16-vuotias poika kiusaa minua (äitiä) niin paljon, etten enää jaksa
Poika on kodin ulkopuolella fiksu, aloitti lukion ja koulu sujuu hyvin.
Kotona on aina ärsyttänyt meitä vanhempia, etenkin minua, äitiään. Jos hänen tarvitsee mennä epämukavuusalueelle joko pyydettyä, tai omasta tahdostaan (tehdä koulutehtäviä, lukea kokeeseen), alkaa minun ärsyttäminen. Pyörii ympärilläni, tökkii, piilottelee tavaroitani, saattaa piirtää seinään, heittää roskiin hedelmäkulhossa olevia hedelmiä, tai heittää niitä lattialle ja sotkua on joka puolella, vie pakastimesta pakasteita vaatekaappiini niin, että sulavat sinne, rikkoo tavaroita, uhkailee fyysisesti minua tekemällä nyrkkeilyä ympärilläni ja potkimisliikkeitä, jotka eivät kuitenkaan osu.
Tämä käytös on pahinta silloin, kun hänen tulisi tehdä läksyjä, tai lukea kokeisiin. Peruskoulussa jo tilanne meni vuosi vuodelta huonommaksi. 5-6 luokilla oli vielä ok, sen jälkeen koulutuksen tekeminen alkoi vuosi vuodelta aiheuttamaan enemmän tällaista ja nyt tilanne on aivan mahdoton. Poika kiusaa tekee koko hereillä olonsa ajan minulle kiusaa. Isä (mieheni) ei puutu asiaan, vaikka olen pyytänyt. Hänen mielestään minun tulee itse selvittää asiani, jos minulla on ongelmia pojan kanssa. Poika ei uskalla tehdä isälleen tuota, minulle uskaltaa, eikä isä lotkauta korvaansa pojan minuun kohdistuvaan käytökseen.
Pojan käytös vaikuttaa johtuvan siitä, jos hänen pitää mennä epämukavuusalueelle. Hän ei pysty käsittelemään sitä. Olen ehdottanut juttelua ammattilaiselle, ei suostu lähtemään, eikä tuon kokoista isoa miehen kokoista poikaa sinne voi väkisin fyysisesti raahata.
Käytöksestä annan pojalle toki seurauksia. Puhelin on ollut häneltä pois useamman viikon, ei saa katsoa telkkaria ja tietokone on otettu pois. Hän ei käy norkoilemassa ostareilla, on aikaa vievä harrastus. Ainoa ja todella suuri ongelma on tämä minun kiusaaminen.
En halua ilkeitä kommentteja tähän keneltäkään. Tekisi mieli vaan kadota pojan elämästä niin, etten kerro lähteväni, eikä hän tiedä minne menen, tai missä olen.
Kaikesta huolimatta hän on lapseni ja maailmassa minulle tärkeintä ja rakkainta. Puolison, tai ystävän voi jättää pois elämästä, jos tilanne on mahdoton. Oman lapsen kanssa on vaikeampaa, mutta en jaksa tätä tilannetta enää. En tiedä mikä on se viimeinen hetki, kun minulle riittää, milloin lähden tästä, katoan, eikä hän enää pääse kiusaamaan minua.
Kommentit (396)
Lapsella on selkeästi jokin häiriö. Ei tuota ilman ammattilaisia saa selvitettyä. Kuulostaa todella ahdistavalta, vaikeassa paikassa olet. Voimia.
Syyttävä sormi kohdistuu isään. Millainen mies sallii lapsensa käyttäytyvän tuolla tavalla äitiään kohtaan? Uskomatonta! Poika kaipaa selkeämpiä rajoja elämäänsä eikä isä niitä näköjään kykene laittamaan. Tuo on isän tehtävä, todellakin.
Ehdottaisin sinulle hermolepoa tuosta tilanteesta, lähde nyt vaikka kuukaudeksi muualle asumaan ja jätä isä ja poika keskenään. Ihan avoimesti ilmoitat lähtösi syyn ja sano että suostut kuukauden päästä keskustelemaan ja katsomaan onko muutosta. Ellei mikään muutu, lähdet pois edelleen. Sinua kohdellaan törkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vetelet turpaan tollasta paskapäätä!!! En kattoisi sekuntiakaan!!!
Ap kommentoi ittelleen.
Miksi sanot "voitko", mitä hittoa, komenna kunnolla ja napakalla äänellä. Ja se isä mukaan yhteiseen rintamaan, hän toimii aivan väärin!
Älkää uskoko tätä trollia. Lukiolaiselta ei voi ottaa tietokonetta pois, kakki opiskelu on nykyään koneesta riippuvaista.
Todella epätyypillistä käytöstä seiniin piirtely ja tuo pakastejuttu 16-vuotiaalta. Miten pärjää koulussa?
Et ole pojan ainoa vanhempi. Lähde ja jätä poika isänsä hoidettavaksi. Tee selväksi, että huonolla käytöksellä on seurauksensa.
Keskustelut eivät auta. Olen yrittänyt, kun on hyvä hetki. Tuntuu, ettei silloinkaan edes kuuntele, ajattelee ihan muita asioita, kun alan puhua hänelle, eikä vastaa jos kysyn, onko jokin hätänä.
Jos ei olisi oppivelvollisuutta, tai muitakaan epämukavuusalueelle johtavia asioita elämässä, hänen kanssaan ei olisi mitään ongelmia.
Puheidensa perusteella hän haluaisi päästä korkeakouluun, haluaisi juosta juoksutestissä tietyn matkan, haluaisi olla kaikkea suurta, mutta kun tulee tilanne tehdä asioiden eteen töitä, tuo käytös alkaa.
Sen mies on hänelle puhunut, että jättää turhat puheet ja haaveet pois, haluamalla ihmisestä ei tule mitään, vaatii työtä ja sitä poika ei näytä olevan valmis tekemään. Kun tekemisen aika on, hän itse tajuaa että tulisi treenata, tai lukea paljon ja kun työ pitäisi aloittaa, alkaa sen sijaan minun kiusaaminen. Purkaa epämukavuusalueelle menemisen vaikeuden kiusaamalla minua pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hiton puhelin pois?! Kun seuraavan kerran vie pakasteita vaatekaappisii, lyöt sitä kasvoihin täysillä. Et pidättele yhtään, etkä ole tuollainen veltto pesusieni. Kun tökkii sinua, tartut ranteesta ja väännät kunnes napsahtaa.
Ruumiillinen kuritus on ollut Suomessa laitonta 40 vuotta!!!!!
Miten lapsen toinen vanhempi kohtelee sinua? Lapset imee helposti aikuisten asenteita ja tunneilmapiiriä. Henkinen väkivalta tarttuu kuten koulukiusaaminen leviää ja muut liittyy kiusaamiseen mukaan. Tuo kuulostaa todella sairaalta. Kotona jokaisen pitää saada olla turvassa ja kunnioitettu omana itsenä.
Lapsi ei kuulosta terveeltä henkisesti mutta jotakin muutakin on. Kodin ilmapiirissä on jotain mätää jos lapsi kohtelee omaa vanhempaa noin. Puolison puuttumaatomuus on henkistä väkivaltaa ja alistamista myös.
Miten nuori suhtautuu muihin auktoriteetteihin kuten opettajiin jne. Kylmä ja arvostamaton suhtautuminen kertoo tunne-elämän kylmyydestä ja jopa psykopatiasta. Kiireesti tutkimuksiin.
Ei oo normaalia käytöstä. Ammattiapua ja pikaisesti.
Pakkaat kamas ja lähdet sillä aikaa kun poika on koulussa.
Sen enempää poika kuin mieskään eivät ole sen arvoisia, että menetät itsesi, terveytesi ja mielenterveytesi.
Pojassa on jotain pahasti vialla, ei mene enää murrosiän piikkiin. Psykopaatti ja häiriintynyt se on. Otteet tulevat vaan kovenemaan että saa kiusaamistarpeensa tyydytettyä. Olet suoraan sanoen vaarassa.
Mun poika täyttää ens vuoden alussa 16 ja on nyt koko lailla lopettanut tuon ns varjonyrkkeilyn, jota teki vielä viime vuonna paljon. Nykyisin tulee viereen istumaan sohvalle ja saattaa jutella pitkän aikaa ihan mukavia.
Eli kun poikasi on jo lukiossa, ei tuo käytös ole todellakaan normaalia. Miksi et suutu kunnnolla vaan menet jonnekin nurkkaan itkemään? Jos poikani heittäisi pakasteita mun vaatteisiin kävisin viskaamassa sen sänkyyn. Tai heittäisin vaikka ämpärillisen päälle kun nukkuu, miksi alistut tuohon??? Kai sitä nyt saa itseään puolustaa liki täysi-ikäistä jätkää vastaan...
Ota ero ja muuta pois.
Tapaat poikaasi sitten julkisilla paikoilla, jos häntä kiinnostaa.
Pääset eroon välinpitämättömästä miehestä samalla.
Ai isä ei välitä vaikka teinipoika piirtelee seiniin ja heittää hedelmiä pitkin kämppää. Just joo 😆
Lähetä lastenvankilaan, eli nuorisokotiin. Siellä laittavat kuriin tuollaiset pikkunilkit, kun omat vanhemmat eivät siihen kerran pysty.
Poika saattaa olla tunnekylmä, naisia vihaava psykopaatti, sellaisesta tuo äidin kiusaaminen saattaa kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Poikasi ei ole normaali. Tee lasu, poika sijoitukseen ja psykiatrille.
No eipä ole normaali ap:kaan.
No ei. Kuka sietää tuollaista kohtelua?
Vetelet turpaan tollasta paskapäätä!!! En kattoisi sekuntiakaan!!!