Miksi te lapsianne lomilla hoitoonvievät äidit ymmärrä
sitä, että lapsikin tarvitsee lomaa? Usein kuulee selityksiä, miten hienosti lapsi viihtyy päiväkodissa, täällä on virikkeitä ja kavereita ym.
Minäkin viihdyn työpaikassani, mutta siitä huolimatta tarvitsen lomapäiviä.
Sitä paitsi useimilla aikuisilla työpäivän pituus on n 8 tuntia, lapset usein taas päiväkodissa jopa 11- 12 tuntia päivässä.
Sitten pitäisi vielä lasten olla hoidossa silloinkin, kun vanhemmat lomailevat... oi aikoja oi tapoja... lto
Kommentit (70)
iedän monta surullista tapausta, joissa kouluun lähtevä lapsi ei ole ollut yli vuoteen lomalla, kun se viimeinenkin kesä menee tarkkaan päivähoidossa, jotta vanhemmat saavat pitää sen " viimeisen mahdollisen" kesälomansa :( Puhumattakaan pienemmistä lapsista. Sitten ihmetellään, miksi lapset ovat väsyneitä, kärsivät keskittymiskyvyn puutteesta ja käyttäytyvät häiriöllisesti, kun eivät reppanat saa koskaan ladata akkujaan.
Mihin te vanhemmat sitä lomaa tarvitsette, jos ette omaan latautumiseenne?
se toinen lto
Tää on ihan käsittämätöntä, että joku elämäänsä kyllästynyt mamma on ottanut tehtäväkseen aloittaa 10 ketjua päivässä näistä samoista päivähoito aiheista! Siis hankkikaa elämä oikeesti!
Mitä se sinua AP kiinnostaa onko muiden lapset hoidossa silloin kun vanhemmat on lomalla? Ja ennenkaikkea, mitä se sinulle kuuluu? Sinähän voit hakea ne lapsesi pois hoidosta lomien ajaksi, ei kukaan sitä sinulta pois vie! Mutta anna muitten tehdä asiat omalla tavallaan.
Toivoo äiti jonka lapsi ei ole ollenkaan hoidossa ja silti mulle on ihan sama mitä muut tekee!
Vierailija:
Oletko miettinyt ettei kaikkien perhetilanteet ole samoja, turvaverkkoja ei ole kun on muutettu toiselta paikkakunnalta ta jotain muuta vastaavaa.
uskaltavat kertoa vaikeuksistaan ja voimattomuudestaan. Tällöin lapsen paras voi olla se päiväkotihoito, mutta kun useimmiten asia ei ole näin. Vaan lapsi tuodaan päiväkotiin näillä " kun se niin viihtyy hoidossa, eikä malta olla vapaapäivinä pois" -fraaseilla. Toisaalta tämä koskee käsittääkseni aika marginaalista ryhmää (onneksi). Mutta kukin voisi miettiä tykönään. T. myös LTO
eikä sille mitään voi, että kirpaisee nähdä lapsi hoidossa yli 50h/vko, kun vanhemmat makailevat kotona :(
-ei ap, mutta lto-
Miksi olette halunneet lapsia, jos ei riitä, että normaalisti näette lapsia vain iltaisin ja viikonloppuisin, että oikein lomallakin pitää viedä hoitoon, KUN TÄYTYY SIIVOTA?? Siis siivoaminen on kelpo syy viedä lapset pois kotoa, pois jaloista, pois vanhempien luota.
Jeesus mitä ihmisiä! Ei ihme, jos lapset voivat pahoin.
Katsos, ihmiset voivat olla muuttaneet vaikka inarista helsinkiin, eli turvaverkkoja ei ole hankittu uudella paikkakunnalla ja vanhemmat voivat vaikka lomallansa alkupäivät käydä hoitelemassa asioitaan virastossa. Selventykö? Ei asiat aina niin mustavalkoisia ole?
Vai onko vaan hienoa kirjoittaa johonkin paperiin olevansa vanhempi ...? Mä en tätä jaksa ymmärtää !!!
Hoitoapua ei ole, mutta en mistään hinnasta veisikään lapsia vapaalla hoitoon. Jos kaksi vanhempaa, niin pakolliset asioiden hoitamiset onnistuu kyllä.
Ei ole turvaverkkoa ja hoitovapaalla olen. Asioita on hoidettava. 15
Taas on uusavuttomuus huipussaan :( Ja kyllä, minulla on neljä lasta ja tarvittaessa saan asiani hoidettua, vaikka olisivat kaikki mukana.
Vierailija:
Katsos, ihmiset voivat olla muuttaneet vaikka inarista helsinkiin, eli turvaverkkoja ei ole hankittu uudella paikkakunnalla ja vanhemmat voivat vaikka lomallansa alkupäivät käydä hoitelemassa asioitaan virastossa. Selventykö? Ei asiat aina niin mustavalkoisia ole?
Lomat on pidetty aina yhtä aikaa ja lapset totta kait kotona. Jos on paikkoja jonne ei voi lasta ottaa, niin sitten toinen menee vanhemmista ja toinen jää kotiin/autoon lasten kanssa.
Jossain muissa asiossa turvaverkon puuttuminen on paljon suurempi ongelma ollut, mutta ei todellakaan lomien aikana.
Todellakin ovat sitten uusavuttomia. Miksi tehdä sitten lapsi/lapsia, kun ei normaalit elämässä toistuvat toiminnot onnistu niiden kanssa? Ja kehtaat vielä puolustella..
Kukaan tuskin on sanonut, että lasten hoitoon vieminen vanhempien lomaillessa haittaa juuri minun elämääni. Minun elämääni toisten valinnat eivät juurikaan kosketa, mutta kun näen pienen lapsen kärsivän vanhempien valinnoista, olisi minusta moraalitonta vaieta ja siksi haluan puolustaa niitä, joilla ei (vielä) ole mahdollisuutta omaa mielipidettään julkisesti ilmaista.
Päivähoito on lasten työtä. Vaikka hoidossa olisi kuinka kivaa, se käy silti työstä lapselle. Ja se joka väittää että lapsi menisi aina tyytyväisenä hoitoon, valehtelee tai on saanut lapsensa luulemaan että negatiivisia tunteita ei saa näyttää!
Lapsetkin tahtovat lomaa. Lapsilla on oikeus lomaan. Miten sen voisi selvemmin sanoa? On vanhempien itsekkyyttä, jos lapset viedään mieluummin hoitoon että saadaan itse olla kotona ja tehdä omia hommia rauhassa.
Kyllä, tiedän kuinka paljon kotona on tekemistä. Kyllä, tiedän miten hankalaa voi joskus olla, varsinkin pienten lasten kanssa. Tiedän ihan tasan tarkkaan, miltä tuntuu väsyneenä raahautua lasten kanssa kaupungille hoitamaan asioita. Mutta silti uskon vakaasti, että elämän tarkoitus ei ole päästä mahdollisimman helpolla. Perheen kuuluu viettää aikaa yhdessä ja vanhempien on kasvatettava lapsensa, niin rankkaa kuin se joskus onkin.
Lopuksi on vielä lisättävä, että sairaudella voi selittää asioita tiettyyn pisteeseen asti, mutta jos vanhempi tosiaan on niin sairas tms. ettei pysty lapselle tarjoamaan edes paria vapaapäivää hoidosta (tai jos hoitopaikka jopa on lapselle parempi paikka kuin koti!), on mielestäni aika miettiä jotain ihan muita ratkaisuja kuin päivähoito.
Nykyinen työnantaja on luvannut, että saan pitää kesällä kaksi viikkoa palkatonta lomaa sen viikon lisäksi, mikä ehtii kertyä oikeaa lomaa.
Eli nyt on kesäksi kolmen viikon loma tulossa, mutta viime kesänä mulla todellakin oli vain viikko lomaa. Onkohan siellä tarhassa nyt sitten päivitelty, että tuokin aina pitää lapsensa hoidossa eikä lomaa juuri ollenkaan?
Työkaverini (yh) lapset olivat pph:lla hoidossa. Joskus meille tarjotaan pekkasvapaata yhtäkkiä seuraavalle päivälle tai ylihuomiselle jos töitä on vähän. Työkaverini halusi silloin ottaa lapset pois hoidosta vapaapäivälle niin pph nosti metelin ettei saa koska hän menettää noilta päiviltä palkkaa jos lapset eivät tule hoitoon.
Tämän takia hän vaihtoi lapset päiväkotiin ettei tarvinnut tapella pph:n kanssa lasten vapaapäivistä!
Vierailija:
Miksi vanhempi ei saisi hengähtää edes paria päivää ilman lapsia? Eikö teidänkin mielestä ole parempi levännyt ja iloinen vanhempi?
Tämä on kai yleisin perustelu: mun pitää saada levätä. Järjestä ihminen ihmeessä elämä sille mallilleen, ettei lasten seurassa vietetty aika ole mitään työtä taiilotonta aikaa. Olen vahvasti sitä mieltä, ettei parin päivän lomalla saa elämäänsä iloisuutta, jos sitä kaipaa. Iloisuus pitää hakea ihan normaalista arjesta.
Kyllä minustakin varmaan olis kiva joskus vaan köllöttää sohvalla työpäivän päätteeksi ja keskisttyä itseeni, mutta ei se oikein käy. Nollaan itseni ja ajatukseni mieluummin vaikka hiihtoladulla työpäivän päätteeksi, mutta koskaan en lapsia vie hoitoon, jos itselläni on vapaata töistä. Eikä vie miehenikään.
Miksi luulet että nää tietyt ammatit on jotain salatiedettä? On olemassa vaitiolovelvollisuus, mutta ei se sitä tarkoita, että vältetään kaikkea puhumista ko. työstä. 15
Onko sekin ok? Molemmat vanhemmat on, mutta heidän kaikilla lomillaan lapsi menee hoitoon..
Tällaistakin kuulemma on. En jaksa kyllä millään ymmärtää. Mikä pitää olla perheessä sitten tilanne, että lapsen kuuluu olla " aina pois jaloista" ?