Kerro hyvÀ joulumuisto lapsuudestasi
Kommentit (119)
Se kun kÀnninen pukki oksentaa naamari pÀÀssÀ ja oksennusta tulee silmÀnreistÀ.
Sain Muuttuva labyrintti-pelin. Samaa peliĂ€ pelataan nyt lasten kanssa đ
Se, kun vanhempien kÀnniriita alkoi vasta illalla. Koko pÀivÀ oli luksusta katsella pelkkÀÀ hampaiden kiristelyÀ ja tiuskimista. Kun sitÀ aiempina ja sit jÀljempinÀ vuosina huuto alkoi jo valoisan aikaan.
Upeat kimaltelevat postikortit. YsÀrillÀ nÀitÀ tuli vielÀ paljon sukulaisilta, tuttavilta, vanhempien kollegoilta ja yhteistyökumppaneilta ympÀri maailmaa.
Hienot ulkomaalaiset punakuoriset joulumakeiset.
Vierailija kirjoitti:
Se, kun vanhempien kÀnniriita alkoi vasta illalla. Koko pÀivÀ oli luksusta katsella pelkkÀÀ hampaiden kiristelyÀ ja tiuskimista. Kun sitÀ aiempina ja sit jÀljempinÀ vuosina huuto alkoi jo valoisan aikaan.
Sain siis koko pÀivÀn keskittyÀ vain lahjoihin ja omiin juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Olin ilmeisesti ollut tuhma kun sain vain paketissa risuja, tÀstÀ on valokuviakin olemassa. KyllÀ itketti. Vanhemmat oli aika julmia.
HirveÀt vanhemmat.
Mutta tÀmÀn aktivoima iloisempi oma muisto. Olin pinnistellen yrittÀnyt kuukausikaupalla osata kÀyttÀytyÀ, mutta joukossa tyhmyys tiivistyi 8-10 v poikien kaveriporukassani loppusyksystÀ joulusesongin ollessa juuri alkamassa. JÀÀtiin kiinni itsellemme hengenvaarallisesta hölmöilystÀ, en kehtaa edes kertoa millaisesta. Sain kotona risusta pyllylle (ei ollut mitÀÀn jokapÀivÀistÀ meillÀ vaan rajattu kaikkein pahimpiin typeryyksiin). Ja olin raivoissani itselleni koska olin ihan sataprosenttisen varma ettÀ ainakin kaikki itseÀ aidosti kiinnostavat joululahjat jÀisi nyt saamatta. Koska sillÀ oli perinteisesti tiheÀÀn uhkailtu tottelevaisuuteen rohkaisemiseksi joka syksy.
NimipÀivÀni on joulukuussa vÀhÀn ennen joulunpyhiÀ ja sain silloin pienen lahjan ihan samalla tavalla kuin joka vuosi. Mutta siitÀkÀÀn en osannut iloita ollenkaan tai pitÀÀ sitÀ hyvÀnÀ enteenÀ, kun olin yhÀ varma etten saa jouluaattona silti mitÀÀn. Olin vÀÀrÀssÀ, sain saman verran ja yhtÀ hyviÀ lahjoja kuin edellisenÀ ja seuraavana vuonnakin.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa
Mumma kuoli. KerrostalolÀhiössÀ oli muutenkin tunnelmaa.
Muuten oltiin aina kotona joulu mutta ollessani noin 5v, pakattiin perhe autoon ja ajettiin kauas mummilaan. Oli siinÀ tunnelmaa mummin yksiössÀ 6 henkeÀ majoittuneena. Mutta kivaa oli ja erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Kinkun paisto yöllÀ, kun sain olla ukin kanssa paistovahtina. Ja aamulla maistiaiset kinkusta, kun muut vielÀ oli unten mailla.
Se haju ja sian per...seen maku on niin hirveÀ, ettÀ ei ihme ettÀ aloin vegaaniksi.
Jouluaatto. Oli saunottu, puettu paremmat vaatteet pÀÀlle ja syöty runsas ateria, ja nyt odoteltiin pukin tuloa. Pian kuuluikin ulko-ovelta kopina ja pukki saapui. Olin pitkÀÀn suvun ainut lapsi. Pukki oli itse asiassa tuttu naapurin poika. HÀn innostui jututtamaan minua ja sai höynÀytettyÀ minut jopa laulamaan. Istuin jonkun aikuisen sylissÀ ja lauloin, mutta samalla tutkistelin isoa pyykkikoria, joka oli tÀynnÀ lahjoja. PÀÀllimmÀisenÀ oli aika iso paketti. Siihen oli kirjoitettu jotakin. YhtÀkkiÀ tajusin, ettÀ paketti oli tarkoitettu minulle, sillÀ siinÀ oli minun nimeni. Laulun tahti kiintyi, mutta lauloin sen kuitenkin kokonaan. Kun sain paketin, en malttanut odottaa, vaan avasin sen heti. Voi ihanuus! Paketissa oli punainen ulkoilutakki ja oikeat hiihtohousut, yksi parhaista lahjoista koskaan. SitÀ toista, vielÀ suurempaa lahjaa en edes aluksi tajunnutkaan: olin oppinut lukemaan! Olin vÀhÀn vajaa 6-vuotias. Ja siitÀ asti olen ollut himolukija! NiistÀ joulunviettÀjistÀ minÀ olen ainoa elossa oleva. Aika monta joulua olen jo viettÀnyt yksin, omassa hyvÀssÀ seurassa. HyvÀn lukuromaanin ostan taas itselleni lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
VietettiinköhÀn me jouluja samassa perheessÀ?
Pandan konvehteja ja uusin Merja Jalon kirja. MeillĂ€ kaikki vetĂ€ytyi lukemaan uusia kirjojaan omiin nurkkiinsa aattona đ
Vihasin joulua jo lapsena. Vuoden pas...in aika.
Oltiin viettÀmÀssÀ sukujoulua pohjoisen mummulassa. Illalla sain auttaa setÀÀ sytyttÀmÀÀn jÀtkÀnkynttilÀt. Lunta oli paljon ja taivas oli tÀynnÀ tÀhtiÀ. Sitten tulivat revontulet ja ikinÀ en ennen sitÀ tai sen jÀlkeen ole nÀhnyt niin kauniita. Mummulajoulut olivat ihania. SiellÀ ei ryypÀtty tai rÀllÀtty, kuten kotona. Siksi kai pidÀn joulusta yhÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kinkun paisto yöllÀ, kun sain olla ukin kanssa paistovahtina. Ja aamulla maistiaiset kinkusta, kun muut vielÀ oli unten mailla.
Se haju ja sian per...seen maku on niin hirveÀ, ettÀ ei ihme ettÀ aloin vegaaniksi.
No voi sua nössöÀ. Olet oikea nössöjen nössö.
Vierailija kirjoitti:
Pandan konvehteja ja uusin Merja Jalon kirja. MeillĂ€ kaikki vetĂ€ytyi lukemaan uusia kirjojaan omiin nurkkiinsa aattona đ
No joo, nyt kun tarkemmin mietin niin jouluna tuli paljon hyvÀÀ lastenohjelmaa. Ja oli torttua ja piparia niin, ettÀ maha tuli kipeÀksi. Aloitin heti aamusta naitiskelun.
TÀssÀkin sain olla omassa rauhassa ja tuijottaa telkkua.
Vierailija kirjoitti:
Se kun kÀnninen pukki oksentaa naamari pÀÀssÀ ja oksennusta tulee silmÀnreistÀ.
Oliko oksennuksessa makkaranpaloja? Puhuiko pukki afrikkaa ennen vahinkoa? No puhu nyt pukille, taisi olla keksitty juttu.
Vierailija kirjoitti:
Se kun eno "jormatti" kunnolla saunassa.
M38
Taidat olla melko yksinÀinen.
Kunnon kinokset. Ja kun ulkona oli pimeÀÀ, muttei mustaa, vaan yönsinistÀ. Maailma oli vain niin jÀrjettömÀn kaunis, ettÀ nousee tippa linssiin kun vain muisteleekin sitÀ.