Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla ollut veritulppa

Vierailija
15.11.2024 |

Minulla tuli joulukuussa 2023 toiseen käteen kolme syvää laskimotukosta, siis kolmeen eri suoneen pitkällä matkalla. Tukokset "sulivat" verenohennuslääkityksen ansiosta, lääkityksen lopetin lääkärin ohjeen mukaan kolmen kuukauden päästä. Huhtikuussa veritulppa uusiutui, mutta silloin niitä oli vain yksi. Söin taas verenohennuslääkettä muutaman kuukauden.

Käsi on välillä selvästi eri värinen kuin toinen, sellainen sinipunainen. Välillä kipuilee, ikäänkuin puristaa olkavarresta. Myös turvottelee välillä, tänä aamuna oli taas ihan pökkelö. Keskiviikkona käsi ultrattiin, ei tukoksia mutta kudos kuulemma turvonnut. Ei tarvetta verenohennuslääkitykselle. 

Kauanko nämä oireet kestävät, loppuiän? Joudunko jatkuvasti tarkkailemaan onko tulppa uusiutunut?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuiän kestävät. Elämäntapa- ja ruokailumuutoksilla voi asiaa helpottaa, mutta taipumus harvoin katoaa mihinkään.

Vierailija
2/9 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tosiaan, olen tupakoimaton, en käytä hormonaalista ehkäisyä, ekojen tukosten aikaan 36v.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo johtuu suoraan koronarokotteesta. Varoitettiin veritulppa mutta meille vaan naurettiin ja pilkattiin.

Vierailija
4/9 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten elopaino ja liikunta?

Vierailija
5/9 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun veritulppa uusiutui niin lääkityksen pitäisi kai olla loppuiäksi? Minulla oli veritulppa reidessä. Hepariini viikko ja marevan 3kk. Marevan ei sopinut minulle. Puolet hiuksista lähti. Oli kuin joku syöpälääke minulle. Herkkis? No rotanmyrkkyä se onkin. Ei ole uusiutunut vielä. Minulla on geenivirhe eli veren hyytymishäiriö.

Vierailija
6/9 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö syyn? Onko verikokeet tehty? Onko sinulla se veren hyytymishäiriö?

Vierailija
7/9 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut koronarokotetta enkä (tietääkseni) sairastanut koronaakaan.

Käytetäänkö Marevaniakin vielä, nyt kun on tullut näitä uudenlaisia lääkkeitä? Itselläni oli Xarelto. Sen kanssa ei tarvitse seurata INR:ää.

Ei ole tutkittu mistä tulpat ovat johtuneet. Isäni on saanut SLT ja keuhkoembolian nelikymppisenä. Olen käynyt nuorempana verenluovutuksessa ja sen takia selvisi että minulla on veressäni Kell-tekijä joka on 2% suomalaisista (isälläni on tämä myös). Vertani ei saa siis käyttää tyttölapsille tai hedelmällisessä iässä oleville naisille, koska heillä olisi tukosvaara jos tulisivat raskaaksi. Näin Veripalvelun työntekijä selitti minulle kun itse vuosia sitten raskaana ollessani selvittelin mitä verenluovutuskortissa mainitut koodit tarkoittavat.

Nyt tietysti tuli mieleen että voisiko tuolla olla jotain tekemistä veritulppien kanssa.. 

Ap

Vierailija
8/9 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, minulla on hieman ylipainoa. Käyn vesijuoksemassa ja vesijumpassa 2-3 kertaa viikossa ja olen saanut laihdutettua kymmenisen kiloa.

Veripalvelu kirjoittaa Kell-tekijästä seuraavasti:

Suomalaisista verenluovuttajista 96% on Kell-negatiivisia ja 4 % Kell-positiivisia (eli Kell-veriryhmäjärjestelmän K-antigeenin suhteen positiivisia).

K-positiivisia punasoluja voidaan antaa kaikille veren tarvitsijoille, mutta pienellä osalla K-negatiivisista henkilöistä muodostuu tämän jälkeen vasta-aineita K-antigeeniä kohtaan. Potilaalle, jolla on joskus todettu anti-K-vasta-aine, tulee aina valita K-negatiivisia punasoluja.

Muodostuneet anti-K-vasta-aineet eivät muodosta ongelmaa verensiirroissa, koska suurin osa (96 %) luovutetusta verestä on K-negatiivista. K-negatiivisen veren löytäminen ei siten ole vaikeaa.

Vasta-aineilla on sen sijaan merkitystä raskauden aikana. Jos K-negatiivinen äiti on muodostanut vasta-aineita K-tekijää kohtaan ja sikiö on K-positiivinen, voivat äidin vasta-aineet aiheuttaa sikiön verisolujen hajoamista. Tämän vuoksi kaikille tytöille sekä synnytysiässä oleville naisille annetaan aina K-negatiivisia punasoluja. K-negatiivisten verivalmisteiden käyttöä voidaan harkita myös niillä potilailla, jotka saavat toistuvia verensiirtoja.

Luovutettu K-positiivinen veri menee potilaskäyttöön aivan kuten K-negatiivinenkin veri. Myös suomalaisista verituotteiden tarvitsijoista on 4 % K-positiivisia.

Vierailija
9/9 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ap tutkittu, onko perinnöllistä tukostaipumusta? Kahdesta tukoksesta verenohennuslääkitys tulisi ilman muuta olla jatkuva hoito (lääkityksen ei tarvitse olla Marevan - voi käyttää uudempia verenohennuslääkkeitä, joilla ei tarvitse verikontrolleja).