Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Kemi Lappia? Puolison kanssa riita

Vierailija
20.11.2024 |

Ratkaiskaa riita, arvon palstalaiset! Toinen on hämääntynyt kaupungin omasta markkinoinnista ja lumilinnasta yms, minä taas ajattelen että Lappi alkaa napapiiriltä ja Kemi on tehdaskaupunki Oulun lähellä. Kumpi on oikeassa?

Kommentit (600)

Vierailija
361/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytkö sinä historiallisista maakunnista jankkaja vihdoin tajusit oman virheesi? Hienoa! Eipä mennyt kovin kauaa siihenkään asiaan. Olisit sä nyt silti voinut tulla myöntämään, että olit väärässä etkä vain luikkia pakoon nolona, kun sana osista jäi tosiaan huomaamatta. 

Joko sinä huomasit oman virheesi? Kaikki eivät päivystä täällä 16/7, toisin kuin sinä.

Ei ole mitään virhettä, jonka olisin tehnyt. Minä olen koko ajan tajunnut, että nykyinen Lapin maakunta ei muodostu edes historiallisesti PohjanmaaSTA, vaan ainoastaan osista Pohjanmaata. Yllättävän vaikeaa sinulle hahmottaa noiden kahden ilmaisun ero. 

Yllättävän vaikeaa sinulle ymmärtää nykyajan ja historian välinen ero. 

Vierailija
362/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella? Jos mennään virallisilla maakuntarajoilla, niin sekä Kemi että Tervola kuuluvat Lappiin. Jos mennään fiilispohjalta, niin sekä Kemi että Tervola ovat tasaista peltoaluetta maanviljelijöineen eivätkä karua tunturia.

Olen eri, mutta menin naimisiin pohjoisesta olevan miehen kanssa, jolla on sukua Lapissa. Tervolassa menee murrealueen raja, anoppi puhuu h:n päältä ja käyttää lappilaisia sanoja. Käydään "hillassa" ja paistetaan rieskoja kiviuunissa, takkatulen palaessa samalla. Kemiläiset wolttaavat ja puhuvat kuin oululaiset, tunnelma on ihan toinen. Ja vaikka Tervolassa on maanviljelijöitä niin siellä on myös kivikkoista Kätkävaaraa ja paljon lappilaisia suomaita, mökkejä joista on yli 15 km lähimpään naapuriin. Jäkälää, mäntyjä yms.

Kyllä Kemin murtheeseen kuuluu sie ja mie ja h:n päältä puhuminen, ja myös hillassa käynti. Kaupunkioloissa nyt kukhaan rieskoja paista, ja häätyy sanua, että monet kemiläiset on muualta tulleita eivätkä praathaa Kemin murretta. Ei passaa verthailla kaupunkhia ja maaseutuva. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

348

Kemi ei kuulu Wikipediassa olevan kartan perusteella Lappiin ja sillä siisti.

Olen muuten ihan ok - kartanlukija kun matkustetaan autolla jonnekin.

- sivusta.

Et kuitenkaan ole ikinä nähnyt kartassa sellaista kuin Lapin maakunta? Aikamoista. Itse opin tämän jo 10-vuotiaana koulussa. 

Vierailija
364/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap täällä? Lapissa on kaunis luonto

Esim. Suomalaiset miehet eivät ole oikein, no. Makuuni ovat eniten germaaniset miehet.

Mutta eräs mies on Suomen komeimpia, ellei kaikkein komein. Poikkeaa todella edukseen ja hän on puoleksi saamelainen:

Kari - Pekka Kyrö 

Häntä voisi luulla arjalaiseksi, mutta hän on vielä hienostuneempi.

Vierailija
365/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytkö sinä historiallisista maakunnista jankkaja vihdoin tajusit oman virheesi? Hienoa! Eipä mennyt kovin kauaa siihenkään asiaan. Olisit sä nyt silti voinut tulla myöntämään, että olit väärässä etkä vain luikkia pakoon nolona, kun sana osista jäi tosiaan huomaamatta. 

Joko sinä huomasit oman virheesi? Kaikki eivät päivystä täällä 16/7, toisin kuin sinä.

Ei ole mitään virhettä, jonka olisin tehnyt. Minä olen koko ajan tajunnut, että nykyinen Lapin maakunta ei muodostu edes historiallisesti PohjanmaaSTA, vaan ainoastaan osista Pohjanmaata. Yllättävän vaikeaa sinulle hahmottaa noiden kahden ilmaisun ero. 

Ei olllenkaan vaikeaa. Ymmärrän oikein hyvin että riippumatta siitä puhutaanko histoasta vai nykyajasta, Lapin maakunta ei koostu PohjanmaaSTA, vaan ainoastaan sen OSISTA. Ihan niin kuin linkkaamassasi karttakuvassa selkokielellä lukee. Kolmen maakunnan OSISTA. 

Vierailija
366/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

PiriLappia, anteeksi, MeriLappia.

Vierailija
367/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

348

- sivusta.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lapin_maakunta

En tiedä että mitä karttaa katsoit, mutta itselle tuli ihan eri tulos Wikipedian perusteella.

Vierailija
368/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän vaikeaa sinulle ymmärtää nykyajan ja histor

Ei näytä menevän jakeluun.

Vierailija
369/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapin nykymaakunta koostuu kolmen historiallisen maakunnan (LapinLänsipohjan ja Pohjanmaanosista

Lukeeko tuossa mielestäsi: Lapin nykymaakunta koostuu kolmesta historiallisesta maakunnasta (Lappi, Länsipohja, Pohjanmaa)?

Vierailija
370/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

348

- sivusta.

Et kuitenkaan ole ikinä nähnyt kartassa sellaista kuin Lapin maakunta? Aikamoista. Itse opin tämän jo 10-vuotiaana ko

///

En puhu neukkujen itäsaksalaisesta peruskoulusta, vaan Wikipediasta.

Suomi - Neuvostoliitto - seura tarkasti kaikki Suomen koululaisten historian oppikirjat.

Suomen historia pitäisi kirjoittaa uudelleen.

Vierailija
371/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

348

- sivusta.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lapin_maakunta

En tiedä että mitä karttaa katsoit, mutta itselle tuli ihan eri tulos Wikipedian perusteella.

Hän katsoi vain artikkelia Lappi ymmärtämättä, että Lappi on myös maakunta, ei pelkkä saamelaisalue. 

Vierailija
372/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän vaikeaa sinulle ymmärtää nykyajan ja histor

Kyllähän se koostuu. Kukaan ei nimittäin ole väittänyt, että se koostuisi nykyisistä maakunnista, kuten sinä luulit.

Vierailija
373/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Kemi osa minua. Lopettakaa paskanjauhanta!

t. Arttu Lappi

Vierailija
374/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se koostuu. Kukaan ei nimittäin ole väittänyt, että se koostuisi nykyisistä maakunnista, kuten sinä luulit.

En minä mitään luullut. Korjasin vain, että kyse on Pohjanmaan OSISTA, ei koko Pohjanmaasta, kuten alkuun väitit. Ihan sama puhutaanko nykyisistä maakunnista vain historiallisista maakunnista. Kummassakaan tapauksessa Lapin maakunta ei koostu PohjanmaSTA, vaan sen OSISTA. 

Vierailija
375/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemi ei ole Lappia Wikipedian mukaan.

Oulu on sen mukaan paaaljon lähempänä Lappia.

Vierailija
376/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuntuu olevan joku hirmuinen vääntö päällä kahden palstalaisen välillä. En ota siihen mitään kantaa, enkä kyllä aloitukseenkaan, joka vaikuttaa jonkun sortin trollerssonilta.

Tokihan jokainen tietää, että Kemi kuuluu Lapin maakuntaan ja aikoinaan sota-ajoista lähtien kun Lapin lääni perustettiin niin myös Lapin lääniin.

Itse kuitenkin täysin henkilökohtaisena mielipiteenä olen kyllä sillä kannalla, että näin etelän ihmisenä Kemiä ei oikein osaa lappilaiseksi paikkakunnaksi mieltää. Vielä vähemmän osaan mieltää Kuusamon kuuluvaksi Pohjanmaahan, koska omissa mielikuvissani Pohjanmaa on Länsi-Suomessa. Tämä toki johtuu osin siitäkin, että 60-luvulla syntyneenä, perinteiset maakunnat oli aika vieras käsite, kun elettiin läänien aikaa ja siis Kuusamokin kuului Oulun lääniin. Vaikka siis olen asunut koko ikäni Pirkanmaalla niin minulle Pirkanmaa maakuntana oli aika vieras käsite aina läänien lopettamiseen eli keski-ikään asti, enkä kyllä edelleenkään itseäni pirkanmaalaisena pidä vaan nimenomaan hämäläisenä.

Olenkin sitä mieltä, että Kuusamo sopisi ihan maantieteellisestikin paljon paremmin Lappiin kuin Kemi, onhan siellä tuntureita ja porojakin, toisin kuin Kemissä.

Tämä siis puhtaasti oma mielipiteeni ja kuten jo sanoin, tiedän tasan tarkkaan mihin maakuntiin kyseiset kaupungit faktisesti kuuluvat.

Vierailija
377/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä mitään luullut. Korjasin vain, että kyse on Pohjanmaan OSISTA, ei koko Pohjanmaasta, kuten alkuun väitit. Ihan sama puhutaanko nykyisistä maakunnista vain historiallisista maakunnista. Kummassakaan tapauksessa Lapin maakunta ei koostu PohjanmaSTA, vaan sen OSISTA. 

No kuvittelit, että kyse on nykyisestä Pohjanmaasta, koska et hahmottanut kontekstia.

Vierailija
378/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kemi ei ole Lappia Wikipedian mukaan.

Oulu on sen mukaan paaaljon lähempänä Lappia.

On se Lappia, kun osaa lukea wikipediaa osiosta Lappi - maakunta

Vierailija
379/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella? Jos mennään virallisilla maakuntarajoilla, niin sekä Kemi että Tervola kuuluvat Lappiin. Jos mennään fiilispohjalta, niin sekä Kemi että Tervola ovat tasaista peltoaluetta maanviljelijöineen eivätkä karua tunturia.

Olen eri, mutta menin naimisiin pohjoisesta olevan miehen kanssa, jolla on sukua Lapissa. Tervolassa menee murrealueen raja, anoppi puhuu h:n päältä ja käyttää lappilaisia sanoja. Käydään "hillassa" ja paistetaan rieskoja kiviuunissa, takkatulen palaessa samalla. Kemiläiset wolttaavat ja puhuvat kuin oululaiset, tunnelma on ihan toinen. Ja vaikka Tervolassa on maanviljelijöitä niin siellä on myös kivikkoista Kätkävaaraa ja paljon lappilaisia suomaita, mökkejä joista on yli 15 km lähimpään naapuriin. Jäkälää, mäntyjä yms.

Kyllä Kemin murtheeseen kuuluu sie ja mie

Ei kuulu

Vierailija
380/600 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

348

- sivusta.

Et kuitenkaan ole ikinä nähnyt kartassa sellaista kuin Lapin maakunta? Aikamoista. Itse opin tämän jo 10-vuotiaana koulussa. 

Mikä vuosi se oli, kun sinä kävit koulua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme