Voisiko joku selittää, miten esimerkiksi #MeToo rajoittaa miesten oikeuksia?
50% vastaajista oli sitä mieltä, että "#MeToo:n kaltaiset feministiset liikkeet rajoittavat miesten oikeuksia".
Rajoittavat miten? Kysyn ihan tosissaan.
Kommentit (965)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät enää pysty perheellistymään koska eivät saa naista.
Väkisinkö se nainen pitää ottaa? Jos mies ei viehätä ketään naista, niin onko se naisten vika?
Ei tietenkään väkisin. Vaan kyse on siitä, että ihan tavallisestakin flirttailusta on tullut metoon myötä paheksuttua. Miehet eivät kerta kaikkiaan enää uskalla lähestyä naisia koska pelkäävät siitä seuraavaa sosiaalista tuomitsemista ja maineen menetystä.
Normaali mies ymmärtää eron ahdistelun ja lähestymisen välillä. Mies lähestyi minua baarissa, sanoin ei kiitos. Hän sanoi ok ja lähti omille teilleen. Ei suuttunut eikä huoritellut. Ei jäänyt vänkäämään.
Ongelma on siinä, että se on puhtaasti naisen vallassa määritellä, että mikä on ahdistelua ja mikä ei. Media on koko ajan täynnä kertomuksia siitä miten naiset ahdistuvat aivan tavallisista lähestymisistä. Agenda on se, että miesten tulisi lopettaa naisten lähestyminen kokonaan, koska naisilla on oikeus olla rauhassa.
Tuntuu, että joiltain miehiltä on vuorovaikutuksen perusasiat ihan hukassa. Eivätkö he oikeasti ymmärrä rajaa ahdistelun ja normaalin kanssakäymisen välillä?
Mun mieheni on naisvaltaisella alalla. Ikinä mitään ongelmia. Ymmärtää hyvin selvästi missä rajat kulkevat. Ymmärtää ammatillista etiikkaa, omaa tilannetajua, on pidetty kollega ja minäkin tulen työkavereiden kanssa toimeen.
On aivan paskaa väittää, että miehet eivät voisi olla pidettyjä, tilannetajun omaavia ja arvostettuja yhteisönsä jäseniä tai että se, että on mies, johtaisi heti johonkin ahdistelusyytöksiin. Kyllä se ihan siitä omasta käytöksestä lähtee.
Mä olen töissä miesvaltaisella alalla. Yhden kerran on pikkujouluissa joku silitellyt mun takamusta, mutta muuten olen saanut olla rauhassa. Mun työkaverit kun on ihan tavallisia ja fiksuja miehiä, jotka suhtautuvat minuun työkaverina.
Tämähän se on se ydin: älä sano tai tee mitään naistyökaverillesi mitä et sanoisi tai tekisi mieskaverillesi. Harvalla miehellä on tapana kehuskella miestyökaverinsa ruumiinmuotoja tai ulkonäköä tai tunkea hyvin lähelle toista. Lisäksi aina voi miettiä että jos vaimon miestyökaveri tekisi jotain mitä olet itse tekemässä, niin olisiko se sinusta ok.
Jos ei siis osaa ihan luonnostaan suhtautua naisiin ihan vaan ihmisinä, niin noista yläpuolella olevista vinkeistä voi ottaa vaarin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisena miehenä, perheen isänä ja aviomiehenä jolla on kaksi tytärtä vastaan että ei yhtään mitenkään.
Ei rajoita oikeuksiani että ei saa ah***tella tai rai***ta.
Kukaan ei ole tehnyt minusta ilmoitusta vaikka olen tutoroinut naisia, käynyt kahdestaan lounaalla ja firmaammekin on palkattu naisia.
Tavallisille miehille tämä ei ole mikään ongelma.
Se että juuri sinä et ole joutunut feministien lynkkaamaksi ei tarkoita sitä, etteikö sellaista tapahdu. Mies ottaa nykyisin todella ison riskin jos lähtee lähestymään naisia. Jos nainen ei pidä miehen tekemästä lähestymisestä niin metoo-liikkeen myötä nainen voi tuhota sen miehen elämän jos haluaa.
Miehet kyllä lähestyvät minua ihan yhtä usein nyt kuin ennen metoota, mutta harvemmin enää kukaan tuntematon käy genitaaleihini tai rintoihini kiinni. Pidän tätä hyvänä kehityksenä. Jos et pysty lähestymään asiallisesti naisia, on hyvä, ettet lähesty. Vähän kuin, jos et pysty ajamaan liikennesääntöjen mukaan tai väärän liikennesakon uhka pelottaa liikaa, älä aja autoa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset haluavat, että miehet tekevät aloitteen treffikutsuissa tai vaikka lähestymisessä baarissa/kahvilassa tms. Monet naiset haluavat myös, että mies "jahtaa" naista kunnes nainen lähtee treffeille.
#metoo:n sanoma on "ei tarkoittaa ei" ja epäsopiva lähestyminen voi johtaa työpaikalla ilmoitukseen hr-osastolle tai pahimmillaan julkiseen nöyryytykseen.
Ongelma tässä tulee siitä, että epäsopiva lähestyminen on naisen kokemuksesta kiinni. Sama lähestyminen komean tai ruman miehen tekemänä on naisen mielestä joko sopivaa tai epäsopivaa. Tavallisen miehen on mahdotonta tietää, joten on harmien välttämiseksi on helpompi olla lähestymättä.
Nimenomaan se tavallinen mies ymmärtää, komeus tai rumuus, raha tai köyhyys on ihan toissijaista.
Missä se tavallinen mies on, jos missään länsimaissa miehet eivät enää uskalla lähestyä naisia, koska #metoo?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että joiltain miehiltä on vuorovaikutuksen perusasiat ihan hukassa. Eivätkö he oikeasti ymmärrä rajaa ahdistelun ja normaalin kanssakäymisen välillä?
Mun mieheni on naisvaltaisella alalla. Ikinä mitään ongelmia. Ymmärtää hyvin selvästi missä rajat kulkevat. Ymmärtää ammatillista etiikkaa, omaa tilannetajua, on pidetty kollega ja minäkin tulen työkavereiden kanssa toimeen.
On aivan paskaa väittää, että miehet eivät voisi olla pidettyjä, tilannetajun omaavia ja arvostettuja yhteisönsä jäseniä tai että se, että on mies, johtaisi heti johonkin ahdistelusyytöksiin. Kyllä se ihan siitä omasta käytöksestä lähtee.
Jokaisella naisella se raja kulkee eri kohdassa. Ei mies voi tietää naisen rajaa ennakolta. Sitä paitsi monet naiset tietoisesti venyttävät ahdistelun määritelmää mahdollisimman laajaksi jotta esim. pystyvät kostamaan jollekin epämiellyttäväksi kokemalleen miehelle.
Eihän se alkuperäinen Meetoo aate mitään rajoitakaan, mutta se on alkun jälkeen rönsyillyt aikalailla joka suuntaan ja johtanut siihen että suurinosa miesoletetuista ei enää uskalla tehdä aloitetta naisoletetun suuntaan, ainakaan selvinpäin. Palkkauksessa ei uskalleta jättää naisoletettua palkkaamatta vaikka sammassa haussa olisi ollut pätevämpi miesoletettu hakija myös yms yms
Vierailija kirjoitti:
Meetoon myötä järkevä mies panee vain maksullisia seuralaisia.
Kyllä!Ja tulee paljon halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset haluavat, että miehet tekevät aloitteen treffikutsuissa tai vaikka lähestymisessä baarissa/kahvilassa tms. Monet naiset haluavat myös, että mies "jahtaa" naista kunnes nainen lähtee treffeille.
#metoo:n sanoma on "ei tarkoittaa ei" ja epäsopiva lähestyminen voi johtaa työpaikalla ilmoitukseen hr-osastolle tai pahimmillaan julkiseen nöyryytykseen.
Ongelma tässä tulee siitä, että epäsopiva lähestyminen on naisen kokemuksesta kiinni. Sama lähestyminen komean tai ruman miehen tekemänä on naisen mielestä joko sopivaa tai epäsopivaa. Tavallisen miehen on mahdotonta tietää, joten on harmien välttämiseksi on helpompi olla lähestymättä.
Kuinkahan moni normaali nainen ilmoittaisi normaalista lähestymisyrityksestä jollekulle jos on kertayritys. Vasta jos se on jatkuvaa eikä sitä ei:tä uskota todennäköisesti näin voi tapahtua. Ja toisaaltahan normaal mies ymmärtää kerrasta, että ei on ei ja tietää miten lähestyä naista vaikkapa treffipyynnöllä.
Mutta tuo, jolle vastasit, haluaa kuvitella, että naiset haluavat miehen "jahtaavan naista kunnes nainen lähtee treffeille" eli kieltäytyvän uskomasta ei:tä. Sitten kun hän ei saa tällä menetelmällä naista (koska naiset eivät oikeasti halua sitä ja parin kerran jälkeen se on ahdisteluksi laskettavaa), hän kuvittelee, että oikeasti kaikki miehet "jahtaavat" halutonta naista kerta toisensa jälkeen, vika on vain hänen ulkonäössään ja komea mies olisi kyllä saanut. Mutta näin ei vain ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisena miehenä, perheen isänä ja aviomiehenä jolla on kaksi tytärtä vastaan että ei yhtään mitenkään.
Kukaan ei ole tehnyt minusta ilmoitusta vaikka olen tutoroinut naisia, käynyt kahdestaan lounaalla ja firmaammekin on palkattu naisia.
Se että juuri sinä et ole joutunut feministien lynkkaamaksi ei tarkoita sitä, etteikö sellaista tapahdu. Mies ottaa nykyisin todella ison riskin jos lähtee lähestymään naisia. Jos nainen ei pidä miehen tekemästä lähestymisestä niin metoo-liikkeen myötä nainen voi tuhota sen miehen elämän jos haluaa.
Miehet kyllä lähestyvät minua ihan yhtä usein nyt kuin ennen metoota, mutta harvemmin enää kukaan tuntematon käy genitaaleihini tai rintoihini kiinni.
Tuntemattoman spontaanisti suorittama genitaaleihin tai rintoihin kiinni käyminen kuuluu naisten urbaaniin tarustoon. Erittäin harva on sellaista koskaan todistanut, mutta siitä huolimatta sitä on joka naisen kätevä käyttää uhriutumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuota olen seurannut, niin valheellisista ilmiannoista on ollut uhreille ammatillisesti, taloudellisesti, henkisesti ja sosiaalisesti vakavaa haittaa. Voiko tätä pitää oikeuksien rajoittamisena?
Ja valheettomista on tullut oikeutettuja seuraamuksia. Eli onko sinun logiikkasi se, että jos joku käyttää tätä väärin, niin se pitäisi kaikilta muiltakin kieltää. Minusta nuo valheita keksineet pitäisi tuomita. Onko sinusta oikein, että saadakseen vaikka työpaikan, pitää ensin antaa seksuaalisia palveluita palkkaajalle?
Kysymys kuului, että miten #MeToo rajoittaa miesten oikeuksia. Mielestäni ei ole oikein, että työpaikan saadakseen täytyy antaa seksuaalisia palveluita palkkaajalle. Tällainenko käytäntö on nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Lähestyä voi, mutta kun sanotaan ei niin sitten ei jatketa vonkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella naisella se raja kulkee eri kohdassa. Ei mies voi tietää naisen rajaa ennakolta. Sitä paitsi monet naiset tietoisesti venyttävät ahdistelun määritelmää mahdollisimman laajaksi jotta esim. pys
Jokaisella naisella se raja ei kulje eri paikassa. Tässä on ehkä se ydin mitä et ymmärrä.
Jos jokaisen naisen kohdalla yrität selvittää missä se raja kulkee, ei ole ihme että olet ongelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähestyä voi, mutta kun sanotaan ei niin sitten ei jatketa vonkaamista.
Jos voi lähestyä niin miksi sitten naiset koko ajan valittavat siitä että "liian monet" miehet lähestyvät heitä? Tai että miksi esim. työpaikalla lähestymisestä on tullut lähes kiellettyä, ja parisuhdetta haikailevia sen sijaan aina vain kehotetaan menemään tinderiin?
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kysymys vähän samasta asiasta kuin BLM. Jostain yksittäisistä tapahtumista kehitetään valtava sirkus, jolla päästään lyömään kaikkia poliiseja, valkoisia tai miehiä yleisesti.
Metoo juurikin herätti, että se on ollut jokaisen naisen osana olla miesten ahdistelujen kohde ja ehkä meidän tyttäriemme ei enää täydy siihen alistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella naisella se raja kulkee eri kohdassa. Ei mies voi tietää naisen rajaa ennakolta. Sitä paitsi monet naiset tietoisesti venyttävät ahdistelun mä
Jokaisella naisella se raja ei kulje eri paikassa. Tässä on ehkä se ydin mitä et ymmärrä.
Jos jokaisen naisen kohdalla yrität selvittää missä se raja kulkee, ei ole ihme että olet ongelmissa.
Kyllä se raja vaan kulkee joka naisella eri paikassa. Feministijärjestöt eivät ainakaan toistaiseksi ole tehneet mitään yhteispäätöstä siitä, että millainen käytös miehille täsmälleen sallitaan.
"Tuntemattoman spontaanisti suorittama genitaaleihin tai rintoihin kiinni käyminen kuuluu naisten urbaaniin tarustoon. Erittäin harva on sellaista koskaan todistanut, mutta siitä huolimatta sitä on joka naisen kätevä käyttää uhriutumiseen."
Voi kun olisikin noin. Minun rintoihini on käyty takaapäin ilman lupaa kiinni silloin, kun olin vasta 12-vuotias. Tekijänä aikuinen mies. Lieneekö hänkään vieläkään ymmärtänyt tehneensä väärin, sillä "leikkiähän se vain oli".
Miten niin muka on rintoihin tai genitaaleihin kiinni käyminen urbaanilegendaa? Mun tisseihin kävin joku ukko kiinni ekan kerran kun oli 12-vee ja olin iskän kanssa kaupassa ja pakkasin ostoksia kassalla. Löin sitä ukkoa, kun olin nähnyt vanhoja elokuvia, joissa naiset veti litsarilla miehiä, jotka lähentelivät. Muistan edelleen sen ukon hämmennyksen ja sen miten se kaverilleen ihmetteli että tyttöhän löi.
Tämän jälkeenkin mun takapuolta on taputeltu ja rintoja kosketeltu tai koetettu koskettaa esim baarissa ja festareilla. Nyt olen onneksi jo niin keski-ikäinen, että saan olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet kyllä lähestyvät minua ihan yhtä usein nyt kuin enn
Kun et pysty hyväksymään naisen omia kokemuksia miesten törkeästä käytöksestä, koska miehissä ei mielestäsi ole mitään vikaa koskaan, yrität mitätöidä naisen kokemukset. Menikö sinulla nyt tunteisiin ja kiukuttaa?
Useimmat miehet osaavat lähestyä naista luontevasti ja ahdistelematta. Etkö sinä osaa?
Ei vaan jatkuva toisto joka tuutista.