Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Kerro hyvÀ joulumuisto lapsuudestasi

Vierailija
14.11.2024 |

Tunnelmoidaan joulua.

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pandan konvehteja ja uusin Merja Jalon kirja. MeillĂ€ kaikki vetĂ€ytyi lukemaan uusia kirjojaan omiin nurkkiinsa aattona 😁

No joo, nyt kun tarkemmin mietin niin jouluna tuli paljon hyvÀÀ lastenohjelmaa. Ja oli torttua ja piparia niin, ettÀ maha tuli kipeÀksi. Aloitin heti aamusta naitiskelun.

TĂ€ssĂ€kin sain olla omassa rauhassa ja tuijottaa telkkua. 

Mahdat olla lihava.

Vierailija
42/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ei niitÀ ole.

Muistan vain sellaista, kun Àiti makaa lattialla pÀÀ verilammikossa, kun isÀ hakkasi lasisella kynttilÀnjalalla.

Kaikki joulut pÀÀttyi siihen, ettÀ isÀ hakkasi ÀitiÀ ja piti perhettÀ pelossa.

V*tuttaa kaikki joulusta lÀssyttÀjÀt. Kaikilla ei ole hyviÀ joulumuistoja.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mumma kuoli. KerrostalolĂ€hiössĂ€ oli muutenkin tunnelmaa. 

Piti olla HYVÄ muisto, ei paha. 

Vierailija
44/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain Muuttuva labyrintti-pelin. Samaa peliĂ€ pelataan nyt lasten kanssa 😊

Raju peli. Hankin itsellekin laudan joululahjaksi. Sinne Afrikan TĂ€hden kaveriksi. 👍

Vierailija
45/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

IsĂ€ pÀÀsi vankilasta. Meni uuden sussunsa luokse jossain vaiheessa. 

Vierailija
46/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

IsĂ€ oli selvin pĂ€in 

Vierailija
47/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mumma kuoli. KerrostalolĂ€hiössĂ€ oli muutenkin tunnelmaa. 

Piti olla HYVÄ muisto, ei paha. 

MItĂ€ pahaa tuossa oli? Ei kaikkien mummot ole mukavia. 

Vierailija
48/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Sain lahjaksi pienen metallisen lelutraktorin jossa oli kÀÀntyvÀt eturenkaat. Vuosi taisi olla -79 tai -80. Olin silloin 4-5 vuotias, mutta muistan sen vielÀkin. Se oli hieno.

Vierailija
49/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TÀmÀn PITI siis olla hyvÀn mielen ketju ihanista joulumuistoista.

Mutta ei, aina nÀmÀ jormattelijat ja pupat tulevat pilaamaan kaikki hyvÀt aloitukset.

SÀ voit itse aloittaa vaikka paskajouluketjun, muttei tuoda niitÀ saastoja tÀnne.

Vaikka nythĂ€n tĂ€mĂ€ jo pilattiin monella oksettavalla "muistolla" - oli sitten totta tai ei, niin pitikö taas pilata kaikki? 

Vierailija
50/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PuppađŸ‘ŽđŸ»đŸ§Ą ja MummađŸ‘”đŸ»đŸ§Ą toi lapsille vasullisen Bandan juhlan pöytĂ€ konevehtia jouluksi! 

Miten sÀ kehtaat sotkea kaikki hyvÀtkin ketjut??

Koska se on kusipÀÀ. Se on kusipÀÀ, joka kuvittelee olevansa hauska. TyhjÀ elÀmÀ, missÀ ainoan hauskuutensa saa trollaamalla. Voimaa se tÀstÀkin postauksesta saa, kun tuli huomioiduksi.

Vierailija
51/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Odotin jouluja aina kovasti. Yksin vahvimmista muistoista on kun sain Donkey Kong elektroniikkapelin. Se oli tosi maaginen hetki kun olin toivonut peliÀ kuin kuuta taivaalta, olin onneni kukkuloilla mutta Àiti syyllisti siitÀ kuinka se oli maksanut 200 markkaa ja oli iso raha. Ei se Àidin ilme unohdu koskaan, ei hymyillyt vaan katsoi pahasti. Tuntui pahalta pitÀÀ sitÀ peliÀ kÀdes, vaikka toive oli tÀyttynyt. Nytkin tuli sama tunne kun tuota muistelin, vaikka tuosta on jo yli 40 vuotta reilusti.

Muistan myös kun isÀ kÀvi pari kertaa meillÀ aattona (vanhemmat erosivat hyvin riitaisina) ja toisena niistÀ sain siltÀ sellaisen pienen sÀhköporan jota kokeiltiin isÀn kanssa. Se on kiva muisto.

Olimme köyhiĂ€, joten joulut olivat usein tosi kovia pettymyksiĂ€. Kaveriit sai joululahjaksi Commodoret, niin itse sai tyyliin jonkun halvan lasten tiedesarjan tai kirjan. 

Vierailija
52/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ne joululahjatoiveet lapsena ja joulumieli valtasi varmaan jo kuukautta-paria aiemmin kun tiesi, ettÀ ne varmaan saa. Valtaa kyllÀ nykyÀÀnkin aiemmin jo.

Lapsuuden muistoja kuitenkin 80-luvun lopulta. Olin toivonut parkkitaloa lahjaksi kun olin sen lelukuvastossa nÀhnyt, mutta ajattelin etten varmaan saa kun sitten olikin paketissa. Pikkukuaupungissa kun asui niin lapsen logiikalla ajatteli, ettÀ vain isoissa kaupungeissa on saatavilla noin hulppeita leluja niin sanoin Àidille itku kurkussa, ettÀ oot ihan Helsinkiin asti mennyt ja mulle tuommoisen ostanut.

Olikohan seuraava joulu kun toivoin elektroniikkapeliĂ€ lahjaksi ja kirjoitin oikein pukillekin kirjeitĂ€ "Rakas joulupukki, tuo minulle lahjaksi elektroniikkapeli". TĂ€mĂ€n viestin kiinnitin aina meidĂ€n eteisen ikkunaan ja ikkuna kadulle pĂ€in, ettĂ€ kyllĂ€hĂ€n tontut huomaa ja vie terveiset pukille. TiedĂ€ sitten mitĂ€hĂ€n naapurit todellisuudessa ajattelivat jos ja kun kirjoituksia ikkunassa nĂ€kivĂ€t. Pelin sai kuitenkin ja onnellisia oltiin. 

Vierailija
53/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jokajouluinen kuusenhaku aatonaattoaamuna isÀn kanssa. Illalla pÀÀsi koristelemaan. Jostain syystÀ joulukuusi on minulle tÀrkein jouluperinne. Onneksi meillÀ on iso tontti, saan jatkaa kuusenhakuperinnettÀ omien lasteni kanssa. Tosin hakua on hieman aikaistettu, ei enÀÀ haeta aatonaattona vaan yleensÀ muutama pÀivÀ ennen joulua.

Vierailija
54/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Myös minulla yksi parhaita muistoja on isÀn ja siskon kanssa kuusenhaku metsÀstÀ. IsÀ oli jo aikaisemmin metsÀstysreissuilla etsinyt kuusen mökkitien varrelta ja ehdotti sitÀ meille hakumatkan alussa. MeidÀn metsÀssÀ ei kasva kuuset kovin hyvÀnnÀköisiksi, joten sanottiin aina ettei kuusi ole tarpeeksi hyvÀ. Lunta oli isÀllÀ reisiin asti kun hÀn porkkasi metsÀn lÀpi kun me hiihdettiin vieressÀ etsimÀssÀ kuusta. Loppujen lopuksi usein isÀn valitsema kuusi saattoi olla paras. Koristeltiin kuusi myöhemmin ja Àitin mielestÀ me laitettiin aina liian vÀhÀn koristeita ja Àiti sitten lisÀsi niitÀ. IsÀ kuoli ÀskettÀin.

Vierailija
55/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

perinteiset joululaulut koulussa.sen jÀlkeen alkoi jouluaika.

kukaan ei itkenyt ettÀ tulee paha mieli laulun sanoman takia.

Vierailija
56/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

KÀvimme opettajan kanssa esittÀmÀssÀ joululauluja mm. palvelutaloissa vanhuksille. TÀnÀ vuonna opettaja on itse ensimmÀistÀ kertaa enkelikuorossa laulamassa.

Vierailija
57/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ala-asteen joulujuhlassa isossa liikuntasalissa aamulla aikaisin, olin ekalla tai tokalla. Muistan ison valaistun kuusen esiintymislavan edestÀ. Koulun joulujuhlat yleensÀkin, koristeltu kuusi ja joululaulut. Joulut mummolassa.

Vierailija
58/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Äiti teki joka joulu piparimökin, jota sitten me lapset himoittiin, ettĂ€ pÀÀstÀÀn syömÀÀn joulun pyhinĂ€, Ă€iti koristeli kodin jouluiseksi, verhot,joululiinat, leipomukset. Joulukuusi, jouluvierailut sukulaisissa. Hautausmaan kynttilĂ€meri.

Vierailija
59/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

YhtenÀ jouluna oli kuusen koristeena pipareita jotka oli koristeltu ranskanpastilleilla. NiitÀ kÀytiin sitten napsimassa.

Vierailija
60/119 |
14.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Eri vĂ€risissĂ€ papereissa olevat konvehdit pöydĂ€llĂ€ houkutteli lapsen silmiĂ€ aattona sukulaisissa :) 

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: yksi neljÀ yksi