Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatteleeko joku oikeasti, että vaikka yliopiston professori ja Alepan kassa ovat samaa yhteiskuntaluokkaa?

Vierailija
22.11.2024 |

Että elämäntapa, arvot, maku, habitus ovat samankaltaisia? Vai mitä nämä yhteiskuntaluokkadenialistit oikein ajattelevat?

Kommentit (248)

Vierailija
61/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se yliopiston proffa saattaa olla naistutkimuksen tai intersektionaalisen seksuaalisuuden proffa.

Eli absoluuttista pohjasakkaa.

Mitäpä veikkaat montako proffaa Suomessa on tuolla alalla? Onko sulla harmainta hajuakaan? 

Kukas näitä aineita tuolla yliopistoilla opettaa ellei proffat, idiootti!

Ahaa, et selvästikään ole opiskellut yliopistolla 😅 

Laitas ne tutkintosi nyt PDF linkkeinä tänne, anonyymi idiootti.

Ei hän ole idiootti vaan sinä. Selvästikin paremmin perillä asioista.

Vedä sinäkin k

Niin, professorit _johtaa_, niillä on paljon hallinnollista työtä. Suurimman osan opetuksesta hoitaa ihan muu henkilökunta. Mitä jos opiskelisit vaikka avoimessa yliopistossa jotain, sivistyisit? Vai oletko kovin nuori vielä, kun kielenkäyttö on kuin esimurrosikäisellä? 

Vierailija
62/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntaluokkia ei ole Suomessa. Ovat eri palkkaluokkaa. Alepan kassatyöbtekijä voi olla professorin tytär. 

Suomessako ei ole duunareita?

On, mutta ammatit ei ole yhteiskuntaluokkia. Ihminen voi olla merkonomi ja töissän kaupan kassalla, koska on siihen halunnut ja tykkää hommasta. Kyse ei ole pakosta. 

Miten yhteiskuntaluokka liittyy pakkoon?

Siksi, koska luokkajaossa ihmisellä ei ole mahdollisuuksia. On pakko tehdä jotain alinta hommaa, kun mahdollisuuksia ei ole koulutukseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi köyhien murheiden pitäisi vaikuttaa minun elämääni?

Ymmärrän, että poliittisesti voidaan tehdä kaikenlaisia ohjaustoimia, mutta miksi sen pitäisi minua hetkauttaa? Sitä varten sitä rahaa on tienattu, että ei tarvitse kuunnella omaa eikä muiden itkua.

Vierailija
64/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntaluokkia ei ole Suomessa. Ovat eri palkkaluokkaa. Alepan kassatyöbtekijä voi olla professorin tytär. 

On, mutta ammatit ei ole yhteiskuntaluokkia. Ihminen voi olla merkonomi ja töissän kaupan kassalla, koska on siihen halunnut ja tykkää hommasta. Kyse ei ole pakosta. 

Siksi, koska luokkajaossa ihmisellä ei ole mahdollisuuksia. On pakko tehdä jotain alinta hommaa, kun mahdollisuuksia ei ole koulutukseen. 

Mitä ihmettä? Tuo on jotain sinun omaa paskaasi. Ei liity mitenkään yhteiskuntaluokkiin. Päinvastoin, koulutuksen kautta voi luokkaretkeillä vaikka duunarista keskiluokkaan.

Vierailija
65/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meillä on duunarien alaluokka, johon kuuluu ihmiset joiden nettopalkka on alle 1500 euroa per kuukausi. 

No tähän verohel,vettiin kuuluu se että pikkupomo porras tienaa sen kaks tonnia käteen. Ei siinä mitään kehuttavaa ole.

Parisataa lisää ja saat murheita ja vastuuta niin että burnoutti on varmaa.

Olisiko itsessäkin vikaa, jos ei pikkupomona tienaa tuon enempää? Itse sain saman verran duunarina.

Tämä Suomen systeemi nyt on tälläinen. Ei Suomessa kunnolla makseta kellekkään, kehäkolmosen ulkopuolella.

Ja verotus lanaa tuloerot.

Vierailija
66/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä tuon pakon tähän vetäsit? Mihin se on liittyvinään?

Vierailija
67/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhteiskuntaluokka kertoo erilaisuudesta. Ihmisten elämäntapa, arvot jne ovat erilaisia. Samoin esim. mahdollisuudet vaikuttaa omaan elämään, työhön ja ympäröivään yhteiskuntaan. Se ei kuitenkaan mitenkään liity ihmisen arvoon. Kyllähän nämä opetetaan jo ihan peruskoulussa."

Kyllä minulla voi duunarina olla ihan samanlaiset arvot kuin jollain professorilla, samoin elämäntapa.

Vierailija
68/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tai että sinä olisit lähelläkään näistä kumpaakaan!

Vierailija
69/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas halusin tehdä ihan tavallisia hommia, vaikka koulutukseen olisi ollutkin mahdollisuuksia. On minulla sentään 3. asteen koulutus, mutta en tavoitellut silti kuuta taivaalta. EI ollut pakko.

Vierailija
70/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille tohtoreillekaan löydy töitä. Se viime vuoden professori voi olla tämän vuoden Aleppan kassa jos huonosti käy.

Tai saman koulutuksen saanut professorin kollega ei ole koskaan päässyt professoriksi yliopistolle ja jäänyt lopullisesti Aleppan kassalle. Kyllä näitäkin näkee

Vierailija
71/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Tuo on jotain sinun omaa paskaasi. Ei liity miten

Yhteiskuntaluokkia on jotain mitä ei saavuta koulutuksella. Esim Intiassa ja Briteissäkin on yhteiskuntaluokat. Koulutus ei vaikuta yhteiskuntaluokkaan. 

Vierailija
72/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yhteiskuntaluokka kertoo erilaisuudesta. Ihmisten elämäntapa, arvot jne ovat erilaisia. Samoin esim. mahdollisuudet vaikuttaa omaan elämään, työhön ja ympäröivään yhteiskuntaan. Se ei kuitenkaan mitenkään liity ihmisen arvoon. Kyllähän nämä opetetaan jo ihan peruskoulussa."

Kyllä minulla voi duunarina olla ihan samanlaiset arvot kuin jollain professorilla, samoin elämäntapa.

Tuskin, kun et ole esim. kouluttautunut, toisin kuin se proffa. Arvosi koskien koulutusta ja tiedettä eivät ainakaan kohtaa. 

Vierailija
73/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas halusin tehdä ihan tavallisia hommia, vaikka koulutuks

Niin ei ollut pakko. Luokkayhteiskunnassa sillä alimmalla luokalla ei ole mahdollisuutta. Esim Briteissä joku köyhä rikastuukin niin ei välttämättä voi laittaa lasta tiettyihin yksityiskouluihin. Jossain Intiassa luokkajako näkyy selvimmin. Sieltä alhaalta ei vain nousta. Jos käykin onni ja rikastuu niin alinta luokkaa olet edelleen, kun suku määrää niin. 

Vierailija
74/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin pitkällä duunaritaustalla (lukion käyneenä) aikuisella iällä yliopistoon. Proffa ei ollut yhtään turhantärkeä, historioitsijat harvoin ovat. Yksi lehtoreista (arkeologi) pettyi valmistumiseni jälkeiseen uraani (tai sen puutteseen, en koskaan löytänyt kunnianhimoa), mutta hänessä oli aina havaittavissa tietty epäluuloisuus suorittavaa työtä kohtaan.

Vierailija
75/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä lienee lähinnä ikäero. Nuo kassat on tosi nuoria, esim. viime kevään ylioppilaita. Kannattaisi verrata johonkin muuhun ryhmään, vaikka laitoshuoltajat, autokuskit yms. jotka ei ole aikeissa opiskella enempää. 

Ei kannata, nimittäin laitoshuoltajissa on pilvin pimein aikuisena alaa vaihtaneita ja korkeakouluopiskelijoita ja välivuotta viettäviä. Keikkalaisena olen työskennellyt viimeksi astrofysiikan opiskelijan ja rakennustekniikan kandin kanssa. Itse olen FM ja laitoshuoltaja on mun ensimmäinen ammattini. Sillä maksoi asuntolainan, toinen ammatti työllistää vähän huonommin. Ne alkavat olla jo eläköityneitä, jotka ovat koko ikänsä siivonneet.

Vierailija
76/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmisto rakentelee aina näitä yhteiskuntaluokkia, ristiriitoja yrittävät saada ihmisten keskuuteen.

Professori ja alepan kassa on ihmisinä täysin saman arvoisia.

Ei kai kukaan ole väittänytkään, että luokkaeroissa olisi ihmisarvosta kysymys. Kaksi täysin eri asiaa, jotka on syytäkin pitää erillään.

Vierailija
77/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja. Käyttäisit aikaasi johonkin tärkeämpään kuin turhuuksien pohtimiseen. 

Vierailija
78/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kastijako on hyvin vahva Suomessa, on rikas eliitti ja sitten köyhät tavalliset ihmiset ja kuilu on vain syventynyt muutamassa vuodessa. 

Taitaa olla totta,mutta me jokainen voidaan vaikuttaa siihen että noin ei jatkossa ole. Itse arvostan enemmän Alepan kassaa kuin ketään professoreita.

Vierailija
79/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassa voi olla korkeampaa yhteiskuntaluokkaa, jos sattuu esim. olemaan aatelinen.

Nykyään puhutaan yhteiskuntaluokista vain materialistisessa merkityksessä (tai koulutus), mutta oikeastaan yhteiskuntaluokka määräytyy vain sukuperimän mukaan. Yleensä sen huomaa käytöksessä ja tavoissa.

Vierailija
80/248 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla sukutaustaltani joku sellainen että kuulun johonkin jo 'kadonneeseen yhteiskuntaluokkaan'. Seurustelin nuoruudessani hetken jonkun miehen kanssa joka oli täysi maalainen ja toimi postiljoonina kaupungissa. Mahdollisesti hän sai jotain koulutusta 'firmalta' (kuten ennen ehkä monikin). Sittemmin miehestä on tullut tämän yhteiskunnan kermaa ja luultavasti varakas, mutta itse olen täysin varaton ja syrjäytynyt kuten koko sukuni. Olenko yhä korkempaa yhteiskuntaluokkaa kuin tämä postiljooni? Onneksi en kuitenkaan päätynyt naimisiin postiljoonin kanssa ja hän kait nai itseään hieman korkeampitasoisen naisen ja hyvä niin kun monet miehet naivat itseään alaspäin. Ehkä on täysin tämän korkeampitasoisen naisen ansioita jos miehestä tullut menestynyt. Menestyneen miehen takana kun aina on joku nainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän