Kerro hyvÀ joulumuisto lapsuudestasi
Kommentit (119)
Ala-asteen kuusijuhlat olivat lapsuudessani ikimuistoisia. Ne oli illalla ja yleisöÀ oli paljon. Se myös aloitti joulun ja usein Àidin Àiti tuli siitÀ meille jouluvierailulle.
Kun meni ylÀasteelle, niin tuo perinne jÀi. Juhlat olivat pieni pakkopullatilaisuus jumppasalissa pÀivÀllÀ. Tuntui, ettÀ lapsuuden joulut loppuivat siihen.
Koko perhe oli olkkarissa kuusen ÀÀrellÀ, joka oli satumaisen kaunis ja tuoksuva.
Itse tykkÀsin kun nÀki paljon sukulaisia. Minusta olisi ollut tylsÀÀ viettÀÀ aattoa ydinperheenÀ kotona ja löhöillÀ joulupÀivÀ kotona yöpuvussa.
Kovasti aina odotin aattoa lapsena.
Sain joulujuhlassa esittÀÀ kiiltonauha pÀÀssĂ€ ja siivet selĂ€ssĂ€ sitĂ€ enkeliĂ€, joka sanoo ĂlkÀÀ peljĂ€tkö sillĂ€ minĂ€ ilmoitan suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle. Iso-sisko oli tullut ulkomailta kĂ€ymÀÀn ja oli yleisössĂ€ katsomassa.
Isovanhempien vierailut, vietettiin aina koko perheen ja isovanhempien voimin joulua vanhempieni luona. Kovasti aina odotettiin milloin mummot ja ukit tulee. Ruokaa odotettiin myös hartaasti, olin suuri porkkanalaatikon ystÀvÀ. Isovanhempien nauru ja innostus joulupukista. Ihania, rakkaita muistoja. <3
Joulujuhla ala-asteelta, olin itse eskarissa. Naapurin tyttö oli kuudennella ja nÀytti ihan aikuiselta. HÀnen luokkansa esitti Tiernapojat, naapurin tyttö itse esitti Herodesta. VielÀkin muistan elÀvÀsti, vaikka olen jo parikymppinen. Koulun joulujuhlissa oli aina hienoja musiikkiesityksiÀ ja erityinen tunnelma. Ihana pieni kylÀkoulu. Kuusenhakureissut isÀn kanssa moottorikelkalla olivat myös tunnelmallisia reissuja. Pikkujoulut metsÀmökillÀ isÀn ja siskon kanssa, muistaakseni paistettiin makkarat ja mukana oli myös glögiÀ ja pipareita, oli aaton aatto, kaunis pakkasilta. NÀimme tÀhdenlennon kotimatkalla. MetsÀmökki oli alle kilometrin pÀÀssÀ kotoa, mutta pienenÀ matka tuntui pidemmÀltÀ. Jouluun liittyy hyvin paljon kauniita ja hienoja muistoja.
Edellinen jatkaa, ala-asteen opettajani oli myös musiikinopettaja ja teki todella hienoja gospel-tyylisiÀ sovituksia ja soitti hienoja kitarasooloja. HeinillÀ hÀrkien kaukalon esitettiin yhdessÀ joulujuhlassa ja ope veti siihen oman hienon kitarasoolon. Musiikkiesitykset koulussamme olivat aina todella hienoja. TerveisiÀ Samille jos luet tÀtÀ! :) <3
Pipareiden leipominen ja koristelu.
Kaverin kanssa uusien pelien kanssa pelaaminen aaton jÀlkeen. Muutenkin joululoman aika oli erittÀin mukavaa. SiinÀ joulun ja uudenvuoden vÀlissÀ ehti touhuta kaikenlaista: kuunnella musiikkia, syödÀ joulumakeisia, pelata. Aika ennen joulua oli myös ÀÀrimmÀisen mukavaa "joutenoloa" koululaiselle. Ja kyllÀ me muutakin teimme kuin pelasimme Nintendoa, ÀlkÀÀ huolestuko. Teini-ikÀisenÀ myös joululahjaksi saadut vaatteet olivat mieluisia. Jouluruoka kaikkine herkkuineen - totta kai - on myös parasta talven juhlan ajassa ja siinÀ esiteini-iÀssÀ ainakin itsellÀ alkoi makuaistikin jo herÀtÀ muuhunkin kuin vain kinkkuun ja makeaan; rosolliin & porkkanalaatikkoon.
Leo LastumÀki oli meillÀ joulupukkina. Vaikuttava ilmestys. HyvÀ etten itsekin 12 vuotiaana alkanut uskoa pukkiin.
Koulun joulujuhlat ja luokan pikkujoulut. Pikkujouluissa katsottiin elokuvia ja sai tuoda herkkuja, opettaja antoi piparit, omenat ja kaakaot. Joulujuhlassa oli hauskaa esiintyÀ, kerran teimme elokuvan tontuista. Tabletit olivat uusi juttu ja ilmaisutaidon tunneilla harjoiteltiin lyhytelokuvien tekemistÀ. MinÀ sain ohjata ja kÀsikirjoittaa elokuvan.
Vierailija kirjoitti:
Leo LastumÀki oli meillÀ joulupukkina. Vaikuttava ilmestys. HyvÀ etten itsekin 12 vuotiaana alkanut uskoa pukkiin.
TÀmÀ joskus 50-luvun lopulla.
ErÀÀnÀ jouluna sain kaikki toivelahjani. Olin toivonut useampaa nukkea ja sain kaikki. Aattoilta kului innolla leikkien uusilla leluilla. Samana jouluna sain myös ihanan hajuveden. Pullo on vielÀkin tallessa, aina sitÀ tuoksutellessa tulee lapsuuden joulumuistot mieleen.
Joulupukin kuuma linja, jouluohjelmat ja illalla Samu Sirkan joulutervehdys. Hautausmaareissut, lahjojen odotus ja pitkÀn kaavan mukaan ruokailu. Koko perhe yhdessÀ, ei kiire mihinkÀÀn.
TÀmÀ ei ole lapsuusmuisto, olin jo nuori aikuinen, 19-vuotias, mutta tÀrkeÀ muisto silti. Löysin joulutorilta ihania marenkeja, herukan ja sitruunan makuisia. En osaa itse tehdÀ kovin kummoisia marenkeja ja tuon löytö oli todellinen aarre. Samana jouluna sain poikaystÀvÀltÀ ihanan kaulakorun, joka on vielÀkin kÀytössÀ.
PikkuveljellÀ ja minulla oli samanlaiset joulukalenterit, joista tuli siirtokuvia, niitÀ sai sitten laittaa siihen kalenterin maisemaan. YhtenÀ aamuna pikkuveli ei tullut aamiaiselle, vaan kuulin kuinka hÀn itki yksin ylÀkerrassa. Menin katsomaan ja hÀntÀ suretti se, kun joulukalenterin siirtokuva oli vahingossa revennyt. Annoin omani tilalle ja veli ilahtui kovin.
Joulupukin odotus jÀnnitti aina. MeillÀ pukki tuli myöhÀÀn illalla ja oli oikein taitava ja ammattimainen. Laulatti koko perhettÀ. En vielÀkÀÀn tiedÀ kuka pukki oli, ei ainakaan kukaan perheenjÀsenistÀ koska kaikki olivat paikalla. Ei tule mieleen kukaan tuttukaan. TykkÀÀn ajatella, ettÀ hÀn oli oikea Joulupukki.
Aikaisin aamulla herÀtys ettÀ ehtii laittaa Kuumaan linjaan tekstarin, Lumiukko-elokuva, samalla aina Àiti valmisteli ruokia keittiössÀ ja pyyteli maistelemaan kaloja ja muita suupaloja. Lumiukon jÀlkeen torttukahvit ja siitÀ mummoa hakemaan. NÀmÀ joka joulu.
Sisko kertoi nÀhneensÀ tontun mummolan ikkunasta. Tonttu oli siskon mukaan pelottava ja sillÀ oli mustat silmÀt. Etsin tuota tonttua kuumeisesti ja pieni kammo jÀi tonttuja kohtaan, eikÀ pelkoa yhtÀÀn lievittÀnyt pÀivÀkodin ylÀkerrassa asuneet tontut, jotka joulun alla jÀttivÀt jÀlkiÀÀn hankeen. PelkÀsin tonttuja pitkÀÀn tÀmÀn jÀlkeen, vaikka olinkin muistaakseni jo kouluikÀinen. :D JÀtettiin joulupukille kirjeet siskon kanssa usein terassille ja aamulla tonttu oli kÀynyt ne hakemassa. Sisko jÀnnitti pukkia niin, ettÀ sai migreenin. Joulut olivat silti hauskoja ja leppoisia, mukavia muistoja.
Ne semmoiset joulut jÀivÀt pÀÀosin 80-luvulle, aikaan kun vanhempieni parisuhde vielÀ toimi. Kasarilla Yle esitti silloin vielÀ sellaista kuin aattoaamun joulupaketti, tai joku sen niminen. KyseessÀ oli kokoelma jouluksi hankittuja piirrettyjÀ lapsille, ja niiden joukossa oli monia joita ei sittemmin ole tullut mistÀÀn muualta, eikÀ olla uusittu. Olen paikantanut osan YouTubesta mutta suurin osa on hukkunut historian hÀmÀriin. No tÀmÀn ohjelman sitten ysÀrillÀ korvasi Kosti Kotirannan Joulupukin kuuma linja, piirretyistÀ sÀÀnnölliseen esitykseen selviytyi vain legendaarinen Lumiukko, anyway...
Parasta jouluissa oli tuolloin aatonaaton ja jouluaamun aika. Aatonaattona se aivan jumalattoman masentava, hammasten kiristelyÀ aiheuttanut siivousrumba oli vihdoin ohi, koristeltiin kuusi, mikÀ oli vielÀ lapselle ihan hubaa touhua, ja aamulla sitten herÀttiin katsomaan piirrettyjÀ. Kaikki paras oli vielÀ vasta edessÀ. Koristeiden kimaltelu ja kinkkua paistavan uunin hehku hÀmÀrÀssÀ joulukeittiössÀ loi tunnelmaa josta ei pÀÀssyt osalliseksi minÀÀn muuna aikana vuodesta. Kinkun ja riisipuuron haju... SitÀ odotti aina ja sitten suri kun se viimeistÀÀn loppiaisena oli ohi. Aattoiltaa tottakai odotti lahjojen takia, ja kaikkien joulupukkiemme kunniaksi sanottakoon ettÀ yksikÀÀn ei tullut koskaan kÀnnissÀ paikalle. Erityisen maininnan saa joulu 1991, kun sain lahjaksi Nintendon alkuperÀisen mustavalkoisen Gameboyn, tuolloin vielÀ uutuuslaite. Seuraavat pari vuotta hinkkasin sillÀ pelin jos toisenkin lÀpi, se oli hyvin erityinen joulu.
Se jÀi samalla sitten viimeiseksi hyvÀksi jouluksi meillÀ. Seuraavana vuonna vanhempien parisuhde kriisiytyi kun isÀ jÀi pettÀmisestÀ kiinni. Laman takia eivÀt voineet heti erota kun oli alaikÀiset lapset hoidettavana ja talovelka laman aikaisessa Suomessa painoi pÀÀlle. Velankorkojen rÀjÀhtÀminen toi niukat ajat meillekin, mikÀ nÀkyi lahjoissa, ja vanhempien riitely, erityisesti Àidin jatkuva kiukuttelu söi ilmapiiriÀ. Erityisesti joulut 1995 ja 1996 olivat vaikeita.
Sukukokoontumiset mummolaan olivat niinikÀÀn kasarijoulujen odotettu huippukohta. Mummo osasi laittaa kunnon joulut ja teki ihan parasta riisipuuroa koskaan. Mutta sekin perinne koki sitten kolkon kuoleman kun mummo kuoli ja perinnönjako riitaannutti sisarukset. Parvi hajosi, ja joulut sen jÀlkeen ovat olleet lÀhinnÀ sen oman, pienen porukan kesken nysvÀÀmistÀ ja leikkimistÀ ettÀ tÀmÀ nyt olisi vielÀ jotenkin hienoa vÀkisin toistaa niitÀ samoja kaavoja ja rituaaleja vuodesta toiseen.