Yel tappaa yritykseni
Alkaa mennä hermo tähän Yel-maksuun. Iskivät sellaiset maksut, ettei palkkaa jää enää kuin 800€ kuussa. Maksu tulee siis sillä perusteella mitä vastaavaa työtä tekevä työntekijä saa palkkaa. Haloo. Mitä helvetin järkeä on edes yrittää kun työttömänä saan melkein saman rahan vain istumalla?
Kommentit (277)
Wanha ketju mutta itselle ei jää enää kuin +/- 0 euroa. Yel:stä ei saa armoa ja Finnveran lainan lyhennys on aivan liian suuri törkeän koron takia. Lainaa on vielä 4 vuotta maksettavana, taidan vetää firman konkurssiin jos ei jouluun mennessä myynti tuplaannu. Palkkatöissä käyn et pystyy kulut maksamaan.
Pienyrittäjät halutaan nitistää ja laittaa osaksi isompia koneistoja. Mikseivät pienyrittäjät ole organisoituneet ja puolusta oikeuksiaan?
Kaikkien paskafirmojen pitää kannattaa edes sen verran että Yle-maksun voi maksaa. Tsiisus mitä "toimareita".
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien paskafirmojen pitää kannattaa edes sen verran että Yle-maksun voi maksaa. Tsiisus mitä "toimareita".
Koska se maksu määräytyy sen mukaan, mitä joku palkkatyöläinen saa eli jotain 4000-5000 euroa. Yksityisyrittäjänä monikaan ei saa tuota, joten ei kannata olla yrittäjä. Suomessa on paljon yrittäjänä pienituloisena, mutta itsensä elättävät. Eikö se olisi parempi, että elättävät itse itsensä, eivätkä olisi kelan kirjoissa.
Kaikki yrittäjät joilla ei myynti riitä uuden YEL:in maksamiseen vaan hintoja nostamaan!
Alkaa sitten palstamammoillakin hiki nousta otsalle kun tajuavat että nämä kaikki palvelut on jatkossa hinnoiteltu heille liian kalliiksi: wolttaus, kampaajalla käynnit, kynsi- ja ripsihoidot, pizzakebab-ravintolat, yksityiset kirpputorit jne.
Käytännössähän se menee siihen että ei keskivertokuluttajat osta noita palveluita jos hinta nousee 50%-100% eli em. yritykset menee konkurssiin ja yrittäjät työkkäriin asiakkaiksi ja toimeentulotuen hakijoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun mielestä se entinen oli parempi että maksoitte maksut jos maksoitte mutta joka tapauksessa eläkettä odotatte nuorempien työläisten maksamana?
Yrittäjät vaatii kansalta ja yhteiskunnalta aivan järkyttävän paljon mutta kaikki muut joutuu maksamaan maksut teidän vaatimista asioista kun ette te suostu maksamaan rehellisesti yhteiskunnan maksuja. Minkä takia yrittäjille elämän pitäisi olla lähes ilmaista mutta kaikki .uut joutuu maksamaan aivan järkyttävän korkeita maksuja huomattavasti pienemmistä tuloista kun mitä yritäjillä on?
Mä olen yksityinen elinkeinonharjoittaja ja yel maksu on todella iso. Olen perhepäivähoitaja ja pakko lyödä maksujen takia lappu luukulle. Yel maksu on paljon isompi kuin palkansaajien vastaava. Mä maksan myös työnantajamaksut vaikka olen yksin. Ei mitään järkeä.
"Mä olen freelancer kirjallisuuden suomentaja. Ei työsuhdetta eikä kuukausipalkkaa. Käännöspalkkioistani menee normaali ennakonpidätys. YEL-maksut ovat 25 % työtuloista."
>>>>
Mitä valitat?
YEL-vakuutusmaksut ovat vähennyskelpoisia verotuksessa.
YEL-maksujen vähentämiseen on muutama eri vaihtoehto, joista helpoin on vähentää ne yrityksesi verotuksessa, lisäämällä jokainen lasku menona palveluun.
Toinen tapa vähentää YEL-vakuutukset, on ilmoittaa vakuutusmaksut henkilökohtaisella veroilmoituksella. Vähennyksen vaikutus on aavistuksen suurempi henkilökohtaisen veroilmoituksen kautta, sillä yrittäjätuloista saatava automaattinen yrittäjävähennys (5 %) laimentaa vakuutusmaksujen verovaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se maksu määräytyy sen mukaan, mitä joku palkkatyöläinen saa eli jotain 4000-5000 euroa. Yksityisyrittäjänä monikaan ei saa tuota, joten ei kannata olla yrittäjä. Suomessa on paljon yrittäjänä pienituloisena, mutta itsensä elättävät. Eikö se olisi parempi, että elättävät itse itsensä, eivätkä olisi kelan kirjoissa.
Myy enemmän, niin yksinkertaista.
Mitä valitat?
YEL-vakuutusmaksut ovat vähennyskelpoisia verotuksessa.
YEL-maksujen vähentämiseen on muutama eri vaihtoehto, joista helpoin on vähentää ne yrityksesi verotuksessa, lisäämällä jokainen lasku menona palveluun.
Toinen tapa vähentää YEL-vakuutukset, on ilmoittaa vakuutusmaksut henkilökohtaisella veroilmoituksella. Vähennyksen vaikutus on aavistuksen suurempi henkilökohtaisen veroilmoituksen kautta, sillä yrittäjätuloista saatava automaattinen yrittäjävähennys (5 %) laimentaa vakuutusmaksujen verovaikutusta.
Siitä vaan työttömäksi, sehän on "helppoa" elämää. T. Ent konkurssin käynyt, ei perusta enää yritystä velkahelvetin takia
Kukaan ei yllättynyt että yrittäjä vinkuu kun joutuu maksamaan yhteiskunnan maksuja. Aina sama homma yhteiskunnan infra ja yhteiskunnan kouluttamat työntekijät kyllä kelpaa mutta mistään ei haluaisi maksaa. Yrittäjät ei haluaisi maksaa edes eläkemaksuja mutta kyllä ollaan vaatimassa suurta eläkettä kun se aika on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat sitten hyvän eläkkeen. Sinnittele nyt.
Sinnittelen toki. Palkkatöihin en palaa muiden käskytettäväksi.
Toki rehellisyyden nimissä, jos vaihtaisin palkkatyöstä yrittäjäksi, niin asiakkaat olisivat samat. Ne käskyttäisivät edelleen, mutta en voisi piiloutua esimiehen selän taakse.
Nyt kuitenkin esimies joutuu sanomaan, että ei tämä yksi tyyppi kerkeä joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Pienyrittäjät halutaan nitistää ja laittaa osaksi isompia koneistoja. Mikseivät pienyrittäjät ole organisoituneet ja puolusta oikeuksiaan?
Siinähän joutuu itse maksamaan jäsenmaksunsa eikä sitä saa työntekijöiden maksamana niin kuin kaiken muun saa
Vai pitäisi yrittäjän vapautus eläkemaksuista? Siinä tapauksessa myös työntekijän pitäisi vapautua omistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda eläkeyhtiötä.
Samanlaisia ne kaikki ovat.
Et tiedä, ennen kuin olet kilpailuttanut. Usein jo vihjaus yhtiön vaihdosta johtaa vastaantuloon.
Ota asioista selvää ennen kuin,alat neuvoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy enemmän, niin yksinkertaista.
Oletko sinä ja muut asiakkaat valmiita maksamaan enemmän? Vai pistänkö firman pois ja siirryn yhteiskunnan elätettäväksi?
Vierailija kirjoitti:
Siis Eikö riitä että elättää itsensä ja maksaa ylin sen mukaan? Miksi pitäisi maksaa enemmän vain siksi että jollain toisella on isompi palkka? Ei sitä eläkettä kuitenkaan ole niin paljon tulossa jos edes koskaan siitä pääsee nauttimaan. Mikä logiikka sinulla oikein on? Pitäsköhän palkollisten palkkoja laskea niin kenenkään ei tarvitse luopua elinkeinostaan järjettömien maksujen takia. Ei siellä työttömyyskorvauksilla elä senkään vertaa. Joku vielä ihmettelee miksi köyhyys lisääntyy. Toimeentulotuelleko sitten vaan vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vai pitäisi yrittäjän vapautus eläkemaksuista? Siinä tapauksessa myös työntekijän pitäisi vapautua omistaan.
? Mitä jod sinä maksaisit eläkemaksusi sen mukaan mitä naapuri tienaa? Olisiko reilua?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ajaa alas noin PA-firma.
Kenelle kannattavaa? Ei ainakaan yhteiskunnalle.