Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Kemi Lappia? Puolison kanssa riita

Vierailija
20.11.2024 |

Ratkaiskaa riita, arvon palstalaiset! Toinen on hämääntynyt kaupungin omasta markkinoinnista ja lumilinnasta yms, minä taas ajattelen että Lappi alkaa napapiiriltä ja Kemi on tehdaskaupunki Oulun lähellä. Kumpi on oikeassa?

Kommentit (600)

Vierailija
561/600 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Kuivaniemen, Haukiputaaseen, Iihin, Yli - Iihin ja Ranuaan sekä Simo kuuluvat Lappiin.

Simo unohtui joukosta.

Vierailija
562/600 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wikipedia, Lappi.

Kuusamo ja Salla ovat todella kaukana Lapista.

Kun lähestytään Oulua Lapin raja on hämmästyttävän lähellä 

Lappiin kuuluu  myös siis Kuivaniemi, Haukipudas , Ii, Yli - Ii.

Oulu jää Pohjanmaalle 

Eivätkö nuo ole aika etelässä ollakseen Lap

////

Wikipedian mukaan eivät. Tai osa kuuluukin Lappiin. Osa on jo niin lähellä, että voidaan huoletta lisätä Lappiin. Riippuu kepulien politiikasta. Lappi on kommareiden aluetta 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/600 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois Pohjanmaa kepulien aluetta, myös koillismaa

Vierailija
564/600 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuttiin iltaa eilen ystäväporukalla Kemissä ja ystävä otti asian puheeksi. Kemiläiset (minä ja mieheni olemme Nokialta ja siis vähän ulkopuolisia) olivat yhtä mieltä siitä että emme ole lappilaisia, vaikka olisihan siihen kiva kuulua. Muistin tän ketjun ja otin puheeksi paikkakunnan tulevaisuuden. Yllättävän yksimielisiä olimme kaikki siitä että kutistuva teollisuuspaikkakunta ja lopulta Tornio tms sulattaa tämän omaksi kaupunginosakseen.

Paikkakunnalla pitkään asunut opettaja kertoi että "Kemillä oli kukoistuksen hetket 1980-luvulla kun asukkaita oli yli 30000, nyt vain 18000. Kaikki palvelut ovat kadonneet, valtio on vienyt kaikki virkamiehet poliisia lukuunottamatta Rovaniemelle, Teollisuustyöpaikoista on kadonnut yli puolet, erikoiskaupat ovat Oulussa tai Torniossa, nyt Rovaniemeläiset lakkauttavat keskussairaalan ja kaupunki on myymässä sähkö-vesilaitostakin Oululaisille. Asuntojen hinnat ovat pudonneet todella paljon ja putoavat edelleen. Mistä muualta saa keskustan kolmion alle 50000 eurolla? Eihän täällä ole enää mitään." Anteeksi jos jotain muistan väärin, mutta suurin piirtein noin.

No, me jatkamme matkaa kohti Leviä kunhan porukka heräilee ja saadaan kamppeet kasaan.

Vierailija
565/600 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä se Kuusamo sitten oikein on? Kun käytiin rukassa niin tuntui tosi pohjoiselta. Ja Pojanmaalaiset asuu lännessä!

Pojanmaalaiset? Mää sellasista oo kuullutkaan. Varmaan asuu, mut Pohjois-Pohjanmaa menee itään asti. Taivalkoski, Isosyöte, Pudasjärvi on parasta pohojammaata! 

Missä  Koillismaa sitten on? Minun käsitys Pohjanmaasta on se, että Pohjanlahden itäpuolen tasaiset maat ovat sitä, ja itäosan vaarat jotain muuta.

Koiliismaa on osa Pohjois-Pohjanmaata ja Posion osalta Etelä-Lappia. Posio mainostaakin itseään osana Taika-Lappia tai ulkomaan kielellä *The best paras on Southern Lapland!*. Kuusamohan hakee itselleen jotain Lapin brändiä matkailussa, vaikkei aikoinaan halunnut liittyä Lapin lääniin. 

Vierailija
566/600 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski - Suomi on kylläkin kartan mukaan Etelä - Suomea.

Onkohan lienee poliittiset syyt siirtää Keski - Suomi väärään paikkaan kartalla,?

Lapsesta saakka olen ihmetellyt tuota.

Olisiko syy adutuksellinen. Pohjoisin Lappi oli jonkinlaista yhteisnautinta-aluetta melkein 1800-luvulle asti, jota sitten verottivat, niin ruotsalaiset, tanskalaiset kuin pyccatkin.

Vierailija
567/600 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kemi kuului Oulun lääniin sotien alkamiseen asti, sitten piti saada joku taajama elättämään lapin ja siksi valtioneuvosto siirsi Kemin Osaksi Lapin lääniä.

Maastoltaan Kemi on pohjoispohjanmaata

Ilmastoltaan Kemi on pohjoispohjanmaata tai entistä peräpohjolaa.

Vanhat rakennukset Kemissä ovat pohjalaistyylisiä.

Kasvit ja luonto ovat Kemissä perämeren ja siis pohjoispohjanmaan vanhan merenpohjan kasvillisuutta.

Ihmiset ovat muualta tulleita, vanhoja paikallisia sukuja on vähän, yli puolella Kemiläisistä on savolaiset tai karjalaiset juuret.

Kemiläiset itse asioivat mielummin Oulussa kuin Rovaniemellä, minäkään en ole käynyt Rovaniemellä 6 vuoteen, Oulussa vähintään 4 x vuodessa.

En oikein ymmärrä miksi Kemiä pidetään pakolla lapissa, Rovaniemen virkamiesarmeijan elättämiseksi? Nyt ainakin Kemi-Tornio-alue joutuu maksamaan Ivalolaisten ja Enontekiöläisten sairaanhoitoa.

Lapin lääni on perustettu 1.1.1938 alkaen ja Kemi kuului siihen alusta alkaen. Kemi vastusti liittymistä Lapin lääniin ainoastaan siitä syystä, kun siitä ei tullut läänin pääkaupunkia.

Vierailija
568/600 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wikipedia, Lappi.

Oulu jää Pohjanmaalle 

Mitä h..vettiä sinä horiset. Kuivaniemi, Haukipudas jne. eivät ole koskaan olleet Lappia, Salla on ja Kuusamo nykyisellään haluaisi olla.

Vierailija
569/600 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtainen näkemykseni on ehdottomasti, että Kemi EI ole Lappia. Joo, kyllä, se kuuluu Lapin lääniin, mutta Lappia se ei ole. 

Olen asunut Kemissä noin 20 v eli kouluni käynyt siellä lukioon asti ja nyt joulunakin äidin luo lähdössä sinne, joten siihen pohjautuu tuo omakohtainen näkemys. Ja koska olen syntynyt Kittilässä ja sukulaiset äidin puolelta pitkälti Kaukosessa ja Sodankylässä, niin oma perspektiivinen on pohjoisempi... 

Mutta joo, kun täältä Helsingistä lähden jouluksi Kemiin, niin en sano, että lähden Lappiin, vaan lähden pohjoiseen (vaikka sekin tekee minulle tiukkaa sanoa, sillä en oikein miellä Kemiä "pohjoiseksikaan", mutta tuohon olen päätynyt Helsinki -näkökulmasta lähtien)

lappilainen

Vierailija
570/600 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wikipedia, Lappi.

Oulu jää Pohjanmaalle 

Mitä h..vettiä sinä horiset. Kuivaniemi, Haukipudas jne. eivät ole koskaan olleet Lappia, Salla on ja Kuusamo nykyisellään haluaisi olla.

Lapin läänin raja oli aikoinaan Simon ja Kuivaniemen rajalla. Simo Lapin läänissä. Kuivaniemi Oulun kuten myös sen eteläpuolella olevat Ii ja Haukipudas. Jos ette usko, voitte käydä katsomassa, millä kohdalla siellä on kyltti, jossa on ensimmäisen kerran Lappi.

Kuusamo on muinaisina aikoina kuulunut Lappiin ja on edelleen poronhoitoaluetta. Sitä on tosin Kiiminki-Kollaja, joka on myös ollut Oulun läänissä ja Pohjois-Pohjanmaan puolella.

Vierailija
571/600 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wikipedia, Lappi.

Oulu jää Pohjanmaalle 

Eivätkö nuo ole aika etelässä ollakseen Lap

////

Wikipedian mukaan eivät. Tai osa kuuluukin Lappiin. Osa on jo niin lähellä, että voidaan huoletta lisätä Lappiin. Riippuu kepulien politiikasta. Lappi on kommareiden aluetta 

Vaaleissa 2023 ei Lapista valittu ainoatakaan vasemmistoliittolaista eduskuntaan ja vain yksi demari.

Vierailija
572/600 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsite Lappi on valunut etelämmäksi, samoin kuin Keski-Pohjanmaa. Lapin osalta se tapahtui vain viimeistään läänin perustamisesta ja uudet maakuntarajan muodostuivat Lapin osalta vanhojen lääninrajojen mukaan. Eteläisempi osa Lappia on Perä-Pohjolaa, ilmoittaahan alueen päälehti Lapin kansakin olevansa Lapin ja Perä-Pohjolan väestön äänenkannattaja. Perä-Pohjola maakuntakäsitteenä on unohdettu.

Sitten on vielä Koillismaa, joka *keksittiin* vasta sotien jälkeen Reino Rinteen toimesta ja jota käsitettä Kalle Päätalo piti yllä. Moni ymmärtää Koillismaankin olevan Lappia juurikin poronhoidon vuoksi. Ja jotta asia ei olisi ihan selvä, kuuluu Koillismaahan myös Lapin maakunnan puolelta Posio, koska se aikoinaan erotettiin pääosin Kuusamosta ja Reino Rinteen kotikylä oli nykyisen Posion puolella. Ranua on rajatapaus, sen eteläosa on erotettu Pudasjärvestä ja muu kunta Simon ja Rovaniemen syrjäisistä alueista.

Kemiläiset saavat ihan vapaasti kertoa olevansa lappilaisia tai peräpohjalaisia. Lappilaisilla on kovempi maine etelässä. Toisaalta peräpohjalainen saattaa sekoittua eteläpohjalaisiin, jotka pitävät itseään ainoina oikeina pohjalaisina.

Saa olla eri mieltä, mutta niillä, jotka kirjoittavat Haukiputaan, Iin yms. olevan Lappia, mutta Kemin ei ja Oulun olevan lähempänä Lappia kuin Kemin, olisi aihetta tutustua Suomen karttaan,

Vierailija
573/600 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä se Kuusamo sitten oikein on? Kun käytiin rukassa niin tuntui tosi pohjoiselta. Ja Pojanmaalaiset asuu lännessä!

Pojanmaalaiset? Mää sellasista oo kuullutkaan. Varmaan asuu, mut Pohjois-Pohjanmaa menee itään asti. Taivalkoski, Isosyöte, Pudasjärvi on parasta pohojammaata! 

Missä  Koillismaa sitten on? Minun käsitys Pohjanmaasta on se, että Pohjanlahden itäpuolen tasaiset maat ovat sitä, ja itäosan vaarat jotain muuta.

Koiliismaa on osa Pohjois-Pohjanmaata ja Posion osalta Etelä-Lappia. Posio mainostaakin itseään osana Taika-Lappia tai ulkomaan kielellä *The best paras on Southern Lapland!*. Kuusamohan hakee itselleen jotain Lapin brändiä matkailussa, vaikkei aikoinaan halunnut liittyä Lapin lääniin. 

*The best parts of Southern Lapland* tietenkin, anteeksi autocorrectin puolesta.

Vierailija
574/600 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kemi on Lapin portti! Rajakaupunki Lapin taikamaan ja tavallisen maailman välissä. Tykkään Kemin lumilinnasta ja jäänmurtajasta. Ei se ihan mitä tahansa tavallista Suomea kyllä ole minusta, vaan vähän jo Lappia. Se murrekin on sellaista sie-mie-kieltä. En tiedä miten kemiläiset itse tuon kokevat, varmaan heiltä kannattaisi kysyä itseltäänkin. 

Kemistä oon ja kehtaan sanua. Kemi on minusta Lappia. Tärkeitä asioita on meri ja lumilinna. Jos joku haluaa jakaa Lappia osiin, niin voisihan Kemi olla vaikka Meri-Lappia, erotukseksi Tunturi-Lapista. 

Tääläki yksi kemiläinen. Kemistä oon ja kehtaan sanua, mutta ei Kemisä puhuta mie ja sie, vaan mää ja sää. Se murteen raja mennee jossain Kemin ja Tornion välillä, Torniosa sanotaan mie ja sie. 

Mielenkiintonen keskustelu, Meri-Lappiaha se Kemi on ollu jo kauan, mutta Kemi on enne kaikkia tehaskaupunki, Lapin leivän isä oli Kemi-yhtiö, nykysin taitaa olla se iso biolaitos. Mutta sielä vanahassa paikasa se on, Pajusaaressa. Veitsiluoto eli Veittiluoto oli toinen iso tehas, sitä ei ennää ole. Kemisä on myös satama ja kaivos.

En ole asunu Kemisä pitkään aikaa ennää, mutta kemiläine olen aina. Isovanahemmat jo oli tehtaala töisä ja samoin toinen vanahemmista. Pohojosempi Lappiki on tuttu, toinen vanahemmista tuli Kemmiin töihi palijo pohojosemmasta. 

Ei oo mittää ristiriitaa onko Kemi Lapisa vai ei, Lappi on iso paikka, joha sinne tehaskaupunkiki mahtuu. 

Usein kaipaan Kemiä, ohan sillä oma viehätyksesä. Uskaltaisipa taas olla oma ittensä eli se tehaskaupunki kaivoksinneen. Meriki on hieno, Sotisaari on kaunis paikka keskustan lähelä. 

Ehkäpä täsä pittää miettiä pohojoseen palaamista jossaki vaiheessa, vaikka nyt on elämä täälä eteläsä. 

Vierailija
575/600 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko joku tahvo että pohjoispohjanmaalla ei ole hilla /lakka/ suomuurain -soita? Kannattaa muistaa että 1940-1990- luvulla historia kirjoitettiin oppikirjoihin kuten maalaisliitto/keskustapuolue halusi. Pääpaino Kemin siirrossa Lappiin oli estää vasemmistolaisten poliittinen voimistuminen, siksi lapin maanviljely-tausta sopi paremmin tasaamaan ääniä. Kemi ei ole Lappia, se ei tunne itseään lappilaiseksi, historian, luonnon ja kulttuurin puolesta se on pohjoispohjanmaata! Turha inttää selkeästä asiasta.

Perä-Pohjola Kemi on, ei Pohjois-Pohjanmaata, ellei sitten Pohjois-Pohjanmaaksi lasketa kaikkia alueita ennen Lappia, jonka eteläraja menee Muonion, Kittilään, Pelkosenniemen ja Savukosken  etelärajoja pitkin.

Vierailija
576/600 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wikipedia, Lappi.

Oulu jää Pohjanmaalle 

Lapin läänin raja oli aikoinaan Simon ja Kuivaniemen rajalla. Simo Lapin läänissä. Kuivaniemi Oulun kuten myös sen eteläpuolella olevat Ii ja Haukipudas. Jos ette usko, voitte käydä katsomassa, millä kohdalla siellä on kyltti, jossa on ensimmäisen kerran Lappi.

Kuusamo on muinaisina aikoina kuulunut Lappiin ja on edelleen poronhoitoaluetta. Sitä on tosin Kiiminki-Kollaja, joka on myös

Onhan poronhoitoaluetta Kainuussakin, ainakin Suomus- ja Hyrynsalmet.

Vierailija
577/600 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin joskus muistisäännöksi että jos haluaa tietää missä on Lappi, niin katsoo kartasta missä kohtaa Ruotsilla ja Suomella alkaa yhteinen raja, ja kuvittelee siihen viivottimen vaakatasossa. Enimmäkseen ihan toimiva sääntö mutta taitaa jättää sen Meri-Lapin pois? Tuolla perusteella Tornio olisi Lappia mutta Kemi ei, ja eihän se noinkaan mene kun Kemi-tornio on sellainen että niistä puhutaan yhdessä niin usein.

Parempi sääntö on katsoa siitä kartasta, että mihin se maakuntien raja (vanhemmissa kartoissa läänien raja) on piiretty. Mitään viivoittimia ei tarvitse.

Vierailija
578/600 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole elämäni aikana käynyt montakaan kertaa Lapissa.

Olen kerran käynyt Sallassa. Ei vastannut käsitystäni Lapista, mutta se oli ennemminkin huviajelu. Sallalaiset vaikuttivat mukavilta tyypeiltä.

Olen käynyt muutaman kerran Rovaniemellä, mutta en saanut täysin Lappi - vaikutelmaa.

Kemissä ja Kemin lähistöllä olen käynyt pari kertaa ja yhden kerran Torniossa. Sitten olen käynyt Ranualla ja jossain Yli -Iissä ja/tai Iissä.

Ei oikein tullut Lappi - fiilistä, mikä se sitten lieneekään.

Nuo ovat pohjoisimmat paikkakunnat joissa olen vieraillut.

Hävettää etten ole käynyt pohjoisempana 

Olen katsonut kuvia pohjoisemmasta Lapista. Siellä näyttää olevan hienot maisemat ja luultavimmin sieltä voi löytyä Lappi - fiilis 

Ellen väärin muista, myös Lapissa on monen tyyppistä maisemaa.

Jos ajatellaan Lapin karua maisemaa, koko Suomi voitaisiin määritellä Lapiksi Päijät - Hämeestä ylöspäin.

Vierailija
579/600 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wikipedia, Lappi.

Oulu jää Pohjanmaalle 

Mitä h..vettiä sinä horiset. Kuivaniemi, Haukipudas jne. eivät ole koskaan olleet Lappia, Salla on ja Kuusamo nykyisellään haluaisi

----

Oletko käynyt Kuivaniemessä? Entä Haukiputaassa?

Kaikesta päätellen siellä voi olla karut maisemat, koska Ii on Lapissa ja naapurikunta. Samoin Ranua.

Vierailija
580/600 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pittää tästäkin asiasta tapella.