttilän mummolle. Ostan hyvän pihvin, sytytän kynttilän pöydälle ja suljen kaikki sähkövehkeet. Ja kiroan kaikkien naapurien värivaloja.
Vierailija kirjoitti:
Minulle joulumieli tulee joulumusiikista. Käyn Kauneimmissa joululauluissa ja kuuntelen kotona joulumusiikkia. Herkuksi piparkakkuja ja vihreitä kuulia. Muuta en tarvitse.
Hetken kestää elo tää synkä ja pimeää.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on Suomessa kristittyjen juhla, kirkollinen juhlapyhä, jota pakanat ei saa juhlia.
Kristityt ovat ottaneet joulun vieton pakanauskonnoista, kuten monet muutkin juhlapäivät. Joulua on juhlittu jo ennen kuin kristinusko on syntynytkään. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/12/23/joulun-pimea-menneisyys
Jos menisit palvelutaloihin avustajaksi Joulun alla, saisit hyvää mieltä ja Joulun tunnelmaa. Kenties kahvia yms. Joulujuhlien järjestämiseen tarvitaan apua. Niiissä on kuusi ja koristeluita. Voisit vaikka lukea satuja, lehtiä heille.
Toisiko joulumieltä myös sinulle se, että menisit johonkin auttamaan? Vaikka mukaan kerääjäksi johonkin joulukeräykseen, valmistamaan vapaaehtoisena jouluateriaa ilmaiseen jouluruokailuun tms? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu on Suomessa kristittyjen juhla, kirkollinen juhlapyhä, jota pakanat ei saa juhlia.
Kristityt ovat ottaneet joulun vieton pakanauskonnoista, kuten monet muutkin juhlapäivät. Joulua on juhlittu jo ennen kuin kristinusko on syntynytkään. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/12/23/joulun-pimea-menneisyys
Eivät varsinaisesti ottaneet mutta kristinuskon levitessä on ollut kätevää korvata pakanajuhlat kristillisillä juhlilla. Juhlia olisi ollut muuten liikaa ja haluttiin myös erottautua pakanuudesta, kun alettiin uskoa Kolmiyhteiseen Jumalaan.
Ihmisellä on myös tarve juhlia, ettei kaikki ole tasaista arkea. Jumalakin kehottaa Raamatussa pitämään juhlapäiviä (Vanhassa testamentissa). Tämä ei tarkoita ylenmääräistä alkoholin kanssa läträämistä vaan kivaa yhdessäoloa tai yksinoloa, kukin makunsa mukaan.
Jos ei ole kallis puhelinliittymä niin hyvää joulumieltä voi myös saada soittamalla suvun vanhuksille tai muuten tutuille, jos he ovat yksinäisiä. Tai menemällä käymään heidän luokseen, jos se heille sopii. Voit tarjota vaikka ulkoilutusapua.
Myös tutuille, väsyneille lapsiperheille voi tarjota apua esim. lastenhoitoa, leipomista, siivoamista ym. ja tietysti kysyä, minkälaista apua he tarvitsisivat.
Telkkarista tulee joulun aikaan elokuvia, konsertteja ja vaikka mitä jouluohjelma.
Kotiin tunnelma valaistus ja mukillinen glögiä tai vaikka teetä ja telkkaria katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä haen diakoninilta joulukassi avustuksen, aiemmin ollut kassien jako päivänä joulupuuro, siitä saan joulumieltä kun olen työtön. Kirkollisissa ilmoituksissa oli jo hakupäivät.
Missä päin maata tämä? Koitin etsiä tietoa oman alueen (Espoo) diakoniatyön jouluavustuksista, mutten löytänyt mitään. Tuollainen ruoka(?)kassi olisi iso apu ja toisi kovasti joulumieltä.
Minulle on vuosien ajan ollut tärkeintä, että en mene kauppaan jouluostosryntäyksen aikaan. Ostan kaappiin sen verran ruokaa ettei ruokakauppaan tarvitse mennä kuin joulukuun alussa. Toki voin lähempänä joulua käydä ostamassa hedelmiä, vihanneksi tai muuta ruoka-ainesta, joka ei useita viikkoja säily.
Toiseksi siivoan ja koristelen kotini jouluiseksi. Laitan esille jouluesineen, joka tuo mieleen hyviä joulumuistoja lapsuudesta, vaikka ulkopuoliset kauhistelevat esineen epämuodikkuutta.
Kolmanneksi valmistan jouluna jotain hyvää syötävää välittämättä kertyvistä kaloreista. En koe tarpeelliseksi valmistaa perinteisiä jouluruokia, koska en oikeastaan niistä pidä tai en ole koskaan edes maistanut. En ole koskaan itse paistanut joulukinkkua ja ajattelin sen joskus vielä tehdä. Ostin jo muutama vuosi sitten ritilällä varustetun kinkkuvuoan, mutta vielä en ole kinkkua ostanut.
Neljänneksi varaan itselle jotain mukavaa ajanvietettä. Lukemista, palapeli tai jotain muuta mukavaa puuhastelua.
Lähinnä viittasin siihen, kun toit erikseen esiin olevasi köyhä. Siihen sisältyy mielestäni oletus, että joulumieleen tarvitaan rahaa. Kiitos ja hyvää joulunodotusta sinulle :)