Pojan kaveri meillä koulun jälkeen "hoidossa"
Kahdeksanvuotiaalla pojallamme on lupa tulla koulun jälkeisestä kerhosta kotiin klo 15 maissa. Koulusta on meille parin sadan metrin kävelymatka. Me vanhemmat tulemme kotiin joskus neljän jälkeen, useimmiten puoli viiden maissa. Nyt on kuitenkin koulukaverin vanhemmat alkaneet antaa lupaa että kaveri saa tulla meille suoraan koulusta, siis tänne jossa ei ole lainkaan vanhempia valvomassa. Tiedän että äiti itse on päivisin kotona ja tekee keikkatyötä silloin tällöin. He hakevat sitten poikansa illalla klo kuuden tai puolen seitsämän maissa. Tämä toistuu 3-4 kertaa viikossa.
Tulin tänään kotiin kauppakasseja kantaen, ja sama kaveri tuli vastaan ovelle ja kertoi että äiti on antanut luvan olla täällä kello kuuten.
Onks tämä ihan ok ja normaali käytäntö? En halua pilata lasten välejä ja kaveri on itse mukava ja huomaavainen 8-vuotias.
Kommentit (50)
Noita tuollaisia riittää. Kohta tenava syö teillä välipalan, päivällisen ja iltapalan. Sitten saatte lopulta kuskata kaverin kotiin, ottaa viikonloppuisin yökylään jne. Tiukka raja nyt vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ajatellut että en lähetä lasta kenenkään luo jos en itse ensin kysy. Viimeeksi kun äiti haki lapsensa joskus 18.40 hän kysyi että joko olette syöneet iltapalaa ;X. Odotin koko ajan että poika tullaan hakemaan jotta ehtisin aloittamaan iltarutiinit omien lasten kanssa. AP.
Vieraileva lapsi saa ateriansa kavereiden kotona. Tästä taitaa olla kysymys.
"Oletteko jo syöneet aterian x" olisi kysymys, jonka kysyisin hakiessani lapsen esim. päivähoidosta. En lähtökohtaisesti olettaisi, että kaverikylässä saa syödä.
Meille voi tulla lasten kaverit ja olla vaikka koko illan jos haluavat. Jos on nälkä, tarjoan ruokaa samalla kun syödään jos sitä riittää kaikille, muussa tapauksessa kysyn ottaako vaikka leipää. Jos meno kiihtyy liiaksi, pistän koko porukan pihalle. Kun aletaan tehdä iltapuuhia, kerron, että nyt olisi varmaan aika lähteä kotiin. Ymmärrän kyllä jos asunto on pieni jolloin ei ole yhtään rauhaa, mutta itse näen asian niin, että on kiva, että lapsilla on kavereita ja selkeästi paikka missä viihtyy.
Kyllä meillä on hyvinkäyttäytyvät kaverit saanut käydä. Sitten jos on ollut muuta menoa, on pyydetty lähtemään. Joku on saanut olla tosi useinkin jos tiedetään että heillä olis muuten hankala kuvio koulupäivän jälkeen. Toisaalta omatkin lapset ovat saaneet olla sitten jonkun muun kaverin luona ahkerasti koska siellä on ollut niin mukavaa ja vanhemmille se on ollut ookoo. Sitten jos ahdistaa, kannattaa sanoa että nyt ollaan perheen kesken. Ja toki vierailun pitää olla myös omalle lapselle mieluisaa.
Todella outoa että 8v lapsi on jopa 4 kertaa viikossa iltaseitsemään tai ylikin kaverilla? Täälläpäin käydään kaverilla ehkä kerran viikossa, ei aina sitäkään ja klo 17 pitää hakea pois, mieluummin jo 16. Miten lapset edes jaksaa jatkuvaa kyläilyä ja vielä iltaan asti?
Joo ei kivoja nämä tällaiset vanhemmat. Meillä muuan äiti oli innokas tuuppaamaan lastaan meille. Ja välillä kyseli, voiko lapsensa tulla meidän kanssa ulkoilemaan, kun kuitenkin menen oman lapsen kanssa. Itse ei tokikaan koskaan tarjoutunut vuorostaan hiekkalaatikon reunalle istuskelemaan. Hänen lapsensa ei juuri ulkoillut, jos joku muu ei häntä ulos vienyt.
Kun kävin oman ja tämän toisen lapsen kanssa teatterissa, tämä äiti ehdotti, että lapset voivat tulla vielä sen jälkeen meille leikkimään. Ei tullut mieleen, että olisi jo hänen vuoronsa toimia hoitotätinä siinä kohtaa. Yksinhuoltajia oltiin molemmat. Vastavuoroisuus olisi ollut suotavaa.
Meidän lapset menevät nukkumaan klo 20. Senkään vuoksi en pidä että kaveri saa olla meillä lähes seitsemään. Tänään haettiin pois "jo" klo 18.15. Huomautin äidille että lapset olivat olleet täällä yksin koska tulin kotiin vasta 16.30. Kuulemma ei tiennyt. Kuitenkin kysyi taas lapseeltaan että joko ollaan syöty. Siis mitä???. Näki ilmeisesti että olin kovin kireä joten ehdotti että lapset "voivat tulla ensi kerralla meille". Ja taas tuli sellainen olo että oon vaan keskiluokkainen tiukkis joka ei tunnista yhteisöllisyyttä vaikka se paiskattaisiin päin naamaa. AP.
Vierailija kirjoitti:
Todella outoa että 8v lapsi on jopa 4 kertaa viikossa iltaseitsemään tai ylikin kaverilla? Täälläpäin käydään kaverilla ehkä kerran viikossa, ei aina sitäkään ja klo 17 pitää hakea pois, mieluummin jo 16. Miten lapset edes jaksaa jatkuvaa kyläilyä ja vielä iltaan asti?
Niin ja tämä lapsi ei halua yksin kävellä kotiin. Asuu meiltä noin puolen kilometrin päässä. Joko viedään itse tai odotetaan että vanhemmat hakevat. Kerrran vein
itse koska en jaksanut jäädä odottamaan. AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis sanot mihin asti teillä sopii olla ja tarvittaessa lähetät kotiin esim. klo 16. jos kaveri ei siihen mennessä ole lähtenyt.
Tekevätkö myös läksyjä yhdessä? Jos ehdottaa että aluksi niitä puoli tuntia? :) Toisaaltahan voi olla kiva että saatte miehen kanssa olla rauhassa tuon aikaa.
Miksei se lapsi mee omaan kotiinsa?
Miksi tämä pistetään toisen lapsen perheen viaksi? Jos lapsi on soittanut kotiin ja kysynyt, saako mennä kaverille kerhon jälkeen, ja vanhempi on sanonut että joo, seitsemään asti saat olla, niin siinä perheessähän on toimittu ihan oikein lupien suhteen. Sen toisen perheen aikuisenhan pitää asettaa OMALLE lapselleen rajat, että miten niitä kavereita saa tuoda kylään.
Meillä ainakin lapsen pitää soittaa ja kysyä ensin, voiko meille tulla kylään, ja vasta sen jälkeen soitetaan sille kaverin vanhemmille, että saako hän tulla kylään. Vastaavasti jos oma lapseni soittaa ja kysyy saako mennä kylään, määritän hänelle ne rajat, saako mennä ja milloin viimeistään kotiin ja oletan, että se toinen lapsi on sopinut asiasta omien vanhempiensa kanssa. Toki itselläni on tapana tarkastaa, että olettehan kysyneet kaverin vanhemmilta ensin ja muistutan, että tulee viimeistään kotiin syömään siinä kohtaa, kun kaverin perhe alkaa syömään, mutta noin lähtökohtaisesti mielestäni molempien lapsien vanhemmilla on velvollisuus asettaa ne rajat nimenomaan omalle lapselleen, että koska saa tuoda kavereita ja koska saa mennä kavereille.
Samaa mieltä edellisen kanssa. Eihän ne kaverin vanhemmat mitään ennustajia ole ja voi tietää, että ei teille sovi. Toki onhan tuo klo19 asti illalla monelle liikaa ja myöhään enkä tiedä miksi se kaveri haetaan eikä kulje itse kotiin. Omalle lapselle pitää sanoa, että milloin kaverit saa olla ja tarvittaessa mennä itse sanomaan, että kaveri voisi nyt lähteä, koska meillä on nyt tekemistä/ruoka tms. Ei ole mitenkään häpeällistä avata suutaan
Vierailija kirjoitti:
Meidänkin teinin mukana tulee loinen. Kerran tuli ja ilmoitti käskevästi että pitää saada ruokaa kun jää yöksi.
Ei jäänyt. Ei meillä yksiössä ole tilaa.
Tuli kyllä peetä niskaan loisvanhemmilta mutta enpä taida valittaa.
Meillä myös yksi lapsen (alle 10v) kaveri ilmoitti, että äiti antoi luvan jäädä yöksi. Sanoin EI! Meillä oli silloin itsellämme jo harkinnassa lastensuojelun asiakkuus, minun terveydellisten syiden vuoksi. Kaverin vanhemmat eivät tietenkään tienneet meidän perheen ongelmista, koska eivät olleet meidän kanssamme tekemisissä.
Se oli kyllä aivan liian usein, jos joku vieras lapsi on teillä kotona kylässä iltaisin 3-4 kertaa viikossa. Kerran viikossa on minun mielestäni täysin riittävää.
En ymmärrä mikä on tässä se ongelma, että lapsi ja kaveri ovat teillä kotona ilman aikuista, vai se että tämä ei ole vastavuoroista vai kuinka usein tämä tapahtuu.
Ilmeisesti kyse ekaluokkalaisista. Meillä lapsi oli käytönnössä joka päivä kaverin kanssa, toki kaverit ja paikat vaihtuivat, mutta minusta on ihan normaalia että halutaan olla kaverin kanssa aina koulun jälkeen. Nyt ollaan nelosella ja sama meininki jatkuu. Toki kyläilykäytännöistä sovitaan eikä kaverille mennä ilman kaverin vanhempien lupaa.
Jos teille ei saa tulla kylään niin ilmoita siitä. Ja lapset voivat leikkiä myös ulkona, ei tarvitse tulla sisätiloihin. Ilmoita että seuraavalla kerralla kyläillään kaverin luona.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jaksamista kaverin kanssa on? Meillä ainakin lapset ovat todella seurallisia ja kaipaavat kaveria. Itsekin oltiin "aina" kaverin kanssa lapsena. Minusta on oudompaa, jos lapsi joutuisi olemaan yksinään aina iltapäivät. Tässäkin esimerkissä ip-kerhosta lähdettiin vasta klo 15, eli jos pitää klo 16 lähteä kaverilta niin jää lyhyeksi vierailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä noin toimittiin. Jokainen vanhempi antoi luvan, mihin saakka oma lapsi sai olla, mutta isäntäperhe lähetti lapsen/lapset siinä vaiheessa kotiinsa, kun isäntäperheelle ei enää sopinut. Jos joku tarvitsi kyytiä/hakua, niin tällaiset sovittiin vanhempien kanssa etukäteen.
Just näin. Toi 8v alkaa mun mielestä just olla se ikä, jolloin lapset sais mieluusti alkaa sopia vierailut keskenään. Eli sun lapsi kysyy sinulta sopiiko teille tulla ja infoaa sit kaveria sopiiko vai ei ja mihin asti saa olla, ja kaveri kysyy omalta äidiltään saako mennä ja mihin asti saa olla.
Sinä siis sanot mihin asti teillä sopii olla ja tarvittaessa lähetät kotiin esim. klo 16. jos kaveri ei siihen mennessä ole lähtenyt.
Häiritsevää että pitäs kysyä nimenomaan äidiltä, jotenkin vahvistaa sitä kuvaa naisista kodin haltijoina ja metatyön tekijöinä.
Minusta on outoa, että lapsi kyläilee heti koulun jälkeen iltaseitsemään asti. Siinä välissä ainakin meidän perheessä syötiin ruokaa. Onko oletus, että vieras lapsi syö kyläpaikassa lähes päivittäin? Kyllä sellaisesta pitäisi sopia aikuisten kesken. Ei kuulosta reilulta.
Osa on niin rajattomia. Koulu lähtee heti väärille raiteille, kun ei ne lapset jaksa enää iltaseitsemän jälkeen läksyihin keskittyä. Js kaveri on AINA mukana.
Joskus olisi hyvä saada rauhoittua yksin tai perheen kanssa.
Aloittamaa ne iltatoimenne vieraasta huolimatta. Ette kutsu vierailijaa ruokapöytään ja toimitte muutenkin ihan kuin tämä ei paikaiia olisikaan.