Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

16-vuotias poika kiusaa minua (äitiä) niin paljon, etten enää jaksa

Vierailija
16.11.2024 |

Poika on kodin ulkopuolella fiksu, aloitti lukion ja koulu sujuu hyvin. 

Kotona on aina ärsyttänyt meitä vanhempia, etenkin minua, äitiään. Jos hänen tarvitsee mennä epämukavuusalueelle joko pyydettyä, tai omasta tahdostaan (tehdä koulutehtäviä, lukea kokeeseen), alkaa minun ärsyttäminen. Pyörii ympärilläni, tökkii, piilottelee tavaroitani, saattaa piirtää seinään, heittää roskiin hedelmäkulhossa olevia hedelmiä, tai heittää niitä lattialle ja sotkua on joka puolella, vie pakastimesta pakasteita vaatekaappiini niin, että sulavat sinne, rikkoo tavaroita, uhkailee fyysisesti minua tekemällä nyrkkeilyä ympärilläni ja potkimisliikkeitä, jotka eivät kuitenkaan osu. 

Tämä käytös on pahinta silloin, kun hänen tulisi tehdä läksyjä, tai lukea kokeisiin. Peruskoulussa jo tilanne meni vuosi vuodelta huonommaksi. 5-6 luokilla oli vielä ok, sen jälkeen koulutuksen tekeminen alkoi vuosi vuodelta aiheuttamaan enemmän tällaista ja nyt tilanne on aivan mahdoton. Poika kiusaa tekee koko hereillä olonsa ajan minulle kiusaa. Isä (mieheni) ei puutu asiaan, vaikka olen pyytänyt. Hänen mielestään minun tulee itse selvittää asiani, jos minulla on ongelmia pojan kanssa. Poika ei uskalla tehdä isälleen tuota, minulle uskaltaa, eikä isä lotkauta korvaansa pojan minuun kohdistuvaan käytökseen. 

Pojan käytös vaikuttaa johtuvan siitä, jos hänen pitää mennä epämukavuusalueelle. Hän ei pysty käsittelemään sitä. Olen ehdottanut juttelua ammattilaiselle, ei suostu lähtemään, eikä tuon kokoista isoa miehen kokoista poikaa sinne voi väkisin fyysisesti raahata. 

Käytöksestä annan pojalle toki seurauksia. Puhelin on ollut häneltä pois useamman viikon, ei saa katsoa telkkaria ja tietokone on otettu pois. Hän ei käy norkoilemassa ostareilla, on aikaa vievä harrastus. Ainoa ja todella suuri ongelma on tämä minun kiusaaminen.

En halua ilkeitä kommentteja tähän keneltäkään. Tekisi mieli vaan kadota pojan elämästä niin, etten kerro lähteväni, eikä hän tiedä minne menen, tai missä olen. 

Kaikesta huolimatta hän on lapseni ja maailmassa minulle tärkeintä ja rakkainta. Puolison, tai ystävän voi jättää pois elämästä, jos tilanne on mahdoton. Oman lapsen kanssa on vaikeampaa, mutta en jaksa tätä tilannetta enää. En tiedä mikä on se viimeinen hetki, kun minulle riittää, milloin lähden tästä, katoan, eikä hän enää pääse kiusaamaan minua. 

Kommentit (396)

Vierailija
201/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisille tiedoksi, että kun saatte poikavauvan niin aloitatte heti kuntosaliharrastuksen ja vapaaottelutreenit. Päärjäätte sitten teinipoikanne kanssa. Lastenvaunuihin hiekkasäkki alatasolle niin tulee voimaa jalkoihin. Leikkikentällä vatsalihasliikkeitä ja etunojapunnerruksia hiekkalaatikonlaitaa vasten 👍 Ei hypi teinari silmille 👊💪

Minulle poika sanoi, että kantaa pihalle, jos kitisen. Jouduin siis treenaamaan henkistä väkivaltaa ja kiristämistä.

Meidän poitsu voisi minut kantaa jos haluaisi. Nää 17v on pärjätty ilman väkivaltaa. Ei hypi kenenkään silmille.

Vierailija
202/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa mun isoveljeltä. Tosin minä olin se kohde, ei niinkään vanhemmat. 

Kylmä ja empatiakyvytön se on nyt aikuisenakin. 

Onko yksin? Ei kait tuollaista kukaan nainen huoli.

On sillä naisia, aina jonkin aikaa. Pidemmän päälle se oikea luonne tulee esiin. Useita eroja takana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano miehellesi se on loppu nyt. Joko erotaan tai poika kuriin. 

Ota selvää ennen minne menet ja lähdet. Miehessäsi ja pojassasi on kummassakin vikaa jotain pahasti pielessä 

Vierailija
204/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella viiraa. Vanhemmat kasvattaneet esimerkillisesti. No Can do. 

Vierailija
205/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano miehellesi se on loppu nyt. Joko erotaan tai poika kuriin. 

Ota selvää ennen minne menet ja lähdet. Miehessäsi ja pojassasi on kummassakin vikaa jotain pahasti pielessä 

Ap kommentoi. 🥱

Vierailija
206/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika ei uskalla tehdä isälleen tuota, minulle uskaltaa, eikä isä lotkauta korvaansa pojan minuun kohdistuvaan käytökseen.

Kerroit aloituksessa ap tuon. ALA KÄYTTÄYTYMÄÄN JUURI SAMOIN ,KUIN POJAN ISÄ. Silloin ei uskalla sinullekkaan olla inhottava.

Minä tekisin just HETI TÄSTÄ HETKESTÄ ALKAEN NIIN. 

Ja vaikka on olisi oma lapseni, niin varmasti tunteeni häntä kohtaan olisi nyt vihaiset.

Ihan itse ap mahdollistat tilanteen. Eipä isä tee sitä. On fiksumpi.

Ei naisen tarvitse alkaa aggressiiviseksi siittäjäksi. Perheessä on mies ja nainen, ja miehen rooli on ylläpitää kuria erityisesti tuossa vaiheessa. Se etteivät suomalaiset miehet suoriudu miesten velvoitteista ei tee naisista miehiä. Mies luiskaan ja ap:lle oma elämä

Tottakai isän kuuluu puuttua pojan sairaaseen käytökseen, se on selvä. Mutta mitään erillisiä miehen/naisen rooleja ei pidä ylläpitää. Itse koen että saan naisenakin "olla mies" jos haluan.

Vierailija
207/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, muista, että myös sinun elämä on tärkeä. Tee lasu hänestä. Sinun ei tarvitse tuommoista jaksaa enää yhtään.  Tuollainen käytös tuossa iässä ei ole normaalia. Onko mahdollista muuttaa pois? Oma poikani käyttäytyi 8. luokalla minua kohtaan tosi huonosti. Hänellä oli vaikea myös aloittaa mitään työntekoa. Nyt lukioiässä olemme taas hyvissä väleissä. Meillä tuohon auttoi yhteyden löytyminen uudelleen (olimme aiemmin hyvin läheisiä), nuoren elämän rauhoittaminen (hänellä oli liikaa arjessa kaikkea omasta halustaan, ei aiemmin suostunut mistään luopumaan). Mutta osoitin hänelle empatiaa, kerroin aidosti tunteistani, miten paljon välitän js rakastan ja siksi vaadin asioita. Kerroin mitä kaikkea arvostan hänessä (asioita oli paljon, konkreettisia esimerkkejä annoin paljon). Näin jälkeenpäin

Sanotaanko hänelle, että rakastan sinua?

Veikkaan että tuollainen vain lisäisi vettä myllyyn ja jätkä matkisi takaisin maukuvalla äänellä ja vittumaisella ilmeellä: "äiti, mä ra-kas-tan sinua" 

Vierailija
208/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän se poika oppii kun ei isäänsä kiinnosta äidin terrorisointi. Miten voit hyväksyä tuon mieheltäsi?

Ottaisin avioeron ja jättäisin huoltajuuden miehelle. Jos poika haluaa olla äitiinsä joskus tekemisissä niin saisi tulla nöyrästi anteeksi pyytämään.

Suojele itseäsi! Ei tuollaista kukaan kestä.

Vierailija
209/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten tekeminen ei sovi kaikille. 

Vierailija
210/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen aina, miten huonoa käytöstä nykyvanhemmat sietävät lapsiltaan. Itse en katsoisi tuollaista käytöstä edes 3-vuotiaalta. 

Se on helppo sanoa, kunnes kohtaa lapsen, joka ei reagoi rajaamiseen kuten olettaisi. Meillä on samantapainen nuori, 14-vuotias, käytös on järkyttävää usein. Kun siihen laittaisi stopin, se menee huonommaksi, niin että rikkoo seiniä, ovia, tavaraa. Mitä teet siinä kohtaa? "en katsoisi tuollaista käytöstä". No mitä teet kun lapsen vastaus "noin ei voi käyttäytyä" keskusteluun on huoneen rikkominen ja yrittää päälle.

Lasu ja sossu ei tähän auta. Lapsi on nimittäin jo lasun asiakas. Aika paljon pahempaa saa ilmeisesti tapahtua, että laitokseen joutuisi.

Esikoinen on meillä aivan toisenlainen. 

Ennen mu

Teet vain rikosilmoituksen kotiväkivallasta. So simple.

"Simple" on tämä kommentti. Rikosilmoitus 14-vuotiaan kohdalla ei johda mihinkään. 

Vierailija
211/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelut eivät auta. Olen yrittänyt, kun on hyvä hetki. Tuntuu, ettei silloinkaan edes kuuntele, ajattelee ihan muita asioita, kun alan puhua hänelle, eikä vastaa jos kysyn, onko jokin hätänä. 

Jos ei olisi oppivelvollisuutta, tai muitakaan epämukavuusalueelle johtavia asioita elämässä, hänen kanssaan ei olisi mitään ongelmia. 

Puheidensa perusteella hän haluaisi päästä korkeakouluun, haluaisi juosta juoksutestissä tietyn matkan, haluaisi olla kaikkea suurta, mutta kun tulee tilanne tehdä asioiden eteen töitä, tuo käytös alkaa. 

Sen mies on hänelle puhunut, että jättää turhat puheet ja haaveet pois, haluamalla ihmisestä ei tule mitään, vaatii työtä ja sitä poika ei näytä olevan valmis tekemään. Kun tekemisen aika on, hän itse tajuaa että tulisi treenata, tai lukea paljon ja kun työ pitäisi aloittaa, alkaa sen sijaan minun kiusaaminen. Purkaa epämukav

Epämukavuusalueelle meno tuottaa vaikeuksia ainakin autisteilla. Liiallinen tunnekuormitus, jota mm. noissa tilanteissa tulee, heillä voi aiheuttaa hyvinkin ongelmallista tai vaarallista käytöstä itseä tai muita kohtaan. Poika mitä pikimmiten lääkäriin! 

Vierailija
212/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää uskoko tätä trollia. Lukiolaiselta ei voi ottaa tietokonetta pois, kakki opiskelu on nykyään koneesta riippuvaista. 

Kiinnitin huomiota samaan. Lisäksi kirjoitustyylistä tunnistaa, että sama tyyppi on trollannut ennenkin oudoilla tarinoilla. Oudot sanajärjestykset ja joidenkin sanojen outo ja vääränlainen käyttö viittaa idän suuntaan. Sitä tosin en tiedä miksi harrastavat myös näitä ei-poliittisia aloituksia, joilla ei varsinaisesti ruokita kahtiajakoa. Ehkä jotain trollaamisen harjoittelua?

Vierailija
213/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂

Vierailija
214/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, muista, että myös sinun elämä on tärkeä. Tee lasu hänestä. Sinun ei tarvitse tuommoista jaksaa enää yhtään.  Tuollainen käytös tuossa iässä ei ole normaalia. Onko mahdollista muuttaa pois? Oma poikani käyttäytyi 8. luokalla minua kohtaan tosi huonosti. Hänellä oli vaikea myös aloittaa mitään työntekoa. Nyt lukioiässä olemme taas hyvissä väleissä. Meillä tuohon auttoi yhteyden löytyminen uudelleen (olimme aiemmin hyvin läheisiä), nuoren elämän rauhoittaminen (hänellä oli liikaa arjessa kaikkea omasta halustaan, ei aiemmin suostunut mistään luopumaan). Mutta osoitin hänelle empatiaa, kerroin aidosti tunteistani, miten paljon välitän js rakastan ja siksi vaadin asioita. Kerroin mitä kaikkea arvostan hänessä (asioita oli paljon, konkreettisia esimerkkejä annoin paljon). Näin jälkeenpäin

Sanotaanko hä

Juu, lässytykset voi saada vain lisää raivoa aikaan.

Vierailija
215/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmmitäääääääähhhhh???!!! 😳

Varaa nyt jo aika jonnekin auttajalle, en oikeasti tiedä mihin, mutta vaikka terveyskeslääkärille. Kai ne sieltä auttaa eteenpäin oikeaan paikkaan. Tuo tilanne teillä on niin epänormaali, että ei tuohon mitkään palstaneuvot auta. Miten olet jo näin monta vuotta antanut tuon jatkua?? Vaikka tuon miten päin kääntäisi, niin lapsellasi on joku pahemman luokan häiriö. Itselläni on saman ikäinen poika, eikä hän ole ikinä kiusannut minua tai isäänsä! Niinku mitä ihmettä?!?

Vierailija
216/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiusasin" jo päiväkoti-iässä emääni ja matkin hänen astutusääniään. Jostain syystä hermostui muille samasta asiasta mitä itse tekee...

Vierailija
217/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mmmitäääääääähhhhh???!!! 😳

Varaa nyt jo aika jonnekin auttajalle, en oikeasti tiedä mihin, mutta vaikka terveyskeslääkärille. Kai ne sieltä auttaa eteenpäin oikeaan paikkaan. Tuo tilanne teillä on niin epänormaali, että ei tuohon mitkään palstaneuvot auta. Miten olet jo näin monta vuotta antanut tuon jatkua?? Vaikka tuon miten päin kääntäisi, niin lapsellasi on joku pahemman luokan häiriö. Itselläni on saman ikäinen poika, eikä hän ole ikinä kiusannut minua tai isäänsä! Niinku mitä ihmettä?!?

Minkä takia trollaat. 

Vierailija
218/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsen jättämistä ottaa itselle aikalisää ja toipua. Asuin itse 2 vuotta eri taloudessa, kun uuvuin täysin teinin raivoon ja rajattomuuteen. 

Hän kasvoi sinä aikana ja huonot rutiinit katkesivat. Nyt on apn pojan ikäinen asiallinen nuori. 

Vierailija
219/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuollaisia hulluja on, olen törmännyt miltei samanlaiseen. Alkusyy on se ettei tuollainen kunnioita vanhempaansa pätkääkään. Siksi mitkään rangaistuksetkaan ei tehoa. Ulkopuolisen pitää puuttua. 

Vierailija
220/396 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TROLLI. vain yhtä näkökulmaa korostetaan.