Omalääkäri-malli kuulostaa hyvältä mutta tarkoituksena on vaan vaikeuttaa erikoislääkärille pääsyä
Siihen tässä pyritään. Vastavalmistunut lääkäri arvailee terveyskeskuksessa sairauksia ilman riittäviä tutkimuksia
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut tk:ssa nimettynä yhdelle lääkärille kun omalääkäri systeemiä kokeiltiin alueellamme. Kokei lu loppui, mutta mun ja monen hoitosuhde säilyi. Olihan se hyvä kun lääkäri tunsi minut ja ei tarvinnut joka kerta selittää kaikkia vaivoja.
Tuo "omslääkäri" jäi eläkkeelle ja nyt olen puolen vuoden aikana tavannut jo viisi lääkäriä. Yksi tutkii ja määrää labrat. Toinen tulkkaa labrat ja kolmas tekee seurannan. Saa itse oikoa koko ajan. Yksi oli niin herkkä, ettei suostunut kuuntelemaan mitään, mitä yritin kertoa. Ihmettelevät sitten vielä, että miksi kollega määräsi tuolladen lääkkeen ja hoidon.
Huonosti toimii nyt jos ei kykene pitämään puoliaan.
Tuttua. Omalääkärisysteemi toimi. Nyt epäillään kaikkea mitä potilas sanoo, jos viitsivät edes kuunnella. Kumoavat toistensa diagnooseja ja jokaikinen väärä diagnoosi on inhimillinen virhe.
Jos on useampi vaiva tai oire, vain yksi hoidetaan kerrallaan hoitotakuun puitteissa. Periaatteessa 3kk kuhunkin. Sairaudet kroonistuvat. Oireet voivat liittyä toisiinsa, mutta mistä potilas sen voi tietää.
Onko ennen ollut näin paljon näitä hoidotta jättämisiä tai sitä ettei haluta tutkia, ja hups löytyykin myöhemmin pitkälle edennyt syöpä? Vai tuleeko ihmiset helpommin julkisuuteen hoitovitreiden takia?
Asun maassa, jossa on omalääkärijärjestelmä, ja se on oikeasti ihan p.ska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän tk.ssa on enimmäkseen suomea huonosti osaavia. Vaikea sanoa ovatko ammattitaitoisia kun ei heidän puheestaan ymmärrä juuri mitään.
haluan että osaa puhua kunnolla minun kieltä, silti yhtä pätevä LL
Miksi kaikki muut saavat tarvittaessa tulkin, mutta suomalaiset eivät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan missään tapauksessa kannata mennä johonkin keskieurooppalaiseen malliin, missä yksityisiä omalääkäreitä. Yksityinen lääkärihoito on yhteiskunnalle todella kallista, riippumatta kuka laskun maksaa, hyvinvointialue vai Kela vai vakuutusyhtiö. Lääkäriliitto ajaa ymmärrettävästi omalääkärimallia. En syytä lääkäreitä tästä, koska tietysti kuka tahansa valitsisi mieluummin sellaisen työpaikan, missä saa pienemmällä työllä parempaa palkkaa.
Kumma kyllä, muualla Euroopassa pääsee hoitoon. Täällä ei.
Rahalla saa ja hevosella pääsee. Suomi sijoitti jo 15 vuotta sitten vähemmän rahaa julkiseen terveydenhoitoon kuin Unkari. Jonkun mielestä se voi olla merkki kustannustehokkuudesta, tai sitten vain siitä että kukkaronnyörit on vedetty tiukalle.
Niin se nyt vain menee, että elämässä harvoin saa halvalla hyvää. Suomen julkinen terveydenhoito on kuin bulkkituotannolla valmistettu Android-puhelin, ja Keski-Euroopassa mennään iPadillä.
Vierailija kirjoitti:
Asun maassa, jossa on omalääkärijärjestelmä, ja se on oikeasti ihan p.ska.
Lähiterveyskeskuksessa oli aikoinaan omalääkäreitä, jotka hoitivat potilaat katuosoitteen mukaan. Tapahtuipa sitten niin, että eräs omalääkäreistä jäi pitemmälle lomalle. Muut eivät huolineet lomalaisen potilaita, koska omissakin oli hoidettavaa. Potilaat saivat aikansa eioota, koska sijaisia ei kuulemma löytynyt. Jos vaiva on paha, mene päivystykseen, kuului respassa päivystäneen lähihoitajan neuvo. Että sellaista omalääkäriyttä.
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään mitä kokoomus ja persut eivät onnistuisi yhdessä tuhoamaan.
Perusterveydenhuolto ei ole toiminut vuosikymmeniin. Terveyskeskus ei vain toimi nykyaikana. Kumma juttua että ikinä ei kuunnella ruohonjuuritason työntekijöitä kun tehdään muutoksia. Lääkäri haluaisi hoitaa potilaita sen sijaan että koko ajan lisätään paperityön määrää. Kela itse on yksi suuri syyllinen terveyskeskusten ahdinkoon. Kansaneläkelaitoksen sulkemisella voitaisiin saada suuret säästöt ilman isompia haittoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi mitenkään verrata keski-eurooppaan väkimäärän, välimatkan ym takia. Lisäksi Suomen kieli asettaa haasteita.
Entisaikojen maalaislääkärit oli eri asia, kun ihmiset pysyi lähempänä kotejaan.
Silloin ei ollut kovin paljoa hoitokeinoja. Henki lähti kun oli lähteäkseen jos iski sydäninfarkti tai aivohalvaus.
Laitetaan rapsakka hinta lääkärille, niin sinne mennään vain tositarpeessa ja kitsaat voivatkin kuihtua sairauksiinsa.
Joo ai kun mahtavaa, ihan ikioma "seuraillaan tilannetta"-lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusterveydenhuolto ei ole toiminut vuosikymmeniin. Terveyskeskus ei vain toimi nykyaikana. Kumma juttua että ikinä ei kuunnella ruohonjuuritason työntekijöitä kun tehdään muutoksia. Lääkäri haluaisi hoitaa potilaita sen sijaan että koko ajan lisätään paperityön määrää. Kela itse on yksi suuri syyllinen terveyskeskusten ahdinkoon. Kansaneläkelaitoksen sulkemisella voitaisiin saada suuret säästöt ilman isompia haittoja.
Itse ihmettelen moniportaisia hoitoonohjaamisia. Näitä näkee erityisesti päivystyspoleilla. Ensin jonotetaan luukulle, missä tiedustellaan, mitä vaiva koskee. Sitten mennään uuteen jonoon, missä tutkitaan, onko lääkärinkäynnin arvoinen. Kolmannella jonotuskerralla, joka kestää pisimpään, odotetaan lääkärille pääsyä. Jos on tarvetta lääkärin määräämille kokeille, sitten mennään neljänteen jonoon ja jos lääkärin pitää vielä tulkita tulokset, päädytään jälleen jonoon nro.
Edellisen kaltaisen touhun ymmärtää teollisuuslaitoksessa, mutta että sairaala...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen moniportaisia hoitoonohjaamisia. Näitä näkee erityisesti päivystyspoleilla. Ensin jonotetaan luukulle, missä tiedustellaan, mitä vaiva koskee. Sitten mennään uuteen jonoon, missä tutkitaan, onko lääkärinkäynnin arvoinen. Kolmannella jonotuskerralla, joka kestää pisimpään, odoteta
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä hämmästyttävä asia. Että miksi siitä ei puhuta enemmän, että miten paljon Kela kuormittaa toistuvilla lausuntopyynnöillä. Huomattavaa on se, että nämä lausuntopyynnöt eivät ole sairauden hoitoa, vaan byrokratiaa.
Tk:t pyörii kandeilla ja suojatyöpaikan saaneilla kielitaidottomilla, vai että ihan omalääkärimalli avuksi... 😂
Minä olisin tyytyväinen, että pääsisin tarvittaessa edes tk-lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ollaan menossa heti erikoislääkärille, kun on kaksihaarainen hius päässä..
Erittäin hyvä uutinen, että palataan 90 luvun omalääkäri malliin!!!!
Päinvastoin itse joutuu nykyään kaikki terveysongelmat hoitamaan. Terveyskeskuslääkäri ei puhu kieliä, eikä muutenkaan juuri ota kantaa mihinkään. Nykyään en varaa edes aikaa lääkäriin. Etsin suoraan netistä hoitokeinoja ongelmiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreitä on sen verran rajallinen määrä, että ainoa järkevä malli on: "Se lääkäri palvelee, jolla on aikoja vapaana kuitenkin niin, että etäisyys lääkärin ja potilaan välillä pyritään minimoimaan".
Omalääkäri-malli johtaa helposti siihen, että osa lääkäreistä venyttelee kikkeliä ja pelaa pasianssia kun toisille on valtava jono.
Kukaan ei muista ulkoa satojen tai tuhansien potilaiden tilannetta ja vaikka muistaisikin, muistin varaan ei voi mitään laittaa terveysasioissa.
Näitä juttuja suunnittelevat ihmiset, jotka eivät ymmärrä jonoteoriasta yhtään mitään.
Kukaan ei muista...Ööööö..oletko kuullut tietokoneista jotka ovat yhteydessä omakantaan jne..?
Niin. Se on juuri se pointti. Potilaiden tilanne ja historia pitää olla tietojärjestelmässä että sit
No totta kai se tuntee. Ei tietysti joka viides vuosi käyvää, mutta joka toinen viikko käyvän Jorman se tuntee. Ja osaa seurata tilannetta paremmin. Eikä Jorman tarvitse selittää aina alusta alkaen. Kummallisesti juuri tätä on valitetettu miten epäinhimillistä on, mutta nyt kun tämä hallitus haluaa muuttaa systeemin se onkin hirveää. Ja huom. itse olen niin vastaan tätä hallitusta kuin vain olla ja voi. Silti pidän omalääkärisysteemiä ihan huippuna.
Vierailija kirjoitti:
Tk:t pyörii kandeilla ja suojatyöpaikan saaneilla kielitaidottomilla, vai että ihan omalääkärimalli avuksi... 😂
Sillä pienellä prosentilla, jotka on tosi hyviä olis tunkua...
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin tyytyväinen, että pääsisin tarvittaessa edes tk-lääkärille.
No jatkossa et pääse. Odotat aikaa tälle ns. omalääkärille 4 kuukautta ja kun hän sattuu tuolloin sairastumaan niin odotat taas monta viikkoa ja kas huomataan ettei hän enää toimikkaan koko yksikössä lääkärinä vaan on siirtynyt erikoistumisopintoihin
Kokoomuksen vaalitemppu. Vaalien jälkeen todetaan liian kalliiksi.
Ei voi mitenkään verrata keski-eurooppaan väkimäärän, välimatkan ym takia. Lisäksi Suomen kieli asettaa haasteita.
Entisaikojen maalaislääkärit oli eri asia, kun ihmiset pysyi lähempänä kotejaan.