Miksei valtaosa nykynaisista arvosta kotiäitiyttä? Miehenä tätä ihmettelen.
Miehenä olen kovin surullinen siitä, että valtaosa naisista valitsee uran ennemmin kuin kotiäitiyden. Kotiäitiys on kuitenkin kaikkein tärkeintä työtä, mitä nainen voi tehdä. Kyllä olen sitä mieltä, että naisen paikka on kotona. Työelämässä voisi olla pelkästään miehiä, niin valtaosassa työpaikkoja tuottavuus paranisi huimasti. Se, että naiset halveksivat nykypäivänä kotiäitiyttä, on varmasti erittäin suuri syy siihen, miksi syntyvyys on romahtanut. Tuohan ei koske pelkästään Suomea, vaan länsimaita yleensäkin.
Mielestäni ihan pienistä tytöistä asti tulisi naisia alkaa kasvattamaan siten, että kotiäitys on tärkeintä ja arvokkainta työtä, mitä nainen voi elämässään tehdä. Että nainen ei voi koskaan työelämässä, eikä millään työllä korvata kotiäidin tekemään työtä.
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Naiset pois sote-alalta kotiin ja jätetään miesten tapaturmat hoitamatta. Kuulostaa todella hyvältä idealta.
Eikun kato ap:han just kertoi meille, että miehet hoitaa paljon tehokkaammin noi hoiva-alan jutut, ja ylipäätään kaikki työt.
Mies oli peliriippuvainen. Ilman tulojani, olisimme nähneet lasten kanssa nälkää.
Arvostan kotiäitiyttä suuresti. Valitettavasti yhteiskunta ei arvosta, katso vaikka miesten halukkuutta maksaa kotiäidille reilu palkka. Vertaa sen jälkeen työttömyyskorvauksen ja kotihoidon tuen määrää.
Niin kauan kuin ap:n arvostus on sanallista lässytystä, ei sillä ole minkäänlaista arvoa. Tässä asiassa arvostus lasketaan kylmästi numeroina.
Miten iso osa palkastasi kuuluu kotiäidille, ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset pois sote-alalta kotiin ja jätetään miesten tapaturmat hoitamatta. Kuulostaa todella hyvältä idealta.
Eikun kato ap:han just kertoi meille, että miehet hoitaa paljon tehokkaammin noi hoiva-alan jutut, ja ylipäätään kaikki työt.
Niin, voitaisiinko sopia, että jatkossa miehet tekevät sote-alan, kaupan alan ja siivoustyöt ja kaikki muut sellaiset ammatit, jotka vaativat työpaikalle menemistä. Naiset taas tekevät vain etätöitä kotoa käsin. Niissä ammateissa on paremmat palkatkin, moni nainen voisi tehdä lyhyempää työpäivää ja ainakin työmatkoissa säästäisi aikaa.
Ottaisitko itse vastaa työn, josta ei saa palkkaa, lomia, lomarahoja, työterveyshuoltoa, eläkettä, lisiä esim. arkipyhinä tehdystä työstä eikä edes sairauslomia? Tuskin. Älä siis odota että naiset suostuisivat moiseen.
Minä en arvostaisi lainkaan, jos vaimoni päättäisi yhtenä aamuna jättäytyä työelämästä ja jäädä kotiäidiksi. Ai miksi? No siksi, koska lapsemme ovat jo kouluikäisiä ja itsenäisiä - eivät tarvitse jatkuvasti äidin hoivaa - eikä enempää lapsia tule. Kotityöt ja vastuut tehdään ja jaetaan sitä paitsi nykyisellään hyvinkin tarkoin puoliksi.
Olisi tietysti kivaa tulla kotiin, jossa kotityöt on tehty ja ruoka valmiina odottamassa.
Mutta tulisimme pelkästään minun palkallani toimeen vain niukasti, ja sitä paitsi vaimoni koulutus, työkokemus ja potentiaali jäisi kokonaan hyödyntämättä - etenkin, kun hän on vasta ylennyt esihenkilötehtäviin.
Joo, ei käy laatuun. Jos vaimo jättäytyisi kotiin ihan vaan siksi, koska siltä tuntuu, alkaisin vakavasti harkita avioeroa.
Suomessa tuo kotiäitiys tuppaa tarkoittamaan sitä, että asutaan jossain ankeimman lähiön liian pienessä vuokra-asunnossa ja kun kotiäiti haluaa oikein kunnolla hemmotella itseään, hän voi ostaa Tokmannilta sitruunantuoksuisen jalkavoiteen tai alennusrekin trikoohousut. Eli siis taloudellista niukkuutta ja oman itsen laittamista AINA viimeiselle sijalle. Yleensä mies sitten vielä valittaa sitä, miten hän on se, joka tekee raskaat työt ja elättää perheen, ja saa sitten siitä palkinnoksi vapaailtoja ja viikonloppuja, kun äidin rooli on taukoamatonta lastenhoitoa, ruuanlaittoa ja nuhruisten nurkkien siivoamista.
Mitä vittua sepität, naisten paikka on siellä missä he haluavat olla esim just töissä, kuulostat konservatiiviselta luuserilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kirjoita suomeksi idiootti tämä on suomenkielinen palsta "
Suomessa on kaksi virallista kieltä ja toinen niistä on ruotsi. Terv. ruotsinsuomalainen
Ei pitäisi olla! Maassa maan tavalla tai maasta ulos!!!
Suomi on kaksikielinen maa, jos se ei sinulle sovi niin ulos. Minä olen Itä-Suomesta enkä koskaan kuule arjessa ruotsia. Tykkään kovasti tämän palstan ruotsinkielisistä kommenteista. Niitä lukiessa saa vähän jumpata aivoja, eikä kouluruotsi pääse tyystin unohtumaan. Mera svenska, tack!
Juuri vähän aikaa sitten luin tältä palstalta, miten poikalapset ovat täysin piloilla, kun äidit ja naisopettajat eivät osaa heitä kasvattaa. Joten itse kyllä kääntäisin katseeni ennemmin isien suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kaksi virallista kieltä ja toinen niistä on ruotsi. Terv. ruotsinsuomalainen
Ihan muka testta yli 50 vuotta sitten käydyn keskikoulun ruotsinopoeja. Silloin oli joka kesä ehdot ruotsista. Mutta silti ymmärrä nuo tekstit melko hyvin. Työelämässä enruotdia joutunut käyttämään, en myöskään siviilissä.
Kääntäjällä tsekkaan, jos ymmärrä.
Jatka kirjoittelua ruotsiksi. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan muka testta yli 50 vuotta sitten käydyn keskikoulun ruotsinopoeja. Silloin oli joka kesä ehdot ruotsista. Mutta silti ymmärrä nuo tekstit melko hyvin. Työelämässä enruotdia joutunut käyttämään, en myöskään siviilissä.
Kääntäjällä tsekkaan, jos ymmärrä.
Jatka kirjoittelua ruotsiksi. Kiitos.
Kuten huomaatte, myös äidinkieltä tankkasin kesällä.
Minua ainakin lähinnä tyrskähdyttää ajatus että kaikilla naisilla olisi yksi, yhteinen "tärkein työ". Omat vahvuudet ovat ainakin jossain ihan muualla, puhumattakaan siitä kuinka nopeasti pitkästyisin kuoliaaksi.
Suosittelisin myös noteeraamaan sen tosiasian, että kotiäitiys on kautta historian ollut varattu vain suhteellisen kapealle (ts. hyvävaraiselle) yhteiskuntaluokalle. Menneinäkin vuosikymmeninä/-satoina on tarvittu useimpien pariskuntien molemmat osapuolet töihin, joko omalle maatilalle tai toisten palkkalistoille, jos on haluttu pysyä hengissä.
Vierailija kirjoitti:
En ylipäänsä arvosta lyhytnäköisyyttä. Nuorempana itsekin esim. matkustelin ilman matka- ja matkustajavakuutusta enkä ollut ammattiliiton jäsen. Noh, kakka osui tuulilasiin ja opin läksyni. En voi kuin ihmetellä aikuisia naisia, jotka jäävät vuosiksi kotiin ja luottavat siihen, että mies pysyy rinnalla ja elättää heidät vielä eläkeiässäkin.
Leskeneläke poistuu 1975 ja sen jälkeen syntyneiltä. Kun ei ole kertynyt omaa eläkettä, on nainen todella heikoilla, jos mies kuolee varhain. Avioliiton aikana miehellekään ei ole voinut kertynyt isoa omaisuutta, jos on eletty yhden ihmisen palkalla. Tätä leskeneläkkeen poistamista ovat miehet toivoneet eniten, joten nyt niittävät sitä mitä kylvivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan nyt päälle nelikymppisenä kutosella alkavan summan kuussa varsin mukavasta työstä. Tämä on paras turva mulle ja mun lapsille siltä varalta, että kävisi jotain arvaamatonta, esim. mies kuolisi vaikka auto-onnettomuudessa.
Jos olisin lasten ollessa pieniä jäänyt pidemmäksi aikaa kotiin (nyt olin 1,5v kotona kummankin kanssa), niin en olisi ikinä päässyt nykyiseen työhöni.
Tietenkin toivon, että elän elämäni loppuun onnellisesti tässä avioliitossa, mutta kaikki ei aina mene kuten toivoo.
Ohhoh, iha 600€ tienaat kuussa
Heko, heko. Pikkupojalla kävi kateeksi, kun naisella on omaa liksaa paremmat tulot.
Ap voi itse jäädä koti-isäksi miehenä.
On se surullista, kun nykyiset miehet eivät sitä osaa arvostaa.
Olisin aikoinaan halunnut olla enemmän kotona mutta suku ja lähipiirin naiset pitivät vajaaälyisenä ja tyhmänä naista joka on kotona lasten kanssa. Sosiaalinen paine.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisitko itse vastaa työn, josta ei saa palkkaa, lomia, lomarahoja, työterveyshuoltoa, eläkettä, lisiä esim. arkipyhinä tehdystä työstä eikä edes sairauslomia? Tuskin. Älä siis odota että naiset suostuisivat moiseen.
Miesten on pakko ottaa 6-12kk tai jos ei ota niin joutuu vankilaan.
Jos arvostat kotiäitiyttä noin paljon, maksat siitä varmasti vaimollesi palkkaa, eläkevakuutuksen ja yksityisen terveysvakuutuksen?
Ai et vai? No sitten on turha puhua arvostuksesta.