Mikä villapaidoissa maksaa?
Olen miettinyt laadukkaan villapaidan ostamista. Mutta hinnat jotain 200 euron molemmin puolin. Mistä niin korkea hinta muodostuu?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit laskea paljoinko villapaitaan lankaa menee ja paljonko laadukkaat langat maksaa.
Jos villapaita kudotaan käsin sitä ei yhdessä päivässä kudota, ehkä kutojallekin kuuluu muutama euro tekemästään työstä.
Itse en osaa kutoa, tilasin norjasta villapaidan noin 10 vuotta sitten, kyllä sen hinta oli lähellä 200 euroa silloinkin.
Ostin viisi vuotta sitten Islannista aikuisen ihmisen tekemän neuleen ja se maksoi noin 170€. Se on islannninlampaan villasta, joka on lanoliinipitoisempaa ja hylkii paremmin vettä kuin muut villalaadut. Sen ansiosta islantilainen villaneule kuivuu suunnilleen ravistamalla.
Makukysymyksiä nämäkin, mutta islanninlampaan villa on sen verran karkeaa, että useimpien mielestä se sopii parhaiten ulkoiluneuleisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutominen, neulominen, virkkaaminen ja ompeleminen.
Selittäkääs mitä mikin tarkoittaa?
Nukuit käsityöntunneilla?
Eiku veistin.
Minä luin käsityölehtiä.
Teitkö samalla käsitöitä? Kun nuorena opit niin taidatkos edelleen vanhana?
Vierailija kirjoitti:
No ihan villa siinä maksaa. Laadukas villa ei ole ilmaista.
Samaan aikaan lammastiloilla heitetään käyttökelpoista villaa roskiin, kun ei kuulemma kannata kerätä ja myydä kehräämöille.
Vierailija kirjoitti:
Kylläniitä saa alle 50€ jos ei tarvitse olla joku merkki villapaita. Kohta tulee joulualet, kannattaa odottaa sinne tai jos black friday saisi halvalla myös.
Villapaidoista nyt puhuttiin. Semmoisista minkä langat on lähtöisin eläimestä, mitä lampaaksi kutsutaan
Ei keinokuitu"villapaidoista"
Miksi villapaidan pitää olla kallista merinovillaa? Eikö riitä että alin kerrasto on merinovillaa ja sitten sen päälle ihan tavallista halpaa villaa kun ei se ihoa vasten tule kuitenkaan?
Olen miettinyt laadukkaiden kenkien ostamista, miksi ne maksaa satasia, kun Temusta saa kenkiä kumminkin kympillä. Kyllä on outoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi villapaidan pitää olla kallista merinovillaa? Eikö riitä että alin kerrasto on merinovillaa ja sitten sen päälle ihan tavallista halpaa villaa kun ei se ihoa vasten tule kuitenkaan?
Ei toimi herkkäihoisella. Lahjoitin juuri eteenpäin kolme kertaa käytetyn Puran pooloneulemekon. Mikään aluspaita ei estänyt kutinaa tai sitten sen olisi pitänyt olla niin paksu ettei neuletta olisi pystynyt pitämään kuin kovimmilla pakkasilla. Kaikki merinovillakaan ei sovi, pitää olla mahdollisimman sileää ja "hienoa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan villa siinä maksaa. Laadukas villa ei ole ilmaista.
Samaan aikaan lammastiloilla heitetään käyttökelpoista villaa roskiin, kun ei kuulemma kannata kerätä ja myydä kehräämöille.
No, koska aito lampaanvilla on aika karheaa ja painavaa. Keinokuitu on sentään niin siloista
Minulla on yksi kasmirneule, jonka olen ostanut vuonna 2008 alle 200 eurolla. Vieläkin käytössä, ei ole nyppyyntynyt ja muutenkin priimakunnossa. Kannattaa satsata laatuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile tehdä itse.
Päätä sitten millä hinnalla myisit sen, jos nyt kukaan tekelettäsi ostaisi.
Tämä. Mulla menisi vuosi sen tekemiseen, se näkyisi hinnassa. MUTTA eihän nuo Fjällrävenit, Alpat yms ole käsin tehtyjä.
-ap
Tietenkin se merkki maksaa. Samalla lailla merkkifarkut maksaa enemmän kuin Tokmannin halpisfarkut. Se merkki maksaa.
Ostin kerran äidilleni lahjaksi yli satasen maksaneen kashmir villatakin. Kerroin äidille sen maksaneen paljon vähemmän, koska hänestä se olisi ollut aivan liikaa villatakista.
Vuodessa sen takin kyynärpäät kuluivat puhki ja jouduin niitä paikkaamaan. Eli ei se kallis villakaan aina parasta ole.
Lampailla on nykyään oma liitto ja siellä yhteistuumin päättivät nostaa liksoja. Tämä näkyy sitten kaupoissa nousseina villapaitojen hintoina.
Asiasta kertoo Lammasliiston Bää Bää Kiharainen.
Vierailija kirjoitti:
Lampailla on nykyään oma liitto ja siellä yhteistuumin päättivät nostaa liksoja. Tämä näkyy sitten kaupoissa nousseina villapaitojen hintoina.
Asiasta kertoo Lammasliiston Bää Bää Kiharainen.
No sitten ymmärrän yskän! :D Tokihan pitää lampaiden etua ajaa kans.
Kiitos asiallisille vastauksille ketjuun, tästähän kehkeytyi aikamoinen villapaitakeskustelu :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit laskea paljoinko villapaitaan lankaa menee ja paljonko laadukkaat langat maksaa.
Jos villapaita kudotaan käsin sitä ei yhdessä päivässä kudota, ehkä kutojallekin kuuluu muutama euro tekemästään työstä.
Itse en osaa kutoa, tilasin norjasta villapaidan noin 10 vuotta sitten, kyllä sen hinta oli lähellä 200 euroa silloinkin.
Ostin viisi vuotta sitten Islannista aikuisen ihmisen tekemän neuleen ja se maksoi noin 170€. Se on islannninlampaan villasta, joka on lanoliinipitoisempaa ja hylkii paremmin vettä kuin muut villalaadut. Sen ansiosta islantilainen villaneule kuivuu suunnilleen ravistamalla.Makukysymyksiä nämäkin, mutta islanninlampaan villa on sen verran karkeaa, että useimpien mielestä se sopii parhaiten ulkoiluneuleisiin.
Kunhnollinen villapaita on tarkoitettu nimenomaan ulkoiluun. Sehän hylkii jopa kosteutta, joten ei väliä vaikka räntää sataisi päälle. Huopikkaat on tehty aidosta villasta huovuttamalla ja niillä voi juosta hangessa varpaiden pysyessä täysin lämpiminä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin viisi vuotta sitten Islannista aikuisen ihmisen tekemän neuleen ja se maksoi noin 170€. Se on islannninlampaan villasta, joka on lanoliinipitoisempaa ja hylkii paremmin vettä kuin muut villalaadut. Sen ansiosta islantilainen villaneule kuivuu suunnilleen ravistamalla.Makukysymyksiä nämäkin, mutta islanninlampaan villa on sen verran karkeaa, että useimpien mielestä se sopii parhaiten ulkoiluneuleisiin.
Eihän sitä ole tarkoitus laittaakaan paljaalle iholle vaan käyttää takin sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläniitä saa alle 50€ jos ei tarvitse olla joku merkki villapaita. Kohta tulee joulualet, kannattaa odottaa sinne tai jos black friday saisi halvalla myös.
Villapaidoista nyt puhuttiin. Semmoisista minkä langat on lähtöisin eläimestä, mitä lampaaksi kutsutaan
Ei keinokuitu"villapaidoista"
Ketjussa on ollut esimerkkejä halvoista villapaidoista.
Vierailija kirjoitti:
Ostin kerran äidilleni lahjaksi yli satasen maksaneen kashmir villatakin. Kerroin äidille sen maksaneen paljon vähemmän, koska hänestä se olisi ollut aivan liikaa villatakista.
Vuodessa sen takin kyynärpäät kuluivat puhki ja jouduin niitä paikkaamaan. Eli ei se kallis villakaan aina parasta ole.
Villa ei kestä hankaavaa kulutusta. Osaan villapaitoja on tämän vuoksi tehty olkapäihin vahvikkeet. Tai sitten sekoitettu muita materiaaleja kuten villasukissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa sen takin kyynärpäät kuluivat puhki ja jouduin niitä paikkaamaan. Eli ei se kallis villakaan aina parasta ole.Villa ei kestä hankaavaa kulutusta. Osaan villapaitoja on tämän vuoksi tehty olkapäihin vahvikkeet. Tai sitten sekoitettu muita materiaaleja kuten villasukissa.
Kyynärpäihin siis...
Vierailija kirjoitti:
Jos jossain on 200 eurolla alpakkavillapaita myytävänä, menen ostamaan herti useamman. On sen verran halpa hinta paidasta, joka tyypillisesti maksaa 400-500e
Alpakka kutittaa.
Jos ei hikipajatuotannon etiikka päätä vaivaa, niin Uniqlolta saa erinomaisia miesten sataprosenttisia merinopaitoja laajasss värivalikoimassa 39,90. Olen näitä pojilleni ostanut, ja kestävät hyvin päivittäistä käyttöä, vaikka ovat ohuita.