YLE : Vain sähköautot kelpaisivat jatkossa Helsingin keskustassa - agenda2030
Tälläinen on uusi ympäristö vyöhyke
"Helsingin kaupunki selvittää parhaillaan keinoja liikennepäästöjen vähentämiseksi. Kaupunkiympäristöstä vastaavan apulaispormestarin Anni Sinnemäen (vihr.) mukaan kaupunki harkitsee muun muassa bensiini- ja dieselautojen käytön rajoittamista joillakin Helsingin keskustan alueilla.
Pohdinnassa on useita keinoja. Yksi niistä on päästöttömän tieliikenteen alueet, Sinnemäki sanoo
.Sinnemäen mielestä Helsinki voisi edetä asiassa siten, että ensin kaupungin keskustaan säädettäisiin pieni päästöttömän liikenteen ympäristövyöhyke, jota voitaisiin myöhemmin laajentaa. Uusi ympäristövyöhyke rajoittaisi siis bensiini- ja dieselautoilla ajamista, mutta ei sähköautojen kulkua."
Agenda etenee, 15 minuutin kaupungit, sähköautot, yhteisasuminen ja "et omista mitään, syöt ötökät ja olet onnellinen".
Kommentit (407)
Ei paljoa vaikuta niihin tuhansiin helsinkiläis työttömään ,yh äitiin taikka muihinkaan kelan tuilla eläviin jotka ovat yhteiskunnan ongelmajätettä jo itsessään.
Minusta tuo on niille pikkupaskiaisille ihan oikein 👍
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa yhtään. Helsinki on tunnetusti vihervasemmiston aluetta ja luonnonsuojelu on heillä lähellä sydäntä. Helsingin kaunis luonto keskikaupungilla tulee säilyttää ja suojella sitä autojen saasteilta. Mm. Citykanit tarvitsevat suojelua.
Älä unohda kelarottia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hesalaiset äänestää vihreitä ja ampuvat itseään jalkaan?
Niinpä. Miksi he muuten edes asuvat Helsingissä=kaupungissa? Miksi eivät asu maaseudulla ja elele oikeasti luonnonmukaisesti, omavaraisesti satokauden mukaisesti ja mahdollisimman ekologisesti?
Heillä jää tuo aate loppujen lopuksi vain aika periaatteen tasolle ja sanahelinäksi. :D
p.s. Ehdotan, että kaikki asumistuet lakkautetaan myös vastavuoroisesti, jos tämä toteutuu. Vihreät sinne metsiin asumaan! Pysykööt siellä tai ostakoot jollain taikarahalla sen hienon sähköauton itsekin, kun ei jaksa fillarillaan kuitenkaan polkea joka paikkaan.
p.p.s. Miksi sähköskuutteja ja sähköpyöriä ei kielletä? Turhaa luonnonvarojen kulutusta nekin. Vanhat omilla lihaksilla toimivat pyörät ja omat jalat kunniaan! Se vasta luontoa säästäisi, kun alkavat kävelemään tai polkemaan ihan itse omin pikku jaloin.
Vierailija kirjoitti:
15 minuutin kaupunki..
Hmm.. Helsingissä kaikki palvelut ja työpaikat ovat lähellä, eikä omaa autoa edes tarvitse koska julkinen liikenne on niin hyvin järjestetty ja on todella kattava. Toisaalta minkä vuoksi helsinkiläiset edes haluaisivat pois täydellisestä kaupungistaan kehä kolmen ulkopuolelle jossa ei ole yhtään mitään?
mihin stadissa pääsee julkisilla 15 min, ei ainakaan muualla mihinkään paitsi keskustassa? itse asun raiteiden vieressä, ainoa mihin pääsee luokkaa 13 min on junalla keskustaan. Duunimatka on 12 km, se vie joukkovälineillä riippuen julkisesta 40-60 min. Autolla 15-20 min, fillari 30-40 min kun ajaa kesällä työmatkatempoa.
Arvatkaa millä en ikinä kulje töihin :D
Vttu miten naurettavia te olette 🤪
Ensin ulisette kun teillä ei ole varaa autoihin ja nyt itkette sitä, että ne kielletään. Menkää TÖIHIN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 minuutin kaupunki..
Hmm.. Helsingissä kaikki palvelut ja työpaikat ovat lähellä, eikä omaa autoa edes tarvitse koska julkinen liikenne on niin hyvin järjestetty ja on todella kattava. Toisaalta minkä vuoksi helsinkiläiset edes haluaisivat pois täydellisestä kaupungistaan kehä kolmen ulkopuolelle jossa ei ole yhtään mitään?
mihin stadissa pääsee julkisilla 15 min, ei ainakaan muualla mihinkään paitsi keskustassa? itse asun raiteiden vieressä, ainoa mihin pääsee luokkaa 13 min on junalla keskustaan. Duunimatka on 12 km, se vie joukkovälineillä riippuen julkisesta 40-60 min. Autolla 15-20 min, fillari 30-40 min kun ajaa kesällä työmatkatempoa.
Miksi et kulje sähkötaksilla? Ja arvaan että et kulje töihin omalla autolla koska sinun palkoilla ei siihen olisi varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesalaiset, vasemmistolaiset ja vihreät ovat vähä-älyisiä.
Tiedättekö millaisia autojen moottorit ovat esim. Kiinassa? Ette. Olisiko aika ottaa selvää? M28
USA:ssa on melkein 400 miljoonaa asukasta ja suosituin ajopeli on rekannupin kokoinen pickup isolla V8 koneella.
Siinä sitten pikku viherpiiperö pelastaa maailman kieltämällä suomalaisilta autoilun jo valmiiksi kahvipaketin moottorilla varustetulla kinnerillä.
USA:ssa välimatkat ovat lisäksi sellaisia että 1000km ajoa 7l V8-monsterilla ei vielä noteerata missään. Se on sama kuin helsinkiläinen autoilisi Keravalle.
En tiedä oletko koskaan ollut amerikassa? Itse olen muutamaan kertaan reissannut amerikassa ja aika harvassa siellä oli lava-autot tai bensasyöpöt. Pieniruokaset
vau ihan käynyt paikan päällä. Itsekin olen siellä asunut ja tajunnut, ettei ole mitään yhtä "amerikkaa" vaan on aika heterogeeninen valtio. Jos nyt kuitenkin katsotaan tilastoja, niin esim. vuonna 2020 myydyimmät autot olivat pickupeja
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mika-ihmeen-katumaasturikiima-tama-
10:nestä myydyimmästä viisi pickupeja -eri-
Joo pickuppien luvattu maa. Myös sähköisten pickupien. Cybertruck myy kuin häkä :) . Niitä rekisteröidään yli 5000 kuukaudessa.
Tesla sold more Cybertrucks than almost all other EV trucks combined - The Verge
Eikö näitä haittaa ollenkaan ne akut, niiden afrikkalaisen valmistuksen epäeettisyys, ja hävittämisen ympäristöhaitat?
Helsingin näivettyminen on ollut ongelma jo pitkään. Nyt vielä halutaan kieltää Helsinkiin pääsy kaikilta muilta autoilumatkan päästä tulevilta, paitsi niiltä, joilla on varaa sähköautoon. Jep, jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 minuutin kaupunki..
Miksi et kulje sähkötaksilla? Ja arvaan että et kulje töihin omalla autolla koska sinun palkoilla
palkka reilusti suurimmassa tulodesiilissä, älä siitä huolehdi :D Pari kertaa auton ollessa huollossa olen joutunut julkisia käyttämään: älämölöä, kesti kauan, vaihtoja, ei istumapaikkoja. Ei jatkoon
Vierailija kirjoitti:
15 minuutin kaupunki..
Sanoo hän, joka puhuu vain itsensä puolesta eikä tajua muiden arjesta mitään.
Joillain meistä sukulaiset asuu kauempana. Meilläkin mun vanhemmat 200km päässä ja miehen vanhemmat 100km päässä. Monella asuu vielä paljon pidemmän matkan päässä.
Eikä kaikkien työpaikat edes ole lähellä, vaikka asuisi pk-seudulla. Teen työtä, jossa mulla on noin 30 eri työkohdetta pitkin poikin Helsinkiä, Espoota ja Vantaata ja jotka vaihtelee. Oma auto on todellakin tarpeen. Työajat saattaa olla myös sellaiset, ettei julkisia kulje. Esim. tosi aikaisin aamuyöstä ei pääse junalla lentokentälle.
Koita ymmärtää, että 15 minuutin kaupunki ei tule olemaan mikään hyvä juttu. Päinvastoin. Se yritys saada kontrolloitua ihmisiä ja viedä heidän vapaus.
Vierailija kirjoitti:
Eikö näitä haittaa ollenkaan ne akut, niiden afrikkalaisen valmistuksen epäeettisyys, ja hävittämisen ympäristöhaitat?
Ei. Olen perussuomalainen ja nautin kun n****** kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vttu miten naurettavia te olette 🤪
Ensin ulisette kun teillä ei ole varaa autoihin ja nyt itkette sitä, että ne kielletään. Menkää TÖIHIN!
Meidän perheen bruttotulot yli 100 000 vuodessa, mutta sähköautoa ei periaatesyistä tule.
Mene itse töihin äläkä kannata muiden elämän vaikeuttamista ja vapauden viemistä!
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö toi korruption ilmikuva on tosiaan hommissa? Oksettava tapaus.
Poliitikko puhuu kun löytyy maksaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 minuutin kaupunki..
Mulla myös työmatka just tuon 12 kilsaa. Työvuorot välillä pitkiä 7:45-20:15. Aamulla pitäisi lähteä 6:20 kotoa ja iltaisin olisin kotona 21:30 jälkeen, jos menisin julkisilla.
Kun olen mennyt mieheni autokyydillä on riittänyt kotoa lähtö 7:20 ja olen ollut takaisin kotona 20:30. Tuo kahden tunnin säästö todellakin puoltaa autoilua.
Alan vaikka työttömäksi ja muutan itse korpeen, jos tuo toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin näivettyminen on ollut ongelma jo pitkään. Nyt vielä halutaan kieltää Helsinkiin pääsy kaikilta muilta autoilumatkan päästä tulevilta, paitsi niiltä, joilla on varaa sähköautoon. Jep, jep.
Afrikan fläbärineekerit on enää haluttuja asukkaita Helsinkiin. Stadilaiset muuttaa pois. Flip-Flop!
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa yhtään. Helsinki on tunnetusti vihervasemmiston aluetta ja luonnonsuojelu on heillä lähellä sydäntä. Helsingin kaunis luonto keskikaupungilla tulee säilyttää ja suojella sitä autojen saasteilta. Mm. Citykanit tarvitsevat suojelua.
Vihervasemmisto on jo tuhonnut Helsingin kaupunkiluonnon. Luonnoton slummiutuva kaupunki on enää jäljellä.
- Erä-Kokkari
Minun 2.4L 4-veto Diesel Volvo muuttaa vuoden vaihteessa Helsingistä Espooseen parhaimpien ulkoilualueiden, latujen ja erämaajärvien kupeeseen asumaan. Kotimainen Biodiesel tuprahtaa viimeisen kerran kun poistun autovihamielisestä pakolaiskaupungista veroja makselemasta.
lisää kaupunkia kaupunkiin on kanssa vaarallinen visio. Sitä mainostetaan ekologisena vaihtoehtona, kulutetaan kuulemma vähemmän kun asutaan kuin sillit purkissa
Mitä se tarkoittaa käytännössä, no erittäin tiivistä neukkukuutioasumista. Ennen niitä kutsutiin lähiöiksi, ja niissä oli lähiöiden haasteet. Saapas nähdä miten vihervasemmisto aikoo tällä kertaa ratkoa lähiöiden ongelmat, kun on samaan aikaan tarkoitus lisätä maahanmuuttoa.
Erittäin todennäkäistä, ettei tällainen keski-ikäinen nettomaksaja jää sitä ongelmanratkomista seuraamaan
monikulttuurisessa paskahesassa menee julkisilla aina vähintään 30 min kun lähtee jonneki, lähellekin
normaali-suomessa omalla autolla liikut samassa ajassa 50 km