Kerro hyvÀ joulumuisto lapsuudestasi
Kommentit (119)
muistan vanhan kauppasloganin..."tule joulu kultainen"....eipÀ tullut miulle ikinÀ,ei pentuna eikÀ nyt varttuneempanakaan..ikuista köyhyyttÀ vaan...perseestÀ koko joulu
Mummun tekemÀ karjalanpaisti jouluruokana. Paitsi haudutettiin leivinuunissa, siinÀ oli sopivasti suolaa ja pippuria, liha oli todella mureaa.
Vierailija kirjoitti:
Odotin jouluja aina kovasti. Yksin vahvimmista muistoista on kun sain Donkey Kong elektroniikkapelin. Se oli tosi maaginen hetki kun olin toivonut peliÀ kuin kuuta taivaalta, olin onneni kukkuloilla mutta Àiti syyllisti siitÀ kuinka se oli maksanut 200 markkaa ja oli iso raha. Ei se Àidin ilme unohdu koskaan, ei hymyillyt vaan katsoi pahasti. Tuntui pahalta pitÀÀ sitÀ peliÀ kÀdes, vaikka toive oli tÀyttynyt. Nytkin tuli sama tunne kun tuota muistelin, vaikka tuosta on jo yli 40 vuotta reilusti.
Muistan myös kun isÀ kÀvi pari kertaa meillÀ aattona (vanhemmat erosivat hyvin riitaisina) ja toisena niistÀ sain siltÀ sellaisen pienen sÀhköporan jota kokeiltiin isÀn kanssa. Se on kiva muisto.
Olimme köyhiÀ, joten joulut olivat usein tosi kovia pettymyksiÀ. Kaveriit sai joululahjaksi Commodoret, niin itse sai tyyliin jonkun halvan lasten tiedesarjan tai kirjan.
Oispa saanut tiedesarjan tai kirjan... moni lama-ajan lapsi tottui saamaan hyvin pienet lahjat ja isompiin hankintoihin piti itse sÀÀstÀÀ ja tehdÀ töitÀ. Oli ihan normaalia saada karkkipussi, sukat ja semmoinen tiimarin pikkuvihko ja/tai uusia lyijykyniÀ/kumeja kouluun. HyvinÀ vuosina saattoi jonkun oikean lelunkin saada. Harvemmin mitÀÀn aitoa.
Silti joulut ei olleet pettymyksiÀ ja haaveilla jaksoi joka vuosi. Vanhempien kanssa askarreltiin pahvilaatikosta my little poneille tai barbeille talo tai tuunattiin vanha pulkka "stiigaksi". Kerran Àiti ompeli minulle pehmodinosauruksen ja siitÀ tuli rakas.
Sain joululahjaksi elÀmÀni ensimmÀiset sukset. Olisin halunnut lÀhteÀ heti ulos niitÀ testaamaan, mutta koska ulkona oli jo pimeÀÀ ja kylmÀÀ, niin ei onnistunut. Kokeilin niitÀ sitten aattoiltana sisÀllÀ, hyvin luistivat mummolassa olkkarin kokolattiamatollakin.
Oikeastaan kaikki lapsuuden joulut olivat tÀynnÀ ihania muistoja. Mulla on ÀlyttömÀn iso suku, ja kokoonnuttiin aina mummolaan, koska se oli iso, kolmikerroksinen talo, joka oli siis jouluisin tupaten tÀynnÀ porukkaa ja ÀÀntÀ. Se oli hauskaa.
Minulle on jÀÀnyt mieleen, kun ensimmÀistÀ kertaa maistelin homejuustoja. TykkÀsin todella paljon, vaikka aluksi epÀröinkin koska juustot haisivat niin pahalle. SiitÀ asti meillÀ on aina ollut juustotkin pöydÀssÀ. Mummolassa kÀytiin nÀyttÀmÀssÀ joulutodistukset aina loman alettua ja saatiin enkelisuklaapatukat. Jouluisin tuli paljon hyviÀ elokuvia ja hienoja lastenohjelmia, joita oli kiva katsoa. Lahjoista on jÀÀnyt mieleen siskolta saatu kylpysetti, jossa oli aloe veran ja kurkun tuoksuisia voiteita ja vartalosuihketta sekÀ suihkugeeliÀ, samana jouluna sain myös kameran. :) Mauri Kunnaksen KoiramÀki-suklaata taisin myös tuolloin saada, oli erikoista mutta hyvÀÀ sekin.
Isovanhempien kylÀilyt tÀÀllÀkin. Mummoista oli kiva höpsöttÀÀ lastenlasten kanssa, ukitkin mielissÀÀn ja hyvÀllÀ tuulella. Kukaan ei juonut koskaan alkoholia, juomana oli maitoa ja kotikaljaa. Ruoka oli aina herkullista, omat suosikkini olivat kinkku ja kantarellikastike. JÀlkiruoaksi luumusoppaa ja kermavaahtoa. Joulupukkia odotettiin aina porukalla. Pukin kÀytyÀ juotiin vielÀ kahvit, sitten isovanhemmat lÀhti koteihinsa ja mentiin perheen kanssa saunaan. Saunan jÀlkeen Samu Sirkka ja nukkumaan. PehmeÀt paketit olivat lapsena tylsiÀ, mutta teininÀ niitÀ oppi arvostamaan.
Juostiin naapuriin pakoon kun ÀijÀ tuli kÀnnissÀ kotiin ja alkoi hiplata asetta.
Se kun vietettiin perheen kesken, plus isÀpuolen eno ja Àiti joulua keskellÀ maaseutua. Oli hÀmÀrÀÀ, tunnelmavalaistusta, kynttilöitÀ, kaikilla mukavaa ja lÀmmin tunnelma. Saunottiin tÀhtitaivasta katsellen ja kaikki oli "vanhan ajan" tunnelmaa ja perinnettÀ, ruokia lipeÀkalaa myöten. SekÀ se, kun Àidin kanssa kÀytiin yksi joulu kirkossa ja hautausmaalla ja Àiti työnsi minua potkurissa kotiin pakkasella, oli kaunis tÀhtitaivas ja valo sinÀ iltana. Tunnelma, valaistus ja tÀrkeimpÀnÀ rakkaus, ne kai on tehneet mieleenpainuvimmat hyvÀt joulumuistot.
Ei semmosia ole, sillÀ olin itse tÀysi k-pÀÀ kakara, ikinÀ en ollut tyytyvÀinen mihinkÀÀn ja keksin aina jotain riitelemisen aihetta. Ainoa sisarus samanlainen. MistÀhÀn johtui, ettei mun vanhempien geenit sopineet yhteen tekemÀÀn kunnollista jÀlkikasvua, sillÀ molemmat olivat erinomaisia ihmisiÀ.
EnsimmÀinen joulu koronarajoitusten poistumisen jÀlkeen. Asun ulkomailla, mutta vanhempani ja sisarukseni Suomessa. En ollut nÀhnyt heitÀ kahteen vuoteen matkustusrajoitusten vuoksi. Tilanteen pitkittyessÀ minut valtasi usein ahdistus ja epÀtoivo, sekÀ pelkokin siitÀ, ettÀ jos heille tapahtuu jotain, enkÀ pÀÀse paikalle.
JouluyönÀ toisten jo mentyÀ nukkumaan istuin olohuoneessa. Suljin silmÀni, ja kun avasin ne, kaikki olikin yhÀ siinÀ. Joulukuusi tuoksui ja sen kynttilÀt loistivat. Ulkona oli aivan pimeÀÀ ja hiljaista. Vanhempieni makuuhuoneesta kuului vaimeaa kuorsausta. Tunsin kiitollisuutta siitÀ, ettÀ painajaismainen ajanjakso oli takana.
97 siis nuoren aikuisiÀn muisto!
Soitin Joulupukin kuumaan linjaan ja lauloin Varpunen jouluaamuna. JĂ€nnitti.
Olin ekaluokkalainen, juuri oppinut lukemaan. Sain lahjaksi toivomani oikean kirjan, ei mitÀÀn tavutettua tai kuvakirjaa. Kirja oli sama, mitÀ opettaja luki meille koulussa mielestÀni liian hitaasti ja jo TapaninpÀivÀnÀ tiesin ennen luokkakavereitani, mitÀ kirjassa tapahtuu. Se myöhÀinen aattoilta sÀngyssÀ lahjakirjan parissa muodostui minulle tÀrkeÀksi perinteeksi.
Ollessani n. 12 v. jouluaattoilta oli harvinaisen kaunis. Kuu loisti kirkkaasti, ja pakkasta oli reippaanlaisesti, muttei kuitenkaan niin paljoa, ettÀ ulkona olisi ollut epÀmukavaa olla. MinÀ, Àitini ja veljeni lÀhdimme jouluaterian jÀlkeen kÀvelylle. Hanget sÀkenöivÀt kuun valossa, ja lumikuorrutteinen metsÀ hohti sinertÀvÀnÀ. Maalaismaisemassa kÀvellessÀ tuntui siltÀ kuin olisimme menneet ajassa vuosisadan taakse. Tunnelma oli maaginen.
TÀmÀn ei ehkÀ kuuluisi olla hyvÀ joulumuisto, mutta sellainen se kuitenkin nyt on.
Vanhempani ovat alkoholisteja ja kÀnnissÀ tappelut yltyivÀt aina molemminpuoliseksi kontaktilajiksi. Vallankin pitkÀt pyhÀt ja lomat olivat klassisesti yhtÀ riehumista. YleensÀ jompi kumpi lÀhti putkareissulle viimeistÀÀn tapaninpÀivÀnÀ. Jouluaatot olivat ankeita, kun kumpikin yritti teeskennellÀ ja me lapset lÀhinnÀ odotimme koska homma rÀjÀhtÀÀ kÀsiin.
YhtenÀ vuonna joulu osui tyyliin maanantaille, eli porukat olivat dokailleet jo hyvin pohjalle ja homma eskaloitui jo jouluaattona. Suht varhain alkuillasta toinen lÀhti putkaan selviÀmÀÀn ja toinen tÀytyi viedÀ ihan sairaalaan asti yöksi tarkkailuun. Olimme tuolloin siskoni kanssa 12 ja 10 vuotta ja saimme jÀÀdÀ kaksin kotiin. Poliisit soittivat isovanhemmillemme ja he lupasivat tulla hakemaan meidÀt luokseen seuraavana pÀivÀnÀ.
Katoimme siskoni kanssa joulupöydÀn, sen jÀlkeen avasimme lahjat ja valvoimme pitkÀÀn yli puolen yön touhuten kaikkea kivaa. Kerrankin rento ja mukava joulu, kun vanhemmat olivat poissa tieltÀ. MeillÀ oli niin hauskaa, ettÀ vielÀkin nauretaan usein tuota joulua muistellessa. Seuraavana pÀivÀnÀ isoisÀ tuli hakemaan meitÀ mummolaan ja vietimme siellÀ loput pyhÀt.
Ei vissiin enÀÀ onnistuisi, ettÀ virkavalta jÀttÀÀ tuon ikÀiset keskenÀÀ, mutta kultaisella ysÀrillÀ kaikki oli toisin.
Olin muistaakseni 11 tai 12, olin saanut valita itse lahjaksi nappikuulokkeet LidlistÀ. Sivuhuomiona, kuulokkeet toimivat muuten vielÀkin erinomaisesti, olen nyt 22. Joulusaunan jÀlkeen lÀhdin pihalle musiikkia kuuntelemaan, oli todella kaunis tÀysikuu ja hienot revontulet.
YhtenÀ jouluna syötiin kalalounas. Oli mukava saada suolaista lounasaikaan jouluna, yleensÀ oli puuroa sokerilla ja kanelilla, mutta tuolloin oli poikkeuksellisesti kalatkin tarjolla jo lounaalla. :DD Ihania muistoja on muutenkin, mutta tuo on jÀÀnyt parhaiten yksittÀisenÀ asiana mieleen, koska yleensÀ automatkalla hautausmaalle tuli ÀllöttÀvÀ olo, kun aamun oli vetÀnyt pelkkÀÀ sokeria ja kerrankin oli suolapalaakin tarjolla ennen ajelua.
Joulupukki ja Noitarumpu-elokuva