Onko Kemi Lappia? Puolison kanssa riita
Ratkaiskaa riita, arvon palstalaiset! Toinen on hämääntynyt kaupungin omasta markkinoinnista ja lumilinnasta yms, minä taas ajattelen että Lappi alkaa napapiiriltä ja Kemi on tehdaskaupunki Oulun lähellä. Kumpi on oikeassa?
Kommentit (600)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kemi on maakuntarajoista huolimatta oikeastaan Pohjois-Pohjanmaata. Tervola on jo ihan aitoa Lappia. Sama homma K- ja P-Pohjanmaan rajalla. Joku Kalajoki tai Sievi ovat K-Pohjanmaata, vaikka P-Pohjanmaahan ne luetaan.
Millä perusteella? Jos mennään virallisilla maakuntarajoilla, niin sekä Kemi että Tervola kuuluvat Lappiin. Jos mennään fiilispohjalta, niin sekä Kemi että Tervola ovat tasaista peltoaluetta maanviljelijöineen eivätkä karua tunturia.
Olen eri, mutta menin naimisiin pohjoisesta olevan miehen kanssa, jolla on sukua Lapissa. Tervolassa menee murrealueen raja, anoppi puhuu h:n päältä ja käyttää lappilaisia sanoja. Käydään "hillassa" ja paistetaan rieskoja kiviuunissa, takkatulen palaessa samal
Miten se nyt sitten määritellään? Jos määritellään saamelaisten alueena, niin Tervola ja Kemi eivät kuulu Lappiin, mutta ne kuuluvat Lapin maakuntaan. Nykyään kuitenkin sanalla Lappi käsitetään koko Lapin maakunta.
Vierailija kirjoitti:
No sinä aloitit sen piikittelyn ja nyt uliset, kun vastaan samalla mitalla takaisin. Et osaa keskustella asiallisesti, valitettavasti. Meri-Lappi on lähinnä markkinointitermi. Ei kukaan kemiläinen esim. puhu itsestään merilappilaisena.
Ei se ole piikittelyä, jos korjaa kirjoittajan ilmiselvän virheen. Kirjoita seuraavalla kerralla tarkemmin niin ei tarvitse itkeä, kun sinun tekstiäsi korjataan oikeaan muotoon.
Kyllä peruskoulu-vihjailut ovat ihan sitä itseään eli piikittelyä. Yritäpä itse lukea tarkemmin, niin et nolaa itseäsi enää uudelleen.
Ihmetelkää ennemmin sitä että miksi Kuusamo ei kuulu Lappiin vaan johonki hikiseen pohjois-pohjanmaahan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Lappi (ja poronhoitoalue) ala jostain Tampereen pohjoispuolelta? En tiedä, kun en ole koskaan käynyt.
Ei vaan Tampereen eteläosissa, tosin keskustan pohjoispuolella. Poroista siellä ei ole kyllä tietoakaan.
Lappiin kuuluu myös alueita Norjasta, Ruotsista ja Venäjältä. Siksi termi Lappi viittaa saamelaisalueeseen, johon Kemi ei kuulu. Sen sijaan Kemi kuuluu Lapin maakuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä oli se sana "historiallisesti", jopa kahdesti. Mutta jos on lukivaikeuksia, niin ei ehkä ymmärrä ihan täysin lukemaansa. Ymmärrän, että nolottaa, kun sotkin asiaan vielä Seinäjoenkin.
Turhaan sinä yrität minun syyksi sitä vääntää, että itse sekoilit ja väitit NYKYISEN Lapin läänin kattavan myös Pohjanmaan. Onneksi sentään tajusit toisessa viestissä lisätä sen oikean version eli "osa Pohjanmaasta". Ymmärrän, että nolottaa, kun alkuun et tajunnut ja nyt sitten yrität hakea syyllistä henkilöstä, joka osasi lukea sinua paremmin ja hoksasi virheesi.
Huoh. En ole väittänyt, että Pohjanmaa kuuluisi nykyään Lappiin, vaan tekstissä lukee täysin selkeästi, jopa kahdesti, historiallisesti. Jos sinulla on lukivaikeuksia, niin ei niitä tarvitse hävetä. Et nyt ymmärtänyt, aloit ilkkua ja nyt nolottaa. Myönnä virheesi
Nykyinen Lapin maakunta koostuu historiallisesti Lapista (joka on nykyistä Lappi-käsitystä suppeampi alue), Länsipohjasta ja Pohjanmaasta.
Luepa tuo oma tekstisi ihan ajatuksen kanssa. Huomaa, että nykyinen Lapin maakunta on eri asia kuin nuijasodan aikainen maakunta. Sen eron hahmottaminen saattaa auttaa sinua tajuamaan, miksi tartuin väitteeseesi nykyisestä Lapin maakunnasta ja Pohjanmaasta. Nykyiseen Lapin maakuntaan kuuluu vain nykyisen Lapin maakunnan osat, ei mitään historiallisen Lapin maakunnan osia, jotka ovat nykyisin ihan eri maakuntien osia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä oli se sana "historiallisesti", jopa kahdesti. Mutta jos on lukivaikeuksia, niin ei ehkä ymmärrä ihan täysin lukemaansa. Ymmärrän, että nolottaa, kun sotkin asiaan vielä Seinäjoenkin.
Turhaan sinä yrität minun syyksi sitä vääntää, että itse sekoilit ja väitit NYKYISEN Lapin läänin kattavan myös Pohjanmaan. Onneksi sentään tajusit toisessa viestissä lisätä sen oikean version eli "osa Pohjanmaasta". Ymmärrän, että nolottaa, kun alkuun et tajunnut ja nyt sitten yrität hakea syyllistä henkilöstä, joka osasi lukea sinua paremmin ja hoksasi virheesi.
Huoh. En ole väittänyt, että Pohjanmaa kuuluisi nykyään Lappiin, vaan tekstissä lukee täysin selkeästi, jopa kahdesti, historiallisesti. Jos sinulla on lukivaikeuksia, niin ei niitä tarvitse hävetä. Et nyt ymmärtän
Luepa se sana "historiallisesti", niin alkaa toivon mukaan lause avautua ihan eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä aloitit sen piikittelyn ja nyt uliset, kun vastaan samalla mitalla takaisin. Et osaa keskustella asiallisesti, valitettavasti. Meri-Lappi on lähinnä markkinointitermi. Ei kukaan kemiläinen esim. puhu itsestään merilappilaisena.
Ei se ole piikittelyä, jos korjaa kirjoittajan ilmiselvän virheen. Kirjoita seuraavalla kerralla tarkemmin niin ei tarvitse itkeä, kun sinun tekstiäsi korjataan oikeaan muotoon.
Kyllä peruskoulu-vihjailut ovat ihan sitä itseään eli piikittelyä. Yritäpä itse lukea tarkemmin, niin et nolaa itseäsi enää uudelleen.
Luin ihan riittävän tarkasti. Muutenhan en olisi huomannut virhettäsi, jota et itse vieläkään osaa nähdä. Peruskoulu-vihjailut olivat siis ihan paikallaan eivätkä mitään piikittelyä. Turhaan sinä minulle suutut siitä, ettet ymmärrä edes oman tekstisi virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. En ole väittänyt, että Pohjanmaa kuuluisi nykyään Lappiin, vaan tekstissä lukee täysin selkeästi, jopa kahdesti, historiallisesti. Jos sinulla on lukivaikeuksia,
Tähän vielä lukivaikeuksisille linkki: https://fi.wikipedia.org/wiki/Lapin_maakunta#/media/Tiedosto:Lappikoant…
Luepa se sana "historiallisesti", niin alkaa toivon mukaan lause avautua ihan eri tavalla.
Kyllä minulle avautui jo ajat sitten, että sinulle menee sekaisin vanha historiallinen Lapin maakunta (johon kuului myös se Pohjanmaa) ja nykyinen vuonna 1938 perustettu Lapin maakunta, joka on paljon suppeampi alue kuin tuo historiallinen maakunta, josta jankutat. Vielä kun itse tajuaisit tämän eron niin hyvä tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin ihan riittävän tarkasti. Muutenhan en olisi huomannut virhettäsi, jota et itse vieläkään osaa nähdä. Peruskoulu-vihjailut olivat siis ihan paikallaan eivätkä mitään piikittelyä. Turhaan sinä minulle suutut siitä,
No etpä lue, koska näet virheitä siellä, missä niitä ei ole. Näin ollen peruskoulu-vihjailut ovat piikittelyä. Ei täällä sulle kukaan ole suuttunut, lähinnä hymyilyttää tuollainen käytös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin ihan riittävän tarkasti. Muutenhan en olisi huomannut virhettäsi, jota et itse vieläkään osaa nähdä. Peruskoulu-vihjailut olivat siis ihan paikallaan eivätkä mitää
No onhan se aika helvetin iso virhe väittää, että NYKYISEEN Lapin maakuntaan kuuluu Pohjanmaa :D Vieläpä koko Pohjanmaa eikä vain osia, kuten myöhemmin osasit hienosti korjata.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetelkää ennemmin sitä että miksi Kuusamo ei kuulu Lappiin vaan johonki hikiseen pohjois-pohjanmaa
////
Luulenpa, että se johtuu ruotsalaisesta kolonialismista. Kuusamoon Ruotsin kuningas lähetti uudisasukkaita Ruotsista ja Pohjanmaalta Kuusamoon.
Johtui siitä, että itärajalla oli koko ajan kahakoita venäläisten kanssa.
Tästä syystä nämä kolonialistit saivat ikuisen omistajuuden maista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle avautui jo ajat sitten, että sinulle menee sekaisin vanha historiallinen Lapin maakunta (johon kuului myös se Pohjanmaa) ja nykyinen vuonna 1938 perustettu Lapin maakunta, joka on paljon suppeampi alue kuin tuo historiallinen maakunta, josta jankutat. Vielä kun itse tajuaisit tämän eron niin hyvä tulisi.
Tuostapa voit lukea, niin asia toivottavasti selkiytyy: https://fi.wikipedia.org/wiki/Lapin_maakunta#/media/Tiedosto:Lappikoant…
"Lapin nykymaakunta koostuu kolmen historiallisen maakunnan osasta." Haluatko kertoa muillekin, mitä ne historialliset maakunnat ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuostapa voit lukea, niin asia toivottavasti selkiytyy: https://fi.wikipedia.org/wiki/Lapin_maakunta#/media/Tiedosto:Lappikoant…
"Lapin nykymaakunta koostuu kolmen historiallisen maakunnan osasta." Haluatko kertoa muillekin, mitä ne historialliset maakunnat ovat?
Haluatko kertoa muillekin, miksi ensin väitit että nykyiseen Lapin maakuntaan kuuluu Pohjanmaa ja kun korjasin sinua vaihdoit väitteesi muotoon "osa Pohjanmaasta"? Etkö vieläkään tajua ensimmäisen viestisi virhettä? :D
Lappi alkaa napapiiriltä, piste. Rovaniemi vielä menee mutta yhtään etelämpi ei... Johan ne jossain inarissa ja enontekiöllä nauraa katketakseen jos kemiläinen cityihminen väittää olevansa lappilainen. Etelän vetelänä sitä pidetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin ihan riittävän tarkasti. Muutenhan en olisi huomannut virhettäsi, jota et itse vieläkään osaa nähdä. Peruskoulu-vih
Kukaan ei ole tällaista väittänyt, kun säälittävästi ymmärsit ihan väärin. No parempi onni seuraavalla kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta voit tarkastella, mihin viittasin: https://fi.wikipedia.org/wiki/Lapin_maakunta#/media/Tiedosto:Lappikoant…
Mistäs ne nykyinen maakunta siis koostuukaan? Kerro toki.