Myyjäisissä ei tienaa mitään
Meilläpäin pienimmissäkin (esim. koulujen ja marttojen järjestämissä) myyjäisissä pöytävuokra on siltä muutamalta tunnilta 40-50 euroa. Teen eräitä jouluisia tuotteita, jotka kyllä menevät kaupaksi, kunhan hinta on edullinen. Mutta raaka-aineet niihin on nykyään aika kalliita! Tuotteista voi pyytää vain vähän enemmän kuin raaka-aineet, muuten kukaan ei osta. Jos raaka-aineet on 5 e, niin menee 6 e kaupaksi. Tai jos raaka-aineet on 20 e niin menee hintaan 20-23 e kaupaksi (jos silläkään). Olen taitava tekijä ja laitan kauniit kääreet. Mutta pitäisi siis myydä ensin noin 40 tuotetta ennen kuin pöytävuokra olisi katettu, sitten muutama lisää että bensat myyjäisiin ja takaisin tulee katetuksi. Vasta sen jälkeen voi tienata jotain. Ja myyjäisissä ei saa kyllä millään myytyä kovin paljoa, koska niissä ei yksinkertaisesti käy kuin joitain satoja ihmisiä, eikä kaikki tietenkään osta sitä mitä minä myyn. Joten mitä järkeä?
Kommentit (138)
Täälläpäin kaikissa isommissa joulumyyjäisissä on vain yrittäjiä myymässä. Vähintään rekisteröity toiminimi näytti olevan ihan kaikilla. Eräätkin oli muutettu pöytävuokrien takia, katsottiin että yksityishenkilöille tulee vain takkiin. Näin ainakin ymmärsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on vaikea käydä myyjäisissä, kun myyjät siellä odottaa toiveikkaina, että tuotteet kävisi hyvin kaupaksi. Tuntuu pahalta olla ostamatta ja vain katsella. Kun itsekin joskus ollut myyjänä, niin tiedän miltä se tuntuu kun ihmiset vaan katselee ja kävelee ohi :(
Minulla ei ole rahaa ostaa. Mutta tekisi mieli käydä myyjäisissä tunnelman vuoksi ja vain katselemassa. Eikö se ole sallittua sitten?
Totta kai on sallittua. Kerroin vaan, että itselle vaikeaa mennä vain katselemaan.
Vierailija kirjoitti:
Täälläpäin kaikissa isommissa joulumyyjäisissä on vain yrittäjiä myymässä. Vähintään rekisteröity toiminimi näytti olevan ihan kaikilla. Eräätkin oli muutettu pöytävuokrien takia, katsottiin että yksityishenkilöille tulee vain takkiin. Näin ainakin ymmärsin.
Yrittäjät voi vähentää pöytämaksun ja kaikki muut kulut verotuksessa tulonhankkimiskuluina. Mikä on tietty hyvä, ei meillä ole yrittäjilläkään helppoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät voi vähentää pöytämaksun ja kaikki muut kulut verotuksessa tulonhankkimiskuluina. Mikä on tietty hyvä, ei meillä ole yrittäjilläkään helppoa!
Niin, yrittäjät pääsee myyjäisissä helpommin voitolle, kun voivat tosiaan vähentää verotuksessa kaikki pöytävuokrat, bensat, raaka-ainehankinnat ym. Usein yrittäjillä on myös joku tukkukortti, niin saavat raaka-aineita halvemmalla. Ja minustakin tämä on hyvä, yrittäjänä olevalla ei ole helppoa. Mutta yksityisen käsityöharrastelijan on mahdoton kilpailla yrittäjiä vastaan myyjäisissä. Jää tappiolle. Enkä kritisoi tätä, totean vain että niin se on.
Mää käsityöihmisen tein kierräteyistä materiialeista (parittomista lapasista ja hanskoista) sellaisia kämmenen kokoisia pienia nalleja, johon ompelin avaimenperän. Siis avaimenperänalleja. Ihan laadukkaita olivat ja jokainen oma persoona. Olisko ollut jotain 30 kappaletta näitä.
Kirpputorilla laitoin myyntiin. Aluksi hinta oli 3 euroa kappale. Ei mennyt yhtään kaupaksi. Pudotin hinnasta puolet pois ja menikö ehkä 1 tai 2. Sitten tiputin hinnan 0,8 euroon ja meni taas hieman enemmän. Lopulta kun oli enää muutama päivä jäljellä niin tiputin hinnan 0,2 euroon aj sitten ne meinvät.
Sama ilmiö oli myös muissa tavaroissa. Pöydälläni oli vaan laadukasta tavaraa ja meni kaupaksi vasta sitten, kun hinta oli ihan olematon. >EI enää ikinä kirppispöytää.
On mulle käynyt niinkin, että olen mennyt myyjäisiin "rahat ojossa" ajatellen ostavani joululahjoja läheisille. Mutta mitään tarpeeksi kivaa, laadukasta ja hyvin tehtyä ei olekaan ollut tarjolla ja olen lähtenyt pois tyhjin käsin.
Käsitöitä ja leipomuksia kun on niin monen tasoisia...
Vierailija kirjoitti:
On mulle käynyt niinkin, että olen mennyt myyjäisiin "rahat ojossa" ajatellen ostavani joululahjoja läheisille. Mutta mitään tarpeeksi kivaa, laadukasta ja hyvin tehtyä ei olekaan ollut tarjolla ja olen lähtenyt pois tyhjin käsin.
Käsitöitä ja leipomuksia kun on niin monen tasoisia...
Odotat ammattilaistasoa harrastelijoilta.
Mä sinkkuna tein käsitöitä pitkin vuotta. Mä mm myin virpomisoksia, ne loppui aina kesken, kransseja, joulukoristeita.
Lähes mihinkään ei mennyt rahaa, aikaa vaan. Joulumyyjäisissä meitä jakoi pöydän 3 naista ja silloin jo maksoin n 20 euroa per pv ja paikka oli n 30 x 40 cm. Taustalla oli seinä, missä kranssit roikkui.
Sitten jotkut kielsi yhteispöydät ja lopetin siihen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsitöitä ja leipomuksia kun on niin monen tasoisia...Odotat ammattilaistasoa harrastelijoilta.
En odota. Mutta en myöskään osta mitään "kötöstyksiä".
Vierailija kirjoitti:
Mun on vaikea käydä myyjäisissä, kun myyjät siellä odottaa toiveikkaina, että tuotteet kävisi hyvin kaupaksi. Tuntuu pahalta olla ostamatta ja vain katsella. Kun itsekin joskus ollut myyjänä, niin tiedän miltä se tuntuu kun ihmiset vaan katselee ja kävelee ohi :(
Myyjänä tykkäisin, että tultaisiin ihan vaan suoraan pöydän ääreen katselemaan ja kyselemäänkin, sitä varten minä siellä olen. En pahastu jos katselija ei osta mitään, mutta sellainen kaukaa kuikuilu on huomattavasti ikävämpää. Sitä paitsi kun pöydän ympärillä on asiakkaita, sinne uskaltautuu helpommin sellaisetkin jotka myös saattavat ostaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsitöitä ja leipomuksia kun on niin monen tasoisia...Odotat ammattilaistasoa harrastelijoilta.
Aina monella harrastelijalla on kädentaitoalan koulutus eli siis ammatillista osaamista, vaikka alalla ei ole koskaan tehty palkkatöitä. Tai sitten on vuosikymmenien kokemus vaikka neulomisesta tai leipomisesta. Mutta tosiaan, jos omia töitä myydään ,jäljen pitäisi olla laadukasta. Välillä näkee aika kamalaa jälkeä ja tulee mieleen, eikö tekijä itse tajua ettei ne vaan ole myyntikelpoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä harrastelijoiltakin voi odottaa suht laadukasta työtä jos raha vaihtaa omistajaa, vaikka myyjät eivät olisikaan ammatikseen tekeviä tai kouluttautuneita. Ja monet ovatkin todella taitavia ja voisivat pyytää paljon enemmänkin töistään, jos siis asiakkaat olisivat maksuhalukkaita ja maksukykyisiä.
Se mikä usein itselläni on ns. ongelma myyjäisissä on että omaan makuuni sopivia juttuja on vähän tarjolla. Värit tai kuviot ei nappaa tai tekijän tyyli ei nappaa. Joku veistos, juliste, kassi tai vaikka villasukat voivat olla teknisesti tosi hienosti tehtyjä, mutta yksin se ei saa ostamaan, jos toteutustyyli ei ole makuuni.
Jos teet perus neuleita, virkkauksia tai pikku ompeluita niin eivät ne myy, koska vieressä on sata muuta tekijää myymässä samaa ja ostajat osaisivat itse tehdä niitä. Vain jollain erikoisuudella voi pärjätä sillä saralla. Toinen vaihtoehto on opetella joku tuntemattomampi (ja hankalampi) tekniikka, jolloin kilpailua on vähemmän eikä ostajat itse osaa (tai halua) niitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Pöydän ja tilan vuokralle antaja tienaa.
Näinhän se aina on. Kultakuume-aikoinakin säännöllisimmin rikastui ne jotka myivät hakkuja, vaskooleja, viinaa ja huaria
Vierailija kirjoitti:
Lisään siis, että olen työtön ja yritän keksiä pientä lisätienestiä. Mutta ei ainakaan itse tehtyjen tuotteiden myynti ole sitä. Ap
Myy ne vintedissä. Nyt heti, on sesonki. Ei kukaan enää lähde kotoa minnekään ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään siis, että olen työtön ja yritän keksiä pientä lisätienestiä. Mutta ei ainakaan itse tehtyjen tuotteiden myynti ole sitä. Ap
Myy ne vintedissä. Nyt heti, on sesonki. Ei kukaan enää lähde kotoa minnekään ostamaan.
Joulumyyjäisten kiireisin aika on vasta tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulujen myyjäiset on osin huijausta. Ei ne tiikerikakut ja saaristolaisleivät oikeasti mene kaupaksi, vaan muut luokan vanhemmat ostaa ne itse pois kuleksimasta.
Leipojat sitten luulevat, että menekki on hyvä ja leipovat seuraavana vuonna taas. Reiluinta olisi, että se, joka leipoo, myy itse tuotteensa. Joka ei halua leipoa, pistää rahaa tilille.
Olen ymmärtänyt, että monet vanhemmat haluaisivat mieluummin antaa rahaa, jos kerätään varoja luokkaretkeen tai muuhun. Tämä siksi, että lasten vanhemmat ovat stressaantuneita ja uupuneita. Mutta sitä ei sallita vaan kaikkien pitäisi osallistua siihen. Sama tilanne lienee myös urheiluseurojen varainkeruussa.
Täältä löytyy mokkapaloista pitkä ketju. Joku oli käynyt ostamassa myyjäisiin myytävät leipomosta 😀
Mitäs kun ei leivo ikinä muutenkaan mitään? Sanoisin suorilta, etten osaa enkä aio, minne voi lahjoittaa sen osuuden. Mikä oletus tuo edes on, että kaikki vanhemmat leipovat itse? Meillä ostetaan aina leipomosta jos pitää joku pulla saada, heti kadun toisella puolella on kaksi pullaputiikkia ja kulman takana jo kolmas. Ei mulla ole aikaa eikä mielenkiintoa ruveta jotakin pullaa nostattelemaan saati ostelemaan kaupasta jauhoja, ihan samaan hintaan tulee lopulta kun ostan sen suoraan ammattilaisen tekemänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjänä tykkäisin, että tultaisiin ihan vaan suoraan pöydän ääreen katselemaan ja kyselemäänkin, sitä varten minä siellä olen. En pahastu jos katselija ei osta mitään, mutta sellainen kaukaa kuikuilu on huomattavasti ikävämpää. Sitä paitsi kun pöydän ympärillä on asiakkaita, sinne uskaltautuu helpommin sellaisetkin jotka myös saattavat ostaa jotain.
Tosiaan kyllä sinne pöydän ääreen saa tulla katsomaan vaikka ei ostoaikeita olisikaan, kun vaan muistaa pitää mölyt mahassaan jos tekee mieli kommentoida miten sitä voisi itsekin tehdä tuollaisia ja paljon halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsityöläisten arkea. Kaikki maksaa liikaa ja joka toinen sanoo että osaa itsekin tehdä. "Kyllä MINÄ TIEDÄN mitä tarvikkeet maksaa" on kuultu useamman kerran eli tällä halutaan suoraan sanoa että et ansaitse palkkaa työstäsi vaan sinun kuuluisi tehdä ilmaiseksi.
Loput onkin sitten ideavarkaissa eli kuvaavat ja tekevät itse samanlaisia. Koskee messuja, myyjäisiä, kauppoja ja kaikkia käsityöryhmiä facebookissa. Ensimmäinen kysymys ja viisitoista seuraavaa kysyy :"onko ohjetta?".
Netissä joskus olen myynyt ja halvalla menee kaupaksi. Saat oikein erityiskiitosta kun myyty niin halvalla että ostaja riemastuu kun voi myydä eteenpäin voitolla.
Myy sitä ohjetta. Mallikappale esille ja ohje myyntiin.
Sitten joku laupias samarialainen lataa sen ilmaiseksi jonnekin ladattavaksi edelleen. Näitäkin on nähty. Ihmiset eivät edes koe, että siinä olisi mitään väärää.
Sama on nykyään kirpputorillakin. Pöytävuokra 40€ ja myynnistä provisio sekä maksulliset hintalaput. Sitten isolla työllä hinnoittelet, silität, viikata ja joka päivä järjestät pöytää. Hinnat pitäis olla halvat että menee kaupaksi mutta hirveän kasan jotain lastenvaatteita ja lelut tarvit että saat edes myyntipaikan hinnan takasin työmäärästä puhumattakaan. Helpompi antaa vaan kierrätykseen. Ei saa lisätienestiä sen paremmin myyjäisistä tai kirppariltakaan nykyään 🤔