Yel tappaa yritykseni
Alkaa mennä hermo tähän Yel-maksuun. Iskivät sellaiset maksut, ettei palkkaa jää enää kuin 800€ kuussa. Maksu tulee siis sillä perusteella mitä vastaavaa työtä tekevä työntekijä saa palkkaa. Haloo. Mitä helvetin järkeä on edes yrittää kun työttömänä saan melkein saman rahan vain istumalla?
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Pien yrittäjien pitäisi päästä Kelan siipien alle jos ei voi maksaa palkkaa enempää kuin 1000 euroa kuukaudessa. Parempi se on yrittäjiä tukea kun kotona uuninpankolla makoilevaa ja työtä välttelevää lusmuelukkaa. Vähintää Kelan tuki pitää tehdä vastikkeelliseksi tai sitten tuet pitää keskeyttää laiskureilta.
Osittain samaa mieltä. Minusta tämän tyyppinen heikosti kannattava yrittäjyys kannattaisi kuitenkin palkita minimityöttömyyskorvauksella tai edes jollain verohuojennuksella vastikkeena ahkeruudesta. Ei mene minun oikeustajuun saada paremmin rahaa laiskottelusta. En kuitenkaan pidä työttömiä lähtökohtaisesti lusmuina, aika harva siellä oikeasti töitä välttelee. Se korvaus on niin älyttömän pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei yllättynyt että yrittäjä vinkuu kun joutuu maksamaan yhteiskunnan maksuja. Aina sama homma yhteiskunnan infra ja yhteiskunnan kouluttamat työntekijät kyllä kelpaa mutta mistään ei haluaisi maksaa.
Yrittäjät ei haluaisi maksaa edes eläkemaksuja mutta kyllä ollaan vaatimassa suurta eläkettä kun se aika on
Ilmainen kansaneläke yrittäjillä kiikarissa?
Näyttäisi se eläke tulevan vaikka lusmuilisit koko ikäsi. Edelleenkin yrittäjät maksavat valtavasti erilaisia maksuja. Minä maksan: Korkeaa vuokraa, tilitoimiston maksut, ALV:n joka on suurempi kuin veloittamani kate, pakkausmateriaalit, koneet ja laitteet, ohjelmistolisenssit, yrittäjän vakuutuksen, YEL:n, hankittujen tuotteiden rahdit, tietty ne tuotteet, verkkokaupan kaikkine maksuineen ja kehityskuluineen,jne. Eikö olisi parempi etten jäisi työttömäksi?
minkälaisen plaanin olet mahtanut tehdä toimintasi tueksi silloin joskus? oloiko se tehty tukevan nousevassa nousuhumalassa että orjat eivät tarvitse mitään kun tekevät kuvetta minulle?
olisiko malttanut pitää kirjakauppaa pidempään ja sitten vauhtaa toisenlaisiin hommiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pien yrittäjien pitäisi päästä Kelan siipien alle jos ei voi maksaa palkkaa enempää kuin 1000 euroa kuukaudessa. Parempi se on yrittäjiä tukea kun kotona uuninpankolla makoilevaa ja työtä välttelevää lusmuelukkaa. Vähintää Kelan tuki pitää tehdä vastikkeelliseksi tai sitten tuet pitää keskeyttää laiskureilta.
Osittain samaa mieltä. Minusta tämän tyyppinen heikosti kannattava yrittäjyys kannattaisi kuitenkin palkita minimityöttömyyskorvauksella tai edes jollain verohuojennuksella vastikkeena ahkeruudesta. Ei mene minun oikeustajuun saada paremmin rahaa laiskottelusta. En kuitenkaan pidä työttömiä lähtökohtaisesti lusmuina, aika harva siellä oikeasti töitä välttelee. Se korvaus on niin älyttömän pieni.
Ei työttömyys ole mitään laiskottelua vaan jatkuvaa stressiä, ahdistusta, masennusta ja kituuttamista. Ja jokapäiväistä pilkatuksi ja haukutuksi tulemista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen yrittämistä sellainen on, jossa ei ole maksavia asiakkaita sen verran, että yrittäjä edes saa asiallisen palkan ja pystyy maksamaan eläkemaksunsa? Sehän on puuhastelua!
Olen itsekin kaksi kertaa vakavasti suunnitellut yrityksen perustamista. Molemmilla kerroilla olen todennut, että parempi on vain mennä töihin.
Esimerkiksi aloittavaa yrittämistä. Kolme yritystä perustaneena voin sanoa, että toimialasta riippuen menee vähintään 1-3 vuotta saada tulos edes plussalle. Se ei tarkoita, että siitä vielä saisi palkkaa. Asiakaskunnan hankintakin on hidasta. Idea voi olla loistava, mutta ei ne asiat vain hetkessä tapahdu, varsinkaan jos ei ole valmiiksi kymmeniä tuhansia siihen yritykseen sijoitettavaksi. Kulut kyllä juoksee ensimmäisestä päivästä alkaen.
Toinen tilanne, mikä koskee jo toimivaa ja menestyvääkin yritystä, on huonot ajat, kuten nyt. Silloin pitäisi olla jotain vastaantulemista näissä velvoitteissa, ettei koko vuosien työ kaadu poliitikkojen aiheuttamaan lamaan.
Kolmas on tilanne, jossa jo pienesti menestyvä yritys päättää ottaa riskiä ja lähteä hakemaan kasvua. Silloin täytyy investoida siihen kasvuun. Yel tap.paa suurimmalta osalta pieniä yrityksiä senkin mahdollisuuden.
Neljäs tilanne on se, kun menestyvän yrityksen omistaja vaihtuu joko yrityskauppojen tai sukupolvenvaihdoksen myötä. Uudella yrittäjällä on rahat vähissä, kuluja hirveästi joka suuntaan, osa asiakkaista häviää samassa yhteydessä ja usein se varastokin on ajettu tosi pieneksi ennen kauppaa, joten ei ole niin paljon mitä myydäkään, jos on tuotteista kyse. Varastojen hankinta on erittäin kallista. Olisin itse perustanut pientä verkkokauppaa palveluiden oheen, mutta ei kannata vielä haaveillakaan, kun jollain pitäisi pystyä ostamaan ne tuotteet myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Järjestelmä on suunniteltu niin että vain konnat pärjää.
Tee pimeetä hommaa
Jostain se kolehti pitää eläkeyhtiön hallituksen palkkioihin kerätä
Siellä Espanjassa ne parturi-kampaajaeläkeläiset nyt nyyhkii, kun kansaneläke (sosiaalituki) katkaistiin ulkomaille. Työeläke jäi pieneksi, kun harjoitettiin pimeää työtä ja eläkemaksuja maksettiin vain minimi, jos sitäkään. Nyt kyllä kelpaisi näille yrittelijöille veronmaksajien maksama sosiaalituki. Kyllä yrittäjän pitää itse maksaa eläkkeensä kuten muidenkin ihmisten. Aina ei voi olla toisten taskuilla. Hyvä päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen yrittämistä sellainen on, jossa ei ole maksavia asiakkaita sen verran, että yrittäjä edes saa asiallisen palkan ja pystyy maksamaan eläkemaksunsa? Sehän on puuhastelua!
Olen itsekin kaksi kertaa vakavasti suunnitellut yrityksen perustamista. Molemmilla kerroilla olen todennut, että parempi on vain mennä töihin.
Esimerkiksi aloittavaa yrittämistä. Kolme yritystä perustaneena voin sanoa, että toimialasta riippuen menee vähintään 1-3 vuotta saada tulos edes plussalle. Se ei tarkoita, että siitä vielä saisi palkkaa. Asiakaskunnan hankintakin on hidasta. Idea voi olla loistava, mutta ei ne asiat vain hetkessä tapahdu, varsinkaan jos ei ole valmiiksi kymmeniä tuhansia siihen yritykseen sijoitettavaksi. Kulut kyllä juoksee ensimmäisestä päivästä alkaen.
Toinen tilanne, mikä koskee jo toimivaa ja menestyvääkin yritystä, on huonot ajat, kuten nyt. Sill
Saako palkansaajat huojennuksia tyel-maksuihin, kun on huonot ajat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen tilanne, mikä koskee jo toimivaa ja menest
Joo jos palkka laskee huonojen aikojen takia niin kyllä. Heidän eläke maksut pienenee palkan myötä. Näköjään yrittäjävihasi pohjautuu tietämättömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Päin vastoin, Kela vaatii lopettamaan yrityksen, jos sillä ei tienaa toimeentulomimimiä ja hakee tt-tukena täydennystä. Jos ei lopeta, niin tt-tukea leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömyys ole mitään laiskottelua vaan jatkuvaa stressiä, ahdistusta, masen
Onhan se nyt. Kun vähän puuhailet jotain mistä voisit joskus saada elantosi niin varmasti ei olisi ihan noin ankeaa. Harmi kun et voi koittaa mitään vaikka laittaa sometiliä jossa mainostat osaamistasi. Tai kehitelet ohjelmistoja tai kirjoitat kirjaa tai myyt torilla taulujasi, käyt auttamassa naapurin mummuja tms. Kun sitten oletkin jo yrittäjä vaikka rahaa ei tulisi senttiäkään. Avustuksesi kuitenkin viedään. Olisi sinunkin olosi mukavampi kun voisit tehdä jotain hyödyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Saat sitten hyvän eläkkeen. Sinnittele nyt.
Sinnittelen koko ajan ja odotan ihmisten ostovoiman paranevan. Hidasta on.
Vierailija kirjoitti:
Saako palkansaajat huojennuksia tyel-maksuihin, kun on huonot ajat?
Palkansaajat saavat saman palkan aina, yrittäjä sen mitä jää jos sitäkään.
Jos ajaisin tämän alas, jäisi yhteiskunnalta verotulot firmalta saamatta. Lähinnä kaipaan armoa yel:n osalta mutta kun sitä ei tipu. On ihan hullua joutua sitä maksaamaan jos ei itse saa euroakaan palkkaa. Eri asia sitten jos palkankin pystyisin maksamaan.