Yle: Temu on yli 50-vuotiaiden keskuudessa ylivoimaisesti suosituin verkkokauppa, ja ero kasvaa edelleen
Eniten tilaajia oli maaseudulla, mutta myös kaupungeissa yli 30% 50-74+ vuotiaista oli tilannut tai tilaa säännöllisesti Temusta.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinankrääsälle pitäisi asettaa tullimaksut jo ympäristösyidenkin nojalla.
Tokmanni, Ikea ja moni muu firma menisi konkurssiin.
Ja se olisi pelkästään hyvä asia, niin typerykset ei ostaisi ikea-roskaa.
Puhutaan rehellisesti, ihmiseltä ihmiselle.
Suomessa n. 1% väestöstä kykenee ostamaan esim. Italiassa käsityönä valmistettuja vaatteita tai jotain Mielen/Gaggenaun ultra-premium tason integroituja kodinkoneita.
Näiden hinta on 10x korkeampi kuin jonkun Electroluxin tai AEG:n jotka kasattu Kiinassa ja rahdattu Suomeen. Vaatteiden kohdalla hintaero on 10-20 kertainen. Italiassa tehty neule voi maksaa 300-500 euroa ja villakankaasta tai kashmirista tehty talvitakki 1000-2000+ euroa.
Aivan le
Ehkä voisikin miettiä suhdetta tavaroihin uusiksi? Nykytilanne on seurausta siitä, että jokainen kokee olevansa oikeutettu uusiin asioihin jatkuvasti. Kapitalistinen talousjärjestelmä pyörii siten, että tuotteiden ei edes haluta kestävän pitkään, sillä tämä takaa omistajille suurimmat voitot. Vaatteiden ja esim. sisustustavaroiden syklit ovat järkyttävän nopeita; ne vanhenevat hetkessä.
Villakankaasta ja kashmirista hyvin tehty takki on huollettuna lähes ikuinen. Onko tuo 1000-2000 euroa siihen nähden oikeasti suuri hinta? Pikamuotikaupassa villakangastakki maksaa helposti n. 250 euroa, mutta sen joutuu todennäköisesti korvaamaan viimeistään muutaman vuoden kuluttua. Sama pätee kodinkoneisiin. Meille syötetään ajatusta, ja olemme sen omaksuneet, että kaikilla pitäisi olla jatkuvasti jotain uutta ja aina ollaan ostamassa. Tämän ajattelutavan tulisi muuttua. Halutaanko tosiaan elää hajoavan rojun keskellä vai panostaa taas laadukkaisiin ja kestäviin vaatteisiin ja kulutustavaroihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaiten vastustat kiina krääsää kun et osta mitään tokmannilta rustasta tai puuilosta.
Anna tavallisten olla rauhassa
Mutta näiden tyyppien mielestä se on sitä "parempaa" kiinakrääsää, kun se myydään oikein suomalaisen rakennuksen seinien sisällä.
Niille ei saakaan asettaa tuontitulleja. Jokaikisessä tuotteessa lukee Made in China.
Moni syöttöporsas on lihonut kiinakaupalla. On rakennettu kaiken maailman ideaparkkeja ja muista kauppakeskuksista halpakauppoihin.
Euron kaupatkin täynnä kiinasälää. Nuita oli enemmänkin joku aika sitten.
"
Miksi aina hoetaan tätä samaa ja verrataan jotain italialaista lemmikkikissan selkänahasta käsin ommeltua kännykänkuorta koneella valettuun muovikuoreen? Suomessa on vaikka kuinka paljon muoviteollisuutta. Suomalainen teollisuus on täysin kykynevä tuottamaan mitä tahansa josta joku haluaa maksaa eikä tuote tule juurikaan kiinalaista kalliimmaksi. Kuitenkin kauppaketjujen ja kuluttajien enemmistön mielestä kannattaa myydä ja ostaa kiinalaista terveydelle haitallista tuotetta jos suomalainen maksaa euron enemmän.
Itse ostan aina Euroopassa tehtyä jos vain mahdollista. Maksan siitä köyhänä työttömänä enemmän, mutta en tarvitse miljoonaa hilavitkutinta ja Savotta kestää loppuelämän ja näyttää hyvältä toisin kuin se kiinalainen. Käytän mieluummin samoja tavaroita vuosikausia ja näytän hillityn varakkaalta kuin näytän joltain Temu-Tokmanni-linjan linnunpelättimeltä."
No ihan sama, mutta sen mahdollistaa lähipalvelut ja palvelujen saavutettavuus. En muuta noihin peräkyliin, jotta voin valita vaikka kotimaisen ja jokatapauksessa kotimaisissa kivijalkakaupoissa myytäviä tuotteita. Jos on köyhänä maaseudulla, on kyllä pahasti jumissa. Millä rahalla ne edes muuttaisi, kun Kela ei tue muuttoja kovin kauas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas.
Siellä maaseudulla on asuttu ja eletty iät ja ajat ennen mitään internettiä ja kaikilla on ollut vaatteet ja käyttötavaroita.
Sulle näsäviisas tiedoksi, ettäainakin 80-90-luvuilla on käytetty postimyyntiä ennen internettiä. Tilattiin siis postimyynnistä niistä kuvastoista, mitä jaettiin kotiin. Sievin kenkiä sai vaan postimyynnillä ja kunnollisia kenkiä yleensäkin. Halpahallista saattoi jotain tallukkaita ostaa. Ostosreissuilla käytiin kaupungeissa, mutta lähin iso kaupunki oli sekin 100-200 kilometrin päässä. Ne oli yleensä niitä reissuja, kun piti käydä erikoissairaanhoidossa, esim. silmälääkärillä taikka mentiin kaupunkiin lomalle. Samalla tietysti ostettiin "paremmat" vaatteet ja isommat hankinnat. Aina ennen koulujen alkua piti tehdä ostosreissu johonkin kaupunkiin, jotta saatiin lapsille kaikki, mitä koulussa tarvitaan. Tämä oli mahdoll
Olen kyllä tietoinen postimyynnistä ja esim. Anttilasta on tullut tilattua monta kertaa.
Tässä oli nyt kyse siitä onko "pakko" tilata tavaraa Temusta ikään kuin maalla asuva olisi nykyään ilman vaatteita ja tavaraa jos Temua ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaiten vastustat kiina krääsää kun et osta mitään tokmannilta rustasta tai puuilosta.
Mutta näiden tyyppien mielestä se on sitä "parempaa" kiinakrääsää, kun se myydään oikein suomalaisen rakennuksen seinien sisällä.
Niille ei saakaan asettaa tuontitulleja. Jokaikisessä tuotteessa lukee Made in China.
Seinien sisältä ostettua krääsän laatua sentään valvovat kaupat itse ja tukes. Temusta tilattu voi olla ihan mitä vain.
Mutta suurempi kysymys on, että mikä pakko sillä 50+ tyypillä on ostaa ylipäänsä krääsää jatkuvasti? Jos olisi oikeasti köyhä, niin ei miettisi maksaako iPhonen muovikuoresta 12€ tai italialaisesta nahkakuoresta 200€, koska ei ostaisi kumpaakaan. Mutta nykyajan köyhyys onkin sitä, ettei ole varaa siihen nahkakuoreen (tai siis halua maksaa) niin pitää tilata vuoden välein uusi muovikuori piristykseksi.
Vierailija kirjoitti:
Yli 50v. ei enää välitä kuin omasta navastaan, maailmanmurheet jätetään iloisesti nuoremmille, "ratkaiskaa te sitten"
Aika paha yleistys. Eikös yli viisikymppisillä ole keskimäärin lapsia ja ehkä lapsenlapsiakin? Toisekseen, mitä itse tunnen nuorisoa aivan tavisperheistä, ei mistään pappa betalar-kuvioista, niin esim. lentomatkailu tuntuu maistuvan kuten ennenkin, jos siihen on mahdollisuus esim. kesätyötienesteillä (hatunnosto toki itse tienatuista rahoista). Ehkä ne Fridays for Future-tyypit ovat sitten vain äänekäs vähemmistö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinien sisältä ostettua krääsän laatua sentään valvovat kaupat itse ja tukes. Temusta tilattu voi olla ihan mitä vain.
Mutta suurempi kysymys on, että mikä pakko sillä 50+ tyypillä on ostaa ylipäänsä krääsää jatkuvasti? Jos olisi oikeasti köyhä, niin
No, kysymyksen asettelu on absurdi muutenkin. Köyhä ei edes osta minkään sortin iPhonea.
Ja nuo mallit mille näitä 200€ nahkaisia luksuskuoria tehdään, maksavat itsessään yli 1000€ kaupassa.
Ei tuollaiselle kuluttajalle pari sataa tunnu missään.
Jos pitää miettiä onko varaa minkäänlaiseen kuoreen, ei ole varaa siihen puhelimeenkaan.
Itse olen pienituloinen, ja ei tulisi mieleenkään ostaa yli 50-100€ puhelinta. Nekin ostan Torista ja ovat androideja.
Mitään suojakuoria ei tarvitse käyttää kun ovat jo muutenkin aika rujoja. Ei niitä naarmut enää rumenna.
No niinpä. Pakkoa tilata temusta perustellaan köyhyydellä, vaikka oikea köyhyys tarkoittaa pakkoa olla tilaamatta.
Ymmärrän erään kirjoittaja pultit ja kulmaraudat ym. mutta tuskin kovin moni 50 + tai 70v nyt koko ajan rakentaa jotain. Joillekin harrastus tietysti, mutta silti. Olen mallia noin 70 v ja mä en kyllä tilaa tai yleensäkään osta mitään vain " nice to have". Viimeisin ostos talvirenkaat rapiat 1000e enkä kyllä ihan vaan huvikseni ostanut enkä Kiinasta tai hitostako mä tiedän . En tsekannut missä Nokian renkaat tehdään. Voihan ne olla jopa Venäjältä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 50v. ei enää välitä kuin omasta navastaan, maailmanmurheet jätetään iloisesti nuoremmille, "ratkaiskaa te sitten"
Aika paha yleistys. Eikös yli viisikymppisillä ole keskimäärin lapsia ja ehkä lapsenlapsiakin? Toisekseen, mitä itse tunnen nuorisoa aivan tavisperheistä, ei mistään pappa betalar-kuvioista, niin esim. lentomatkailu tuntuu maistuvan kuten ennenkin, jos siihen on mahdollisuus esim. kesätyötienesteillä (hatunnosto toki itse tienatuista rahoista). Ehkä ne Fridays for Future-tyypit ovat sitten vain äänekäs vähemmistö?
Niin eihän niitä muutaman kuukauden sisään temusta ostaneita ollut kuin 30% yli 60-kymppisistä. Mutta jatkuva krääsän lennättäminen Kiinasta ei tämän joukon mieltä selvästi paina. Koska kyllähän ne muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eihän niitä muutaman kuukauden sisään temusta ostaneita ollut kuin 30% yli 60-kymppisistä. Mutta jatkuva krääsän lennättäminen Kiinasta ei tämän joukon mieltä selvästi paina. Koska kyllähän ne muutkin.
Aina voi vedota siihen, ettei omilla valinnoilla ole merkitystä koska Kiina kuitenkin saastuttaa niin paljon.
Maaseudulla luulisi asuvan paljon sellaista väkeä, jotka kannattavat kotimaista.
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla luulisi asuvan paljon sellaista väkeä, jotka kannattavat kotimaista.
Varmasti asuukin. Eihän tässäkään kyselyssä suurin osa ollut mitään ainakaan viime aikoina tilannut, varmasti on paljon sellaisia, jotka eivät koskaan tilaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
No niinpä. Pakkoa tilata temusta perustellaan köyhyydellä, vaikka oikea köyhyys tarkoittaa pakkoa olla tilaamatta.
Huomaatko, että ihan sama perustelu, millä perustellaan sitä että ostetaan heikkolaatuisia kertakäyttö huonekaluja Ikeasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö tuntea huonoa omaatuntoa, kun tälläkin hetkellä minulle on tulossa Temusta 5 pakettia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö tuntea huonoa omaatuntoa, kun tälläkin hetkellä minulle on tulossa Temusta 5 pakettia?
1 Tilaan Temusta
2 Kyselen tyhmiä
Ostaahan suomalaiset yrittäjätKIN Temusta tuotteita myydäkseen niitä voitolla eteenpäin 🤗
Vierailija kirjoitti:
Ostaahan suomalaiset yrittäjätKIN Temusta tuotteita myydäkseen niitä voitolla eteenpäin 🤗
Ei osta! Miksi ostaisivat, kun saavat ostettua suoraan valmistajalta 90% halvemmalla? Ja myyvät 3 kertaa Temua kalliimmalla asiakkaille. Moni ei edes ymmärrä miten valtavat katteet näissä halpistuotteissa on, toki katteet vaihtelee jonkin verran.
Samoja katteita ei voi repiä merkkituotteita, eikä varsinkaan Suomessa valmistetusta tavarasta.
Miksi aina hoetaan tätä samaa ja verrataan jotain italialaista lemmikkikissan selkänahasta käsin ommeltua kännykänkuorta koneella valettuun muovikuoreen? Suomessa on vaikka kuinka paljon muoviteollisuutta. Suomalainen teollisuus on täysin kykynevä tuottamaan mitä tahansa josta joku haluaa maksaa eikä tuote tule juurikaan kiinalaista kalliimmaksi. Kuitenkin kauppaketjujen ja kuluttajien enemmistön mielestä kannattaa myydä ja ostaa kiinalaista terveydelle haitallista tuotetta jos suomalainen maksaa euron enemmän.
Itse ostan aina Euroopassa tehtyä jos vain mahdollista. Maksan siitä köyhänä työttömänä enemmän, mutta en tarvitse miljoonaa hilavitkutinta ja Savotta kestää loppuelämän ja näyttää hyvältä toisin kuin se kiinalainen. Käytän mieluummin samoja tavaroita vuosikausia ja näytän hillityn varakkaalta kuin näytän joltain Temu-Tokmanni-linjan linnunpelättimeltä.