Olen INTJ-mies. Millainen nainen minulle voisi sopia?
Olen siis intuitiivinen introvertti ja järki-ihminen, joka helposti reagoi ärsykkeeseen eli omaa temperamenttia.
Lisättäköön, että Big 5 typologian mukaan olen hyvin avoin ihminen, mutta myös hyvin epäsovinnollinen; neuroottinen, mutta riittävästi tunneälyä, jotta negatiiviset tunteet eivät räisky ympäristöön.
Olen varmaankin mies, jota voisi kutsua sigmamieheksi, sillä olen kaikkea muuta kuin laumaihminen.
Horoskooppimerkki on kaksonen ja kiinalainen horoskooppimerkki on sika.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies, joka ilmoittaa horoskooppimerkkinsä! LMAO
Nuo persoonallisuustutkimukset on vähän eri asia, kuin hölypöly horoskooppi.
MBTI on ihan yhtä uskottava kuin horoskooppi.
Selitähän vähän enemmän, kun vastassa on tutkitut persoonallisuudenpiirteet vs minä päivänä olet syntynyt.
Ei tuossa ole kyse tutkituista persoonallisuudenpiirteistä. Toi on ihan maallikkojen tekemä luokitus, eikä perustu mihinkään tutkimuksiin oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Joku ei niin järkevä nainen joka uskoo myös noihin höpöhöpö-persoonalisuusluokituksiin mille ei ole mitään tieteellistä pohjaa.
En nyt täysin höpöhöpöksi väittäisi. Sinäkin varmaan pystyt miettimään oletko introvertti vai ekstrovertti ( E / I) , oletko intuitiivinen vai ajatteletko asioita enemmän järkiperusteisesti ( N / S) Onko sinulla herkkyyttä/ temperamenttia vai oletko täysin viilipytty (F / T ) Oletko järjestelmällinen vai vähän rennompi tapaus (J / P)
Nämä sentään perustuvat tosi asioihin toisinkuin horoskoopit.
Ei ihmisen persoona ole sillälailla stabiili ja yksipuolinen. Minä esim. olen vaihtelevasti noista kaikkia.
Kuulostaa enemmänkin siltä, että näet maailman todella yksinkertaisesti ja jäykästi, etkä osaa ymmärtää lukemaasi tai selitteitä.
Esimerkiksi se, että on järjestelmällinen ei tarkoita sitä, että on VAIN järjestelmällinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitähän vähän enemmän, kun vastassa on tutkitut persoonallisuudenpiirteet vs minä päivänä olet syntynyt.
Ei tuossa ole kyse tutkituista persoonallisuudenpiirteistä. Toi on ihan maallikkojen tekemä luokitus, eikä perustu mihinkään tutkimuksiin oikeasti.
Tiedätkö mitä tarkoittaa tutkimus ja mitkä kaikki luetellaan tutkimukseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ei niin järkevä nainen joka uskoo myös noihin höpöhöpö-persoonalisuusluokituksiin mille ei ole mitään tieteellistä pohjaa.
En nyt täysin höpöhöpöksi väittäisi. Sinäkin varmaan pystyt miettimään oletko introvertti vai ekstrovertti ( E / I) , oletko intuitiivinen vai ajatteletko asioita enemmän järkiperusteisesti ( N / S) Onko sinulla herkkyyttä/ temperamenttia vai oletko täysin viilipytty (F / T ) Oletko järjestelmällinen vai vähän rennompi tapaus (J / P)
Ei ihmisen persoona ole sillälailla stabiili ja yksipuolinen. Minä esim. olen vaihtelevasti noista kaikkia.
Itseasiassa, nämä ovat sellaisia asioita joihin et juuri kykene vaikuttamaan. Jokaisella on yksillöllinen herkkyystaso, perustuen esimerkiksi siihen kuinka paljon keho vapauttaa dopamiinia. Yksilöllinen on myös ihmisen taipumus sosiaalisuuteen, joka näkyy jo lapsena. Samoin nuo kaksi muuta ominaisuutta ovat sellaisia, että voit pienissä määrissä vaikuttaa niihin, mutta kuitenkin sinulla on tietty taipumus toteuttaa niitä tietyllä tavalla, johtuen geeneistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse selittää.
Tiede perustuu siihen että se korjaa itse itseään. Joskus luultiin, että MBTI on validi. Sitten huomattiin, ettei se ole. Sun vanhentunut käsityksesi voi olla toinen, se ei vaan vastaa nykykäsitystä.
Kysymys on, että validi MIHIN. Se ei tosiaan osoittautunut validiksi sellaisiin tarkoituksiin, kuin sitä yritettiin käyttää, esimerkiksi urasuunnitteluun, rekrytointiin tai tieteellisessä psykologiassa. Tämä ei mitenkään tarkoita, etteikö ihmisille voisi olla siitä iloa kun yrittävät ymmärtää omaa ja muiden käytöstä ja taipumuksia.
Huomattavaa on myös, että MBTI:llä on hyvin voimakas korrelaatio nykyisin validina pidetyn Big Five-persoonallisuustyypityksen kanssa. Big Fiven OCEAN-asteikolla korkeaa Openness-lukemaa vastaa N (intuitio) ja matalaa S (tosiasiallinen); korkeaa Conscientiousness-lukemaa vastaa J (harkitseva) ja matalaa P (spontaani); korkeaa Extroversion-lukemaa vastaa E (ekstrovertti) ja matalaa I (introvertti), ja korkeaa Agreeableness-lukemaa vastaa F (tunteva) ja matalaa T (ajatteleva).
Sellainen, joka uskoo samanlaisiin huuhaa-juttuihin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kyllä nykyisin validina pidetyt näkemyksetkin ovat kanssasi eri mieltä. Ihmisillä katsotaan olevan synnynnäisiä erilaisia temperamenttteja, ja mm. yleisesti hyväksytty Big Five luokittelee ihmisiä persoonallisuuden ominaisuuksien perusteella. Totta kai varsinkin aikuinen ihminen pystyy toimimaan myös itselleen epätyypillisellä tavalla. Esim. itse olen voimakkaasti introvertti, mutta olen tehnyt jopa ihan menestyksellä myyntityötä ja käyttäytynyt siinä hyvin ekstrovertisti.
Sitten toinen asia on, että kaikki nämä ominaisuudet on jatkumoita, ei on/off, eli jos sinusta vaikka tuntuu ettet ole vahvasti kumpikaan introvertti tai ekstrovertti, olet luultavasti siitä varsin keskeltä (ns. ambivertti), eikä tämä ominaisuus ole sulle luultavasti mitenkään merkittävä elämässä - voit olla kuin kala vedessä molempia ominaisuksia vaativissa tilanteissa. Jopa nuo MBTI-testit, vaikka siis lopulta kuvaavatkin jokaista ihmistä yhdellä kirjaimella per ominaisuus, antavat yleensä myös prosentit millä vahvuudella olet intro/ekstro, intuitiivinen/aistiva, järki/tunneihminen jne, ja niistä voi havaita onko jossain ominaisuudessa oikeasti aika keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä mitään tieteellistä pohjaa haetakaan. Siis ese ei tieteellistä pohjaa tarkoittaa sitä, ettei nämä persoonallisuustyypit ennusta hyvin esim. rekrytoinnin onnistumista tai menestystä elämässä, uravalintoja tms. Se ei tarkoita sitä, etteikö niistä voisi olla iloa vaikka miettiessä sitä, millaisten ihmisten kanssa todennäköisesti sopisin yhteen ja millaisten kanssa olisi enemmän haasteita. Tai ymmärtämään vaikka hankalan läheisen tai työkaverin näkökulmaa. Itselle MBTI-tyypeistä lukeminen auttoi hyvin paljon tässä viimemainitussa.
No kun ne eivät ennusta. Tuo on hyvin markkinoitua hölynpölyä, täysin horoskooppeihin rinnastettavaa ps
Joo, niin sanoinkin. Ettei ennusta tuollaisia asioita, ja tuo linkitetty hesarin juttukin koski niiden testien käyttöä rekrytoinnissa. Ei se siihen tosiaan toimi ihan tutkitusti. Mutta kyllä monen kokemus on, että arkielämässä niistä voi olla apua, kun yrittää ymmärtää esim. kommunikaatiohaasteita ihmissuhteissaan. Ei niitä kukaan varmaan minään "jumalan sanana" pidä, ehdottomana totuutena, vaan käyttää siltä osin kuin tuntuu hyödylliseltä, hylkää muun.
Olen siis intuitiivinen introvertti ja järki-ihminen, joka helposti reagoi ärsykkeeseen eli omaa temperamenttia.
Lisättäköön, että Big 5 typologian mukaan olen hyvin avoin ihminen, mutta myös hyvin epäsovinnollinen; neuroottinen, mutta riittävästi tunneälyä, jotta negatiiviset tunteet eivät räisky ympäristöön.
Uskoisin että tulisimme toimeen.
Minuun sopii intuitivinen introvertti, järki-ihminen en nyt kyllä ole, kyllä minä menen tunne edellä. Siihen sopisi kumppani joka sitten tasoittelee ja pitää jalat paremmin maassa.
Temperamenttia riittää, samoin tunneälyä. Jossain määrin neuroottinen mutta olen oppinut sen kanssa elämään.
Vaikka olen introvertti olen välillä ehkä liiankin avoin, sitä joudun välillä miettimään. Ja ehdottomasti epäsovinnainen eks-tempore ihminen. Älykäs, sitä olen ja sen tiedän. Kumppanillani olisi oltava älyä vaikka mitään neroa en vaatisi. Lisään vielä että olen pohjimmiltani erittäin kiltti ja syvästi tunteva vaikka puoleni osaan pitää eikä minua viedä kuin litran mittaa.
Tämän perusteella voisin uskoa että hyvinkin yhteistä pohjaa voisi löytyä. En nyt kuitenkaan ole etsimässä kumppania, ja asun ulkomailla enkä Suomeen missään tapauksessa muuta.
Oli vain mielenkiintoista törmätä ihmiseen josta kiinnostuin näin palstan perusteella! :) Oli kiva törmätä, kivaa ja hyvää Joulua ja toivottavasti löydät itsellesi sopivan naisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kyllä nykyisin validina pidetyt näkemyksetkin ovat kanssasi eri mieltä. Ihmisillä katsotaan olevan synnynnäisiä erilaisia temperamenttteja, ja mm. yleisesti hyväksytty Big Five luokittelee ihmisiä persoonallisuuden ominaisuuksien perusteella. Totta kai varsinkin aikuinen ihminen pystyy toimimaan myös itselleen epätyypillisellä tavalla. Esim. itse olen voimakkaasti introvertti, mutta olen tehnyt jopa ihan menestyksellä myyntityötä ja käyttäytynyt siinä hyvin ekstrovertisti.
Sitten toinen asia on, että kaikki nämä ominaisuudet on jatkumoita, ei on/off, eli jos sinusta vaikka tuntuu ettet ole vahvasti kumpikaan introvertti tai ekstrovertti, olet luultavasti siitä varsin keskeltä (ns. ambivertti), eikä tämä ominaisuus ole sulle luultavasti mitenkään merkittävä elämässä - voit olla kuin kala vedessä molempia ominaisuksia vaativissa tilanteissa. Jopa nuo MBTI-testit, vaikka siis lopulta kuvaavatkin jokaista ihmistä yhdellä kirjaimella per ominaisuus, antavat yleensä myös prosentit millä vahvuudella olet intro/ekstro, intuitiivinen/aistiva, järki/tunneihminen jne, ja niistä voi havaita onko jossain ominaisuudessa oikeasti aika keskellä.
Tässä lainaus tuosta Hesarin artikkelista:
"Ihmisen persoonallisuus ei kuitenkaan ole jokotai.
Kun pitää valita pakolla, oletko puhelias vai hiljainen, häviää se skaala, että et voi olla toisaalta ja toisaalta, Lipsanen sanoo.
Persoonallisuus ei ole minkään tiedon mukaan täysin stabiili eri tilanteesta toiseen. Tietyt asiat voivat ilmetä koti-, työ- ja jossain muussa sosiaalisessa ympäristössä eri tavoilla.
Lisäksi testin kaikki vastaparit eivät ole vastakkaisia ja toisiaan poissulkevia, tutkimuksissa on havaittu.""
Eniten kitkaa parisuhteessa aiheuttaa j-p- akseli. Eli kumppann pitää myös olla j.
Intuitiivista ymmärtää vain toinen intuitiivinen.
Tässä suurimmat rajoitteet.
Oman kokemukseni mukaan J-tyypeille ei sovi kumppani ollenkaan, ovat dominantteja ja negatiivisia. Kumppaniksi sopii vastaanottavainen ja yhteistyökykyinen. J-tyypit sopivat hierarkkiseen ympäristöön, missä heitä komennetaan ja he pääsevät komentamaan muita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä teidän maallikot saattavat olla paljon fiksumpia kuin te taivaalliset yksilöt. Äläpä siis vähättele
Ja jos suunnittelet naisen hankintaa eli siitoshommia niin sinun täytyy ensin hankkia omaisuutta tai työpaikka, jolla voit tuon naisen sitoa. Jos olet kyvytön alaiseksi (sigma) niin sitten sinun on perustettava oma yritys (alfa). Sen jälkeen kun se menestyy, aletaan olla pisteessä, kun voit alkaa miettimään naisia
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan J-tyypeille ei sovi kumppani ollenkaan, ovat dominantteja ja negatiivisia. Kumppaniksi sopii vastaanottavainen ja yhteistyökykyinen. J-tyypit sopivat hierarkkiseen ympäristöön, missä heitä komennetaan ja he pääsevät komentamaan muita
J-tyyppi siis tarkoittaa harkitsevaa, vastakohtana spontaanille. Kyllä monelle J-tyypille sopii hyvin kumppani ja parisuhde. Lapsiperhe-elämässä varsinkin ominaisuudesta on jopa etua.
Itse olen PENISmies, eli Pitkä, Erinomainen, Näyttävä, Isä, sekä Seksikäs.
Mulle yleisesti ottaen parhaiten on sopinut naiset joihin voi mun Big typologian työntää kerran päivässä.
"
"Ihmisen persoonallisuus ei kuitenkaan ole jokotai.
Kun pitää valita pakolla, oletko puhelias vai hiljainen, häviää se skaala, että et voi olla toisaalta ja toisaalta, Lipsanen sanoo.
Persoonallisuus ei ole minkään tiedon mukaan täysin stabiili eri tilanteesta toiseen. Tietyt asiat voivat ilmetä koti-, työ- ja jossain muussa sosiaalisessa ympäristössä eri tavoilla.
Lisäksi testin kaikki vastaparit eivät ole vastakkaisia ja toisiaan poissulkevia, tutkimuksissa on havaittu.""
Ei nuo testit väitä että olisi joko tai. Esim. itse sain vaikka introversio - ekstroversio akselilla, että olen noin 70% introvertti. Mulla siis on testin mukaan myös ekstroversion piirteitä. Harkitseva-spontaani -akselilla olin hyvin lähellä keskikohtaa, muistaakseni harkitseva 58%, spontaani 42%.
En myöskään näe, että ne väittäisivät persoonallisuuden olevan stabiili yhtään sen enempää kuin edelleen käytetty Big Five-luokitus, joka luokittelee ihmisten persoonallisuuksia 5 ominaisuuden mukaan. Näistä 4 on samoja / vastaavia kuin MBTI:ssä. Lisäksi on sitten neuroottisuus, jota MBTI ei pyri arvioimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit olla yhtä aikaa temperamenttinen ja sellainen, etteivät tunteesi räisky ympäristöön?
Olen hyvin asiakeskeinen ihminen, en reagoi tunteella ärsykkeeseen, vaan järjellä. Esim. jos ihminen sanoo jotain mielestäni hölmöä, korjaan ihmistä ja sanon, ettei asia niin mene. Olen aina tehnyt niin.
Täällä INTJ nainen ja ymmärrän mistä puhut, minäkin puutun sanallisesti huonoon käytökseen ja epäoikeudenmukaisuuteen. Jotkut haluavat nyt vaan tahallaan väärinymmärtää.
Minulla on INFP-mies kumppanina ja tullaan mainiosti toimeen. On tunteellisempi, empaattisempi ja luovempi kuin minä, mutta yhtälailla fiksu introvertti, niin arvomaailmat kohtaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä teidän maallikot saattavat olla paljon fiksumpia kuin te taivaalliset yksilöt. Äläpä siis vähättele
Häh? Ihan olen maallikko itsekin, en psykologian ammattilainen. Ja siksi en kuvittele tietäväni näistä enemmän kuin alan ammattilaiset.
Tottakai, mutta persoonallisuutemme ovat aina suhteutettuna toisiin ihmisiin, jolloin tietyt asiat korostuva ja ihmisestä näkyy millä tavalla hän käyttäytyy pääsääntöisesti eri tilanteissa.