Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis onko tämä oikeasti näin? Palkasta käteen jäävä osuus,lääkäreilläkin siis alle 4000

Vierailija
16.11.2024 |

Palkka Vero% Vero€ Autom. maksut Käteen jää

2000    käteen jää 1661,20

2500    käteen jää 1964

3000     käteen jää  2266,8

3500     käteen jää  2522,10

4000.     Käteen jää  2762,4

4500  käteen jää  3017,7

5000  käteen jää  3278

5500  käteen jää 3495,8

6000  käteen jää 4 3753,6

Ja niin eteenpäin. Olen jotenkin järkyttynyt miten isotuloisilla jää noin vähän käteen? 

Kommentit (272)

Vierailija
161/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että tässä keskustelussa vähän vähätellään nettoeroja. Kyllä jos se 250e nettotuloissa on merkittävä, tuolla nyt ostaa vaikka hyvän auton 250e/kk maksulla. Tai saa huomattavasti paremman asunnon jos lainan kk-erä 250e suurempi.

Itsellä 4100 brutto ja netti noin 2800, ei yksinelävänä ollenkaan leveästi elä, kaikesta saa säästää.

No vähän samaa mieltä.  Oma palkka nousi 1500€ kk nettona. 

Mitä tolla 1500€ saa. 

Uusi auto kk erä 699€.  Auton hinta 48000€.

Kesämökki lyhennys kk 500€.

Jäljelle jää 301€/kk. Noi säästöön.    = 3612€  vuodessa säästöön. 6% tuotolla kertyy tuottoa 20v 65 tonnia.

Vierailija
162/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan nyt tohon vielä jos laittaisin 1500€/kk sijoituksiin. 25v salkun arvo olis miljoona €.

Eli kyllä toi netto ero on todella merkittävä tekijä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltalehden toimittaja kauhisteli kodisojan ja Paanasen maksamia veroja mutta nämä löivät toimittajalle jauhot suuhun sanomalla että ovat saaneet opetuksesta lähtien kaiken verorahoilla niin haluavat nyt maksaa yhteiskunnalle takaisin eikä toimia tyypillisinä oikeistolaisina veroista valittajina.

Kodisoja ja Paananen saivat valtaosan tuloistaan pääomatuloina, jolloin heidän verotuskin oli kevyempää (35,9% ja 37,3%). Miki Kuusen tulot olivat lähes pelkästään ansiotuloja ja veroprosentti 50,7%. 

En sano sitä, etteikö kymmeniä miljoonia tienaavalle jäisi riittävästi pätäkkää korkeammallakin veroprosentilla. Mutta verrattuna paljon pienituloisempiin palkansaajiin, Kodisoja ja Paananen maksoivat veroa suhteessa vähemmän, joten minusta he eivät ole oikeita henkilöitä sanomaan, että verotus on kevyttä ja maksavat mielellään. Kun tavallinen palkansaaja joutuu maksamaan tuloistaan 50% veroa, niin se nyt vain on törkeää ja väärin. Tällaisia on tuolla verolistoilla paljon.

Vierailija
164/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähältä. En oikein välttämättä usko.

Itse olen asianajaja toiminimellä. Viime vuoden tilinpäätöksen mukaan voitto ennen veroja n. 86 700. Maksamani verot n. 22 300 eli netto 64 400. Tästä nettokuukausitulo 5333 e.

asianajaja

Sinä et ilmeisesti yrittäjänä maksa tuosta voitosta eläkemaksuja, vaan ne on jo vähennetty muuten. Se muuttaa käteen jäävää summaa olennaisesti. Vertailin tässä tilannettasi oman ja puolisoni palkkakuitteihin. Minä sain viime vuonna palkkaa 77 500 € (eli noin 9000 € vähemmän kuin sinä) ja maksoin siitä veroja 19 200 €. Mutta sen lisäksi maksoin pakollisia eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja vuoden aikana 7 800 €. Käteen siis jäi kuukautta kohti 4200 €. Ero nettotuloissamme on siis selvästi isompi kuin ero bruttotuloissamme.

Puolisoni bruttopalkka on 8070 €/kk ja nettopalkka 4890 €/kk. Hänellä e

Hämmentävää ajatella, että teille jää 9000e kuukaudessa rahaa käyttöön. Minulle jää palkasta 1800e, lisäksi tulee lapsilisiä ja elatusmaksuja yhteensä n.1000e. Kokonaissumma on alle 3000e, ja sekin on paljon mielestäni. Käytännössä olen kokoajan juuri ja juuri toimeentulotuki rajan yläpuolella. Olen siis yksinhuoltaja, useammalle lapselle, osa jo yli 17 vuotiaita. Tiukkaa on, mutta joskus olen miettinyt, millaista olisi, jos olisi kahdet tulot. En osaisi kuvitellakaan, mitä jos olisi kahdet noin isot tulot! 

En silti osaa kadehtia paremmin tienaavia. Olen pärjännyt ja saanut hankittua sen, mitä tarvitsemme. Elämä on hyvää näinkin. Lisäksi jos tekisin vaativampaa työtä, olisiko yksinhuoltajaksi jääminen vaikuttanut uraan, todennäköisesti. Jos jotain toivoisin, että olisi toisin, niin olisi kiva matkustella joskus. Nyt siihen ei kertakaikkiaan ole varaa.

Vierailija
165/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tolla 1500€ saa. 

Jäljelle jää 301€/kk. Noi säästöön.    = 3612€  vuodessa säästöön. 6% tuotolla kertyy tuottoa 20v 65 tonnia.

Kulut kasvavat myös suhteessa tuloihin. Omistusasumisessa lainakulut voivat vaihdella satoja euroja per kuukausi, vastikkeet ovat nousseet, on peritty ylimääräisiä vastikkeita. Talouyhtiöitä remontoidaan ja omia asuntoja tarvitsee remontoida myös. Yksi keittiöremontti voi olla 20 000€. Autot maksavat parkkikustannuksia, vakuutuksina, bensana. Mökkiä pitää remontoida, laitella, hoitaa, maksaa mökkitalkkaria. Jne jne

Vierailija
166/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalalääkäri voi tienata kuutisen tonnia, mutta käteen jää alle neljä. Siihen kuuteen tonniin sitten on opiskeltu lähes 20 vuotta ja tehdään pitkää työviikkoa kantaen vastuuta ihmishengistä. Verotus voisi olla alempaa, jos suurempi osa ihmisistä katsoisi velvollisuudekseen mennä töihin ja elättää itse itsensä.

Jos valtio kilpailuttaisi hankintansa niin säästöä tulisi 500 miljoonaa - 1 miljardi.

Tai jos virkamiesten lomat (38 pv) ja eläkekertymäprosentti laskisivat muiden työntekijöiden tasolle syntyisi säästöä miljoonia. Ei ole oikein että valtiolla tehdään töitä 10 kk ja lomaillaan 2 kk.

Nämä olisi helppoja toteuttaa näin laman aikana kun työpaikoista pula. 

Vierailija
167/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tolla 1500€ saa. 

Kulut kasvavat myös suhteessa tuloihin. Omistusasumisessa lainakulut voivat vaihdella satoja euroja per kuukausi, vastikkeet ovat nousseet, on peritty ylimääräisiä vastikkeita. Talouyhtiöitä remontoidaan ja omia asuntoja tarvitsee remontoida myös. Yksi keittiöremontti voi olla 20 000€. Autot maksavat parkkikustannuksia, vakuutuksina, bensana. Mökkiä pitää remontoida, laitella, hoitaa, maksaa mökkitalkkaria. Jne jne

Mihin ne kasvaa? Mulla sama talo kuin ennenkin.  Auto on ollut aina, itseasiassa autovakuutus pieneni ja vero.

Mökistä toki tulee huoltokuluja ja matka. Mutta en olisi muutenkaan maannut kotona noita vkl mitä siellä käyty. Ja nyt.jää mökkien vuokraus pois.

Vierailija
168/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hämmentävää ajatella, että teille jää 9000e kuukaudessa rahaa käyttöön. Minulle jää palkasta 1800e, lisäksi tulee lapsilisiä ja elatusmaksuja yhteensä n.1000e. Kokonaissumma on alle 3000e, ja sekin on paljon mielestäni. Käytännössä olen kokoajan juuri ja juuri toimeentulotuki rajan yläpuolella. Olen siis yksinhuoltaja, useammalle lapselle, osa jo yli 17 vuotiaita. Tiukkaa on, mutta joskus olen miettinyt, millaista olisi, jos olisi kahdet tulot. En osaisi kuvitellakaan, mitä jos olisi kahdet noin isot tulot!"

Olet ihan oikeassa siinä, että elämämme on taloudellisessa mielessä helppoa ja huoletonta. Toisaalta työ on sitten stressaavaa. Juuri eilen illalla nukahtamistani häiritsi joskus yhdeksän maissa lukemani sähköposti (joo, käytännössä joudun seuraamaan sähköposteja myös iltaisin, viikonloppuisin ja loma-aikaan), joka jäi pyörimään mieleeni. Kun minä menen illalla nukkumaan, puolisoni jää vielä usein lukemaan työhön liittyviä papereita. Nytkin hän on työmatkalla (ja oikeasti tekee töihin liittyviä asioita tänään koko päivän) ja tulee kotiin huomenna joskus viiden maissa illalla. Maanantaiaamuna sitten taas töihin. Näistä ilta- ja viikonlopputöistä ei saa mitään lisäkorvauksia, vaan ne sisältyvät palkkaan.

Itse asiassa vaihtaisin tällä hetkellä mielelläni työni sellaiseen, jossa bruttopalkkani olisi puolet nykyisestä, mutta työ ei stressaisi eikä sen eteen tarvitsisi tehdä mitään virallisen työajan ulkopuolella. Sellaisia ei vain oikein ole alallani tarjolla ainakaan tällaiselle lähes kuusikymppiselle.  Myöskään osapäivätöiden tekeminen ei ole käytännössä vaihtoehto.

Vierailija
169/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ei kannata aina kadehtia palkkaa. Mä tunnen paljon todella kovatuloisia ihmisiä. Projektipääliköitä, työmaa päälliköitä, projektin johtajia ym. 

Yks asia heitä tuntuu yhdistävän. Ovat onnettomia, viinaan meneviä ihmisiä. Ketkä on tuhlanneet elämänsä töissä.

Vierailija
170/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, ei kannata aina kadehtia palkkaa. Mä tunnen paljon todella kovatuloisia ihmisiä. Projektipääliköitä, työmaa päälliköitä, projektin johtajia ym. 

Yks asia heitä tuntuu yhdistävän. Ovat onnettomia, viinaan meneviä ihmisiä. Ketkä on tuhlanneet elämänsä töissä.

Jep verokoneesta katseltiin töistä erään projekti pomon ansioita. 320k€ vuosi. Äijä on 50v. Eikä varmasti elä enää 10v tolla stressi tasolla.

Vierailija
171/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa on 10%-yksikköä korkeampi verotus keskituloisilla. Toisaalta maa on lähes velaton ja kaikki toimii eivätkä ihmiset valita veroista. He kuulemma saavat veroilleen vastinetta. Mutta täällä Suomessa pitäisi varmaan lopettaa verotus ja katsoa sen jälkeen mitä kaikkea niillä veroilla maksettiin. 

Tanskassa tosin esim 3000 euron palkka on ihan surkea, eikä keskiarvo, niin kuin Suomessa. Jotkut surkeat opiskelijatyöt maksavat palkkaa sen 2500-3000 euroa kk. Kokemusta on.

Vierailija
172/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se juuri menee. Meillä brutto 7200 ja juuri joku väitti toisessa ketjussa, missä oli puhetta lapsiperheiden menoista, että elämme jotain hulppeaa elämää jos tuo summa ei riitä. Mutta kun se käteen jäävä osuus on tosiaan aivan jotain muuta.

Vierailija
173/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se juuri menee. Meillä brutto 7200 ja juuri joku väitti toisessa ketjussa, missä oli puhetta lapsiperheiden menoista, että elämme jotain hulppeaa elämää jos tuo summa ei riitä. Mutta kun se käteen jäävä osuus on tosiaan aivan jotain muuta.

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa 3 lapsen äidille. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.

Potkulaki tulee keväällä.

Vierailija
174/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä. Meillä brutto n. 10000 mutta tulot jakautuvat 8000/2300. Eli netto on sama kuin kahdella reilu 3000 euroa tienaavalla..

175/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, sitä itekin ennen ajatteli, että joillakin olisi niin isot tulot eikä mitään huolia. Mutta erot keskiluokassa ja ylöspäin ei ole niin isot. Harva Suomessa pystyy noin vaan huoletta kuluttamaan.

Sitten taas pienituloiselle 100 eur lisää toisi huomattavaa iloa.

Sen takia meillä on progressiivinen verotus. Eli pienituloiselle jää tosiaan melkein se koko satanen käteen, lääkärille jää viisikymppiä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
176/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotus on varastamista. 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006296623.html

Vierailija
177/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman välillä mietityttää nämä palkka (itsellä palkkio) vertailut. Ymmärrän hyvin, että monilla aloilla työ on stressaavaa ja työt v-tuttaa.

Mutta itsellä siis toiminimi asianajaja ja ihan ok tulot (4600), mutta klo nyt lauantaina 15.35 ja alan katsomaan yhden asiakkaan osalta ulosoton lähettämiä papereita. Sen teen tänään. Huomenna sunnuntaina käyn läpi toisen asiakkaan lapsen elatusapua koskevat asiakirjat ja lähinnä toisen asianajajan lähettämän sovintoehdotuksen.

Näin nämä viikonloputkin menevät. Ja lomat. Joka päivä töitä. Joululomalla olen lähdössä äidin luo pohjoiseen ja tietenkin otan töitä mukaan.

En tiedä, kuinka moni olisi valmis siihen, että edes sitä yhtä päivää ei vapaata ole. Vuodessa kaikki päivät mukaan luettuna ehkä 14 päivää (jolloin silloinkin mielessä, että pitäisi tehdä...).

Olisin valmis tiputtamaan palkkaani, jos saisin tämän ikuisen työn pois. Niin ja joo, ei toimi niin, että ota vähemmän asiakkaita. Olen tehnyt jo. En ota sellaisia, joihin en usko. Tarkoitan tällä sitä, että en ota asiakkaita, joita lähtisin oikeuteen viemään, jos en asian menestymiseen usko. 

asianajaja

Vierailija
178/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreillä on tosi hyvä palkka. Jos lääkärit saisivat käteen vielä enemmän, niin tulisi vielä nopeammin heillä se saturaatiovaihe, jossa kaikki lelut ja vempeleet on hankittu ja hotsittaisi vapaa-aika ja matkustelu enemmän. Tai jopa vapaaherruus, kun sijoituksilla elelisi leveästi.

Mitä ihmeen järkeä olisi kouluttaa kalliilla ja pitkästi yhteiskunnan toimivuudelle kriittisen tärkeitä ammattilaisia, ja sitten mahdollistaa heille nopea eläköityminen verorahotteisella ökypalkalla? Jo nyt alalle tunkee tyyppejä joita kiinnostaa lähinnä raha ja status, ei ihmisten auttaminen. Palkkaa voisi mielummin laskea, että nuo ahneet hakeutuisivat vaikka oikikseen.

Vierailija
179/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman välillä mietityttää nämä palkka (itsellä palkkio) vertailut. Ymmärrän hyvin, että monilla aloilla työ on stressaavaa ja työt v-tuttaa.

Mutta itsellä siis toiminimi asianajaja ja ihan ok tulot (4600), mutta klo nyt lauantaina 15.35 ja alan katsomaan yhden asiakkaan osalta ulosoton lähettämiä papereita. Sen teen tänään. Huomenna sunnuntaina käyn läpi toisen asiakkaan lapsen elatusapua koskevat asiakirjat ja lähinnä toisen asianajajan lähettämän sovintoehdotuksen.

Näin nämä viikonloputkin menevät. Ja lomat. Joka päivä töitä. Joululomalla olen lähdössä äidin luo pohjoiseen ja tietenkin otan töitä mukaan.

En tiedä, kuinka moni olisi valmis siihen, että edes sitä yhtä päivää ei vapaata ole. Vuodessa kaikki päivät mukaan luettuna ehkä 14 päivää (jolloin silloinkin mielessä, että pitäisi tehdä...).

Olisin valmis tiputtamaan palkkaani, jos saisin tämän ikuisen työn pois. Niin ja joo, ei

Siis jääkö sinulla käteen 4600e? Vai oliko tuo brutto? Miksi et voi vähentää asiakkaita enempää, jos kerran voisit tulojasi laskea? Eihän sinun ole pakko ottaa niitä kaikkia keissejä joihin uskot. Senkun päätät kuinka paljon haluat tehdä viikossa ja asiakkaat sen mukaan. Sinun tapauksessa ei vaikuta olevan mitään ongelmaa, paitsi se, että itse hommaat itsellesi liikaa töitä. 

Vierailija
180/272 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kulöä totta, että käteen jäävä summa harvoin kutistuu paljo, vaikka tekee vähemmän töitä.

Minäkin olen vähentänyt töitä 80% työaikaan, en edes saa isoa palkkaa, mutta käteen n. sama mitä 100% työajalla.

Elämä on PALJON rennonpaa kun tekee 80%, ja rahaa säätyy verojen lisäksi myös esim. työmatkakulkemisessa.

Lisäksi kun vapaa-aikaa on enemmän, jaksaa paremmin yehdä asioita (poimia vaikka marjoja) ja tahaa säästyy taas lisää (omasta pakkasesta iomaiset, vs. ruokakaupan kalliit)