Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

16-vuotias poika kiusaa minua (äitiä) niin paljon, etten enää jaksa

Vierailija
16.11.2024 |

Poika on kodin ulkopuolella fiksu, aloitti lukion ja koulu sujuu hyvin. 

Kotona on aina ärsyttänyt meitä vanhempia, etenkin minua, äitiään. Jos hänen tarvitsee mennä epämukavuusalueelle joko pyydettyä, tai omasta tahdostaan (tehdä koulutehtäviä, lukea kokeeseen), alkaa minun ärsyttäminen. Pyörii ympärilläni, tökkii, piilottelee tavaroitani, saattaa piirtää seinään, heittää roskiin hedelmäkulhossa olevia hedelmiä, tai heittää niitä lattialle ja sotkua on joka puolella, vie pakastimesta pakasteita vaatekaappiini niin, että sulavat sinne, rikkoo tavaroita, uhkailee fyysisesti minua tekemällä nyrkkeilyä ympärilläni ja potkimisliikkeitä, jotka eivät kuitenkaan osu. 

Tämä käytös on pahinta silloin, kun hänen tulisi tehdä läksyjä, tai lukea kokeisiin. Peruskoulussa jo tilanne meni vuosi vuodelta huonommaksi. 5-6 luokilla oli vielä ok, sen jälkeen koulutuksen tekeminen alkoi vuosi vuodelta aiheuttamaan enemmän tällaista ja nyt tilanne on aivan mahdoton. Poika kiusaa tekee koko hereillä olonsa ajan minulle kiusaa. Isä (mieheni) ei puutu asiaan, vaikka olen pyytänyt. Hänen mielestään minun tulee itse selvittää asiani, jos minulla on ongelmia pojan kanssa. Poika ei uskalla tehdä isälleen tuota, minulle uskaltaa, eikä isä lotkauta korvaansa pojan minuun kohdistuvaan käytökseen. 

Pojan käytös vaikuttaa johtuvan siitä, jos hänen pitää mennä epämukavuusalueelle. Hän ei pysty käsittelemään sitä. Olen ehdottanut juttelua ammattilaiselle, ei suostu lähtemään, eikä tuon kokoista isoa miehen kokoista poikaa sinne voi väkisin fyysisesti raahata. 

Käytöksestä annan pojalle toki seurauksia. Puhelin on ollut häneltä pois useamman viikon, ei saa katsoa telkkaria ja tietokone on otettu pois. Hän ei käy norkoilemassa ostareilla, on aikaa vievä harrastus. Ainoa ja todella suuri ongelma on tämä minun kiusaaminen.

En halua ilkeitä kommentteja tähän keneltäkään. Tekisi mieli vaan kadota pojan elämästä niin, etten kerro lähteväni, eikä hän tiedä minne menen, tai missä olen. 

Kaikesta huolimatta hän on lapseni ja maailmassa minulle tärkeintä ja rakkainta. Puolison, tai ystävän voi jättää pois elämästä, jos tilanne on mahdoton. Oman lapsen kanssa on vaikeampaa, mutta en jaksa tätä tilannetta enää. En tiedä mikä on se viimeinen hetki, kun minulle riittää, milloin lähden tästä, katoan, eikä hän enää pääse kiusaamaan minua. 

Kommentit (396)

Vierailija
41/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten poika reagoisi jos vaan alkaisit pakkaamaan tavaroitasi ja lähtisit oikeasti johonkin ja jättäisit pojan isänsä kanssa kotiin joksikin aikaa? Sanoisit että et enää jaksa jatkuvaa kiusaamista jota hän ei ole lopettanut kehotuksista huolimatta. Säikäyttäisikö se yhtään poikaa ja alkaisiko hän sitten ymmärtää oman käytöksensä vahingoittavuutta? Minä varmaan tekisin noin.

Vierailija
42/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluun yhteys pikaisesti. 

Poika laitokseen josta sitten tutkimukset ja muut tuet. 

Kiireesti kun on vielä hetki aikaa puuttua tilanteeseen, johon olisi pitänyt puuttua jo aikoja sitten

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella epätyypillistä käytöstä seiniin piirtely ja tuo pakastejuttu 16-vuotiaalta. Miten pärjää koulussa?

On todella. Poika on mielisairas. 

Vierailija
44/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa poika viihtyä Ylilaudan naisvihapalstoilla. Äiti sitten muutaman vuoden kuluttua käy vankilassa tapaamassa poikaansa. 

Vierailija
45/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pakkaat kamat ja vuokraat oman asunnon!

Vierailija
46/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö - isä ei puutu asiaan? Mitä sinun pitäisi tehdä, antaa pojalle p illua vai? Miehen tärkein rooli perheessä on nimenomaan suojella äitiä lapsilta, jotka purkavat tähän pahaa oloaan tai murrosiässä saattavat pahoinpidellä, jopa r aiskata

Ota ero, jätä mies kahden pojan kanssa. Hän ei ole sinulle aviomies ja sinun tehtäväsi naisena ei ole laittaa murrosikäistä poikaa kuriin. Pojalle sanot, että hänellä ei ole mitään asiaa tekemisiin kanssasi, jos ei noudata lakia ja kunnioita sinua vanhempanaan. Nyt ei selvästi kunnioita

Vierailija
47/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei tuo ole enää normaalia murrosikää. Jokin psykiatrinen poikkeavuus. Poika ei ole henkisesti terve. 

Vierailija
48/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika ei uskalla tehdä isälleen tuota, minulle uskaltaa, eikä isä lotkauta korvaansa pojan minuun kohdistuvaan käytökseen.

Kerroit aloituksessa ap tuon. ALA KÄYTTÄYTYMÄÄN JUURI SAMOIN ,KUIN POJAN ISÄ. Silloin ei uskalla sinullekkaan olla inhottava.

Minä tekisin just HETI TÄSTÄ HETKESTÄ ALKAEN NIIN. 

Ja vaikka on olisi oma lapseni, niin varmasti tunteeni häntä kohtaan olisi nyt vihaiset.

Ihan itse ap mahdollistat tilanteen. Eipä isä tee sitä. On fiksumpi.

Vierailija
49/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetä lastenvankilaan, eli nuorisokotiin. Siellä laittavat kuriin tuollaiset pikkunilkit, kun omat vanhemmat eivät siihen kerran pysty.

Poika saattaa olla tunnekylmä, naisia vihaava psykopaatti, sellaisesta tuo äidin kiusaaminen saattaa kertoa.

Isältähän se tuon oppii: mies katsoo vierestä kun poika pahoinpitelee äitiä, niin poika katsoo että on saanut sille isän hyväksynnän. Ties vaikka mies salaa toivoisi tätä

Jotain omanarvontuntoa, naiset. Älkää suostuko tuollaiseen. Ja äitien on ymmärrettävä, ettei se murrosikäinen ole enää lapsi, vaan mies

Vierailija
50/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika ei uskalla kiukutella isälleen (miehellesi) eikä edes tarvitse kun saa kaiken agressiivisuuden purettua sinun kiusaamiseesi. Olet taloutenne ovimatto. Ihmettelen todella miksi miehesi ei puolusta sinua??!! Onko hän narsistinen. Hän hiljaisesti hyväksyy poikanne aggressiivisen toiminnan kun ei asiaan puutu. Siksi poika ei ole oppinut että äitiä ei kiusata. Ei miehesi voi vaan ulkoistaa tilannetta sinun hoidettavaksi ja hiljaisesti hyväksyä, kannustaa pojan aggressiivista käytöstä.

Joku aikaisemmin jo vastasi että muuta pois ja jätä pojat keskenään. Miehesi ottaa tällöin kerrankin vastuun poikansa toiminnasta. Ei sinun tarvitse erota. Hankit vain asunnon jonne poika ei ole tervetullut, miehesi toki voi olla. Vietät siellä vaikka puolet viikosta 3-4 pvä. Poistut tänne turvasatamaasi kun poika käy aggressiviseksi. Johan luulisin miehesi rupeavat muuttamaan tuota ajatusta ettei sinua tarvitse puolustaa. Sanot alkuun miehelle että hän joko alkaa puolustamaan tai hankit oman asunnon.

Sanon nyt vaan että kun poika tekee ilmanyrkkeilyä/potkuja edessäsi niin joku päivä lipsahtaa ja sinuun sattuu. Oliko se sitten vahinko vai ei? Ilmoitatko poliisille vai nieletkö tämän itkien?. Poliisille tehty ilmoitus jää pojan rekisteriin.Jouduitko jopa sairaalaan jolloin tästä tehdään raportti. Miksi sinun pitäisi joka päivä elää pelossa että näin voi käydä? Ei sinun pitäisi. 

Vierailija
51/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän olisi pitänyt puuttua ajat sitten tuollaiseen käytökseen! Miten voi antaa pojan kohdella vaimoaan noin? Nyt viimeistään miehen tulisi laittaa lapselleen rajat, ja ilmausta, että hänen kattonsa alla ei tuollaista käytöstä hyväksytä. Jos ei osaa kotonaan käyttäytyä, niin on niitä paikkoja, jossa todellakaan ei hyväksytä tuollaista. Lastensuojeluun yhteyttä jos ei isän puhe tehoa.

Vierailija
52/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika ei uskalla tehdä isälleen tuota, minulle uskaltaa, eikä isä lotkauta korvaansa pojan minuun kohdistuvaan käytökseen.

Kerroit aloituksessa ap tuon. ALA KÄYTTÄYTYMÄÄN JUURI SAMOIN ,KUIN POJAN ISÄ. Silloin ei uskalla sinullekkaan olla inhottava.

Ja vaikka on olisi oma lapseni, niin varmasti tunteeni häntä kohtaan olisi nyt vihaiset.

Ei naisen tarvitse alkaa aggressiiviseksi siittäjäksi. Perheessä on mies ja nainen, ja miehen rooli on ylläpitää kuria erityisesti tuossa vaiheessa. Se etteivät suomalaiset miehet suoriudu miesten velvoitteista ei tee naisista miehiä. Mies luiskaan ja ap:lle oma elämä

Vierailija
53/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ap on kirjoittanut avauksensa ihan asiallisesti, en pysty uskomaan, että tarina on totta!

Piirtelee seiniin, kulkee perässä matkien tunninkin, vie pakasteita vaatekaappiin....eih, tässä on nyt joku pila-juttu kyseessä.

Miten pojan isä ei muka reagoisi ollenkaan jos seinät ovat täynnä töhryjä ja pakaste-sei märkänee vaatekaapissa ja eikö sitä isääkin häiritsisi, jos poika (ilmeisesti kuvitteellinen) ratkuttaa jotain tunninkin ja huitoo ja hosuu ympäriinsä?

Vai onko se isä lukittautunut ympärivuorokautisesti johonkin autotalliinsa pahkaveistoksia tekemään?

Ääh, melkein jo uskoin.

Vierailija
54/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole mitään normaalia, täysin mielisairasta. Jotain on hänellä pahasti vialla, hän on lähes aikuinen eikä mikään lapsi enää jota voi kasvattaa, se kasvatustyö olisi pitänyt tehdä edellisten 16 vuoden aikana, nyt se on myöhäistä. Tietääkö miehesi kaikesta mitä poika tekee? 

Ensin voisit nyt lopettaa sen pojan anelemisen että olisi kunnolla. Hän tekee sitä sun kiusaamista koska saa sulta reaktion asiaan. Lopeta se. Anna niiden saatanan hedelmien sitten olla roskiksessa tai lattialla, äläkä osta enää uusia. Vie pakasteita hänen kaappiinsa. Jos hän tökkii sinua, töki takaisin. Huuda täysillä että nyt saatana lopetat tai soitan poliisin. Älä alistu. Älä olle tossu. Sun mieskään ei ole, siksi poika ei uskalla häntä kiusata. Sinä olet kasvattanut aikamoisen sadistin ja sekopään. Sanot sille, että joko lopetat perseilyn, tai menet hoitoon, että sinä et sellaista enää siedä minuuttiakaan.

Vierailija
55/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänhän käyttäytyy kuin 7-vuotias.

Ei meillä ole yksikään mukula käyttäytynyt noin minkään ikäisenä.

Vierailija
56/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen että poika on ollut koulukiusattu, ja nyt kiusaa itse koulussa. On aivan psykot tapaus kyllä toi poikasi. Aivan varmasti neurologinen vamma. Muuten kun otat puhelimen  pois- toi on nuorelle pahinta. Saattaa kostaa senkin takia. 

Vierailija
57/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sano ukolle että nostat kytkintä, ellei myös hän osallistu lastenkasvatukseen

Ja nosta sit myös. Oli pojan syy kiusaamiseen mikä tahansa, se ei oikeasti oikeuta kiusaamista ja ensimmäinen tehtäväsi on tehdä kiusaaminen mahdottomaksi. Vasta sitten hän alkaa sitten etsiä muita keinoja purkaa ahdistustaan. Siinä vaiheessa olisi toki hyvä olla tarjolla jotain rakentavampia keinoja, jottei tilanne mene entistä hullummaksi - mutta ihan varma on, että näin jatkuessaan se ennen pitkää kyllä menee hullummaksi.  Vanhempiin kohdistuva väkivalta pahenee usein ajan mittaan, jollei siihen puututa, ja se johtaa murhiin prosentuaalisesti useammin kuin puolisoiden välinen väkivalta.

Vierailija
58/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika ei uskalla kiukutella isälleen (miehellesi) eikä edes tarvitse kun saa kaiken agressiivisuuden purettua sinun kiusaamiseesi. Olet taloutenne ovimatto. Ihmettelen todella miksi miehesi ei puolusta sinua??!! Onko hän narsistinen. Hän hiljaisesti hyväksyy poikanne aggressiivisen toiminnan kun ei asiaan puutu. Siksi poika ei ole oppinut että äitiä ei kiusata. Ei miehesi voi vaan ulkoistaa tilannetta sinun hoidettavaksi ja hiljaisesti hyväksyä, kannustaa pojan aggressiivista käytöstä.

Joku aikaisemmin jo vastasi että muuta pois ja jätä pojat keskenään. Miehesi ottaa tällöin kerrankin vastuun poikansa toiminnasta. Ei sinun tarvitse erota. Hankit vain asunnon jonne poika ei ole tervetullut, miehesi toki voi olla. Vietät siellä vaikka puolet viikosta 3-4 pvä. Poistut tänne turvasatamaasi kun poika käy aggressiviseksi. Johan luulisin miehesi rupeavat muuttamaan tuota ajatusta ettei sinua tarvitse puolustaa. Sanot alkuun miehelle että hän joko alkaa

En lukenut koko ketjua, tekeekö poika siis tällaista? Tuo on henkistä väkivaltaa. Ei todellakaan tarvitse odottaa sitä, että sattuu vahinko, vaan tuolle on laitettava stoppi välittömästi

Vierailija
59/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ap koulupsykologille rai kuraattorille viesti ja kerro miten poika käyttäytyy. He ottavat sitten yhteyttä poikaan ja pyytävät juttusille. 

Vierailija
60/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaapa tähän ap.