16-vuotias poika kiusaa minua (äitiä) niin paljon, etten enää jaksa
Poika on kodin ulkopuolella fiksu, aloitti lukion ja koulu sujuu hyvin.
Kotona on aina ärsyttänyt meitä vanhempia, etenkin minua, äitiään. Jos hänen tarvitsee mennä epämukavuusalueelle joko pyydettyä, tai omasta tahdostaan (tehdä koulutehtäviä, lukea kokeeseen), alkaa minun ärsyttäminen. Pyörii ympärilläni, tökkii, piilottelee tavaroitani, saattaa piirtää seinään, heittää roskiin hedelmäkulhossa olevia hedelmiä, tai heittää niitä lattialle ja sotkua on joka puolella, vie pakastimesta pakasteita vaatekaappiini niin, että sulavat sinne, rikkoo tavaroita, uhkailee fyysisesti minua tekemällä nyrkkeilyä ympärilläni ja potkimisliikkeitä, jotka eivät kuitenkaan osu.
Tämä käytös on pahinta silloin, kun hänen tulisi tehdä läksyjä, tai lukea kokeisiin. Peruskoulussa jo tilanne meni vuosi vuodelta huonommaksi. 5-6 luokilla oli vielä ok, sen jälkeen koulutuksen tekeminen alkoi vuosi vuodelta aiheuttamaan enemmän tällaista ja nyt tilanne on aivan mahdoton. Poika kiusaa tekee koko hereillä olonsa ajan minulle kiusaa. Isä (mieheni) ei puutu asiaan, vaikka olen pyytänyt. Hänen mielestään minun tulee itse selvittää asiani, jos minulla on ongelmia pojan kanssa. Poika ei uskalla tehdä isälleen tuota, minulle uskaltaa, eikä isä lotkauta korvaansa pojan minuun kohdistuvaan käytökseen.
Pojan käytös vaikuttaa johtuvan siitä, jos hänen pitää mennä epämukavuusalueelle. Hän ei pysty käsittelemään sitä. Olen ehdottanut juttelua ammattilaiselle, ei suostu lähtemään, eikä tuon kokoista isoa miehen kokoista poikaa sinne voi väkisin fyysisesti raahata.
Käytöksestä annan pojalle toki seurauksia. Puhelin on ollut häneltä pois useamman viikon, ei saa katsoa telkkaria ja tietokone on otettu pois. Hän ei käy norkoilemassa ostareilla, on aikaa vievä harrastus. Ainoa ja todella suuri ongelma on tämä minun kiusaaminen.
En halua ilkeitä kommentteja tähän keneltäkään. Tekisi mieli vaan kadota pojan elämästä niin, etten kerro lähteväni, eikä hän tiedä minne menen, tai missä olen.
Kaikesta huolimatta hän on lapseni ja maailmassa minulle tärkeintä ja rakkainta. Puolison, tai ystävän voi jättää pois elämästä, jos tilanne on mahdoton. Oman lapsen kanssa on vaikeampaa, mutta en jaksa tätä tilannetta enää. En tiedä mikä on se viimeinen hetki, kun minulle riittää, milloin lähden tästä, katoan, eikä hän enää pääse kiusaamaan minua.
Kommentit (396)
Mielenvikainen kakara. Miksi annat hänen pilata oman terveytesi? Muuttaisin heti pois ja nuori jääköön asumaan isänsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelut eivät auta. Olen yrittänyt, kun on hyvä hetki. Tuntuu, ettei silloinkaan edes kuuntele, ajattelee ihan muita asioita, kun alan puhua hänelle, eikä vastaa jos kysyn, onko jokin hätänä.
Jos ei olisi oppivelvollisuutta, tai muitakaan epämukavuusalueelle johtavia asioita elämässä, hänen kanssaan ei olisi mitään ongelmia.
Puheidensa perusteella hän haluaisi päästä korkeakouluun, haluaisi juosta juoksutestissä tietyn matkan, haluaisi olla kaikkea suurta, mutta kun tulee tilanne tehdä asioiden eteen töitä, tuo käytös alkaa.
Sen mies on hänelle puhunut, että jättää turhat puheet ja haaveet pois, haluamalla ihmisestä ei tule mitään, vaatii työtä ja sitä poika ei näytä olevan valmis tekemään. Kun tekemisen aika on, hän itse tajuaa että tulisi treenata, tai lukea paljon ja kun työ pitäisi aloittaa, alkaa sen sijaan minun kiusaaminen. Purkaa epämukav
Näyttää siltä, että miehesi kanssa kasvatatte tulevaa kouluampujaa.
Moni sanoo, ettei aapeen tarvitse erota, vaikka muuttaa pois kotoa. Mutta en minä kyllä näe, miksi ei eroaisi. Ei hönellä tuosta puolisosta mitään hyötyä ole. Vaikka seksi olisi miten hyvää, se ei korvaa sitä, että mies on passiivinen vastuunpakoilija.
Vie poika psykiatrille. Ei ole normaalia. Jos ei suostu niin ota yhteyttä lastensuojeluun. Väkivaltaa tai sen uhkaa ei tarvitse omassa kotonaan sietää.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen aina, miten huonoa käytöstä nykyvanhemmat sietävät lapsiltaan. Itse en katsoisi tuollaista käytöstä edes 3-vuotiaalta.
Se on helppo sanoa, kunnes kohtaa lapsen, joka ei reagoi rajaamiseen kuten olettaisi. Meillä on samantapainen nuori, 14-vuotias, käytös on järkyttävää usein. Kun siihen laittaisi stopin, se menee huonommaksi, niin että rikkoo seiniä, ovia, tavaraa. Mitä teet siinä kohtaa? "en katsoisi tuollaista käytöstä". No mitä teet kun lapsen vastaus "noin ei voi käyttäytyä" keskusteluun on huoneen rikkominen ja yrittää päälle.
Lasu ja sossu ei tähän auta. Lapsi on nimittäin jo lasun asiakas. Aika paljon pahempaa saa ilmeisesti tapahtua, että laitokseen joutuisi.
Esikoinen on meillä aivan toisenlainen.
Ennen muinoin nämä heitettiin ulos, kadulle, pois kotoa. Nyt siitä tulisi vanhemmalle syyte. Eli mitä nyt ohjeeksi, miten pitäisi toimia nykypäivänä, kun ei halua joutua poliisin kanssa tekemisiin?
Mitä mä luin ja kuitenkin isäkin asuu samassa talossa? Jos olisin 16 vuotiaana tehnyt tuollaista niin isä olis antanut selkään!
M38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänhän käyttäytyy kuin 7-vuotias.
Ei meillä ole yksikään mukula käyttäytynyt noin minkään ikäisenä.
Samaa ihmettelen. Lapseni (nyt jo aikuinen) on erittäin haastava keva+autisti, eikä ole koskaan käyttäytynyt tuolla tavalla.
Aloitus on oltava provo. Tai jos ei ole, poika on vakavasti sairas, ja tarvitsee välittömästi ammattiapua.
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla trolli. En usko että tämmöisiä nuoria on tai että joku antaa itseä kohdella tälla tavalla. Oman lapsen vieläpä.
Kyllä on, myös lapsilla ja nuorilla on mt-ongelmia jotka saa käyttäytymään ihan kuin ... no, sekopäät.
Odotapa ap kun poika tulee ensimmäisen kerran humalassa kotiin. Siinä kohtaa ne iskut saattavat jo osua.
Ykköset ylle ja käyt saalistamassa elämääsi miehen.Tulet onnellisemmaksi ja sivuvaikutuksena pojan perseily vähenee, tuskin on kanttia sikailla, jos talossa on aikuinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Ap lisää vielä.
Tänään taas, kun tämä alkoi heti pojan herättyä, pyysin kuten joka kerta, että lopettaisi. Hän alkoi taas matkimaan minua, tekee myös sitä. Irvailee edessäni, esittää minua vääntelehtien edessäni, toistellen voitko olla kunnolla, lopeta minun kiusaamiseni, voitko olla tämän päivän minua kohtaan kunnolla. Todella julmaa. Menin vessaan itkemään, ettei poika näe. Jos itken hänen nähden, hän kävelee perässäni vaikka tunnin ja esittää itkemistäni.
Ihan kauheeta! Ei sun todellakaan pidä sietää tollasta edes omalta lapselta. Ja sun kumppanisi on myös henkisesti väkivaltainen kun kattoo vaan vierestä kun oma poika todella julmasti kiusaa omaa puolisoa.
En tiedä, pitäskö sun tehdä lastensuojeluilmoitus ja kerrot nämä samat asiat ja sen että sinä et kohta kestä enää tätä. Onhan tuo sun pojan käytös häiriintynyttä, ulkopuolista apua tarttee.
Jos mikään ei auta niin muuta oikeesti pois. Saa poika asua isänsä kanssa. Enemmän pahaa kuin hyvää nuo molemmat sulle aiheuttaa. Ja välimatka ja erossa oleminen voi tehdä heillekin ihan hyvää jos vaikka tajuaisivat että heidän käytös on ollut aika kamalaa ja kamalalla käytöksellä on seurauksensa. Ei muiden ihmisten pidä loputtomiin sietää heidän kusipäisyyttään.
Pojalla joku mielisairaus? 16v ottaa pakasteita ja laittaa vaatekaappiin sulamaan? Sano nyt vielä, että taputtelee paskaa lattiaan? Laittakaa nyt valoja päälle vanhemmat ja poika heti tutkimuksiin!
Olisitte antaneet pojan pois pienenä, kun ette viitsineet kasvattaa. Rääkätty koirakaan ole noin paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen aina, miten huonoa käytöstä nykyvanhemmat sietävät lapsiltaan. Itse en katsoisi tuollaista käytöstä edes 3-vuotiaalta.
Se on helppo sanoa, kunnes kohtaa lapsen, joka ei reagoi rajaamiseen kuten olettaisi. Meillä on samantapainen nuori, 14-vuotias, käytös on järkyttävää usein. Kun siihen laittaisi stopin, se menee huonommaksi, niin että rikkoo seiniä, ovia, tavaraa. Mitä teet siinä kohtaa? "en katsoisi tuollaista käytöstä". No mitä teet kun lapsen vastaus "noin ei voi käyttäytyä" keskusteluun on huoneen rikkominen ja yrittää päälle.
Lasu ja sossu ei tähän auta. Lapsi on nimittäin jo lasun asiakas. Aika paljon pahempaa saa ilmeisesti tapahtua, että laitokseen joutuisi.
Ennen muinoin nämä heitettiin ulos, kadulle, pois kotoa. N
Kyllä auttaa kun sanoo lastensuojeluun, että en pärjää lapsen kanssa. En pysty enää huolehtimaan. Viekää se pois.
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla trolli. En usko että tämmöisiä nuoria on tai että joku antaa itseä kohdella tälla tavalla. Oman lapsen vieläpä.
On heitä, en tosin tiedä miten paljon. Minulla on serkku joka oli väkivaltainen äitiään kohtaan teini-iän myllerryksessä, yhdessä vaiheessa taisi jopa veitsen kanssa jahdata, en olisi uskonut että siitä likasta voi kuoriutua niin aggressiivinen tapaus. Noh, hänet lähetettiin sijaisperheeseen, tms. Oli aikansa siellä ja on nyt ihan eri ihminen, syynä oli se että oli ajautunut huonoon piiriin missä oli alkoholia ja en tiedä oliko esim. muita päihteitä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen muinoin nämä heitettiin ulos, kadulle, pois kotoa. N
Miksi pelkäät poliisia? Jos lapsi hajottaa taloa ja käy päälle, soitat tietenkin poliisin ja lapsi viedään jonnekin rauhoittumaan. Ei tuo muuten lopu, pahenee vaan.
Tee ihmeessä ilmoitus lastensuojeluun. Ilmoita rehellisesti tilanne ja se, että sinä et jaksa enää tuollaista kaltoinkohtelua. Poika on jo sen ikäinen, että häneltä odotetaan fiksumpaa käytöstä.
Vaikuttaa siltä, että hänenkin on saatava apua.
Pojan isän olisi otettava vastuuta tässä asiassa. Koska hän ei ota, niin tee jo itsesi (sekä tietysti pojan) tähden lastensuojeluun ilmoitus. Sinulla on siihen täysi oikeus, eikä miehellä siksi saa olla siihen nokan koputtamista. Vai onko hänellä ehdottaa jotain ratkaisua. Ei taida olla.
Mitä ihmettä luin? Poika harjoittaa fyysistä, taloudellista ja henkistä väkivaltaa, ja kukaan ei tee rikosilmoitusta.
Jos minua tökittäisiin, tekisin rikosilmoituksen.
Pakasteet pilaa vaatteet - rikosilmoitus ja korvausvaatimus.
Piirtää seinään - korvausvaatimus ja siivousvaarimus.
Heittää hedelmiä pois - korvausvastimus
Heittää hedelmiä lattialle ja sotkee- korvausvaatimus hedelmistä ja palkatun siivoajan laskusta.
Uhkaa potkia yms - rikosilmoitus.
Ja poika sijoitukseen.