Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pärjäätte, kun sovitte työehtonne henkilökohtaisesti työnantajanne kanssa?Minulla on tämä edessä

Vierailija
20.11.2024 |

Toivottavasti ammattiliitot tullaan kieltämään rikollismafiana tämän hallituskauden aikana, kuten lakotkin. Tätä siis toivon, 

mutta miten edetään, kun sovin itse työehtoni? menen pieneen firmaan töihin, jossa saa itse neuvotella kaiken. 

Eikö kuitenkin palkat ja lomat, lisät ole lakiin kirjattu ja siitä edetään ylöspäin? nythän liitot on vain jarruttanet parempia sopimuksia

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kohta on insinöörejä tulossa ulkomailta (Intia esim.) tekemään työsi kun sopivat hänen kanssaan huonomman palkan kuin sinulla. 

Vierailija
22/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse omista työehdoistaan sopiminen käy hyvin järkeen asiantuntija tehtävissä, maksalaatikkoa kolmessa vuorossa pakatessa vähän vähemmän...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lähdin neuvottelemaan ymmärsin että lähden neuvottelemaan siltä pohjalta joka on ns joskus taisteltu työntekijöiden eduksi. Sooloilu ei ole koskaan oma etu. 

- vanhana työntekijänä, heti täydet lomat

- etätyösopimus

- 40h viikko, työajanlyhennysvapaat

- mahdollisuus tehdä joustotunteja

- bonuspalkkiomalli

Toki myös määrittelin palkan jolla en liiku silloisesta työstäni mihinkään.

Mulla on muuten sama, mutta ei 40h/viikko vaan kokonaan työajaton johtajasopimus. 

Vierailija
24/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole ollut mitään ongelmaa. Olen neuvotellut itselleni selvästi työehtosopimusta paremman palkankin. Osaamista kunnon. Tätä ei tietysti kannata työkavereille sanoa.

Vierailija
25/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisen työpaikani ehtoihin kuuluivat muun muassa se että ei saa olla minkään liiton jäsen ja että töissä oli käytettävä vaippoja jotta ei tarvitsisi keskeyyttää työtä ja käyttää vessoja.

T. Amazonilla töissä ollut

Vierailija
26/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuslaki sääntelee asiat jo hyvin pitkälle ja koskee kaikkia yrityksiä. Työsopimuksessa ei voida sopia asioista lain vastaisesti. 

Lisäksi jos alalla on yleissitova työehtosopimus niin se määrittää alakohtaiset tarkennukset joita järjestäytymättömänkin työnantajan tulee noudattaa.

Eipä ole itselläni koskaan ole ollut haasteita työsopimuksen neuvottelussa vaikkka olen suurimman osan työuraani ollut pk yrityksissä. 

Liittoihin en ole kuulunut 25 vuoteen ja palkkakehitys on ollut ihan hyvää. 

Vierailija
27/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään neuvotteluvaltteja, joten jos hakisin töitä paikallisen sanelun olosuhteissa, niin kyllä se työnantaja mut sais aika äkkiä liiskattua maanrakoon pikkuorjaksi. 

Onneksi olen kuitenkin työelämän ulkopuolella menestynyt paremmin ja sijoittamalla haalinut hyvän kokoisen salkun osinkoineen, niin ei tartte väkisin sit mennä nöyryytettäväksi kun paikallinen sanelu alkaa. Yhdessä duunissa jo yrittivät kyykyttää, mut mä sanoin et moro vaan mä lähen pääomatulojen turvin kotia soffalle. Oli meleko hiljanen pomo tän ilmoituksen jälkeen, HÄHHÄHHÄÄ. 

Vierailija
28/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole ollut mitään ongelmaa. Olen neuvotellut itselleni selvästi työehtosopimusta paremman palkankin. Osaamista kunnon. Tätä ei tietysti kannata työkavereille sanoa.

Käytät kuitenkin työehtosopimusta työehtojesi määrittelyyn. Kun olet väittämäsi mukaan saanut työehtosopimusta paremman palkan, niin onhan se hyvä että on joku yleissitova työehtosopimus siinä tukena. Suomessahan lain mukaan alakohtaiset palkat määräytyvät yleissitovasti eli kaikille on maksettava mitä alakohtainen työehtosopimus edellyttää.

Olisi jo aika, että sinäkin elättäisit itsesi tekemälläsi työllä kotona makaamisen sijaan.

Vierailija
29/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonosti olen liian kiltti, täysi ovimatto. Onneksi on nykyisin reilu työnantaja, joka ymmärtää nostaa palkkaa vaikka itse en kehtaisi ikinä ottaa asiaa esille.

Työnantajat palkkaa sen jonka halvimmalla saa. Voit sitten kilpailla 5 euron tuntipalkasta ilman lisiä ja lomakorvauksia. Ne kun ei ole lakiin kirjattu.

Vierailija
30/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole läkisääteisiä palkkoja ja minimipalkkoja toisin kuin Yhdysvalloissa. Lain mukaan liitot ja työnantajajärjestöt sopivat keskenään työntekijöiden palkoista jotka ilmoitetaan yleissitovissa työehtosopimuksissa.

Ei minimipalkkaa? Ei ole siis mikään ihme että samat tahot jotka vaativat paikallistasopimista valittavat että Suomessa on liian korkeat palkat, liian kallis työvoima, liian ahneet työntekijät ja että suomalaista työtä pitäisi halpuuttaa jotta kiritäisiin kilpailukyvyssä halvemman työn maita kiinni. Kaikki palaset alkavat nyt loksahtamaan paikoilleen ja valjeta että misttä tässä kaikessa on todellisuudessa kyse.

EK:n puheenjohtaja HS:lle: Suomalaisten palkat ovat 10-15 prosenttia liian korkeat.

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n puheenjohtaja Veli-Matti Mattila arvioi, että Suomi tarvitsee vielä useita kilpailukykysopimuksia, jotta talous nousee takaisin jaloilleen, kertoo Helsingin Sanomat.

Vierailija
31/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kyselet täältä neuvoja, koska pitäähän sinun itse osata listata vaatimuksesi? Voi olla, että sinunkin elämäntilanteesi muuttuu jossain vaiheessa ja huomaat, että hupsis, kun tuotakaan en tullut ajatelleeksi.

Vierailija
32/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aion pyytää osan palkasta seksinä. Oon niin puutteessa. 

Vierailija
33/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse omista työehdoistaan sopiminen käy hyvin järkeen asiantuntija tehtävissä, maksalaatikkoa kolmessa vuorossa pakatessa vähän vähemmän...

Mulla on maksalaatikkoduuni, ei kirjaimellisesti. Aika on oikeastaan ainoa neuvottelun kohde, olen vuosien varrella tehnyt 20%-100% työaikaa tarpeen mukaan, perjantaina sovin 60%.

Vierailija
34/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä "sovittiin" paikallisesti että työntekijät ei pidä ruokataukoa edes 8 tunnin vuorossa. Näin mulle ilmoitettiin kun aloitin. Että tuollaista se ns. sopiminen useimpien osalta on. 

Älä kirjoita baskaa. 

Työaikalaki sääntelee ruokatauot eikä sen yli voida sopia paikallisesti. Sitä paitsi vaikea uskoa että yksikään työnantaja edes haluaisi tuollaista. 

Vierailija
35/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole mitään neuvotteluvaltteja, joten jos hakisin töitä paikallisen sanelun olosuhteissa, niin kyllä se työnantaja mut sais aika äkkiä liiskattua maanrakoon pikkuorjaksi. 

Onneksi olen kuitenkin työelämän ulkopuolella menestynyt paremmin ja sijoittamalla haalinut hyvän kokoisen salkun osinkoineen, niin ei tartte väkisin sit mennä nöyryytettäväksi kun paikallinen sanelu alkaa. Yhdessä duunissa jo yrittivät kyykyttää, mut mä sanoin et moro vaan mä lähen pääomatulojen turvin kotia soffalle. Oli meleko hiljanen pomo tän ilmoituksen jälkeen, HÄHHÄHHÄÄ. 

Sinulla on paras mahdollinen neuvotteluvaltti.

Vierailija
36/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Jotta voit pärjätä neuvottelussa, sinun pitää ymmärtää mitä neuvotteleminen on. Tämä tila ei riitä sen selittämiseen, joten joudut perehtymään asiaan itse.

Esimerkki:

a) ovatko työnantajat "vastapuolia" vai asiakkaita joille työntekijät myyvät osaamistaan ja aikaansa?

b) onko neuvotteleminen riitelemistä vai tavoitteellista keskustelua jolla pyritään win-win tilanteeseen?

Miten asenteellinen lähtökohta vaikuttaa lopputulokseen?

3. Työnantajat neuvottelevat työkseen. He ovat tottuneita neuvottelemaan, ja usein nauttivat siitä. 

4. Kun ymmärrät mitä neuvotteleminen on, paras tapa valmistautua neuvotteluun on tulla tietoiseksi omasta osaamisesta ja sen markkinahinnasta. Tämän jälkeen voit määritellä hintasi sellaiseksi, että osaamisesi menee kaupaksi ja että siitä jää voittoa myös työnantajalle.

5. Lopulta jää jäljelle neuvottelu. Parhaimmillaan se on kuin lyhyt kilpaurheilusuoritus, jossa varsinainen työ on tehty harjoittelussa.

Vierailija
37/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun veljen duunipaikalla näin: tekevät kuukausipalkalla firmalle tulosta, tapahtumia on päivän virka-ajan lisäksi iltaisin ja sunnuntaisin. Ylitöistä ei makseta eikä sunnuntaikorvauksia. Viikolla ei saa olla töistä pois.

Ylityöt korvataan kirjaamalla lyhyempää työaikaa tasoitusjaksolla, kaikki töissä 8-10t, kirjataan 3t.

Nyt viimeisin sopimus joka tuotiin kirjoitettavaksi oli että ylityölisät ja sunnuntailisät oli vähennetty palkasta, ja lisätty takaisin ja nyt niitä ei tarvi enää kinuta.

Firma tienaa miljoonia. Tällaista on paikallinen sopiminen. Voi lähteä meneen jos ei kiinnosta.

Vierailija
38/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole mikään neuvotteluvaltti, ei työnantajaa kiinnosta pätkääkään työntekijän sijoitussalkku jollei kyseessä ole nimenomaan sijoituksiin liittyvä työ. 

Neuvotteluvaltteja ovat siihen nimenomaiseen työhön liittyvät asiat. Pitää vaan osata ajatella mitä työnantaja arvostaa juuri tässä nimenomaisessa työtehtävässä ja antaa työnantajalle siimaa juuri oikeassa paikassa. Sillä varmistaa että muut itselle tärkeämmät asiat ovat helpommin neuvoteltavissa.

Vierailija
39/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole mikään neuvotteluvaltti, ei työnantajaa kiinnosta pätkääkään työntekijän sijoitussalkku jollei kyseessä ole nimenomaan sijoituksiin liittyvä työ. 

Ei. Paras neuvotteluvaltti on taloudellinen vapaus. Tällöin ei ole minkäänlaista pakkoa suostua mihinkään mikä ei miellytä.

Vierailija
40/73 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyys on oma asia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi