Tein noin 10km kävelylenkin, en ymmärrä mitä ihmeellistä pikku lumimyrskyssä on?
Miksi jotkut ihmiset ylireagoi, lumi on vain vettä. Jos olet huonossa kunnossa, niin tottakai asiat on haastavia. Mutta jos olet suht normaalissa kunnossa, niin mitä ihmeellistä on lumessa?
Ihan tosissaan kerrotaan aikuisille ihmisille, että heidän pitäisi välttää liikkumista ulkona, joo ei pidä.
Kommentit (123)
Autot liukastelee, kun tiet on joko jäässä tai auraamatta, tai pahimmissa paikoissa kumpaakin. Kukaan ei hiekoita jäisiä ylämäkiä, isot autot liukuu takaperin niissä. Runsas lumisade heikentää näkyvyyttä, nytkin autot ajoivat tuolla kävely/juoksuvauhtia 20-30km/h. Jos henkikulta on kallis, pysykää kotona. Suomessa ei ole enää miehiä teiden kunnossapitoon.
Riippuu. On paikkoja joissa puut kaatuvat ja lentää peltiä. Räntä on inhottava kasvoilla jäätymässä ja liian kylmä viima. Ja osa tulee kipeäksi helpommin. Tai voi kaatua keski-iässä. Ihmiset ei ole veistetty samasta puusta. Myös ympäristöjen miellyttävyys vaihtelee suuresti ja maisema. Helppo varmaan sanoa jos asuu kivassa paikassa että mene ulos. Joillekin 10km voi aiheuttaa kipuja kroppaan, jos on vaivat ja se on pitkä matka osalle. Myös lihasoireinen / nivelet ei välttämättä pääse tai jos ei ole sopivaa kokoa toppahousuissa. Nuorena osa miehistä on urheiluhulluja ja sen jälkeenkin, silloin varmaan on helppo puhua että jolkotti kilometritolkulla 50 asteen pakkasessa myrskyssä tai jos on reipas rouva ilman ongelmia.
Entä ilmansaasteet. Koira vai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Itse juoksen kympin, en vähempää ja niin että yskin verta ja kielellä maistuu rautha. En koskaan kävele, edes lähi baariin.
Jos kävelisin, niin pysähtyisin puiden kohdalle lyömään nyrkillä sata etusuoraa puun runkoon ja antaisin kolmesataa mawaa molemmin jaloin pihakoivuille karaistaakseni itseäni lisää, koska kävely on nössöille.
Jos itkettää että lenkkarit kastuu ja lenkkareiden pitääkin kastua ja olla liukasta, niin laittakaa saatana muovipussi sinne väliin. Sukat kastuu hiestä jokatapauksessa.
Mitään nössöjen vedenpitävää koretex paskaa en osta. Se on niille joilla tulee pipi ja kylmä. Tää lenkkiporukka myös pukee ylleen huomioliivit ja jouluvalaistukset. Helppoa porukkaa venäläiselle tarkka-ampujalle. Askelkin kuuluu satojen metrien päästä. Yrittäkääpä juosta mieluummin niin ettei askel kuulu. Ottaa paremmin lihaksistoon nilkkapainot jalassa ja reppu täynnä hölskyvää materiaalia. Mitään hitec pai
Juoksen loskassa ja pakkasessa ilman paitaa. Minusta oli aikoinaan artikkeli Severi-lehdessä. Se lehti mummoille värikkäillä kuvilla ja keltaisilla otsikoilla punaisella taustalla.
Noh, aina vastaantulevan kohdalla pysähdyin pomppimaan kuin mikäkin haitarijänis ja hoin että: "kik mi, kik mi" Ja kun se kikkas mua, niin huusin: "haader, kik mi haader". Suut pyöreänä ne potki käskystä kyljyksiin väriä.
Kylkiluut mustana takaisin suihkuun. Kylmään suihkuun tietenkin.
Kylmä suihku muistutti minua Japanin vuosista Sapporossa, kun seisoin vesiputouksen alla rukousasennossa jääkylmän veden valuessa miehuudelleni.
Tuo loska ja räntä eivät ole lunta nähneetkään.
Kävelit 10 km ulkona. Mitä sitten? Siinähän sitten kävelit.
Täällä tuli koko eilisen päivän lunta, ei haitannut autoilua eikä ulkoilua, huomenna sitten lisää lunta. Tuulee kyllä -6 astetta ja tuntuu -14, vähän vilpoinen mutta kyllä tuolla tarkenee
Eihän tuo ole lenkki eikä mikään. Minä hiihdin 20 km. Nyt menossa saunaan.
en ehdoin tahdoin lähde käveleen kun ei ole pakko, mulla on juoksumatto,
Toisinaan on ihan "mukava" olla liikkeellä kunnon myräkässä. Siitä tulee jonkinlainen high olo. Mitenkä se sanonta menee. Ei ole huonoa keliä, on vain huonoja tai tarkoitukseen soveltumattomia varusteita.
Pukeutumiskysymys. Eikö opetettu lapsena.
Ei sitä lumisadetta tarvitse pelätä. Mutta ainakin meilläpäin on vielä paljon konkelopuita yms. korjaamatonta tuhoa edellisen myrskyn jäljiltä. Nyt tuulen suunta on eri, joten kaatuvat sieltä helposti ja onhan se aika vaarallista jäädä puun alle.
Autoilijoilla on haastetta liikenteessä kelin takia, aika valppaana pitää olla jos sinne sekaan lähtee, liikkui sitten itse millä tavalla tahansa.
Ja ainakin itse aurakuskina kiitän kaikkia, jotka eivät ole siellä hillumassa meidän työnteon tiellä. Aurasta lentävä lumi heikentää näkyvyyttä todella paljon, joten etenkin heijastimettomat sankarit voivat jäädä huomaamatta ja se on sitten henki pois. Saamme myös työmme valmiiksi sitä nopeammin, mitä vähemmän meidän pitää väistellä siellä lenkkeilijöitä. Tullaan sitä sinunkin kotitetäsi auraamaan sitä nopeammin, mitä vähemmän porukkaa tuolla liikkuu. Itse onneksi lähden töihin vasta muutaman tunnin päästä, silloin on rauhallisempaa, mutta kyllä siellä nytkin työkaverit painaa pitkää päivää kiire päällä.
Vierailija kirjoitti:
Pukeutumiskysymys. Eikö opetettu lapsena.
Kympin juoksee puoleentuntiin tai vähän päälle.
Voi pukeutua ihan miten vain nollakelillä.
Ei tunnu missään. Mies kestää sen verran vaikka parinkymmenen asteen pakkaset. Been there done däd bruh.
Kotitalon edessä rystysillä punnerruksia sata kpl. Ei tunnu missään.
Kuuleeko Venäjä? Valmiina ollaan, kohta tummuu läski.
Lenkin ei tarvitse olla holiday. Tee lenkistäs vastenmielisin ikinä, niin mikä tahansa tuntuu sen jälkeen taivaalta.
Huoh. No ei se kävellen tunnu. Autoilijoille keli on paha. Itse ajoin 2 h matkan ja 3 kertaa olin ajautua ns. raiteilta. Että ei nyt ihan helpommasta päästä tuo keli ollut.
Kun on ikää 60v. niin pysyn sisällä. Kova on tuuli ja olen kermaperse.
Meilläpäin kova tuuli ja lumisade joten jäin kotiin enkä lähtenyt edes lähikauppaan. Kattelen jos huomenna pääsisi sinne.
Ei kai siinä mitään, kun ei sattunut mitään. Eri asia on, jos olet siellä 5 km päässä kotoa ja katkaiset koipesi. Tulee äkkiä kylmä. Huono sää voi paheta entisestään ja avun saaminen perille on hankalampaa kuin hyvällä kelillä.etenkin, jos on keskellä metsää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole lumimyrsky. Muistan nuoruudessani kun lunta satoi koko reiden mitalta ja silti kävelin töihin. Aikaa meni, mutta työtkin tuli tehtyä. Asiakas ihmetteli että miten pääsin perille kun tiet olivat auraamatta. Sanoi että kävelin sen 15 km, kun auto juuttui hankeen jo alkumetreille.
4 jatkaa. Pahinta oli kuitenkin koko matkan ahdistelleet sudet.
Tuli käveltyä eilen myöhällä peruslenkit, 15 km. Oli kyllä virkistävän erilainen keli. Ei juuri muita näkynyt. On se vähän raskaampaa, kun ei ole aurattu teitä. Järven ylittävällä korkealla sillalla puhalsi niin, että sai vähän nojata sinne tuulen suuntaan. Vaahtopäät kohisi alla.
Voit saada puunoksia päähäsi. Sitä.