Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduitko lapsena kiittämään ruoasta?

Vierailija
22.11.2024 |

Joka päivä jos söitte päivällistä niin jouduitteko kiittämään kun olitte syöneet? En joutunut itse, mutta muistan lapsena kun kavereilla jouduttiin kiittämään jokainen yksitellen tai muuten ei saanut nousta pöydästä 😅

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ei tykännyt ruoasta, pitääkö silti kiittää? Vai voiko siihen lisätä jotenkin "Ei ollut hyvää ruokaa, mutta kiitos nyt silti!"

Vierailija
62/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies kiittää noustessaan pöydästä syötyään lounaaksi eineksen, jonka on itse mikrossa lämmittänyt. Se vaan kuuluu asiaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Meille opetettiin hyvät, normaalit käytöstavat. Joku on sen ruoan hankkinut ja tehnyt. Peni sana on myös pieni kiitos tekijälle.

Samat tavat olen opettanut lapsilleni.

Vierailija
64/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En joutunut. SAIN kiittää.

Vierailija
65/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut kiittää 70-80-luvuilla.

Vierailija
66/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En joutunut. Vain syömään käskettiin ja syönnin jälkeen sai mennä tekemään mitä milloinkin huvitti. Minusta ruoasta ei tarvitse kiitellä kuin silloin, kun ollaan vieraassa paikassa, ei omassa kodissa.

Vierailija
67/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kasvanut moukkien seurassa. Aina ja kaikesta  saamastaan ruasta pitää kiittää.

Vierailija
68/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi, en ole ylimielinen. Niiaus on täysin normaali tapa tietyissä tilanteissa, joissa osoitetaan kunnioutusta. Tapakoulutuksissa täysin yleinen aihe. Myös minä "joudun" niiamaan välillä, eikä siinä ole mitään erikoista. Miehetkin kumartaa. Sama asia.

Missä tilanteessa?? Olen utelias. Saa haukkua juntiksi, saatan ollakin. Mutta vaadin vastausta

Oletko koskaan katsonut itsenäisyysjuhlien kättelyä? Tervehtinyt virallisissa tilaisuuksissa itseäsi korkea-arvoisempia henkilöitä? Saanut julkisen palkinnon kättelyonnitteluiden kera? Niissä niiataan hieman. Ja miehet kumartavat. Jos ovat saaneet tapakoulutusta.

Vierailija
69/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No piireissä pyörijä. Alahan tulla kertomaan, missä tilanteessa naisen pitää niiata! 

Lue kommenteista

Vierailija
70/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En joutunut. Vain syömään käskettiin ja syönnin jälkeen sai mennä tekemään mitä milloinkin huvitti. Minusta ruoasta ei tarvitse kiitellä kuin silloin, kun ollaan vieraassa paikassa, ei omassa kodissa.

Hyviä tapoja voi noudattaa myös kotona.

Vierailija
71/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kauhea ihmiskohtalo, että on asiallista käytöstä joskus lapsille opetettu? Menneisyyden kasvatustavoista löytyy ikäviäkin ilmiöitä, mutta tämä ei todellakaan kuulu niihin.

Vierailija
72/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kuuluu hyviin käytöstapoihin. "Jouduin" myös opettelemaan hyvin pienestä muutkin pöytäetikettiin kuuluvat tavat, jotka nekin kuuluu yleissivistykseen ja hyviin käytöstapoihin.

Samoin meillä. Hyviä tapoja vaadittiin kaikkialla muuallakin kuin ruokapöydässä. Näin aikuisena näen sen pelkäästään hyvänä: Piitää mennä sitten minne tai mihin tilaisuuteen vaan, ei tarvitse jännittää tippaakaan, koska tiedän osaavani käyttäytyä tilanteen vaatimalla tavalla. Kun hyviä tapoja on vaadittu lapsesta asti, ne tulevat ihan itsestään selkäytimestä eikä tarvitse käyttää pienintäkään osaa aivokapasiteetista sen miettimiseen, miten pitäisi käyttäytyä.

Vierailija
73/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesusta piti kiittää koulussa, ei sitä keittiön tätiä joka ne ruuat valmisti.

Vierailija
74/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissakin kiitetään ruoasta, miksei kotona kiitettäisi? 

Muutenkin on hyvä opettaa kiitollisuutta. Esim. että on ruokaa, jota syödä.

Vierailija
75/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voi, mutta on täysin turhanpäiväistä kiitellä ruoasta silloin, kun oman perheen piirissä pyöritään!

Vierailija
76/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kiitetään vieläkin vaikka olemme 60+v, lapset +/-40v ja lastenlapset pieniä. 

Vaikka elämme kahden kiitämme aina ruuasta toisiamme. 

Jotain tapoja täytyy ihmisellä olla, edes alkeellisimpia!

Vierailija
77/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies kiittää noustessaan pöydästä syötyään lounaaksi eineksen, jonka on itse mikrossa lämmittänyt. Se vaan kuuluu asiaan. 

Ite kiitän syönnin jälkeen vaikka olen ruuan laittanut.

Joku kysy voiko sanoa lisäksi, että ei pitänyt ruuasta. Sitä ei kuulu sanoa, jos se ei ruokalajina ollut omaan makuun, mutta jos vaikka pippuria oli liikaa voi sen sanoa kauniisti ja rakentavasti (kiitos ruuasta, se oli hyvää, mutta pippuria oli vähän liikaa).

Vierailija
78/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voi, mutta on täysin turhanpäiväistä kiitellä ruoasta silloin, kun oman perheen piirissä pyöritään!

Miksi oman perheen kesken hyvät käytöstavat ovat turhia?

Vierailija
79/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kasvanut moukkien seurassa. Aina ja kaikesta  saamastaan ruasta pitää kiittää.

Älä hauku mun vanhempia.  Meistä tuli kohteliaita ja hyvät käytökset omaavia aikuisia.

Vierailija
80/103 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei tykännyt ruoasta, pitääkö silti kiittää? 

Tietenkin. Joku on silti nähnyt vaivaa ruoan valmistamiseksi, ja kyllä sillä on saanut oman nälkänsä tyydytettyä, vaikka ei olisikaan päässyt herkuttelemaan.