Korkeimmalla oikeudella Suomessa valtava tehtävä päättää, rikkoiko Päivi Räsänen lakia homokirjoitellullaan. Mitä arvelette, miten käy?
Muualla Euroopassa on kyllä ennakkotapauksia, joissa homoja saa haukkua.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivi Räsänen on yksi harvoista poliitikoistamme, jota arvostan. En ole lainkaan samaa mieltä hänen kanssaan erinäisistä asioista enkä ole hänen puolueensa äänestäjä. Hän on kuitenkin juuri sitä, mitä hän on. Ei ole oppurtunisti, ei taivu, ei heilu sinne suuntaan minkä kokisi olevan ääniä saadakseen parhainta. Jos joku äänestää Räsästä, niin tietää varmasti, mitä saa ja millaista ihmistä tuli äänestäneeksi.
Kuinka monesta muusta poliitikosta voi sanoa samaa?
Monet arvostivat aikonaan Hitleriäkin. Ei se silti tarkoittanut sitä, että hän oli oikeassa!
Eikä Hitlerkään horjunut käsityksissään vaikka ne kaikki osoittautuivat vääräksi. En ymmärrä järkähtämättömän kannassa pysymisen ihannointia jos se tarkoittaa että mikään fakta ei saa sinua muuttamaan mielipidettäsi.
"On vähän rajoittunutta kuvitella, että jonkun kitkeminen Suomesta poistaa tämmöisen materiaalin koko internetistä, joka on kaikkien luettavissa."
En minä kuvittele etteikö netissä olisi aina vaikka mitä. Mutta kuten olen moneen kertaan sanonut, Räsänen on sekä tunnettu poliitikko että vaikutusvaltainen ihminen hengellisissä piireissä. Hänen näkemystensä painoarvo ja julkisuus on aivan erilaista kuin jonkun satunnaisen nettikirjoituksen. Ja siksi on hyvä katsoa missä menee sellaisen ihmisen sanomisen rajat.
Vierailija kirjoitti:
"Moni tuntuu haluavan, että Räsänen tuomitaan, koska ajattelevat toisin."
Minua ei haittaa ollenkaan jos joku ajattelee toisin niin kauan kuin siitä ei seuraa mitään pahaa. Mutta on nyt vain fakta että homovastaisuus on aiheuttanut todella isolle joukolle ihmisiä kautta vuosikymmenten valtavaa kärsimystä ja pilannut heidän mahdollisuutensa normaaliin elämään ja rakkauteen. Joten en nyt vain ymmärrä miksi sitä samaa vihaa saa edelleen 2020-luvulla levittää ilman että ottaa sen seurauksista mitään vastuuta.
Räsänen on todellakin ottanut vastuuta ja aina seisonut sanojensa takana. Nytkin korkeinta oikeutta myöten. Miten paljon pahaa monen muun päättäjän tekemiset/sanomiset ja tekemättä/sanomatta jättämiset ovatkaan aiheuttaneet, eli heidätkin pitäisi tuomita? Entäpä jos minä olen sitä mieltä, että sinun kirjoituksesi loukkaa ja vahingoittaa minua, pitäisikö sinut tuomita? Mikä on yksilön vastuuta ja mikä mielipiteensä ilmaisemista? Jos kaikkien pitäisi olla samaa mieltä, eikä kukaan saisi loukata ketään, kuka sanoisi, mikä on oikea mielipide?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa ollenkaan jos joku ajattelee toisin niin kauan kuin siitä ei seuraa mitään pahaa. Mutta on nyt vain fakta että homovastaisuus on aiheuttanut todella isolle joukolle ihmisiä kautta vuosikymmenten valtavaa kärsimystä ja pilannut heidän mahdollisuutensa normaaliin elämään ja rakkauteen. Joten en nyt vain ymmärrä miksi sitä samaa vihaa saa edelleen 2020-luvulla levittää ilman että ottaa sen seurauksista mitään vastuuta.
Sun kirjoittelusta aiheutuu mulle paha mieli. Eli eipä kirjoitella siellä perällä.
Rinnastatko homojen vuosisatoja jatkuneen kaappiin pakottamisen ja heiltä rakkauden kieltämisen siihen että sinulle tulee vähän paha mieli? Tajuatko että nyt puhutaan oikeista ihmisistä ja heidän koko elämästää ja siitä mitä he ovat voineet elämässään tehdä ja mitä eivät?
Miltä sinusta tuntuisi jos sinulle olisi koko elämäsi kerrottu että kaltaisesi ihmiset ovat sairaita ja teitä ei pitäisi edes olla olemassa tai että sinä et saa elämässäsi hakea onnea ja rakkautta niin kuin itse halua? Ei tässä ole kyse mistään vitsailusta vaan ihmiselämistä. On se kumma miten hankalaa se on joidenkin tajuta.
"Räsänen on todellakin ottanut vastuuta ja aina seisonut sanojensa takana."
Ottanut vastuuta kuten poliitikot ottavat eli ei käytännössä mitenkään. Rikossyytteitäänkin on pitänyt täysin kohtuuttomina.
"Entäpä jos minä olen sitä mieltä, että sinun kirjoituksesi loukkaa ja vahingoittaa minua, pitäisikö sinut tuomita?"
Riippuu ihan siitä että onko se vahinko todellista vai kuviteltua. Homovastaisuuden vahingot ovat kyllä havaittavissa varsin monen vähemmistöihin kuuluvan ihmisen elämässä joten kyse ei ole vain siitä että tulisi vähän paha mieli kuten monet haluavat tämän nähdä.
"Jos kaikkien pitäisi olla samaa mieltä, eikä kukaan saisi loukata ketään, kuka sanoisi, mikä on oikea mielipide?"
Kuten sanoin, kyse ei ole loukkaamisesta vaan siitä että tietynlaiset muita halventavat puheet ovat juuri sitä joka on saanut aikaan ihan konkreettisia toimia vähemmistöjä vastaan ja vaikuttanut heidän elämäänsa valtavasti.
Eri mieltä saa olla mutta ei voi mennä vain sen taakse että kyse on vain mielipiteestä kun olemme historiassa nähneet että kyse ei ole vain siitä vaan ihmisryhmien sortamisesta ja sorron oikeuttamisesta uskonnoilla ja muilla äärinäkemyksillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kirjoittelusta aiheutuu mulle paha mieli. Eli eipä kirjoitella siellä perällä.
Rinnastatko homojen vuosisatoja jatkuneen kaappiin pakottamisen ja heiltä rakkauden kieltämisen siihen että sinulle tulee vähän paha mieli? Tajuatko että nyt puhutaan oikeista ihmisistä ja heidän koko elä
Entäpä pedofiilien tuomitseminen? Tai sodat? Eikö niissä päättäjät tuomitse ihmisiä kaappiin tai kuolemaan?
"Älkää tuomitko, niin ei teitä tuomita. Samalla mitalla mitataan teille, millä te mittaatte."
"Entäpä pedofiilien tuomitseminen?"
Pedofilia vahingoittaa suuresti viattomia lapsia, homous on kahden vapaaehtoisen aikuisen välistä seksiä. Näillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa ja sinäkin kyllä tiedät sen oikein hyvin.
"Tai sodat?"
Hyökkäyssodat on kielletty mm. YK:n peruskirjassa. Puolustautua saa jos toinen hyökkää. Mutta en kyllä ymmärrä miten tämä liittyy homouden vastaisiin puheisiin.
"Eikö niissä päättäjät tuomitse ihmisiä kaappiin tai kuolemaan?"
Ei mitenkään samassa mielessä kuin silloin jos puhutaan ihan kahden aikuisen välisestä rakkaudesta. Se on ollut täysin sallittua tai jopa toivottua silloin kun kyse on kahdesta eri sukupuolta olevasta mutta äkkiä iljettävää jos niillä rakastavilla onkin ollut samanlaiset värkit jalkovälissä.
On hankala ymmärtää miten jollekin edes tulee mieleen rinnastaa homous pedofiliaan. Eikä teillä ole mitään käsitystä asioista?
Vierailija kirjoitti:
Pedofilia vahingoittaa suuresti viattomia lapsia, homous on kahden vapaaehtoisen aikuisen välistä seksiä. Näillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa ja sinäkin kyllä tiedät sen oikein hyvin.
"Tai sodat?"
Hyökkäyssodat on kielletty mm. YK:n peruskirjassa. Puolustautua saa jos toinen hyökkää. Mutta en kyllä ymmärrä miten tämä liittyy homouden vastaisiin puheisiin.
"Eikö niissä päättäjät tuomitse ihmisiä kaappiin tai kuolemaan?"
Ei mitenkään samassa mielessä kuin silloin jos puhutaan ihan kahden aikuisen välisestä rakkaudesta. Se on ollut täysin sallittua tai jopa toivottua silloin kun kyse on kahdesta eri sukupuolta olevasta mutta äkkiä iljettävää jos niillä rakastavilla onkin ollut samanlaiset värkit jalkovälissä.
Kyse on sananvapaudesta ja mielipiteensäilmaisemisesta, ei homouden vastustamisesta. Jos Räsänen tuomitaan korkeimmassa oikeudessa, se ei tarkoita pelkästään sitä, että homoja ei saa arvostella tai nimitellä vaan se tarkoittaa yleisesti ottaen sitä, että sananvapautta ei saa käyttää eikä mielipidettänsä ilmaista vapaasti . Korkeimman oikeuden tuomiot ovat ennakkotapauksia, joten, jos Räsänen tuomitaan, jatkossa ei kannata sanoa yhtään mistään yhtään mitään, jos ei ole valmis joutumaan puheistaan tuomituksi.
Sillä ei pitäisi olla mitään väliä, mitä Räsänen on siteerannut. Oli se sitten raamattu, koraani tai vaikka mein kampf. Vain sillä on väliä, onko hän syyllistynyt teksteillään kiihottamiseen kansanryhmään vastaan.
Tämä on mielestäni koko homman ydin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivi Räsänen on yksi harvoista poliitikoistamme, jota arvostan. En ole lainkaan samaa mieltä hänen kanssaan erinäisistä asioista enkä ole hänen puolueensa äänestäjä. Hän on kuitenkin juuri sitä, mitä hän on. Ei ole oppurtunisti, ei taivu, ei heilu sinne suuntaan minkä kokisi olevan ääniä saadakseen parhainta. Jos joku äänestää Räsästä, niin tietää varmasti, mitä saa ja millaista ihmistä tuli äänestäneeksi.
Kuinka monesta muusta poliitikosta voi sanoa samaa?
Monet arvostivat aikonaan Hitleriäkin. Ei se silti tarkoittanut sitä, että hän oli oikeassa!
Eikä Hitlerkään horjunut käsityksissään vaikka ne kaikki osoittautuivat vääräksi. En ymmärrä järkähtämättömän kannassa pysymisen ihannointia jos se tarkoittaa että mikään fakta ei saa sinua muuttamaan mielipidett
Ja tämä on - ironista kyllä - Raamatunkin lauksi kovin järkähtämättömän Jumalan tarinan kaari siinä opuksessa. Aina kuitenkin yrittää sitä ihmisen parasta yrityksen ja erehdyksen ja narratiivin uudelleenkirjoituksen kautta. Uhraa kaikki vedenpaisumuksella, myöhemmin jopa oman poikansa ja sanoo sitä joksikin sovitukseksi asioihin, joita itse antaa kaikkivaltiaana ihmistensä tehdä, mutta ihmiset vaan eivät opi, joten Jumalan on pakko antaa ihmisille enemmän siimaa, kun ihmiset kuitenkin ovat tottelemattomia. Ja niitä on vaan nykyisin ihan liian paljon, ettei joka asiaan tai rukoukseen vaan ehdi vastata.
Paitsi Päivillä ja Haapajärven profeetalla on suora linja ;DDD
-winner-
Räsänen saa vapauttavan tuomion, koska Trump valittiin presidentiksi, ja hän on sanonut jotain seksuaalivähemmistön oikeuksien vähentämisestä tai jotain. Sitäkö tässä odoteltiinkin, että Trump tulee ensin pressaksi, ja siten kko antaa tuomionsa?
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei pitäisi olla mitään väliä, mitä Räsänen on siteerannut. Oli se sitten raamattu, koraani tai vaikka mein kampf. Vain sillä on väliä, onko hän syyllistynyt teksteillään kiihottamiseen kansanryhmään vastaan.
Tämä on mielestäni koko homman ydin.
Kyse on sanan- ja mielipiteenvapaudesta enemmän. Kiihottaminen kansanryhmää vastaan edellyttäisi, että Räsänen tuomitsi homot, ei homoutta. Nämä ovat kaksi eri asiaa.
Päivi nostetaan pääministeriksi rillipään paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Räsänen saa vapauttavan tuomion, koska Trump valittiin presidentiksi, ja hän on sanonut jotain seksuaalivähemmistön oikeuksien vähentämisestä tai jotain. Sitäkö tässä odoteltiinkin, että Trump tulee ensin pressaksi, ja siten kko antaa tuomionsa?
Trumpin valinnalla ei ole mitään merkitystä Suomen oikeuslaitokseen. Ei kannata kaikenmaailman salaliittohörhöjä kuunnella .
Tästä homojen palvonnasta on tehtävä loppu. Viime vuosina nämä ÄIJÄT on nostettu jollekkin ihme jalustalle joiden ympärillä pitäisi kulkea munankuorilla kun homo-ylijumala voi suuttua. Homot ovat aivan tavallista kansaa kuin muutkin ja näin ollen saavat totutella kuulemaan tavallisia kommentteja. Miksi ei muuten puututa homojen eli miehien usein todella rankkoihin misogynistisiin kommentteihin jota vapaasti heittelevät naisista?
Päivi on järkähtämättömyydessään tosiaan ollut homouden suurin puolestapuhuja ja asenteita muuttava henkilö koko ajan mitä on julkisuudessa asiasta jauhanut ja paasannut.
Koska ihmiset oikeasti ovat tajunneet, että ei tarvitse kaikenmaailman räsästen takia hävetä tai siitä kipuilla ketä pussailee ja voi avoimesti olla kuka on.
Jumalan ongelma on sitten määritellä, miten se ihmisen elämä on syntiä tai ei. Ei siihen tarvita Räsäsen kaltaisia välikäsiä, jotka eivät edes sen verran usko Luojaansa, että Hän osaa siellä jossain kyllä ihmistä paremmin jakaa taivaspaikat ja nallekarkit tasan.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trumpin valinnalla ei ole mitään merkitystä Suomen oikeuslaitokseen. Ei kannata kaikenmaailman salaliittohörhöjä kuunnella .
Amerikan päätöksillä sen sijaan on kaikki merkitys myös Suomen oikeuslaitosmaailmaan. Koko yhteiskuntamme pyörii nyt täysin sen mukaan, millaisia päätöksiä Amerikka ja "Trumppi" tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rinnastatko homojen vuosisatoja jatkuneen kaappiin pakottamisen ja heiltä rakkauden kieltämisen siihen että sinulle tulee vähän paha mieli? Tajuatko että nyt puhutaan oikeista ihmisistä ja heidän koko elä
Itse et tajua, että sillä on vissi ero mitä tehdään ja mitä sanotaan. Sinustakin tällä hetkellä varmasti joku puhuu peetä jossain, etkä sitä saa kitkettyä.