Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduitko lapsena kiittämään ruoasta?

Vierailija
22.11.2024 |

Joka päivä jos söitte päivällistä niin jouduitteko kiittämään kun olitte syöneet? En joutunut itse, mutta muistan lapsena kun kavereilla jouduttiin kiittämään jokainen yksitellen tai muuten ei saanut nousta pöydästä 😅

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa oli alussa rukous sitten kiitos ruuasta. Ja aina kiitos kun sai jotain tai lahjoja. Ja näkemiin kun lähtee ja kohtelias. Hyvä käytös. Olkaa hyvä. Ahkeruus oli hyve ja vanhempia ihmisiä arvostettiin. Koulussa toteltiin opettajaa tehtiin tehtävät ja muistettiin aina sanoa HYVÄÄ huomenta aamulla. 

Vierailija
42/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduitko?

Trolli, toivon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi, en ole ylimielinen. Niiaus on täysin normaali tapa tietyissä tilanteissa, joissa osoitetaan kunnioutusta. Tapakoulutuksissa täysin yleinen aihe. Myös minä "joudun" niiamaan välillä, eikä siinä ole mitään erikoista. Miehetkin kumartaa. Sama asia.

Et kuitenkaan osaa nimetä yhtään tällaista tilannetta. Harmi. Sivistynyt ihminen olisi osannut kertoa konkreettisen esimerkin. 

Vierailija
44/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap on saanut ammattiapua noin traumaattisen kokemuksen käsittelyyn. 

Olen vieraillut perheessä, jossa oli tanskalainen äiti. Lasten piti ruoan jälkeen tervehtiä häntä kädestä, niiata ja kiittää. Pojat kumarsivat (pokkasivat)  ja kiittivät. 

Vierailija
45/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei edes opetettu kiittämään kotona, opetettiin vain että muualla kiitetään. Tai ei siis sanottu niinkään, että "kotona ei tarvitse kiittää", ei vain kiitetty. :D Minusta tämä on vähän outoa, nyt kun miettii. Aina olen kodin ulkopuolella ollut kova kiittelemään ruuasta ja milloin mistäkin, samoin kuin vanhempani, kotona sitä vain ei meillä ruukattu sanoa vaikka muuten käytöstavat on opetettukin. Vieläkään en osaa oikein kiittää ruuasta kotona, kun ei meillä ikinä tehty niin, mutta mihin vain muualle menen tai vaikka kun ojennetaan jotain tai saan lahjan, niin aina kiitän.

Vierailija
46/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti ruokailun jälkeen kiitetään.  Siis ihan normi käytöstapoja, hyvänen aika. Opetin omalle lapsellenikin ja muistan hyvin, kun päiväkodin täti kertoi, että lapseni on niin kohtelias ja hyvätapainen. Sanoi ihan automaattisesti kiitos, joka ikinen kerta ruokapöydästä noustessaan.

Lapsi jo 30 vee

- Palsta Mamma vuodelta 1998

Vierailija
47/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi, en ole ylimielinen. Niiaus on täysin normaali tapa tietyissä tilanteissa, joissa osoitetaan kunnioutusta. Tapakoulutuksissa täysin yleinen aihe. Myös minä "joudun" niiamaan välillä, eikä siinä ole mitään erikoista. Miehetkin kumartaa. Sama asia.

Missä tilanteessa?? Olen utelias. Saa haukkua juntiksi, saatan ollakin. Mutta vaadin vastausta

Vierailija
48/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap on saanut ammattiapua noin traumaattisen kokemuksen käsittelyyn. 

Olen vieraillut perheessä, jossa oli tanskalainen äiti. Lasten piti ruoan jälkeen tervehtiä häntä kädestä, niiata ja kiittää. Pojat kumarsivat (pokkasivat)  ja kiittivät. 

Tervehtiä? Tapasiko ne äitinsä ensimmäistä kertaa ruuan jälkeen? 

Vierailija
49/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ihan "jouduitko", ikäänkuin kiitoksen sanominen olisi hirveän suuri vaiva? Ei sitä vaadittu minulta mutta kyllä varmaan sanoin ainakin joskus sen kiitoksen ja varsinkin nyt aikuisena jos käyn vanhemmilla ja he tarjoaa ruokaa, ehdottomasti kiitän joka kerta.

Meidän perheessä ei koskaan kiitetty ja oli vaikeaa opetella sanomaan "kiitos" luontevasti sitten aikuisena. Lapsena _joutui_ kiittämään kummeja ja mummeja harvoin juhlapäivinä ja kyllä ne tilanteet olivat kiusallisia. Esimerkin kauttahan se kiittäminen tulee. En tiedä, miksi vanhempani olivat niin "kiittämättömiä". (Eri kommentoija)

Vierailija
50/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ihan "jouduitko", ikäänkuin kiitoksen sanominen olisi hirveän suuri vaiva? Ei sitä vaadittu minulta mutta kyllä varmaan sanoin ainakin joskus sen kiitoksen ja varsinkin nyt aikuisena jos käyn vanhemmilla ja he tarjoaa ruokaa, ehdottomasti kiitän joka kerta.

Meidän perheessä ei koskaan kiitetty ja oli vaikeaa opetella sanomaan "kiitos" luontevasti sitten aikuisena. Lapsena _joutui_ kiittämään kummeja ja mummeja harvoin juhlapäivinä ja kyllä ne tilanteet olivat kiusallisia. Esimerkin kauttahan se kiittäminen tulee. En tiedä, miksi vanhempani olivat niin "kiittämättömiä". (Eri kommentoija)

Meillä oli sama. En varmaan ikinä ole kuullut isäni ja äitini kiittävän, mutta minulle kyllä aina sanottiin "mitäs kuuluu sanoa" jos  mummilta tms. sai vaikka karkkipussin tms. 

Vierailija
51/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No piireissä pyörijä. Alahan tulla kertomaan, missä tilanteessa naisen pitää niiata! 

Vierailija
52/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei edes opetettu kiittämään kotona, opetettiin vain että muualla kiitetään. Tai ei siis sanottu niinkään, että "kotona ei tarvitse kiittää", ei vain kiitetty. :D Minusta tämä on vähän outoa, nyt kun miettii. Aina olen kodin ulkopuolella ollut kova kiittelemään ruuasta ja milloin mistäkin, samoin kuin vanhempani, kotona sitä vain ei meillä ruukattu sanoa vaikka muuten käytöstavat on opetettukin. Vieläkään en osaa oikein kiittää ruuasta kotona, kun ei meillä ikinä tehty niin, mutta mihin vain muualle menen tai vaikka kun ojennetaan jotain tai saan lahjan, niin aina kiitän.

No, meillä lapselle opetettu se kiitos, mutta pointti oli juurikin se ulkopuolinen ruokailu ym. eli kitos ruasta ym. Eli oppi perille, käytöstavat.

Vierailija
53/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestään selvää vielä nykyäänkin. Ruoan tekijää kiitetään. Jos mies tekee ruoan niin kiitän häntä ruoan päätteeksi ja se on ihan luonnostaan tulevaa ja mutkatonta. Ei mikään pelkkä lasten juttu. 

Vierailija
54/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en, minua ei edes opetettu siihen, mikäli sinällään on jännä juttu koska kaikki muut käytöstavat kyllä opetettiin mutta tuota jostain syystä ei, meillä kukaan ei koskaan kiittänyt ruuasta

Vierailija
55/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän välillä itseäni kun olen tehnyt niin hyvää ruokaa, ja kiitetään miehen kanssa kun toinen tekee ruoan. 

Lapsuudessa juu jeesusta kiiteltiin, mutta nykyään kiitän tekijää en jeesusta. 

Vierailija
56/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luettiin ruokarukouskin lapsuudessani 50-luvulla.  Ja lopuksi aina myös kiitettiin, eli se "Kiitos Jeesus ruuasta, aamen!"

Myöhemmin ei sitten enää siunattu ruokaa, mutta pöydästä noustessa sanottiin äidille "kiitos ruuasta!"

Ylipäänsä meillä opetettiin tietyt käytöstavat kyllä, vaikka ihan tavallinen työläisperhe oltiin.  Aina kiitettiin, jos jotain saatiin, mistä sitten saatiinkin.  Ne tavat on kantaneet tänne eläkepäiviin asti.  On olemassa hyvä sanonta:

Varjele tapoja, niin tavat varjelee sinua.

Siinä on vissi totuus.

Vierailija
57/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En joutunut, mutta kiitin koska olin kiitollinen. Ja kiitän edelleen :D Minusta se on kaunis tapa. Kiitän vaikka ruokaseuralaista jos kokki ei ole paikalla.

Vierailija
58/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan kiitetty, ei "saanut".  Äiti kiusaantui myös jos vieraat kiittelivät. Muiden luona piti muistaa kiittää.

Vierailija
59/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kiitettiin ja niin kiittää omat muksutkin.

Toki ei tarvii ketään istuttaa sen takia. Mallista muutkin toimii.

Vierailija
60/103 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ruoka? Mitkä vanhemmat? Mikä koti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän