Ideaoita mistä köyhä saisi luotua hyvän joulumielen vähällä?
En kerjää sääliä enkä lahjoja missään facen ryhmissä. Mieli ollut matala jo pitkään, joten saisinko vinkkejä mistä saisin ilmaista piristystä jouluun? Tekemistä mitä nyt vaan keksitte. Tontut kurkkii ikkunoista joten pidetään keskustelu asiallisena.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulumielihän tulee puhtaasti asenteesta. Ei siihen rahaa tarvita.
En maininnut rahallista tekemistä, mutta hyvää joulumieltä sinullekin.
Lähinnä viittasin siihen, kun toit erikseen esiin olevasi köyhä. Siihen sisältyy mielestäni oletus, että joulumieleen tarvitaan rahaa. Kiitos ja hyvää joulunodotusta sinulle :)
Idea oli, että kerrottaisiin ideita joulunviettoon, joden toteuttaminen ei vaadi rahasijoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on Suomessa kristittyjen juhla, kirkollinen juhlapyhä, jota pakanat ei saa juhlia.
Miten aiot estää minua?
t. pakana
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kristitty, mene kirkkoon. Jos et, et saa juhlia joulua. Pakanat vois korvata kirkolle jos sekaantuvat joulun viettoon.
Juuri näin. Kristusmessussa jaetaan lahjoja, syödään kinkkua, on joulukuusi ja joulupukki.
Yule eli suomeksi joulu on ihan eri juhla.
Aina on ollut Jeesus juhla. Ei ole yhtään päälle liimattuja kristityt jutut.
t.persu ikuisesti
Sosiaalitoimistot jakaa lahjakortteja jouluna. Kannattaa kysyä ainakin sähköpostilla. Spr myös jakaa lahjakortteja ainakin täällä raumalla.
Kuukautta ennen aloitatte jouluntoivotukset? Adventtikaan ei ole vielä edes alkanut? Miten hoopoja olette?
Itse saan joulukiksejä kävelemällä pitkin poikin. On ihana kattella ihmisten koristeluja. Mä tykkään kuljeskella jouluisissa kaupoissa ja ostoskeskuksissa. Viikonloppuisin on joulumyyjäisiä, niissä käyn. Juon glögin tai muuten vaan fiilistelen.
Töissä tehtiin tällä viikolla joulujuttuja asiakkaden kanssa. Mielenterveyskuntoutujien kanssa: Joulusiivousta, leivottiin pipareita, torttuja, puuroa, glögit.. jouluisia askarteluita kierrätysmateriaaleista. Näitä tehdään vielä lisää. Teen kotiinkin.
Näissä tapaamispaikoissa voi käydä kaikki. Henkilökohtaisuuksia ei kysellä, mutta jos haluaa jutella henkilökohtaisiakin asioita kuin myös kahden keskinen jutustelu koulutetun henkilökunnan kanssa järjestyy.
Jos ilmaiset ruokajono tms jouluruoka paikat kiinnostaa, niin täällä osaavat muut neuvoja semmoisiinkin.
Vasta on marraskuu ja hyvin päässyt joulusykkeeseen jo mukaan.
Äitini hoksas muutama vuosi sitten lähikoulun joulujuhlan. Sittemmin laajentanut vierailujaan myös päiväkotien juhliin. Ei ole mistään ulos potkittu, kun siivosti on.
Vierailija kirjoitti:
Kuukautta ennen aloitatte jouluntoivotukset? Adventtikaan ei ole vielä edes alkanut? Miten hoopoja olette?
Ilmeisen hoopoja mielestäsi. Jouluhoopoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisen hoopoja mielestäsi. Jouluhoopoja!
On ilo kuulua jouluhoopojen joukkioon! 🤶🏻
Joulu töissä. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kristitty, mene kirkkoon. Jos et, et saa juhlia joulua. Pakanat vois korvata kirkolle jos sekaantuvat joulun viettoon.
kirkkohan se aiemmin varasti joulun pakanoilta
Jos teillä ei ole lapsia niin lahjoittakaa rahaa köyhille.
Etsi netistä paikkakuntasi tapahtumakalneteri ja ala valitsemaan sieltä
Ale myynneistä -50-70% halvemmalla olen bongaillut kaikki joulukoristeet ja ledivalot enkä ole normaalihinnalla ostanut juurikaan mitään.
Minä jaksan aina laittaa tunnelmaisen joulukodin itselleni ja puolisolleni niin kauan kun vaan henki pihisee.
Olen nuorena viettänyt pari joulua ihan yksinkin eikä siihen aikaan ollut tietokoneneita eikä minulla ollut edes lankapuhelinta kun muutin kotoa omaan asuntoon. Kyllä se kasvatti luonnetta kun sellaisenkin kokemuksen sai kokea, ihan yksin koko joulu.
Jos ei ole helpolla saanut ihan kaikkea niin elämästä selviää paremmin kun ei ole liian helppoa ollut.
Ilmaisia joulukorttipajoja on monissa paikoissa. Mitä jos tänä vuonna tekisit vanhainkodin "Hilmalle" joulukortin. Aina löytyy joku, joka ilahtuisi tuotoksestasi
Itselle tuli mieleen, että jos tykkää ja pystyy laittamaan muutaman euron, niin piparitaikinan teko/osto voi olla hauskaa. Itse olen jollain veitsellä tehnyt helppoja kuvioita kun ei ole ollut muotteja.
Jotain oman seudun ilmaisia tapahtumia voi bongailla Facebookista.
Ja jos tykkää (ymmärrän ettei kaikki tykkää, varsinkin jos rahat tiukilla), niin voi vaikka ostoskeskuksessa kävellä ja istua penkeillä ja katsella ihmisvirtaa, jos sää on huono. Jos hyvä sää niin ulkona kävely on omia lempparijuttua :)
Kivaa joulun odotusta.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on Suomessa kristittyjen juhla, kirkollinen juhlapyhä, jota pakanat ei saa juhlia.
yksi lukuisista esimerkeistä, joissa vanha "pakanallinen" juhla on aikoinaan kristillistetty levitettävän uskonnon vetovoiman vahvistamiseksi. muutan tämän mielipiteen, kun joku osoittaa minulle raamatusta kohdan, jossa opetuslapset juhlivat jeesuksen syntymäpäivää tai jeesus itse kehottaa näin toimittavan.
On ystävällinen toisille, auttaa vanhuksia, päästää itseä vanhemmat edelle, antaa tilaa bussissa vanhemmilleen ja huonokuntoisemmille. Hymyilee ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesusko syntyi jouluaattona? Kyllä tässä on puurot ja vellit sekaisin, joten kyllä kaikilla on oikeus juhlia tavallansa. Pitäisikö kristittyjen siirtää vaikka omaa juhlaansa niin pakanat voivat viettää omaansa?
Ehkä Jeesus syntyi syksyllä. Mutta paremman tiedon puutteessa on päätelty että se olisi se 25.12. Kristityt saa juhlia Vapahtajansa syntymää. Jos siinä samalla joku juhlii joulupukkia tai sitä että on viinapullo kaapissa odottamassa niin hän juhlikoon sitä sitten. Ei minua paina jos joku juhlii omia juttujaan samana päivänä. Minä juhlin Jeesusta.
Miksi juhlit Jeeusta pakanoi
Luokaa oma keskustelu ja siirtykää sinne keskustelemaan. Älkää riidelkö! Tämä on hyvän mielen jouluketju toivoopi palstatonttu.
tykkään katsella yuutuubista decorate with me joulukoristelu videoita. paperista leikatut valkoiset hiutaleet on nostalgisia ja halpoja. kirppiksiltä saa vanhoja joulupalloja ja retrokoristeita 1e kpl ja allekkin.siivous ja muutama koriste kotona antaa tunnelmaa. joulukirkko on tunnelmallinen.
ruoka voi olla mitä vaan mistä tykkää ei ole pakko olla jouluruokaa. valkoisilla kankailla kotiin lumitunnelmaa. esim.pöytä ja verhot. ei välttämättä tarvi maksaa paljoa.
kirjastoissa on jouluaiheisia kirjoja joista saa vinkkejä ja ideoita kotiin.
No mitä se joulu on? Mitä siihen liittyy? Esim. joululaatikot itsetehtynä on varmaan yksi halvimmista ruoista. Kynttilöitä voi polttaa. Joululauluja laulaa ja kuunnella. Koristella asunto.