Pojan kaveri meillä koulun jälkeen "hoidossa"
Kahdeksanvuotiaalla pojallamme on lupa tulla koulun jälkeisestä kerhosta kotiin klo 15 maissa. Koulusta on meille parin sadan metrin kävelymatka. Me vanhemmat tulemme kotiin joskus neljän jälkeen, useimmiten puoli viiden maissa. Nyt on kuitenkin koulukaverin vanhemmat alkaneet antaa lupaa että kaveri saa tulla meille suoraan koulusta, siis tänne jossa ei ole lainkaan vanhempia valvomassa. Tiedän että äiti itse on päivisin kotona ja tekee keikkatyötä silloin tällöin. He hakevat sitten poikansa illalla klo kuuden tai puolen seitsämän maissa. Tämä toistuu 3-4 kertaa viikossa.
Tulin tänään kotiin kauppakasseja kantaen, ja sama kaveri tuli vastaan ovelle ja kertoi että äiti on antanut luvan olla täällä kello kuuten.
Onks tämä ihan ok ja normaali käytäntö? En halua pilata lasten välejä ja kaveri on itse mukava ja huomaavainen 8-vuotias.
Kommentit (50)
Minusta tämä koko keskustelu on outo. Kun olin lapsi, niin ihan kavereiden kesken sovittiin milloin nähdään ja kenen luona tyyliin "voit sä olla?" Ei kukaan kenenkään luo mennyt "hoitoon" tai odottamaan ilmaista ylöspitoa. Leikittiin ja pelattiin ja sitten toinen lähti kotiin, jos toisella oli esim. ruoka-aika tai muu sovittu kotiintuloaika.
M44
Sun pitää sopia sun lapsen kanssa kuka saa tulla ja koska.
Mun mielestä ihan kiva että on kavereita ja ne viihtyy teillä. Ehkä pojilla on joku peli kesken? Anna kavereiden tulla teille. Silloin ainakin tiedät missä sun oma lapsi on.
Ja on se kivempi sun pojallekin tulla kaverin kanssa teille kun yksin tulla tyhjään kotiin. Tuki ja turva.
Vierailija kirjoitti:
Noita tuollaisia riittää. Kohta tenava syö teillä välipalan, päivällisen ja iltapalan. Sitten saatte lopulta kuskata kaverin kotiin, ottaa viikonloppuisin yökylään jne. Tiukka raja nyt vaan.
Osalla on vaan niin älytön pokka, että kehtaavat hoidattaa lapsensa muilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ajatellut että en lähetä lasta kenenkään luo jos en itse ensin kysy. Viimeeksi kun äiti haki lapsensa joskus 18.40 hän kysyi että joko olette syöneet iltapalaa ;X. Odotin koko ajan että poika tullaan hakemaan jotta ehtisin aloittamaan iltarutiinit omien lasten kanssa. AP.
Vieraileva lapsi saa ateriansa kavereiden kotona. Tästä taitaa olla kysymys.
"Oletteko jo syöneet aterian x" olisi kysymys, jonka kysyisin hakiessani lapsen esim. päivähoidosta. En lähtökohtaisesti olettaisi, että kaverikylässä saa syödä.
Sinä et, mutta ap:n lapsen kaverin äiti olettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ajatellut että en lähetä lasta kenenkään luo jos en itse ensin kysy. Viimeeksi kun äiti haki lapsensa joskus 18.40 hän kysyi että joko olette syöneet iltapalaa ;X. Odotin koko ajan että poika tullaan hakemaan jotta ehtisin aloittamaan iltarutiinit omien lasten kanssa. AP.
Vieraileva lapsi saa ateriansa kavereiden kotona. Tästä taitaa olla kysymys.
"Oletteko jo syöneet aterian x" olisi kysymys, jonka kysyisin hakiessani lapsen esim. päivähoidosta. En lähtökohtaisesti olettaisi, että kaverikylässä saa syödä.
Sinä et, mutta ap:n lapsen kaverin äiti olettaa.
Niin, ja siksi asettaisin rajoja jo nyt, ettei seuraavaksi esitetä tämän lisäksi kysymyksiä, että olettehan ulkoilleet ja askarrelleet yms.
Täällä on ollut jo viisaita ja jämptejä mielipiteitä, joten en enempää niistä sano. Kuitenkin pisti huomioon tuo lapsen lause, missä äiti lupasi olla "hoidossa" tiettyyn kellonaikaan asti. On omakohtaista kokemusta, olin silloin työttömänä ja ilmeisesti minua pidettiin ilmaiseksi lapsenhoitajaksi kelpaavana, oli mukavaa, että lapsella oli kavereita mutta mitään yhteistyötä ei näillä "uranaisilla" ollut minua kohtaan. Yksikin kerran varsin akateeminen rouva soitti, (ei esitellyt itseään) ja KÄSKI laittaa kullanmurunsa kotiin, ei jäänyt odottamaan vastausta vaan sulki puhelimen tylysti. Tämä lapsi oli meillä usein, joten ulkonäöltä tunsin vanhemmat. Toinen oli juuri tuo, kun kysyin milloin on lähdössä kotiin...? "Vanhemmat saattavat jo olla huolissaan", niin mitä vielä...tämä lapsi ilmoitti että sai luvan lähteä kotiin klo 20.00. Sisäisesti sitten vihdoin raivostuin tästä menettelystä ja ilmoitin, että meillä on nyt muuta menoa ja lähdemme kotoa, hänen on ilmoitettava äidilleen tästä ( huom. minulle ei oltu annettu yhteysnumeroa), lapsella oli avain kotiin, puhelin ja oli pärjännyt siellä ennenkin yksin. Seuraavana päivänä lapseni joutui koulukiusatuksi tämän ja parin muun lapsen taholta.
Vierailija kirjoitti:
Meille voi tulla lasten kaverit ja olla vaikka koko illan jos haluavat. Jos on nälkä, tarjoan ruokaa samalla kun syödään jos sitä riittää kaikille, muussa tapauksessa kysyn ottaako vaikka leipää. Jos meno kiihtyy liiaksi, pistän koko porukan pihalle. Kun aletaan tehdä iltapuuhia, kerron, että nyt olisi varmaan aika lähteä kotiin. Ymmärrän kyllä jos asunto on pieni jolloin ei ole yhtään rauhaa, mutta itse näen asian niin, että on kiva, että lapsilla on kavereita ja selkeästi paikka missä viihtyy.
Sitten laitat siis ne ylivilkkaat kakarat ulos, eivät kunnioita naapureiden alueita, eivät käytöstapoja. Niin nähty juttu! Uskon, että se isohko kivikin joka on heitetty meidän talon katon reunalle ym. romu tippuu jonkun näistä päähän. Itse en lähde niitä keräämään, uskon, että tuuli tekee tehtävänsä.Tiedäthän, että olet vastuussa näistä veijareista?
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, että lapsi kyläilee heti koulun jälkeen iltaseitsemään asti. Siinä välissä ainakin meidän perheessä syötiin ruokaa. Onko oletus, että vieras lapsi syö kyläpaikassa lähes päivittäin? Kyllä sellaisesta pitäisi sopia aikuisten kesken. Ei kuulosta reilulta.
Tämä, kun lapsi on kylässä myöhään, moni tarjoaa syömistä mutta tämähän ei käy lapsen vanhemmalle, koska nuristaan kuinka lapselle ei maistu sitten ruoka enää kotona. Odottavat, että lapsen asiat allergioista myöten on otettava selvää. Siinä sitten lapsen vastuulla on kertoa mahdollisista ongelmista, kaikki eivät voi syödä vaikka sianlihaa uskontonsa vuoksi. Vanhemmat ovat tavoittamattomissa. Viisainta arvoisat vanhemmat on olla antamatta ruokia ja välipaloja vierailijalle, jokainen syököön kotona. Ruuan antaminenkin voi siis raivostuttaa osaa vanhemmista, se on joko vääränlaista tai kotona on valmistettu ruoka odotellessa. Makupalat ovat ihan nou nou.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, että lapsi kyläilee heti koulun jälkeen iltaseitsemään asti. Siinä välissä ainakin meidän perheessä syötiin ruokaa. Onko oletus, että vieras lapsi syö kyläpaikassa lähes päivittäin? Kyllä sellaisesta pitäisi sopia aikuisten kesken. Ei kuulosta reilulta.
Tämä, kun lapsi on kylässä myöhään, moni tarjoaa syömistä mutta tämähän ei käy lapsen vanhemmalle, koska nuristaan kuinka lapselle ei maistu sitten ruoka enää kotona. Odottavat, että lapsen asiat allergioista myöten on otettava selvää. Siinä sitten lapsen vastuulla on kertoa mahdollisista ongelmista, kaikki eivät voi syödä vaikka sianlihaa uskontonsa vuoksi. Vanhemmat ovat tavoittamattomissa. Viisainta arvoisat vanhemmat on olla antamatta ruokia ja välipaloja vierailijalle, jokainen syököön kotona. Ruuan antaminenkin voi siis raivostuttaa osaa vanhemmista, se on joko vääränla
Itse en ole uskaltanut tarjota lapsen kaverille ruokaa, koska kertoi olevansa allerginen pähkinöille. Kun en tiedä mille pähkinälle ja miten pahasti, niin en tosiaan uskalla ottaa riski, kun lounaan valmistan kuitenkin katsomatta lukeeko ainesosien tuoteselosteissa mitään pähkinästä. Jotain valmiita välipaloja joskus muistan kaappiin ostaa niin, että olen tuon tarkistanut, mutta millään rutiinilla tuota en tee.
Eikö lapsesi ole kysynyt lupaa, saako kaveri tulla? Millaiset pelisäännöt olette hänen kanssaan sopineet?