Mikä villapaidoissa maksaa?
Olen miettinyt laadukkaan villapaidan ostamista. Mutta hinnat jotain 200 euron molemmin puolin. Mistä niin korkea hinta muodostuu?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Jos jossain on 200 eurolla alpakkavillapaita myytävänä, menen ostamaan herti useamman. On sen verran halpa hinta paidasta, joka tyypillisesti maksaa 400-500e
Sitten kipin kapin Alpa-nimisen firman sivuille shoppailemaan. Siellä on paljon paitoja sataprosenttista alpakkaa, osa alle 200 euroa ja osa vähän päälle, mutta yksikään ei maksa neljää tai viittä sataa. Samalla tuet kotimaista yrittäjyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jossain on 200 eurolla alpakkavillapaita myytävänä, menen ostamaan herti useamman. On sen verran halpa hinta paidasta, joka tyypillisesti maksaa 400-500e
Sitten kipin kapin Alpa-nimisen firman sivuille shoppailemaan. Siellä on paljon paitoja sataprosenttista alpakkaa, osa alle 200 euroa ja osa vähän päälle, mutta yksikään ei maksa neljää tai viittä sataa. Samalla tuet kotimaista yrittäjyyttä.
Alpastakin joku ehti palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neulon juuri villapuseroa ja merinovilla maksaa 6.95€/50g ja puseron langojen hinta 130€.
Langojen??
Onko opetus koulussa mennyt yli hilseen?
Tiesitkö että tänne kirjoittaa myös se osa kansasta joka opiskellut maamme toisella kotimaisella?
Millä hiton maamme toisella kotimaisella??
På svenska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alpakka kutittaa.
Alpakka on nimenomaan kaikista pehmeimpiä ja vähiten kutittavia kuituja. Olen erittäin herkkä villan tunnulle ja minulle pehmeimmät kuidut ovat: 1. Jakki 2. Alpakka 3. Merinovilla.
Viimeisen tuotanto myös ilman mulesingia on vähän eettisesti niin ja näin, joten olen siirtynyt käyttämään pääasiassa neuleissani kahta ensimmäistä. Langat neuleisiin maksavat vähintään 150-200 euroa ja paitaan menee sata tuntia työtä. Eli alle 500 euron en tekemääni paitaa myisi. Iso kolmiohuivi noista materiaaleista maksaisi 80-100 e ja valmiin työn hinta olisi 200 e. Eipä ole kauppa käynyt - mutta ei se mitään. Annan sukulaisille ja ystäville lahjaksi tai pidän itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neulon juuri villapuseroa ja merinovilla maksaa 6.95€/50g ja puseron langojen hinta 130€.
Langojen??
Tiesitkö että tänne kirjoittaa myös se osa kansasta joka opiskellut maamme toisella kotimaisella?
På svenska.
Kirjoita sitten toisella kotimaisella KIELELLÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Langojen??
På svenska.
Kirjoita sitten toisella kotimaisella KIELELLÄ.
"Toisella kotimaisella" on vakiintunut sanonta, jolla viitataan ruotsin kieleen. On ihan yleisesti käytössä, eli aivan turhaan nyt nillität.
Laadukkaat villalangat maksaa. Vaikka tekee itse, tulee se maksamaan (lankojen hinta) jo pitkästi yli 100 euroa.
Toki joku sarjatuotantoa tekevä paja saa langat halvemmalla kuin yksityinen, mutta koneet ja tuotantotilat maksaa, koneiden käyttö maksaa. Koneen käyttäjän palkka sivukuluineen. Kuljetuskustannukset, kaupan katteet jne.
Jos tuotemerkillä on maine, että tavara on korkealaatuista, se näkyy hinnassa.
Jos on valmis tinkimään laadusta, on sekä lankojen että valmiin villapaidan hinta alhaisempi.
"Olen erittäin herkkä villan tunnulle ja minulle pehmeimmät kuidut ovat: 1. Jakki 2. Alpakka 3. Merinovilla."
Minä taas en ole mitenkään herkkä villalle, mutta merinovillaa en pysty käyttämään ollenkaan. Kutittaa, kuivattaa ihoa yms. Joskus yritin neuloa merinoa, ja ai kamalaa, kun kämmenistä lähti iho. 7 veljestä menee paljaalla iholla ongelmitta päivittäisessä käytössä.
Suomenlampaanvilla on ihan parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit laskea paljoinko villapaitaan lankaa menee ja paljonko laadukkaat langat maksaa.
Jos villapaita kudotaan käsin sitä ei yhdessä päivässä kudota, ehkä kutojallekin kuuluu muutama euro tekemästään työstä.
Itse en osaa kutoa, tilasin norjasta villapaidan noin 10 vuotta sitten, kyllä sen hinta oli lähellä 200 euroa silloinkin.
Ostin viisi vuotta sitten Islannista aikuisen ihmisen tekemän neuleen ja se maksoi noin 170€. Se on islannninlampaan villasta, joka on lanoliinipitoisempaa ja hylkii paremmin vettä kuin muut villalaadut. Sen ansiosta islantilainen villaneule kuivuu suunnilleen ravistamalla.
Minä pidin vielä muutama vuosi sitten islanninlampaan villaa hyvänä ja eettisenä vaihtoehtona. Sen jälkeen kun eräs tuttuni oli jonkin aikaa töissä Islannissa lammastilalla, en ole pystynyt Islantilaista villaa ostamaan. Sitä en tiedä, kohdistettiinko työntekijään fyysistä väkivaltaa sen jälkeen, kun hän kieltäytyi pahoinpitelemästä lampaita. Ainakin henkistä väkivaltaa hän joutui kokemaan.
Jos samaa olisi tapahtunut Suomessa, hän olisi tehnyt elsun, mutta kun vieraassa maassa ei tiennyt paikallista lainsäädäntöä ja menettelytapoja, ei osannut tehdä mitään muuta kuin irtisanoutua ja poistua maasta.