Nettituttu kiersi ja stalkkasi taloamme. Mitä tehdä?
Tutustuimme jossain chatissa, kun olin vielä alaikäinen ja tämä toinen osapuoli minua 7v vanhempi. Nyt olen 37v. Jutellimme ja pidimme yhteyttä muistaakseni reilu pari vuotta todella tiiviisti. Olimme ehkä joku "nettipari", mutta emme koskaan tavanneet. Toinen osapuoli oli aina asiallinen ja kaikella mahdollisella tavalla mukava ja symppis. Lisäsimme joskus noin 15v sitten toisemme facessa kavereiksi ja aina joskus hän kysyi mitä kuuluu. Hyvin pinnallista siis. Harmitonta. Olen saanut lapsia, mennyt naimisiin yms. Välimatkaa meidän välillä on noin 4h automatka. Tässä taannoin tämä tyyppi laittoi viestiä ja kysyi kuulumisia. En edes muistanut, että on enää kaveri facessa. Mietin poistanko vai en. En tehnyt mitään, enkä vastannut viestiin. Kyseli uudelleen ja tyhmänä vastasin sitten lopulta. Lähinnä hyvää kuuluu tyylisesti. En kysynyt häneltä mitään. Sanoi sitten, että netissä on mun gradu ja opinnäytetyö. Siihen vielä vastasin "No niissä ei paljon katseltavaa ole :) " ja alkoi selittää, että Googlella löytyy mun työpaikka paikasta xx ja mun harrastus paikasta xxx ja tietää osoitteen meille. Ihmettelin miten, niin vastaus oli "oon se, joka osti nimellä x y sulta kesällä turvaistuimen ja perui kaupat, mutta annoit osoitteen". Mun mies on paljon työmatkoilla.
Pari yötä sitten erikoinen sanoi, että terassilta kuului ääniä ja että joku pihalla. En kuullut mitään ja nähnyt mitään. Lapset nukahti. Lopulta näin tämän tyypin aivan selvästi talomme edessä postilaatikolla katsomassa meille.
Mikään rikoshan tässä ei ole vielä täyttynyt?
Kommentit (60)
Vainoaminen tulee mieleen. On siis rikos.
Hanki nauhoittava turvakamera, koskaan ei voi tietää mitä tuntemattomien päässä liikkuu.
Ei ole sinulta viisasta kirjoitella tapahtumakuvauksia nettiin. Ota yhteyttä nyt ensisijassa poliisiin, tee vaikka netissä ilmoitus ja jos tuossa jotain on poliisilla tutkittavaa (mitä luultavimmin kiinnostuvat asiasta ja vähintään kontaktoivat tuota henkilöä), niin sen tekevät.
Ja nyt, kun sitten olet lukenut tämän viestin, niin otat yhteyttä tämän palstan ylläpitoon ja pyydät heitä poistamaan aloittmasi ketjun: jos tuo mies on stalaknnut sinusta noinkin paljon, niin hän kyllä löytää tämänkin ketjun.
Kaikkia helkutin hulluja sitä on. Ole varovainen!
Itse lähtisin siitä liikkeelle, että pistäisin tyypille viestin, että "nyt on parempi, että ei olla enää tekemisissä, ja jätät mut rauhaan. Mua ahdistaa tuollainen stalkkaaminen." Jos tyyppi edelleen jatkaa, niin sitten vielä viesti, että jos häirintä ei lopu, niin seuraavaksi teen rikosilmoituksen. Ja tietysti estät joka paikassa, ja poistat julkiset tiedot netistä (kaikki mitkä pystyt). Lisäksi asentaisin pihaan valvontakamerat.
Olettaisin, ettei tämä ihminen vauva.fi palstalle löydä. En tiedä.
Emme asu lähelläkään Porvoota.
Minähän en nähnyt tai kuullut meidän pihasta mitään, mutta esikoinen kyllä. Uskon, että tämä tyyppi siellä ollut. Toisen talon edessä seisominen ei varmaan ole rikos vielä. Nuo viestit vielä ok. Ainut joka meni liian pitkälle oli tuo kirppishomma.
Aina kynnys viedä asioita eteenpäin on kova, koska "eihän tässä mitään tapahtunut". Asutaan ns asuinalueella, jossa on omakotitaloja aika paljon. Alue on uusi ja mitään isoja pusikkoja ei onneksi ole vielä kellään. Uskon siis, että aika turvallista on.
Vierailija kirjoitti:
Itse lähtisin siitä liikkeelle, että pistäisin tyypille viestin, että "nyt on parempi, että ei olla enää tekemisissä, ja jätät mut rauhaan. Mua ahdistaa tuollainen stalkkaaminen." Jos tyyppi edelleen jatkaa, niin sitten vielä viesti, että jos häirintä ei lopu, niin seuraavaksi teen rikosilmoituksen. Ja tietysti estät joka paikassa, ja poistat julkiset tiedot netistä (kaikki mitkä pystyt). Lisäksi asentaisin pihaan valvontakamerat.
Tästä voisit tosiaan aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Minähän en nähnyt tai kuullut meidän pihasta mitään, mutta esikoinen kyllä. Uskon, että tämä tyyppi siellä ollut. Toisen talon edessä seisominen ei varmaan ole rikos vielä. Nuo viestit vielä ok. Ainut joka meni liian pitkälle oli tuo kirppishomma.
Aina kynnys viedä asioita eteenpäin on kova, koska "eihän tässä mitään tapahtunut". Asutaan ns asuinalueella, jossa on omakotitaloja aika paljon. Alue on uusi ja mitään isoja pusikkoja ei onneksi ole vielä kellään. Uskon siis, että aika turvallista on.
Niin, oletko nyt huolissasi vai et? Teet tällaisen aloituksen, mutta sitten kuitenkin vähättelet tilannetta. Kai nyt miehellesi olet kertonut? Hänen kanssaan sinuna pohtisin asiaa, enkä täällä.
Tai sitten oli vain tylsää ja sepitit hyvän tarinan? Sinänsä ihan uskottava tilanne, joka voisi olla totta.
Joo-o. Toivon oikeasti että olet provo - jäätävää. Minä olen jossakin vaiheessa elämääni liikkunut netissä paljon mt-piireissä; tutustunut ja tukenut ihmisiä, voinut itsekin ajoittain huonosti. Siitä on vuosikymmeniä, ja nykyisin elän hyvin hiljaista ja erakoitunutta arkea. Pahin kauhuskenaario olisi, että joku epävakaa vuosilta miekka ja kirves päättäisi lähestyä minua. Joissakin ihmisissä on sellaisia leveleitä, joita ei ole hyvä kohdata irl missään olosuhteissa. En oikeasti tiedä mitä tekisin jos tuollainen tapaus kiertelisi kotiani. Osaan olla verbaalisesti käsittämätön, mutta mitään actionia en kyllä saisi koskaan aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Sanot suoraan, että et halua olla tyypin kanssa enää missään tekemissä, otat siitä viestistäsi kuvakaappauksen (ja siitä miten myöntää valehdelleensa sulle siitä turvaistuimesta) ja että jos vielä ottaa suhun yhteyttä, niin teet rikosilmoituksen häirinnästä. Sen jälkeen blokkaat tyypin.
Ymmärrän että on vaikeaa ja naisten tarve olla kaikille ystävällinen. Voi, mä tunnen sen. Mutta jotkut miehet tarvii tiukat ja kovat rajat, koska ne on valmiita ylittämään pehmeämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä ihan riittävän pitkälle meni jo se, että hän on googlannut työpaikkasi ja harrastuspaikkasi saati tosiaan että on onkinut kirppisilmoituksen avulla osoitteesi. Olisin jo itse tässä vaiheessa ollut kauhuissani.
Osta valvontakamerat ja ovikamera Ring taloosi. Ring maksaa vain vähän yli satasen ja valvontakameroissa ja Ringissä saat kaikki tapahtumat nauhalle. Jos mies käy talolla, toimita kaikki aineisto rikosilmoituksen yhteydessä poliisille ja säästä kaikki miehen viestit ja pidä kirjaa kaikesta. Lähestymiskieltoon vaaditaan todisteet, sitten saat sen. Pelkästään kerran pihassa seisominen ei vielä riitä, mutta voit silti tehdä ilmoituksen miehestä HAH-rekisteriin. Sinulla on ilmeisesti hänen nimensäkin tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä ihan riittävän pitkälle meni jo se, että hän on googlannut työpaikkasi ja harrastuspaikkasi saati tosiaan että on onkinut kirppisilmoituksen avulla osoitteesi. Olisin jo itse tässä vaiheessa ollut kauhuissa
Tuo googlaaminenhan ei ole minkään sortin rikos tai edes outoa - tiedot ovat netissä siitä syystä, että ne ovat julkista tietoa ja kaikkien saatavilla. Sen sijaan tuo kirppis-case ja yhteydenotto sitä kautta on jo aivan red flag 😳
Erikoinen, siis esikoinen.