Kerro hyvÀ joulumuisto lapsuudestasi
Kommentit (119)
Tein itse jouluksi maustekakun nuorena, olin todella ylpeÀ kun kaikki kehuivat kakkuani ja se syötiin loppuun jo aattoiltana. YleensÀ meillÀ kakut riitti yli tapaninpÀivÀnkin. Koin olevani mestarileipuri.
Joulut oli ihania. MeillÀ ei katsottu telkkaria, eikÀ alkoholikaan kuulunut jouluun. Oli niin paljon kaikkea kivaa puuhaa. Tunnelma, kynttilÀt, tumma tÀhtitaivas. Muistelen paljon niitÀ aikoja, ne muistot on kuin jotain kultakimpaleita, vaan paljon kalliimpia ja rakkaampia.
Olin kai 10v. IsÀ sammunut jo aamutuimaan koiran sÀnkyyn kylppÀrin oven eteen.
Jos mietin lapsuutta ja nuoruusaikoja, tai miksei nÀin aikuisenakin myöhempinÀ aikoina, niin pÀÀllimmÀisenÀ ovat jÀÀneet mieleen hyvÀ jouluruoka, lÀheiset ja rakkaus, kirpeÀ pakkanen ja tÀhtitaivas, kynttilÀt ja jouluvalot ja kuusi, sauna sekÀ joulumusiikki. YhdessÀ vietetty mukava aika rupatellen. Jos olen ollut lapsi, on voinut kÀydÀ joulupukki ja yhdessÀ leikitty toisten kanssa, jos olen ollut nuori niin olen saanut saunoa katsellen kaunista maisemaa ja kuunnellen joulumusiikkia, kun suvun vanhimmat ovat kattaneet pöytÀÀn perinneruokia ja kertoneet hauskoja muistojaan. Joulua ei tosiaankaan tee lahjat, vaan tunnelma ja sen voi tehdÀ yksin ja kaksinkin.
TÀmÀ juttu suututti suuresti lapsena, mutta nyt on koominen. :D
Olin ehkÀ 6 v. tai 7 v. Minulla ja kaksi vuotta nuoremmalla veljellÀni oli molemmilla suklaakalenterit, joiden luukkujen avaaminen oli tÀrkeÀ aamurituaali. Viimeinen luukku oli muita isompi, ja avautui kaksiosaisesti (tyyliin ladon ovet). Odotin malttamattomana sen avaamista, ja laskin joka aamu montako luukkua piti avata ennen sitÀ.
Olin lapsena aina kurinalainen karkin suhteen. Karkkia saatuani sÀÀstin aina osan myöhemmÀksi, ja kalenterin luukutkin avasin jÀrjestyksessÀ yksi kerrallaan. Veli taas ahmi kaikki karkit heti, ja joskus kalenterista katosi suuhun muutaman pÀivÀn edestÀ suklaata kerralla.
Kun herĂ€sin jouluaattoaamuna, suuntasin heti keittiöön ja seremoniallisesti joulukalenterille. Pettymys oli massiivinen, kun luukut aukesivatkin yllĂ€ttĂ€vĂ€n helposti, ja tĂ€hdenmuotoinen kolo olikin tyhjĂ€! Aamuvirkku veli oli herĂ€nnyt ennen minua, ja kenenkÀÀn huomaamatta napannut myös minun kalenterini suklaan. Sain hysteerisen kohtauksen. Ăitini yritti lohduttaa minua, ja tarjosi kaapista konvehtia, mutta se ei kelvannut, koska se ei ollut sama asia. Ăitini taisi jopa yrittÀÀ askarrella konvehtia jotenkin luukun sisÀÀn. Mutta kalenterisuklaata ei voinut korvata mikÀÀn, eikĂ€ mikÀÀn suklaa maistuisi yhtĂ€ hyvĂ€lle. Olin hapan pitkĂ€lle iltapĂ€ivÀÀn.
Muistan myös jouluruoat, erityisesti mummon tekemÀn lipeÀkalan. Olin ainoa lapsi joka siitÀ piti.
Sika - se kuulan kalloon saa,
Sika - sen setÀ teurasƧaa
LisÀÀ! NÀitÀ on kiva lukea.
Joulukuuseen jÀtettiin valot palamaan koko yöksi jouluaattona, ja kun nukuin olohuoneessa (ei ollut omaa huonetta), sitÀ oli mukava katsella varsinkin kun jo lapsena olin illanvirkku ja/tai unettomuus vaivasi. LisÀksi joulu oli ainoa ilta vuodessa, kun sai valvoa vapaasti ilman Àidin pÀivittelyÀ, joten lahjakirjoja tuli luettua pitkÀlle yöhön.
Elettiin 60-lukua. Linja-autonkuljettaja isÀni sai joka toinen joulu linja-auton kÀyttöönsÀ. SillÀ mentiin joulukirkkoon aikaisin aamulla ja kerÀttiin koko pienen kylÀn asukkaat kyytiin. Muistan aina sen, kun isÀ ajoi jouluaattona suuren auton pienen kotimme pihaan ja minÀ juoksin vastaan lahjaksi saamani yömekko pÀÀllÀni.
Sekin on jÀÀnyt muistoihin, kun sain ensimmĂ€isen barbi-nukkeni. TĂ€mĂ€: https://assets.lily.fi/uploads/sites/9148/2018/04/50-60-luku-941x1024.jâŠ
Oli ihanaa leipoa jouluksi. Leivottiin valtavat mÀÀrÀt pipareita, hannatÀdin pikkuleipiÀ ja torttuja. Ja siivottiin koko talo. Ja sitten koristeltiin joka huone. Koko joulukuu oli ihanaa tekemistÀ ja odotusta.
Ruokamuistoja on paljon. Kinkun ja pipareiden tuoksu, ihanat laatikot, rosollin kastike, kaikki erilaiset herkut. Pipareiden leipominen ja koristelu oli hauskaa, tykkÀsin itse eniten pienestÀ possumuotista. Koristelin piparit kuorrutteella ja rusinoilla. Joskus kavereiden kanssa sulatettiin suklaalevy ja tehtiin siitÀ kuorrute pipareihin ja koristeltiin vaahtokarkeilla. PitÀisikin tehdÀ samanlainen tempaus tÀnÀ jouluna :p
60-lukulainen jatkaa:
Ennen ei ollut valmiita torttutaikinoita ja sen tekemisessÀ oli oma vaivansa. Moneen kertaan kaulittiin ja kÀÀnneltiin. VÀlillÀ vietiin kuistille jÀÀhtymÀÀn.
Sitten kerran kĂ€vi niin, ettĂ€ taikina oli hĂ€vinnyt kuistilta. Mummon kanssa ihmeteltiin, kunnes nĂ€htiin naapurin Naku-koira juoksevan jĂ€rven jÀÀllĂ€ torttutaikina suupielessĂ€ heiluen. Se siitĂ€ sitten ja ei kun uusi taikina tulille. đ
Leipominen ja koristelu oli hauskaa. Tietysti myös joulupukin odotus ja serkkujen kanssa leikkiminen ja sukulaisten tapaaminen pyhinÀ. Pelattiin lautapelejÀ serkkujen kanssa ja kÀytiin pulkkamÀessÀ ja luistelemassa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kinkun paisto yöllÀ, kun sain olla ukin kanssa paistovahtina. Ja aamulla maistiaiset kinkusta, kun muut vielÀ oli unten mailla.
Se haju ja sian per...seen maku on niin hirveÀ, ettÀ ei ihme ettÀ aloin vegaaniksi.
En minĂ€kÀÀn syö nykyisin kinkkua mutta ei tulisi mieleenikÀÀn pilata toisen henkilön lapsuuden joulumuistoa. Itse muistan myös lapsuuden jouluista hyvin sen ihanan kinkun tuoksun ja Ă€idin aherruksen keittiössĂ€. Ăiti hymyili jotenkin kauniimmin kuin muulloin, vaikkei hĂ€n mikÀÀn murjotta ollut muutenkaan. IsĂ€n kanssa kĂ€ytiin hakemassa vajasta puut takkaan ja ostamassa torilta joulukuusi. IsĂ€ laittoi latvaan tĂ€hden ja me lapset oksille ne ihanat, kaikissa vĂ€reissĂ€ kimaltavat koristeet. Nyt vanhempani ovat jo kuolleet mutta joka joulu palaavat mieleen lapsuuden rakkaat joulumuistot.
Vanhemmat olivat selvinpÀin aamupÀivÀn. Illalla kyllÀ alkoi viinaralli taas ja juopporemmi tuli iltaa istumaan.