Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas kerran yksipuolista kielitaitoa päivittelevä kirjoitus, joka jättää olohuoneessa möllöttävän virtahevon kokonaan mainitsematta.

Vierailija
22.11.2024 |

Pakkoruotsi on oleellisin suomalaisten kielitaitoa yksipuolistava tekijä. Jostain syystä sitä ei kuitenkaan missään tapauksessa saa mainita näissä kirjoituksissa.

"Englannin ylivalta on hirmuinen, vaikka monipuoliselle kielitaidolle olisi paljon kysyntää"

https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000010851782.html

Eikö kirjoittaja tiedä, että Suomen kouluissa suomenkieliselle opiskelijalle ainoastaan pakkoruotsi on pakollinen nimetty kieli? Sen lisäksi pitää lukea toista kieltä, mutta missään ei ole määrätty, että sen pitäisi olla englanti. Englantia ei mikään laki pakota opiskelemaan Suomessa. Vain ruotsi on ehdottoman pakollista jokaisella kouluasteella ala-asteelta yliopistoon saakka.

Kommentit (197)

Vierailija
101/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aikamoista suomalaisten lasten kolonialistista alistamista, että heidän pitää opiskella ruotsin kieli. Kielenoppimiskyky laantuu huomattavasti kriittisessä iässä noin 13 vanhana, joten olisi kullanarvoista oppia joku hyödyllisempi kieli. 

Ruotsinkielinen eliitti vaan haluaa pitää kiinni privileegioistaan.

Perussuomalaisia äänestävä fil. maisteri, nainen, lingvisti

Ruotsinkielinen eliitti nosti suomenkielen ruotsin rinnalle. Hehän olisivat voineet jättää niin tekemättä. Yliopiston käyneenä sen toki tiedät vaikka et muuten olisi järin sivistynyt. Suomenkielisten mahdollisuus päästä nauttimaan eliitin privileegioista paranee huomattavasti jos osaa ruotsia ja pääsee samoihin hallinnon virkoihin kiinni kuin hekin.

Voisi tietysti kysyä, että oliko suomen kielen alunperin a

Aika turhaa ajanhukkaa lätistä kielivaatimusten poistosta kun se on perustuslaissa määrätty ja kansainvälisissä sopimuksissa sovittu.

Vierailija
102/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen ihan suomenkielinen mutta käytän kyllä ruotsia ja mm. saksaa ja englantia työkielinä. Jos haluaa menestyä on hyvä osata kieliä monipuolisesti."

Nimenomaan. Kun osaa kiinaa, espanjaa, saksaa ja muita suuria, kansainvälisiä kieliä, niin siitä on hyötyä. Ja käyttää ruotsin opiskelusta vapautuvan aikansa niiden opiskeluun. 

Teoroassa noin, ja mitä tapahtuukaan käytännössä on aivan toista. Ihmiset sekä nuoret että aikuiset käyttävät ruotsin opiskelusta vapautuneen ajan viihteeseen, tiktokkiin, youtubiin, netflixiin yms

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valinnaiskielten opiskelu on vähentynyt hurjasti. Luulisi siis, että aikaa on käytetty muihin aineisiin. Ehei. Pisa on romahtanut. Opiskelu vaatii epämukavuuden sietoa. Sitä on harvalla hedonistisessa yhteiskunnassa. 90-luvun lopulla 70% lukiolaisista kirjoitti yo-kokeissa 3-4 kieltä. 2018 33% oli opiskellut valinnaiskieltä. Harva jaksaa lukea oppimäärän loppuun asti. Suoraan sanottuna epäilen, ettei osa nuorisosta selviydy elämästä. Onneksi Sinkkonenkin otti asian esiin. Pumpulista on paha ponnistaa.

Eikös tuohon ole syynä myyös se, että matematiikka nostettiin jollekin kummalliselle jalustalle yliopistovalinnoissa, ja se on tärkeämpää kuin kielet jopa humanistisissa aineissa, mikä tuntuu oudolta ja järjettömältä?

Matematiikan osaaminen kertoo loogisesta päättelykyvystä. Siksi sen avulla on hyvä mitata yliopisto-opiskeluun soveltuvuutta. Kielten ulkoaopettelu ei riitä kielitutkijalle. 

Vierailija
104/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa englannin pitäisi olla virallinen kieli ja suomi ja ruotsi vapaaehtoisia.

Vierailija
105/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen ihan suomenkielinen mutta käytän kyllä ruotsia ja mm. saksaa ja englantia työkielinä. Jos haluaa menestyä on hyvä osata kieliä monipuolisesti."

Nimenomaan. Kun osaa kiinaa, espanjaa, saksaa ja muita suuria, kansainvälisiä kieliä, niin siitä on hyötyä. Ja käyttää ruotsin opiskelusta vapautuvan aikansa niiden opiskeluun. 

Ruotsin osaamisesta on minulle ollut töissä suurin hyöty monella muotoa. Vaikka olen ollut töissä Kiinassa, Japanissa, Saksassa, USAssa. Ruotisin kieli on portti saksankieleen ja aika usein minulla on maailmalla ollut ruotsalaisia tai suomenruotsalaisia kollegoja. Johtuisiko se siitä että he ovat samanhenkisiä, sosiaalisia ja hyviä käymään kauppaa.

Vierailija
106/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoroassa noin, ja mitä tapahtuukaan käytännössä on aivan toista. Ihmiset sekä nuoret että aikuiset käyttävät ruotsin opiskelusta vapautuneen ajan viihteeseen, tiktokkiin, youtubiin, netflixiin yms

Eivät käytä, jos koulussa ruotsin oppituntien tilalla olisikin muun kielen oppitunti. Nuorethan eivät nytkään vapaa-ajallaan inhoamaansa ruotsia ahmi, vaan käyttävät sen ajan netflixiin ja tiktokiin. 

Vierailija
107/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valinnaiskielten opiskelu on vähentynyt hurjasti. Luulisi siis, että aikaa on käytetty muihin aineisiin. Ehei. Pisa on romahtanut. Opiskelu vaatii epämukavuuden sietoa. Sitä on harvalla hedonistisessa yhteiskunnassa. 90-luvun lopulla 70% lukiolaisista kirjoitti yo-kokeissa 3-4 kieltä. 2018 33% oli opiskellut valinnaiskieltä. Harva jaksaa lukea oppimäärän loppuun asti. Suoraan sanottuna epäilen, ettei osa nuorisosta selviydy elämästä. Onneksi Sinkkonenkin otti asian esiin. Pumpulista on paha ponnistaa.

Eikös tuohon ole syynä myyös se, että matematiikka nostettiin jollekin kummalliselle jalustalle yliopistovalinnoissa, ja se on tärkeämpää kuin kielet jopa humanistisissa aineissa, mikä tuntuu oudolta ja järjettömältä?

Matematiikan osaaminen kertoo loogisesta päättelykyvystä. Siksi sen avulla on hyvä mita

Aika harva suomalainen kumminkaan osaa matematiikkaa hyvin tai edes muita kovia luonnontieteitä, fysiikkaa, kemiaa. Varsinkin kun niitä pitäisi alkaa soveltamaan. Jos ei kyvyt riitä edes loogisesti yksinkertaisen ruotsinkielen opiskeluun niin miten sitten niihin.

Vierailija
108/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta, että ruotsinkieliset haluavat pakottaa toisia opiskelemaan omaa äidinkieltään väkipakolla.

Vierailija
109/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät käytä, jos koulussa ruotsin oppituntien tilalla olisikin muun kielen oppitunti. Nuorethan eivät nytkään vapaa-ajallaan inhoamaansa ruotsia ahmi, vaan käyttävät sen ajan netflixiin ja tiktokiin. 

Vapaa-ajalla tehdään läksyjä, sivistytään ja urheillaan jotta saadaan hyvät numerot ja päästään yliopistoon ja töihin kansainväliselle uralle. Tik-tokkia selaamalla jää luuseriksi.

- DI

Vierailija
110/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta, että ruotsinkieliset haluavat pakottaa toisia opiskelemaan omaa äidinkieltään väkipakolla.

Oppivelvollisuus loppuu 18 vuotiaana. Vai oletko sinä vielä koululainen?

Vierailija
111/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin osaamisesta on minulle ollut töissä suurin hyöty monella muotoa. Vaikka olen ollut töissä Kiinassa, Japanissa, Saksassa, USAssa. Ruotisin kieli on portti saksankieleen ja aika usein minulla on maailmalla ollut ruotsalaisia tai suomenruotsalaisia kollegoja. Johtuisiko se siitä että he ovat samanhenkisiä, sosiaalisia ja hyviä käymään kauppaa.

Niin Sinulle on ollut hyötyä. 90% suomalaisista ruotsin opiskelu on ollut ajanhukkaa. Sinä olisit voinut opiskella ruotsia vapaaehtoisesti, vaikkei se olisikaan Kaikille pakollista. 

Vierailija
112/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn Ruotsin puolella töissä, kuten aika moni meidän kylillä. Palkka Suomen rahassa 12 000 €/kk. Mites sulla menee?

Vierailija
113/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät käytä, jos koulussa ruotsin oppituntien tilalla olisikin muun kielen oppitunti. Nuorethan eivät nytkään vapaa-ajallaan inhoamaansa ruotsia ahmi, vaan käyttävät sen ajan netflixiin ja tiktokii

Miksi sinä luuseri käytät aikasi vauvapalstan selailuun, etkä työntekoon, jotta voisit menestyä?

Älykkään ei tarvitse lukea ja tehdä läksyjä. Ja tyhmä ei yliopistoon kuulu. 

Vierailija
114/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin Sinulle on ollut hyötyä. 90% suomalaisista ruotsin opiskelu on ollut ajanhukkaa. Sinä olisit vo

Tuo 90% ei tarvitse mitään kielitaitoa. Ei ainakaan verorahoilla maksettua. Suomessa pärjää pelkällä suomenkielellä ja toisilla paikkakunnilla pelkällä ruotsinkielellä. Ainoastaan virkamiehiksi ja liike-elämään kouluttautuvat tarvitsevat kielitaitoa. Laajan kielitaidon opettaminen on harvinaista Euroopassa ja tuiki tarpeetonta Suomessa joka on pussin pohjalla. Siinä kohtaa siirtyminen oppikoulujärjestelmästä peruskouluun meni metsään. Kaikki eivät tarvitse "samoja mahdollisuuksia"!

Vierailija
115/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryssänkieltä ei onneksi kenenkään tarvitse enää opiskella. Se on varmaan jo poistettu koulujen kieltenopetuksesta. Ryssänraja pysyy kiinni maailmanloppuun saakka.

Vierailija
116/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opit saksan nopeammin, kun et ensin porttiopiskele ruotsia vuosikausia. 

Vierailija
117/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät käytä, jos koulussa ruotsin oppituntien tilalla olisikin muun kielen oppitunti. Nuorethan eivät nytkään vapaa-ajallaan inhoamaansa ruotsia ahm

Älykäskin joutuu opettelemaan asiat. Älykäs myös ymmärtää että kielten osaamisesta on hyötyä. Paitsi rysska språk. 

Vierailija
118/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opit saksan nopeammin, kun et ensin porttiopiskele ruotsia vuosikausia. 

Opin koulussa sekä ruotsin että saksan. Englannin opin yliopistossa.

Vierailija
119/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin Sinulle on ollut hyötyä. 90% suomalaisista ruotsin opiskelu on ollut ajanhukkaa. Sinä olisit vo

90% kaikki kielet ovat ajanhukkaa. Heille peruskoulu voisi olla pari vuotta lyhyempi ja 7 luokalta voisivat mennä suoraan amikseen.

Vierailija
120/197 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Opin koulussa sekä ruotsin että saksan. Englannin opin yliopistossa."

Taas joku boomeri, joko ei ole 50 vuoteen käyttänyt mitään mainituista kielistä, ja silti hyvällä omallatunnolla mainitsee näitä osaavansa:DD