Miten pärjäätte, kun sovitte työehtonne henkilökohtaisesti työnantajanne kanssa?Minulla on tämä edessä
Toivottavasti ammattiliitot tullaan kieltämään rikollismafiana tämän hallituskauden aikana, kuten lakotkin. Tätä siis toivon,
mutta miten edetään, kun sovin itse työehtoni? menen pieneen firmaan töihin, jossa saa itse neuvotella kaiken.
Eikö kuitenkin palkat ja lomat, lisät ole lakiin kirjattu ja siitä edetään ylöspäin? nythän liitot on vain jarruttanet parempia sopimuksia
Kommentit (73)
"Ei. Paras neuvotteluvaltti on taloudellinen vapaus. Tällöin ei ole minkäänlaista pakkoa suostua mihinkään mikä ei miellytä."
Jos on taloudellisesti riippumaton niin miksei voisi etsiä sellaista työtä missä viihtyy? Miksi olla väkipakolla työpaikalla vastarannankiiskenä?
Itse olen ollut jo kahdeksan vuotta unelmieni työpaikassa jossa todellakin osallistun kaikkeen mahdolliseen innosta kiljuen. Teen työkseni sellaista asiaa jota monta kymmentä tuhatta suomalaista harrastaa ja maksavat siitä ilosta. Minä puolestani saan siitä palkkaa noin 70000 vuodessa. Ja itse neuvottelin palkan ja työehdot, en ole koskaan kuulunut liittoon eikä tälle alalle edes ole työehtosopimusta.
Vierailija kirjoitti:
No, mun veljen duunipaikalla näin: tekevät kuukausipalkalla firmalle tulosta, tapahtumia on päivän virka-ajan lisäksi iltaisin ja sunnuntaisin. Ylitöistä ei makseta eikä sunnuntaikorvauksia. Viikolla ei saa olla töistä pois.
Ylityöt korvataan kirjaamalla lyhyempää työaikaa tasoitusjaksolla, kaikki töissä 8-10t, kirjataan 3t.
Nyt viimeisin sopimus joka tuotiin kirjoitettavaksi oli että ylityölisät ja sunnuntailisät oli vähennetty palkasta, ja lisätty takaisin ja nyt niitä ei tarvi enää kinuta.
Firma tienaa miljoonia. Tällaista on paikallinen sopiminen. Voi lähteä meneen jos ei kiinnosta.
Yleistä. Kyllä kohtuullinen määrä ylitöitä on aina monilla asiantuntijoilla käytännössä palkkaan kuulunut. Sen hyväksyy, kun palkka on hyvä.
Sovittiin kompromissina että palkat pysyvät samoina eikä niitä tarvitse leikata mutta työn sivu- ja lisäkulut kuten vakuutus- ja eläkemaksut suurtyvät työnyekijöiden itse maksettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä "sovittiin" paikallisesti että työntekijät ei pidä ruokataukoa edes 8 tunnin vuorossa. Näin mulle ilmoitettiin kun aloitin. Että tuollaista se ns. sopiminen useimpien osalta on.
Myös lomista voidaan sopia, että ne pidetään vaan paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat palkkaa sen jonka halvimmalla saa. Voit sitten kilpailla 5 euron tuntipalkasta ilman lisiä ja lomakorvauksia. Ne kun ei ole lakiin kirjattu.
Lomakorvaus ja lisiä löytyy laista. Jää myös epäselväksi, miten olet päätynyt juuri 5 euroon.
Lomakorvaus on laissa, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta haastaa yritystä käräjäoikeuteen jos lakia ei noudateta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat palkkaa sen jonka halvimmalla saa. Voit sitten kilpailla 5 euron tuntipalkasta ilman lisiä ja lomakorvauksia. Ne kun ei ole lakiin kirjattu.
Lomakorvaus ja lisiä löytyy laista. Jää myös epäselväksi, miten olet päätynyt juuri 5 euroon.
Tarkoitat varmaan loma-ajan palkkaa. Lomakorvausta eli entiseltä nimeltään lomaltapaluurahaa ei ole mikään pakko maksaa. Myös arkipyhät ja sairaan lapsen hoitovapaa ovat palkattomia. Omasta sairauslomasta työnantajan tarvitsee maksaa vain noin 10 päivää eli siihen asti, kun Kelan sairauspäivärahat alkavat.
No on, mutta vasta rosiksessa päätetään että niitä on pakko noudattaa, onko sinulla asianajaja?
Kesäloman voi joutua kokonaan viettämään helmikuussa ja kaikki firmat eivät maksa sunnuntaikorvauksia
Toivottiin että jos työntekijöillä on lapsia niin myös he voisivat osallistua yrityksen työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat varmaan loma-ajan palkkaa. Lomakorvausta eli entiseltä nimeltään lomaltapaluurahaa ei ole mikään pakko maksaa. Myös arkipyhät ja sairaan lapsen hoitovapaa ovat palkattomia. Omasta sairauslomasta työnantajan tarvitsee maksaa vain noin 10 päivää eli siihen asti, kun Kelan sairauspäivärahat alkavat
En ole ottanut kantaa siihen, mitä on pakko maksaa, mutta vuosilomalain 4 luvun otsikko on "Lomakorvaus", joten kyllä se laissa nyt vain on
Vierailija kirjoitti:
Itse omista työehdoistaan sopiminen käy hyvin järkeen asiantuntija tehtävissä, maksalaatikkoa kolmessa vuorossa pakatessa vähän vähemmän...
Jos pakkaat maksalaatikkoa, olet turvassa. Kaikki on säädelty.
Jos olet asiantuntijatehtävässä tänä työttömyyden aikana, sinulle voidaan tehdä mitä vaan. Ei mitään oikeuksia ja kaiken voi perua. Jos olet hankala niin äkkiä ulos
Sairaslomat kokonaan palkattomia, ylitöitä ei korvata eikä ylitöistä myöskään saa kieltäytyä ja kaikki vakuutukset maksan itse.
Vierailija kirjoitti:
No on, mutta vasta rosiksessa päätetään että niitä on pakko noudattaa, onko sinulla asianajaja?
Kesäloman voi joutua kokonaan viettämään helmikuussa ja kaikki firmat eivät maksa sunnuntaikorvauksia
Eivät ne työehtosopimuksetkaan auta, jos yritykset eivät niitä noudata. Kinuaja joutuu menemään oikeuteen peläten sitä, että joutuu häviäjänä makselemaan vastapuolen oikeudenkäyntikulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mun veljen duunipaikalla näin: tekevät kuukausipalkalla firmalle tulosta, tapahtumia on päivän virka-ajan lisäksi iltaisin ja sunnuntaisin. Ylitöistä ei makseta eikä sunnuntaikorvauksia. Viikolla ei saa olla töistä pois.
Ylityöt korvataan kirjaamalla lyhyempää työaikaa tasoitusjaksolla, kaikki töissä 8-10t, kirjataan 3t.
Nyt viimeisin sopimus joka tuotiin kirjoitettavaksi oli että ylityölisät ja sunnuntailisät oli vähennetty palkasta, ja lisätty takaisin ja nyt niitä ei tarvi enää kinuta.
Firma tienaa miljoonia. Tällaista on paikallinen sopiminen. Voi lähteä meneen jos ei kiinnosta.
Yleistä. Kyllä kohtuullinen määrä ylitöitä on aina monilla asiantuntijoilla käytännössä palkkaan kuulunut. Sen hyväksyy, kun palkka on hyvä.
Ainakaan veljen palkka ei ole hyvä, sairaanhoitaja tienaa enemmän. 300-600 ylityötuntia vuodessa per naama ei ole kai kohtuullinen. Ja laki sanoo että vain johtaja joka on hallituksessa tai osaomistaja, ei saa ylityökorvauksia, muut saavat.
Meillä on ollut jo pitkään sääntö että lapsottimilla työntekijöillä ei ole lomia, vapaita eikä lomakorvauksia ja jos haluaa oikeuden esim joululomaan niin kannattaa hankkia lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja sanoo sulle varmaan siinä kahden kesken neuvottelussa, että pidetään tämä sovittu palkka sitten ihan meidän välisenä tietona. Nimittäin ettei sulle heti selviä, että palkkasi on paljon vähemmän kuin muilla talossa.
No tuohon vastataan, että toki, ja pyritään selvittämään sen jälkeen, mitä muut tienaa. Työnantajan on turha kuvitella, että laittomia pyyntöjä kunnioitetaan. Jos luulee, on kyllä melkoinen hyväuskoinen saapas.
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomat kokonaan palkattomia, ylitöitä ei korvata eikä ylitöistä myöskään saa kieltäytyä ja kaikki vakuutukset maksan itse.
En ymmärrä miksi marjanpoimijoiden oikeuksista vaahdotaan kun tällaista tapahtuu
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut jo pitkään sääntö että lapsottimilla työntekijöillä ei ole lomia, vapaita eikä lomakorvauksia ja jos haluaa oikeuden esim joululomaan niin kannattaa hankkia lapsi.
Onko sulla kaikki lapsottimet kanootissa? Ei ihan kuulosta siltä.
Alallani ei ole työehtosopimusta. Joidenkin työnantajien kanssa neuvotellaan palkasta, jotkut maksavat kaikille saman. Ainoa toinen mahdollinen neuvottelun kohde ovat olleet etätyöt.
Menee se näinkin. On siinä ainakin tietty ylpeyden paikka, ettei ole liiton holhottavana.
En tiedä onko edes laillista Suomessa, mutta meillä ei saa työpaikalta erota itse ainoastaan työnataja voi päättää työsuhteen erottamalla työntekijän. Tämä mainitaan työsopimuksesa.