Silmien värin periytyminen ei menekään kuten koulussa opetettiin
Tiesittekö? Silmien väriin vaikuttaa useampi geeni, eikä ne perinteiset kaavat mitä koulussa käytiin läpi pidäkään paikkansa, siis että esimerkiksi kaksi sinisilmäistä ei voisi saada vihreä- tai ruskeasilmäistä lasta. Totuus on kuitenkin se ettei silmienväri periydykään näin yksinkertaisesti.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Alkaa vaikuttaa näiden tarinoiden perusteella siltä, että syrjähyppyjä on paljon enemmän kuin edes osataan aavistaa
En ole muuten ikinä livenä törmännyt ihmisiin joiden suku on sininen - vihreä - harmaasilmäinen sekä isänsä että äitinsä puolelta, että jonkun lapsi olisi ruskeasilmäinen.
Nyt siis puhun hyvisten suvuista joilla tuskin on juuri aviottomia lapsia.
Minä olen. Mummollani oli häikäisevän siniset silmät, papalla jotenkin epämääräisen vihertävän harmaat. Heidän lapsillaan ja varsinkin lapsenlapsillaan on kaikkia mahdollisia silmien värejä.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa vaikuttaa näiden tarinoiden perusteella siltä, että syrjähyppyjä on paljon enemmän kuin edes osataan aavistaa
En ole muuten ikinä livenä törmännyt ihmisiin joiden suku on sininen - vihreä - harmaasilmäinen sekä isänsä että äitinsä puolelta, että jonkun lapsi olisi ruskeasilmäinen.
Mistä ihmeestä voit tietää näiden kaikkien ihmisten vanhempien, isovanhempien jne silmienvärit?
Yleensä et yhtään mistään.
Erikoista miten täällä on kaikkia värejä muka samassa suvussa.
Vaikeaa uskoa, koska oma suku on kokonaan sininen - vihreä - harmaasilmäistä.
Ei yhtään ainoaa ruskeasilmäistä.
Missä te ruskeasilmäiset oikein asutte?
Vierailija kirjoitti:
Eräällä tuttavallani on ruskeat silmät, samoin hänen miehellään, mutta heidän kolmella lapsellaan on kaikilla vihreät silmät. Ja ihan ovat isänsä lapsia.
Vihreät silmät voivat olla rusertavan/kellertävän vihreät tai sinertävän vihreät. Noilla lapsilla voi hyvin olla ruskeasilmäisyyden geeni, tai sitten he ovat perineet kummaltakin vanhemmaltaan peittyvän sinisilmäisyyden geenin. Todennäköisemmin ensimmäinen vaihtoehto, koska lapsia on peräti kolme ja kaikilla samanväriset silmät. Vanhemmilla kummallakaan vihreys ei näy, vaikka jokin "vihreä geeni" onkin taustalla. Eli mielestäni ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä voit tietää näiden kaikkien ihmisten vanhempien, isovanhempien jne silmienvärit?
Yleensä et yhtään mis
////
En tietenkään. Mutta jos koko laaja jengi on pelkkää sini - viher - harmaasilmäistä, sitten on jo syytä päätellä, että mitä luultavimmin myös aiemmat sukupolvet mitä todennäköisimmin ovat olleet sini - viher - harmaita mitä tulee silmiin.
Eikös kelteillä pitänyt olla punaiset hiukset ja vihreät silmät? Joidenkin tarujen mukaan ainakin. Tai irlantilaisi
////
Olen kyllä tietoinen, että Irlannissa on punatukkaisia ihmisiä. Onko enemmän kuin Suomessa? En tiedä.
Yllättävää kyllä, eniten punatukkaisia on Venäjä
/////
Varmasti koska siellä on niin paljon ihmisiä.
Varmaan myös Amerikassa, koska sinne muutti Irlannista niin paljon ihmisiä.
Englannista löytyy mitä luultavimmin myös punatukkaisia, samoin Skotlannista. Tällainen käsitys minulla on aina ollut.
ellisen väitteen, että vain lähinnä islantilaisilla on vihreät silmät?
Venäjällä asuvat ugrilaiset udmurtit ovat kaikkein punatukkaisin kansa. He eivät siis ole venäläisiä.
Mulla on siniset silmät, kuten vanhemmillanikin. Miehen äidillä oli ruskeat silmät, isällä siniset. Miehellä on ruskeat. Meidän lapsista toisella on siniset silmät, toisella ruskeat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on siniset silmät, kuten vanhemmillanikin. Miehen äidillä oli ruskeat silmät, isällä siniset. Miehellä on ruskeat. Meidän lapsista toisella on siniset silmät, toisella ruskeat.
Te olette sitten oppikirjaesimerkki silmien värin periytymisestä. Miehelläsi on lastenne silmien värin perusteella yksi ruskeasilmäisyyden geeni äidiltään ja yksi sinisilmäisyyden geeni isältään. Toinen lapsistanne on perinyt häneltä ruskeasilmäisyyden geenin, toinen sinisilmäisyyden geenin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös kelteillä pitänyt olla punaiset hiukset ja vihreät silmät? Joidenkin tarujen mukaan ainakin. Tai irlantilaisi
////
Olen kyllä tietoinen, että Irlannissa on punatukkaisia ihmisiä. Onko enemmän kuin Suomessa? En tiedä.
Yllättävää kyllä, eniten punatukkaisia on Venäjä
/////
Varmasti koska siellä on niin paljon ihmisiä.
Varmaan myös Amerikassa, koska sinne muutti Irlannista niin paljon ihmisiä.
Englannista löytyy mitä luultavimmin myös punatukkaisia, samoin Skotlannista. Tällainen käsitys minulla on aina ollut.
ellisen väitteen, että vain lähinnä islantilaisilla on vihreät silmät?
Venäjällä asuvat ugrilaiset udmurtit ovat kaikkein punatukkaisin kansa. He eivät siis ole venäl
/////
Sinä Natalia voit puhua ihan omasta puolestasi.
Emme elä enää ummehtuneesta suomettumisen ajassa.
Te ette saaneet tehtyä meistä ry c c i ä. Yritys oli kova, mutta sinä saat olla haaveissas ugrilainen udmurtti.
Mun vanhemmista toisella siniset silmät, toisella harmaat silmät, meillä lapsilla on kolmella vihreät silmät ja yhdellä siniset silmät. Eikö vihreä kuitenkin ole harvinaisin silmien väri?
Punatukkaisuus Venäjällä on periytynyt ruotsalaisista
Itse asiassa Ruotsi valloitti venäjän.
Sittemmin venäläiset pariutuivat mongolien kanssa. Siitä jos johtuu pakkoneuroosi saada koko maailma haltuunsa.
Venäläiset sanovat itse että he ovat aasialaisia
Olen itse nähnyt ohjelman missä he sanoivat olevansa aasialaisia. Jopa Ukrainassa on vieläkin ruotsalainen kylä.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmista toisella siniset silmät, toisella harmaat silmät, meillä lapsilla on kolmella vihreät silmät ja yhdellä siniset silmät. Eikö vihreä kuitenkin ole harvinaisin silmien väri?
///
Pikemminkin todiste aviorikoksesta.
Vierailija kirjoitti:
///
On. Sitä on maailmassa noin 2 prosenttia. Luin, että nimenomaan islantilaisilla.
Ehkä se oli kuitenkin, että irlantilaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
///
On. Sitä on maailmassa noin 2 prosenttia. Luin, että nimenomaan islantilaisilla.
Ehkä se oli kuitenkin, että irlantilaisilla.
Molempien vanhempien suku tulee Karjalasta, juuria myös Keski-Aasiassa. Yhtään ruskeasilmäistä en tiedä suvussa olevan.
Nyt selvisi.
Natalia lie lukenut jotain venäläisten biologian oppikirjaa.
Vihreät silmät ovat yleisimpiä sekä Keski - että Pohjois - Euroopassa, samoin Virossa.
Suomessakin heitä on arviolta n. 20 prossaa
Johtuu perimästä.
Mielestäni vihreäsilmäiset ihmiset ovat vähän epäluotettavia ja saattavat ehkä pettää puolisoaan.
En
voi mitään tälle mielikuvalle.
Selvisi
Punatukkaisuus on yleisintä Brittein saarella.
Siihen pitää olla geeni molemmilta vanhemmilta.
Tämähän menee mielenkiintoiseksi.
Minun lapseni on todella tumma iholtaan vaikka molemmat olemme pitkän linjan suomalaisia. Genetiikka jännää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voe poika-/tyttökulta... Meille opetettiin tämä oppivuosinani jo ammoisina aikoina 2000-luvun alussa.
Olipa sitten edistynyt koulu. Meille opetettiin vielä vuonna 2006, että sinisilmäiset tai vihreäsilmäiset ei voi saada keskenään ruskeasilmäisiä lapsia.
Opetettiin myös että ruskeasilmäisyys on hallitseva ominaisuus ja sinisilmäisyys väistyvä. Silti vaikka omista vanhemmistani toinen on ruskea- ja toinen sinisilmäinen niin itse olen sinisilmäinen ja siskoni vihreäsilmäinen. Siskon lapsista kaikki jo sitten sinisilmäisiä kuten omanikin. Ruskeasilmäisyys siis katosi.
Joten koulussa opetataan kaikenlaista joka ei ihan pidä paikkaansa.
Olen jostakin kuullut, että Intiassa syntyy joskus lapsia, joilla on siniset silmät. Se on harvinaista, mutta niin voi käydä. Onkohan suvussa ollut yksi sinisilmäinen ihminen kauan sitten?
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsuudenperheessä toisella vanhemmalla on siniset ja toisella ruskeat silmät. Kolmella lapsella on ruskeat silmät ja yhdellä siniset.
Teillä on mennyt koulukirjaesimerkin mukaan
Serkullani on harmaat silmät ja hänen miehellään siniset, mutta heidän toisella lapsellaan on ruskeat silmät. Ja ihan on isänsä lapsi.
Eräällä tuttavallani on ruskeat silmät, samoin hänen miehellään, mutta heidän kolmella lapsellaan on kaikilla vihreät silmät. Ja ihan ovat isänsä lapsia.
Minulla on ruskeat silmät, ja samoin on vanhemmillani. Miehelläni on siniset silmät, eikä hänen suvussaan ole yhtään ruskasilmäistä, mutta meidän lapsistamme tuli ruskeasilmäisiä.