Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nettituttu kiersi ja stalkkasi taloamme. Mitä tehdä?

Vierailija
13.11.2024 |

Tutustuimme jossain chatissa, kun olin vielä alaikäinen ja tämä toinen osapuoli minua 7v vanhempi. Nyt olen 37v. Jutellimme ja pidimme yhteyttä muistaakseni reilu pari vuotta todella tiiviisti. Olimme ehkä joku  "nettipari", mutta emme koskaan tavanneet. Toinen osapuoli oli aina asiallinen  ja kaikella mahdollisella tavalla mukava ja symppis. Lisäsimme joskus noin 15v sitten toisemme facessa kavereiksi ja aina joskus hän kysyi mitä kuuluu. Hyvin pinnallista siis. Harmitonta. Olen saanut lapsia, mennyt naimisiin yms. Välimatkaa meidän välillä on noin 4h automatka. Tässä taannoin tämä tyyppi laittoi viestiä ja kysyi kuulumisia. En edes muistanut, että on enää kaveri facessa. Mietin poistanko vai en. En tehnyt mitään, enkä vastannut viestiin.  Kyseli uudelleen  ja tyhmänä vastasin sitten lopulta. Lähinnä hyvää kuuluu tyylisesti. En kysynyt häneltä mitään. Sanoi sitten, että netissä on mun gradu ja opinnäytetyö. Siihen vielä vastasin "No niissä ei paljon katseltavaa ole :) " ja alkoi selittää, että Googlella löytyy mun työpaikka paikasta xx ja mun harrastus paikasta xxx ja tietää osoitteen meille. Ihmettelin miten, niin vastaus oli "oon se, joka osti nimellä x y sulta kesällä turvaistuimen ja perui kaupat, mutta annoit osoitteen". Mun mies on paljon työmatkoilla.

Pari yötä sitten erikoinen sanoi, että terassilta kuului ääniä ja että joku pihalla. En kuullut mitään ja nähnyt mitään. Lapset nukahti. Lopulta näin tämän tyypin aivan selvästi talomme edessä postilaatikolla katsomassa meille.

Mikään rikoshan tässä ei ole vielä täyttynyt?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kirppisjuttu kertoo, että ei kunnioita toisen rajoja ja on valmis vilunkiin, joten tiukat rajat päälle vaan. 

Naisilla on luontevaa, että ollaan ystävällisiä myös kun ahdistaa ja valehdellaan itsellekin, että ei ahdista, kunnes tulee jotain tosi pahaa vastaan. Se on selviytymis- ja pelkoreaktio. Vierestä näkee selvemmin.

Millaiset välit sulla on miehesi kanssa? Kerro hänelle. Voi myös auttaa, että mies soittaa tälle stalkkerille ja sanoo, että ei ole mitään asiaa olla teihin enää yhteydessä tai teidän kulmilla. 

Vierailija
22/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi kirppisjuttu kertoo, että ei kunnioita toisen rajoja ja on valmis vilunkiin, joten tiukat rajat päälle vaan. 

Naisilla on luontevaa, että ollaan ystävällisiä myös kun ahdistaa ja valehdellaan itsellekin, että ei ahdista, kunnes tulee jotain tosi pahaa vastaan. Se on selviytymis- ja pelkoreaktio. Vierestä näkee selvemmin.

Millaiset välit sulla on miehesi kanssa? Kerro hänelle. Voi myös auttaa, että mies soittaa tälle stalkkerille ja sanoo, että ei ole mitään asiaa olla teihin enää yhteydessä tai teidän kulmilla. 

Niin. Valitettavasti tuollaista häirintäsoittoa ei kannata tehdä ennen kuin on aivan varma, että kaveri kiertelee nurkilla. Ja senkin jälkeen olisi järkevää jättää homma viranomaisille. Jos todisteita ei ole, kääntyy asia näiden kanssa nopeasti niin päin, että häntä on häiritty, uhkailtu ja yritetty rajoittaa liikkumistaan jonkun kilahtaneen mamman vuoksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettaisin, ettei tämä ihminen vauva.fi palstalle löydä.  En tiedä.

Emme asu lähelläkään Porvoota. 

Minähän en nähnyt tai kuullut meidän pihasta mitään, mutta esikoinen kyllä. Uskon, että tämä tyyppi siellä ollut. Toisen talon edessä seisominen ei varmaan ole rikos vielä. Nuo viestit vielä ok. Ainut joka meni liian pitkälle oli tuo kirppishomma.

Aina kynnys viedä asioita eteenpäin on kova, koska "eihän tässä mitään tapahtunut".  Asutaan ns asuinalueella, jossa on omakotitaloja aika paljon. Alue on uusi ja mitään isoja pusikkoja ei onneksi ole vielä kellään. Uskon siis, että aika turvallista on.

Kyllä mun mielestä ihan riittävän pitkälle meni jo se, että hän on googlannut työpaikkasi ja harrastuspaikkasi saati tosiaan että on onkinut kirppisilmoituksen avulla osoittee

Tuo googlaaminenhan ei ole minkään sortin rikos tai edes outoa - tiedot ovat netissä siitä syystä, että ne ovat julkista tietoa ja kaikkien saatavilla. Sen sijaan tuo kirppis-case ja yhteydenotto sitä kautta  on jo aivan red flag 😳

On joo julkista tietoa, jos ne on googlella löydettävissä, mutta hitusen creepyä kuitenkin, että jollakulla on halua ne sieltä googletella esille ja vielä kertoa siitä asianomaiselle, että minäpäs tiedän, missä työskentelet, harrastat ja asut.

tulee mieleen tää biisi

Vierailija
24/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähän en nähnyt tai kuullut meidän pihasta mitään, mutta esikoinen kyllä. Uskon, että tämä tyyppi siellä ollut. Toisen talon edessä seisominen ei varmaan ole rikos vielä. Nuo viestit vielä ok. Ainut joka meni liian pitkälle oli tuo kirppishomma.

Aina kynnys viedä asioita eteenpäin on kova, koska "eihän tässä mitään tapahtunut".  Asutaan ns asuinalueella, jossa on omakotitaloja aika paljon. Alue on uusi ja mitään isoja pusikkoja ei onneksi ole vielä kellään. Uskon siis, että aika turvallista on.

Kyllä mun mielestä ihan riittävän pitkälle meni jo se, että hän on googlannut työpaikkasi ja harrastuspaikkasi saati tosiaan

Outoa toki, mutta ei millään muotoa rikollista, eikä tuollaisesta toiminnasta voi vielä mihinkään ilmoittaa.

Vierailija
25/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt vaan jättää vastaamatta tai vastata vain niin, että heti olisi selvinnyt, ettet ole kiinnostunut juttelemaan ja pitämään yhteyttä. Olisit sanonut vain, että "kiitti kysymästä, mutta olen naimisissa" tms.

Ja jos hän terassillasi on käynyt yöllä tiirailemassa, niin kai se nyt jo luvattomaksi kotiin tulemiseksi kaiketi katsotaan?

Kammottavaa. Sano nyt vähintäänkin sille miehellesi asiasta.

Vierailija
26/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtele rutiinejasi, aikojasi, reittejäsi ja paikkoja, missä käyt, jos hän oikeasti stalkkaa. Tosi stalkkaajat pyrkivät selvittämään sitä, mihin aikaan liikut ja missä, voidakseen törmätä sinuun jossain muka vahingossa, tai tietääkseen, milloin stalkata ikkunasi takana, kun olet kotona. Ja verhot kiinni, tietenkin, kun alkaa hämärtää jne. Äläkä liiku yksin tai yksinäisillä paikoilla, jos ei ole pakko. Älä myöskään pukeudu hemaisevasti tai siten, mistä hän tykkää, jos epäilet, että hän on jossain samassa paikassa kuin sinä. Tee itsestäsi vähemmän kiinnostava kohde.

Vierailija
27/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs imatralla se pari vuotta sitten oli kun tämmönen vanha tuttu stalkkeri-pappi ampui pariskunnan kotiinsa. Tuomio tais tulla nyt kesällä tai jotain, mur ha inf osta löytynee.

Vierailija
28/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin riskin, ja todellakin yrittäisin saada kiinni fyysisestä stalkkaamisesta - sekä todisteet siitä. Etenkään, jos ei ole mitenkään fyysisesti uhkaava, niin eipä tuossa mitään häviä. Sen jäkeen saisi näytön myös viranomaisille. Oma luulo ja arvelu kun ei ole minkään sortin todiste.

Vierailija
29/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtele rutiinejasi, aikojasi, reittejäsi ja paikkoja, missä käyt, jos hän oikeasti stalkkaa. Tosi stalkkaajat pyrkivät selvittämään sitä, mihin aikaan liikut ja missä, voidakseen törmätä sinuun jossain muka vahingossa, tai tietääkseen, milloin stalkata ikkunasi takana, kun olet kotona. Ja verhot kiinni, tietenkin, kun alkaa hämärtää jne. Äläkä liiku yksin tai yksinäisillä paikoilla, jos ei ole pakko. Älä myöskään pukeudu hemaisevasti tai siten, mistä hän tykkää, jos epäilet, että hän on jossain samassa paikassa kuin sinä. Tee itsestäsi vähemmän kiinnostava kohde.

Ehdotatko sinä hänelle ihan tosissasi jonkinlaista varpaillaan-elämää tuon hullun ehdoilla?

Vierailija
30/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun mielestä ihan riittävän pitkälle meni jo se, että hän on googla

Jaa, ettei ole mikään outo juttu mennä seisomaan yöllä muiden terassille, vai...? Siinähän ollaan jo toisen pihalla vähintäänkin, ellei peräti kodissa, kun kerran on terassilla seissyt. Ja vieläpä yöllä - ei mitään kummallista siinäkään, vai?

Vierailija
31/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamerat ei paljoa maksa. Muista laittaa kyltit ettet syyllisty salaakuvaamiseen.

Vierailija
32/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun mielestä ihan ri

Tarkoitin ainoastaan googlausta. Stalkkauksen varalle kamerat että saa todisteet.

Vierailija
33/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotatko sinä hänelle ihan tosissasi jonkinlaista varpaillaan-elämää tuon hullun ehdoilla?

Vaihtoehtoina on sietää ylimääräistä silmäparia öisin terassillaan tai koittaa ehkäistä sitä, että hän tulee sinne terassille.

Jos ei tyyppi ihan hullu kuitenkaan ole, niin oma ripeä alkutoiminta jo voi karistaa kannoilta. Ei sellainen, jolla jotain tolkkua kumminkin on päässä, jaksa juosta toisen perässä, jos hän huomaa, että toiseen ei missään pysty törmäämään jne. Jos taas tyyppi on ihan hullu, niin silloin ei ehkä auta mikään oma toiminta ja ennaltaehkäisy.

Minä en jäisi odottamaan, mitä seuraavaksi, jos joku olisi ilmaantunut minun kotini nurkille ja terassilleni yöaikaan.

Vierailija
34/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on salattu numero, mutta myyn itsekin netissä lasten tavaraa. Nyt taisi selvitä miten eräs mies on saanut numeroni selville. En ole siis ap, mutta mullakin on stalkkeri ja arvio, että käy stalkkaamassa mua kotona juurikin monen tunnin ajomatkan päässä sekä eräässä toisessa paikassa. Mulla on yksi havainto läheltä, mutta se ei riitä mihinkään ja tuon lisäksi on yksi pihassa pyöriminen, jonka kiersi sanomalla, että koira karkasi ja etsi sitä. Kovin erikoista tosin, koska hän ei asu lähelläkään. Tavatessa käyttäytynyt tosi pelokkaasti eli arkailee minua tosi paljon. Enpä tiedä mite tekisi. Nykyään pidän kaikki verhot kiinni heti kun hämärtää ja laitettava valot sisälle. Kun menen ulos katsomaan esim. tähtiä niin mietin kyylääkö jossain lähellä. 

Vierailija
35/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on salattu numero, mutta myyn itsekin netissä lasten tavaraa. Nyt taisi selvitä miten eräs mies on saanut numeroni selville. En ole siis ap, mutta mullakin on stalkkeri ja arvio, että käy stalkkaamassa mua kotona juurikin monen tunnin ajomatkan päässä sekä eräässä toisessa paikassa. Mulla on yksi havainto läheltä, mutta se ei riitä mihinkään ja tuon lisäksi on yksi pihassa pyöriminen, jonka kiersi sanomalla, että koira karkasi ja etsi sitä. Kovin erikoista tosin, koska hän ei asu lähelläkään. Tavatessa käyttäytynyt tosi pelokkaasti eli arkailee minua tosi paljon. Enpä tiedä mite tekisi. Nykyään pidän kaikki verhot kiinni heti kun hämärtää ja laitettava valot sisälle. Kun menen ulos katsomaan esim. tähtiä niin mietin kyylääkö jossain lähellä. 

Lisään tähän vielä, että tietää minun olevan naimisissa ja usean lapsen äiti. On aina tiennyt. 

Vierailija
36/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se face yms. julkinen ulostulo netissä ihan pakollista? Laita ne tilisi kiinni. Selitä tutuillesi, miksi niin teet. Luulisi kiinnostuksen kaikkoavan, kun ei sinusta löydy mitään mistään.

Myös voi mennä väestörekisteriin tai ottaa sinne yhteyttä ja kieltää kaikkien tietojensa luovuttamisen. Itselläni on sellainen. Vain viranomainen saa minusta tietoja.

Vierailija
37/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tunnistit tyypin jota et ole koskaan tavannut, seisomassa pimeässä postilaatikolla?

Vierailija
38/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se face yms. julkinen ulostulo netissä ihan pakollista? Laita ne tilisi kiinni. Selitä tutuillesi, miksi niin teet. Luulisi kiinnostuksen kaikkoavan, kun ei sinusta löydy mitään mistään.

Myös voi mennä väestörekisteriin tai ottaa sinne yhteyttä ja kieltää kaikkien tietojensa luovuttamisen. Itselläni on sellainen. Vain viranomainen saa minusta tietoja.

Minulla ei ole sosiaalisenmedian tilejä, mutta se ei auta. Ilmeisesti riitti myydä huutonetissä tavaraa ja sieltä sai tiedot. Montakohan samalla paikkakunnalla asuvaa myyjää kävi läpi ennen kuin osui minuun. Oli lisäksi löytänyt salaisen sosiaalisenmedian tilini, jossa ei nimeäni. En ole ap.

Vierailija
39/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röllipoika taas unelmoi töps töps töps stalkkeri tässä töpsyttelee paikalle etkä voi mitään (?). Mutta jos tietää tyypin naaman ja saa osoitteenkin selville, joku ukkeli sinne koputtelemaan että hei mä tiedän sut, voiks tulla kahville. Tuntikausiksi.

Vierailija
40/60 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole merkitystä miten pukeutuu. Mun vaatteet on tyyliin telttoja(painan noin 160kg) eikä yhtään paljastavia muttei se ole auttanut. Samoiten kotoa stalkatessa mulla on rikkinäisiä ja likaisia vaatteita.  En ole mikään saalis siis, mutta jonkun pakkomielle. Sivusta eri. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi