Yle: Temu on yli 50-vuotiaiden keskuudessa ylivoimaisesti suosituin verkkokauppa, ja ero kasvaa edelleen
Eniten tilaajia oli maaseudulla, mutta myös kaupungeissa yli 30% 50-74+ vuotiaista oli tilannut tai tilaa säännöllisesti Temusta.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 50v. ei enää välitä kuin omasta navastaan, maailmanmurheet jätetään iloisesti nuoremmille, "ratkaiskaa te sitten"
Aika paha yleistys. Eikös yli viisikymppisillä ole keskimäärin lapsia ja ehkä lapsenlapsiakin? Toisekseen, mitä itse tunnen nuorisoa aivan tavisperheistä, ei mistään pappa betalar-kuvioista, niin esim. lentomatkailu tuntuu maistuvan kuten ennenkin, jos siihen on mahdollisuus esim. kesätyötienesteillä (hatunnosto toki itse tienatuista rahoista). Ehkä ne Fridays for Future-tyypit ovat sitten vain äänekäs vähemmistö?
Niin eihän niitä muutaman kuukauden sisään temusta ostaneita ollut kuin 30% yli 60-kymppisistä. Mutta jatkuva krääsän lennättäminen Kiinasta ei tämän joukon mieltä selvästi paina. Koska kyllähän ne muutkin.
Ja jokaikinen niistä paketeista on tilattu todelliseen tarpeeseen? Ei tarvitse tuntea syyllilsyyttä, mutta järkeä voisi hieman käyttää...
Vierailija kirjoitti:
Kiinankrääsälle pitäisi asettaa tullimaksut jo ympäristösyidenkin nojalla.
Ne samat tavarat olisivat vain entistä kalliimpia Suomen kaupoissa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Eipä noissa prosenteissa hirveän suurta eroa ole vaikka tarkasteltaisiin koko väestöä.
Nämä uutisotsikot jostain syystä maalittavat yli viisikymppisiä. Niistä saa sellaisen käsityksen kuin kukaan muu ei tilaisi temusta mitään, mutta kaikki yli viisikymppiset tilailevat ihan koko ajan.
Kuitenkin itse uutisessa sanotaan näin:
"Maaseudulla asuvista suomalaisista (siis kaiken ikäisistä) 34 prosenttia oli ostanut tuotteita Temusta viimeisen kolmen kuukauden aikaan.
Kaupungeissa asuvilla luku vaihteli 2329 prosentin välillä.
Tutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista on ostanut tavaraa ulkomaisista verkkokaupoista viimeisen vuoden aikana. Suosituimmat verkkokaupat ovat järjestyksessä Zalando, Temu ja Amazon."
Kaupungeissa luku tietenkin on pienempi, sillä kaupunkilaiset ostelevat innoissaan normalista, tigeristä ja muista halpakaupoista.
Sekin olisi hyvä ymmärtää, että jos 30 % on tilannut temu
Totta, kaikki tilaa suurinpiirtein samalla osuudella. Otsikko pitää kuitenkin varmasti erittäin hyvin paikkansa, ei me 50v miehet mistään Zalandosta mitään tilata.
Temusta tilataan elektroniikkaa ja työkaluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 50v. ei enää välitä kuin omasta navastaan, maailmanmurheet jätetään iloisesti nuoremmille, "ratkaiskaa te sitten"
Tai sitten ihan päin vastoin.
Kauhuissani olen seurannut pojan ja miniän kodin ja pihanvarustelua; kaikkea on ja vähän yli. Lapsensa hädin tuskin mahtuu enää huoneeseensa, kun se on tavaraa täys.
Minä ostan vain ruoat tavallisesta kaupasta, nekin usein laputettuina. Muun tarpeellisen -ja vain tarpeellisen- hankin Facen roskalavoilta ja kirppiksiltä.
N68
Kukin tyylillään, minä laitan ylimääräiset tavarat joko roskalavalle tai heitän menemään, uutta hankin vain harkitusti mutta olen tyylilleni uskollinen ja mikä tahansa kirpparituote ei kelpaa.
Täytyy sanoa, että tästä olen aidosti yllättynyt. Olen 46 ja luulin tilaajien olevan ensisijaisesti itseäni nuorempia naisia, pienten lasten äitejä. Olisin kerran jotain tuotetta katsonut, niin oli tehty todella hankalaksi, olisiko pitänyt ladata sovellus. En kyllä koe menettäneeni mitään, sillä en kaipaa huonolaatuista krääsää, lopulta ihminen pärjää hyvin vähällä ja ne vähän kalliimmat t-paidat sun muut joita pitää olla useampi, kestävät ikuisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että tästä olen aidosti yllättynyt. Olen 46 ja luulin tilaajien olevan ensisijaisesti itseäni nuorempia naisia, pienten lasten äitejä. Olisin kerran jotain tuotetta katsonut, niin oli tehty todella hankalaksi, olisiko pitänyt ladata sovellus. En kyllä koe menettäneeni mitään, sillä en kaipaa huonolaatuista krääsää, lopulta ihminen pärjää hyvin vähällä ja ne vähän kalliimmat t-paidat sun muut joita pitää olla useampi, kestävät ikuisuuden.
Et varmaan sitten osta koskaan Ikeasta, Rustasta, H&M, Puuilosta, Biltemasta, Tokmannista, Säästökuopasta, Halpahallista...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan sitten osta koskaan Ikeasta, Rustasta, H&M, Puuilosta, Biltemasta, Tokmannista, Säästökuopasta, Halpahallista...?
...Kärkkäiseltä, Keskiseltä, Motonetistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaiten vastustat kiina krääsää kun et osta mitään tokmannilta rustasta tai puuilosta.
Anna tavallisten olla rauhassa
Rustassa en ole koskaan käynytkään, Tokmannilla ja Puuilossa joskus. Oli kauppa mikä tahansa, aina katson valmistusmaan ja jos on Kiina, en osta. Euroopassa tehty tuote kelpaa minulle.
Tuo listan eka, Ikea on varmasti moraalittomuudessaan yksi pahimmista.
Temusta tilataan yleensä pientä tavaraa, yleensä tulee pikku pussissa. Tiedän tämän kun työskentelen kaupassa jossa on Matkahuollon toimipiste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaiten vastustat kiina krääsää kun et osta mitään tokmannilta rustasta tai puuilosta.
Anna tavallisten olla rauhassa
Rustassa en ole koskaan käynytkään, Tokmannilla ja Puuilossa joskus. Oli kauppa mikä tahansa, aina katson valmistusmaan ja jos on Kiina, en osta. Euroopassa tehty tuote kelpaa minulle.
Noista kaupoista ei juuri muuta kuin kiinakamaa löydy.
Haluaisin alkaa Temun asiakkaaksi. Kun tuotteet kerran tulevat eri myyjiltä niin toimitetaanko ne samassa paketissa?
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin alkaa Temun asiakkaaksi. Kun tuotteet kerran tulevat eri myyjiltä niin toimitetaanko ne samassa paketissa?
Kyllä, sehän se idea on.
50 vuotiaat ovat sitten kokolailla tahvoja, kun ostavat halvalla sutta ja sekundaa ja samalla heikentävät kotimaista työtä ja talouskasvua, mutta kun lusikalla on annettu ei voi kauhalla vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla on todella paljon eläkeläisiä joilla on esim. 900-1100€ eläke. Kun ottaa lääkkeiden omavastuun pois, ruuat, vakuutukset ja auton kulut pois (auto on pakollinen syrjäseuduilla), niin mitään työkaluja, tarvikkeita jne. ei voi ostaa K-Raudoista tms. paikoista jotka myyvät kiinaromujaan 20x katteilla.
On pakko tilata sieltä alkulähteeltä ja jättää välistävetäjät nuolemaan näppejään.
Kunhan tuolta ei tilaa mitään iholle laitettavaa, niin ongelmaa ei ole.Esim. teräksisen rappauslastan saa tuolta eurolla. Suomalainen kauppa haluaa samasta tuotteesta 37,95€. Arvaa kumman tilaa eläkeläinen jolla on pelivaraa kuukaudessa 150 euroa.
Tämä. Olisi jäänyt remontit tekemättä jos Temua ei olisi olemassa. Tuolta sai tarvittavat metalliset työkalut, laserkeilaimen, teipit, kiinnitysalustat, kromipultit, metalliset lasikiinnikkeet
Mulla sama. Tosin ostan leipomishärpäkkeitä ja muuta keittiötavaraa. Ei tod olisi kotimaan hinnoilla varaa.
Vierailija kirjoitti:
50 vuotiaat ovat sitten kokolailla tahvoja, kun ostavat halvalla sutta ja sekundaa ja samalla heikentävät kotimaista työtä ja talouskasvua, mutta kun lusikalla on annettu ei voi kauhalla vaatia.
Vaikutus työllisyyteen on kuitenkin täysin olematon, vain nämä kotimaiset krääsäkaupat häviävät vähän tässä. Eli jos hieman tinkisivät katteistaan, Temu asiakkaat voisivat palata takaisin.
Luuletko, että kotimaiseen työllisyyteen merkittävästi vaikuttaa mistä sen kiinatuotteen ostaa. Ei vaikuta, jos haluat vaikuttaa osta Suomessa VALMISTETTUA.
Muista tarkastaa ettet osta myrkkymateriaalia ja väriä, tuotteen mukana. Tai pehmeää muovia tai terävää, särkyvää. Ja tutki tuotetta ettei irtoa mitään hileitä tai metalleja. Käytä vaikka mikroskooppia tai labraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokmanni, Ikea ja moni muu firma menisi konkurssiin.
Ja se olisi pelkästään hyvä asia, niin typerykset ei ostaisi ikea-roskaa.
Puhutaan rehellisesti, ihmiseltä ihmiselle.
Suomessa n. 1% väestöstä kykenee ostamaan esim. Italiassa käsityönä valmistettuja vaatteita tai jotain Mielen/Gaggenaun ultra-premium tason integroituja kodinkoneita.
Näiden hinta on 10x korkeampi kuin jonkun Electroluxin tai AEG:n jotka kasattu Kiinassa ja rahdattu Suomeen. Vaatteiden kohdalla hintaero on 10-20 kertainen. Italiassa tehty neule voi maks
Niin, eettisesti Euroopassa aidosta kashmirista tehty takki maksaa kevyestikin 2-4 tonnia.
Todella iso osa kaikkien EU-maiden kansalaisista joutuisi säästämään tuota varten kuukausia tai ehkä jopa vuoden tai enemmän.
Ei se vaan ole sen väärti valtaosalle taviksista, kun kaikki muukin on kallistunut inflaation myötä. On niin äärettömästi helpompaa ottaa se kiinalainen muovitoppatakki Prismasta hintaan 89€ ja mennä sillä seuraavat kymmenen vuotta, kun kyllä sekin lämmittää.
Näitä "buy for life" tyyppejä kaikkia yhdistää se että heillä on varallisuutta perintöjen tai todella korkeiden palkkojen myötä. Ei normaali eurooppalainen voi tukea eurooppalaista käsityötä!
Euroopassa valmistettuja vaatteita saa kyllä huomattavasti edullisemminkin. Villakangastakkeja esim löytyy 500-1000€ kun samaan aikaan joillain designer merkeillä voi saman joutua maksamaan Kiinassa valmistetusta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka idiootti ostaa tavaroita suomesta ? Ne ovat samoja tuotteita joita esim. Temu myy ja paljon halvemmalla. Tämän lisäksi monet yrittätkin ostavat tuotteensa Temusta. Meppä niille huutelemaan. Orpolle voit mennä huutelemaan kun kukaan ei osta suomalaista tuotetta
Vierailija kirjoitti:
Muista tarkastaa ettet osta myrkkymateriaalia ja väriä, tuotteen mukana. Tai pehmeää muovia tai terävää, särkyvää. Ja tutki tuotetta ettei irtoa mitään hileitä tai metalleja. Käytä vaikka mikroskooppia tai labraa.
Höpö höpö.
Ei paljoa tarvitse järkeä, että nuo riskit pystyy välttämään. Ilman labraa pystyy päättelemään missä muoveissa näitä pehmentimiä voi olla.
Samoin myös vaatteet joissa myrkkyvärejä voi olla pystyy päättelemään, ikävä kyllä nämä ovat pikkutyttöjen suosiossa. No aikuisten pitäisi tämä riski tunnistaa, ei kai lapset sieltä itse tilaa?
Kaksi eri naapuria sai temun paketeissa torakoita, että onnea vain sen kanssa.