Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla omasta mielestäsi hyvä resilienssi?

Vierailija
20.11.2024 |

Minkä uskot vaikuttaneen siihen? Itse mietin omaa resilienssiäni ja luulen, että se on aika hyvä. Tosin elämässäni on ollut paljon suojaavia tekijöitäkin.

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirlitoimiston mukaan: "kyky pysyä toimintakykyisenä vaikeissa muutostilanteissa ja palautua niistä."

Mikä sitten on kenellekin vaikeaa. 

Vierailija
102/108 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kaikki muutos ahdistaa ja pelkään ottaa riskejä. Ahdistun helposti. Kai turvaton lapsuun yms vaikuttaa. Yksinäinenkin olen. Ehkä auttaisi jos olisi joku juttukaveri. Pitäisi ehkä hakeutua terapiaan juttelemaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen, joka tyynesti sanoo, että mikä ei tapa, vahvistaa vain, uskoo todellakin resilienssin voimaan. Suomalainen sisu on eräs tunnettu ilmentymä resilienssistä. 

Minä uskon tyynesti siihen, että se mikä ei tapa, vaan vtttuttaa ja rikkoo ihmistä. Kärsimys katkeroittaa ja kyynistää. Ihminen ei tarvitse kärsimystä jalostuakseen paremmaksi ihmiseksi.

104/108 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumiillisesti, siis solutasolla, resilienssini lienee hyvä: minulla oli todella pahoin vammauttanut MS-taudin pahenemisvaihe pian 12 vuotta sitten, ja kaikki vammat parantuivat nopeasti ja tauti siirtyi remissioon.

Henkistä resilienssiäni minun on vaikeampi arvioida. Toisaalta olen resilientti sikäli, että vastoinkäymisten sietokykyni on hyvä: en luovuta, en pitkäaikaisesti menetä elämäniloa ja toiveikkuutta enkä ole itsetuhoinen. Toisaalta se on huono siten, että toimintakykyni saattaa heikentyä henkisten vastoinkäymisten ja kuormitusten myötä pitkäksi aikaa.

Vierailija
105/108 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se täytyy aika hyvä olla, kun kaiken paskan jälkeen vielä henki pihisee ja suht järjissäni pysynyt (lähellä on kyllä ollut kumpikin lähteä) ja jopa välillä naurattaa. Vaikuttaakohan harjoittelu ja halu oppia resilienssin kehittymiseen? Harjoitteluun vaaditaan tilaisuuksia eli vaikeuksia. Valitettavasti niitä on mullekin tulossa lisää.

Vierailija
106/108 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että on. Lapsuudesta on jonkin verran traumaa, pahoinpitelyä ja alkoholismia suvussa. Onnistuin kuitenkin usean yrityksen jälkeen pääsemään korkeakouluun, opiskelemaan hyvätuloiseen ja arvostettuun ammattiin ja löytämään ihmisen jonka kanssa minulla on nyt mitä onnellisin avioliitto ja ihanat muksut. 

Nykyään huomaan että muut masentuvat ja luovuttavat huomattavasti helpommin pientenkin vastoinkäymisten edessä ja moni on ihmetellyt miten olen selvinnyt näinkin hyvin. Samoista olosuhteista lähtenyt sisarukseni masentui, ahdistui ja lopulta narkkasi itsensä hengiltä.

Vierailija
107/108 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole resilienssiä ollenkaan.

Vierailija
108/108 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Housuissas sulla on resilienssi.