Yel tappaa yritykseni
Alkaa mennä hermo tähän Yel-maksuun. Iskivät sellaiset maksut, ettei palkkaa jää enää kuin 800€ kuussa. Maksu tulee siis sillä perusteella mitä vastaavaa työtä tekevä työntekijä saa palkkaa. Haloo. Mitä helvetin järkeä on edes yrittää kun työttömänä saan melkein saman rahan vain istumalla?
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Siellä Espanjassa ne parturi-kampaajaeläkeläiset nyt nyyhkii, kun kansaneläke (sosiaalituki) katkaistiin ulkomaille. Työeläke jäi pieneksi, kun harjoitettiin pimeää työtä ja eläkemaksuja maksettiin vain minimi, jos sitäkään. Nyt kyllä kelpaisi näille yrittelijöille veronmaksajien maksama sosiaalituki. Kyllä yrittäjän pitää itse maksaa eläkkeensä kuten muidenkin ihmisten. Aina ei voi olla toisten taskuilla. Hyvä päätös.
Nämä parturikampaajat sentään tekivät töitä ja eivät jääneet tukien varaan. Lisäksi kuluttivat rahansa Suomessa, kyllä valtio sai paljon verotuloja. Pitkäaikaistyöttömät jäävät vain odottelemaan, silti saavat eläkkeen. Ei mene oikein.
"YEL-lakimuutoksen tavoitteita:
Vähentää alivakuutettujen yrittäjien määrää: Lakimuutos pyrki varmistamaan, että yrittäjät vahvistavat YEL-työtulonsa vastaamaan työpanostaan.
Tarkistaa työtulot säännöllisesti: Työtuloa tarkistetaan nyt kolmen vuoden välein.
Varmistaa eläke- ja sosiaaliturvan: Tarkoituksena oli varmistaa, että yrittäjät saavat työpanoksestaan ansaitsemansa eläke- ja sosiaaliturvan. "
Mitä sä nariset, ap? Jos harrastat yritystoimintaa, joka ei tuota, teet jotain ihan vtun väärin. Kukaan ei pakota, aja alas se ja myy kaikki. Mene töihin. Vai oletko niin hölmö ja kouluttamaton, ettei kukaan huoli töihin?
Vierailija kirjoitti:
Pien yrittäjien pitäisi päästä Kelan siipien alle jos ei voi maksaa palkkaa enempää kuin 1000 euroa kuukaudessa. Parempi se on yrittäjiä tukea kun kotona uuninpankolla makoilevaa ja työtä välttelevää lusmuelukkaa. Vähintää Kelan tuki pitää tehdä vastikkeelliseksi tai sitten tuet pitää keskeyttää laiskureilta.
Tehdään kelan tuki vastikkeelliseksi, niin jatkossa ei tarvita yrittäjiä, kun työttömät tekevät heidän työnsä 9 euron päiväkorvausta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähentää alivakuutettujen yrittäjien määrää: Lakimuutos pyrki varmistamaan, että yrittäjät vahvistavat YEL-työtulonsa vastaamaan työpanostaan.
Tarkistaa työtulot säännöllisesti: Työtuloa tarkistetaan nyt kolmen vuoden välein.
Varmistaa eläke- ja sosiaaliturvan: Tarkoituksena oli varmistaa, että yrittäjät saavat työpanoksestaan ansaitsemansa eläke- ja sosiaaliturvan. "
Mitä sä nariset, ap? Jos harrastat yritystoimintaa, joka ei tuota, teet jotain ihan vtun väärin. Kukaan ei pakota, aja alas se ja myy kaikki. Mene töihin. Vai oletko niin hölmö ja kouluttamaton, ettei kukaan huoli töihin?
Olen päivätöissä. Nykyinen YEL on riistoa, sitä ei pitäisi joutua maksamaan haamupalkasta vs todellinen palkka.
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun mielestä se entinen oli parempi että maksoitte maksut jos maksoitte mutta joka tapauksessa eläkettä odotatte nuorempien työläisten maksamana?
Yrittäjät vaatii kansalta ja yhteiskunnalta aivan järkyttävän paljon mutta kaikki muut joutuu maksamaan maksut teidän vaatimista asioista kun ette te suostu maksamaan rehellisesti yhteiskunnan maksuja. Minkä takia yrittäjille elämän pitäisi olla lähes ilmaista mutta kaikki .uut joutuu maksamaan aivan järkyttävän korkeita maksuja huomattavasti pienemmistä tuloista kun mitä yritäjillä on?
Peruseläke maksetaan kaikille. Töissä käyville, työttömille ja yrittäjille. Ihan sama teetko jotain vai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko maksaa, ulosottokelpoinen tämä Yel. Kiitos STM:n idiootit
Kiitä kokoomusta ja persuja.
Sattuuko olla noin tyhmä?
Se YEL-maksu on joitain satasia kuussa. Jos ei siitä selviä, ei yritys ole vakaalla pohjalla muutenkaan.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Et taida ymmärtää miksi sitä toimintaa kutsutaan yrittämiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida ymmärtää miksi sitä toimintaa kutsutaan yrittämiseksi?
Jos yrittely ei kannata, silloin se lopetetaan. Ei odoteta muilta tukia ja eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yritys joka myy Shampanjavispilöitä.
Ei jää kuin 200e palkkaa kuussa itselle. Ei suomessa kannata yrittää.
Joku väitti että en osaa yrittää.. Kaikkea sitä kuulee.
Ei tuollaisia turhakkeita kukaan JÄRKEVÄ osta.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan myös yel maksuja tuloistani sen 25%. Hoidan siis lapsia. Eipä kyllä kannata. Normi palkansaaja ei maksa tuollaisia eläkemaksuja. Ymmärtäisin jos mulla ois iso yritys ja työntekijöitä ja tuotteita jne, mutta muutamaa lasta vain hoidan kotona. Ja vuodenvaihteessa lopetan kokonaan. Harmi, koska tykkäsin työstäni ja lapsista ja rauhallisesta työympäristöstä. Ja harmi myös lapsille ja vanhemmille.
Tarkoitus onkin että suomalaisia syntyisi entistä vähemmän ja että niistä lopuistakin tulisi mahdollisimman suuressa määrin kiroilevia juopottelijoita ja huumehörhöjä.
Kaffebulla kirjoitti:
Se YEL-maksu on joitain satasia kuussa. Jos ei siitä selviä, ei yritys ole vakaalla pohjalla muutenkaan.
Yrittäjyys on siis vain rikkaita varten jollei muutama satanen kuussa on merkityksetön summa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun mielestä se entinen oli parempi että maksoitte maksut jos maksoitte mutta joka tapauksessa eläkettä odotatte nuorempien työläisten maksamana?
Yrittäjät vaatii kansalta ja yhteiskunnalta aivan järkyttävän paljon mutta kaikki muut joutuu maksamaan maksut teidän vaatimista asioista kun ette te suostu maksamaan rehellisesti yhteiskunnan maksuja. Minkä takia yrittäjille elämän pitäisi olla lähes ilmaista mutta kaikki .uut joutuu maksamaan aivan järkyttävän korkeita maksuja huomattavasti pienemmistä tuloista kun mitä yritäjillä on?
Mä olen yksityinen elinkeinonharjoittaja ja yel maksu on todella iso. Olen perhepäivähoitaja ja pakko lyödä maksujen takia lappu luukulle. Yel maksu on paljon isompi kuin palkansaajien vastaava. Mä maksan myös työnantajamaksut vaikka olen yksin. Ei mitään järkeä.
Yrittäminen on Suomessa kallista...
Kuka osaa kertoa miksi YEL-muutosta ei toteutettu siten, että YEL-työtulo olisi laskettu niin, että se on yhtä suuri kuin todelliset yrittäjän ansiovuositulot yrityksestä? Tämä olisi ollut mielestäni paljon reilumpi ja järkevämpi muutos, jotta saadaan YEL-maksut lähemmäksi työntekijän eläkemaksuja, mutta siten, että ei voi muodostua tillannetta yrittäjälle, jossa YEL-maksujen osuus suhteessa yrittäjän todellisiin vuosituloihin nousisi kohtuuttoman suureksi.
Etkö saa veronpalautusta maksuistasi, mun poika aina sai juuri YEL, sair vak maksu ja palvelumaksusta verovähennyksenä ja työmatkavähennyksen. Viime vuodelta 1500e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa nyt on niin kamalaa. Maksaahan työntekijäkin eläkemaksuja saadakseen eläkettä?
Ero on se, että työntekijä maksaa eläkettä tasan siitä summasta, minkä hän saa palkkaa. Yrittäjällä eläkemaksun perustana oleva summa määräytyy välillä varsin erikoisen laskukaavan mukaan, eikä laskennallinen työtulo ole lähelläkään yrittäjän oikeaa työtuloa. Maksu saattaa siis olla paljon korkeampi kuin se yrittäjän tulojen mukaan pitäisi olla.
Ihan olette itse tilanteen aiheuttaneet maksamalla joukolla niin vähän, ettei se sitten riitäkään eläkkeeksi, ja ollaan muiden avun varassa.
Yrittäjät eivät osaa kuin vinkua ja valittaa. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi ja tukiaiset siihen päälle. Osaamattomia juntteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen päivätöissä. Nykyinen YEL on riistoa, sitä ei pitäisi joutua maksamaan haamupalkasta vs todellinen palkka.
No olisitte maksaneet siitä palkasta eikä aina sitä minimiä, huijasitte porukalla ja pitkään
Pienyrittäminen halutaan ajaa Suomessa alas. Yksi keino on on tämä yel-uudistuskusetus ja luultavasti lisää pakollisia menoja on tulossa. Päättäjät ei välitä, sillä ne tietävät, että tässä maassa ei kukaan laita vastaan. Kaikki vaan tulevaisuudessa suurien korporaatioiden orjiksi ;)
Niin kyse olikin Kelan toimintatavan ja lain muutoksesta. Ahkeria pitää palkita, ei rangaista.