Kerro hyvä joulumuisto lapsuudestasi
Kommentit (119)
Se kun känninen pukki oksentaa naamari päässä ja oksennusta tulee silmänreistä.
Sain Muuttuva labyrintti-pelin. Samaa peliä pelataan nyt lasten kanssa 😊
Se, kun vanhempien känniriita alkoi vasta illalla. Koko päivä oli luksusta katsella pelkkää hampaiden kiristelyä ja tiuskimista. Kun sitä aiempina ja sit jäljempinä vuosina huuto alkoi jo valoisan aikaan.
Upeat kimaltelevat postikortit. Ysärillä näitä tuli vielä paljon sukulaisilta, tuttavilta, vanhempien kollegoilta ja yhteistyökumppaneilta ympäri maailmaa.
Hienot ulkomaalaiset punakuoriset joulumakeiset.
Vierailija kirjoitti:
Se, kun vanhempien känniriita alkoi vasta illalla. Koko päivä oli luksusta katsella pelkkää hampaiden kiristelyä ja tiuskimista. Kun sitä aiempina ja sit jäljempinä vuosina huuto alkoi jo valoisan aikaan.
Sain siis koko päivän keskittyä vain lahjoihin ja omiin juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Olin ilmeisesti ollut tuhma kun sain vain paketissa risuja, tästä on valokuviakin olemassa. Kyllä itketti. Vanhemmat oli aika julmia.
Hirveät vanhemmat.
Mutta tämän aktivoima iloisempi oma muisto. Olin pinnistellen yrittänyt kuukausikaupalla osata käyttäytyä, mutta joukossa tyhmyys tiivistyi 8-10 v poikien kaveriporukassani loppusyksystä joulusesongin ollessa juuri alkamassa. Jäätiin kiinni itsellemme hengenvaarallisesta hölmöilystä, en kehtaa edes kertoa millaisesta. Sain kotona risusta pyllylle (ei ollut mitään jokapäiväistä meillä vaan rajattu kaikkein pahimpiin typeryyksiin). Ja olin raivoissani itselleni koska olin ihan sataprosenttisen varma että ainakin kaikki itseä aidosti kiinnostavat joululahjat jäisi nyt saamatta. Koska sillä oli perinteisesti tiheään uhkailtu tottelevaisuuteen rohkaisemiseksi joka syksy.
Nimipäiväni on joulukuussa vähän ennen joulunpyhiä ja sain silloin pienen lahjan ihan samalla tavalla kuin joka vuosi. Mutta siitäkään en osannut iloita ollenkaan tai pitää sitä hyvänä enteenä, kun olin yhä varma etten saa jouluaattona silti mitään. Olin väärässä, sain saman verran ja yhtä hyviä lahjoja kuin edellisenä ja seuraavana vuonnakin.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa
Mumma kuoli. Kerrostalolähiössä oli muutenkin tunnelmaa.
Muuten oltiin aina kotona joulu mutta ollessani noin 5v, pakattiin perhe autoon ja ajettiin kauas mummilaan. Oli siinä tunnelmaa mummin yksiössä 6 henkeä majoittuneena. Mutta kivaa oli ja erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Kinkun paisto yöllä, kun sain olla ukin kanssa paistovahtina. Ja aamulla maistiaiset kinkusta, kun muut vielä oli unten mailla.
Se haju ja sian per...seen maku on niin hirveä, että ei ihme että aloin vegaaniksi.
Jouluaatto. Oli saunottu, puettu paremmat vaatteet päälle ja syöty runsas ateria, ja nyt odoteltiin pukin tuloa. Pian kuuluikin ulko-ovelta kopina ja pukki saapui. Olin pitkään suvun ainut lapsi. Pukki oli itse asiassa tuttu naapurin poika. Hän innostui jututtamaan minua ja sai höynäytettyä minut jopa laulamaan. Istuin jonkun aikuisen sylissä ja lauloin, mutta samalla tutkistelin isoa pyykkikoria, joka oli täynnä lahjoja. Päällimmäisenä oli aika iso paketti. Siihen oli kirjoitettu jotakin. Yhtäkkiä tajusin, että paketti oli tarkoitettu minulle, sillä siinä oli minun nimeni. Laulun tahti kiintyi, mutta lauloin sen kuitenkin kokonaan. Kun sain paketin, en malttanut odottaa, vaan avasin sen heti. Voi ihanuus! Paketissa oli punainen ulkoilutakki ja oikeat hiihtohousut, yksi parhaista lahjoista koskaan. Sitä toista, vielä suurempaa lahjaa en edes aluksi tajunnutkaan: olin oppinut lukemaan! Olin vähän vajaa 6-vuotias. Ja siitä asti olen ollut himolukija! Niistä joulunviettäjistä minä olen ainoa elossa oleva. Aika monta joulua olen jo viettänyt yksin, omassa hyvässä seurassa. Hyvän lukuromaanin ostan taas itselleni lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vietettiinköhän me jouluja samassa perheessä?
Pandan konvehteja ja uusin Merja Jalon kirja. Meillä kaikki vetäytyi lukemaan uusia kirjojaan omiin nurkkiinsa aattona 😁
Vihasin joulua jo lapsena. Vuoden pas...in aika.
Oltiin viettämässä sukujoulua pohjoisen mummulassa. Illalla sain auttaa setää sytyttämään jätkänkynttilät. Lunta oli paljon ja taivas oli täynnä tähtiä. Sitten tulivat revontulet ja ikinä en ennen sitä tai sen jälkeen ole nähnyt niin kauniita. Mummulajoulut olivat ihania. Siellä ei ryypätty tai rällätty, kuten kotona. Siksi kai pidän joulusta yhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kinkun paisto yöllä, kun sain olla ukin kanssa paistovahtina. Ja aamulla maistiaiset kinkusta, kun muut vielä oli unten mailla.
Se haju ja sian per...seen maku on niin hirveä, että ei ihme että aloin vegaaniksi.
No voi sua nössöä. Olet oikea nössöjen nössö.
Vierailija kirjoitti:
Pandan konvehteja ja uusin Merja Jalon kirja. Meillä kaikki vetäytyi lukemaan uusia kirjojaan omiin nurkkiinsa aattona 😁
No joo, nyt kun tarkemmin mietin niin jouluna tuli paljon hyvää lastenohjelmaa. Ja oli torttua ja piparia niin, että maha tuli kipeäksi. Aloitin heti aamusta naitiskelun.
Tässäkin sain olla omassa rauhassa ja tuijottaa telkkua.
Vierailija kirjoitti:
Se kun känninen pukki oksentaa naamari päässä ja oksennusta tulee silmänreistä.
Oliko oksennuksessa makkaranpaloja? Puhuiko pukki afrikkaa ennen vahinkoa? No puhu nyt pukille, taisi olla keksitty juttu.
Vierailija kirjoitti:
Se kun eno "jormatti" kunnolla saunassa.
M38
Taidat olla melko yksinäinen.
Kunnon kinokset. Ja kun ulkona oli pimeää, muttei mustaa, vaan yönsinistä. Maailma oli vain niin järjettömän kaunis, että nousee tippa linssiin kun vain muisteleekin sitä.