Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ujo alkaa opettajaksi?

Vierailija
13.11.2024 |

Olen akateeminen työtön tällä hetkellä. Täällä päin on paljon avoinna opettajan sijaisuuksia etenkin peruskoulussa, myös lukiossa ja amiksessa. Tuntuisi mielenkiintoiselta kokeilla, ja on kyllä ihan realistiset odotukset mitä opettajan työ tänä päivänä on. Mutta, töitä olisi joka tapauksessa elääkseen saatava. Minä vain ole luonteeltani ujo, joten onko ujosta opettajaksi? En nyt mikään toivoton tapaus ole, ja olen muun muassa työskennellyt useita vuosia lastensuojelulaitoksessa keikkatyössä ja sosiaalialalla muutenkin. Mutta kyllähän se opettajana luokan edessä esiintyminen tuntuisi tosi jännittävältä. Helpompaa mun on kuitenkin esiintyä lapsille ja nuorille kuin aikuisille. Onko vähäpuheisempi ja asiallinen opettaja automaattisesti huono ja epäonnistuja nykypäivän koulussa? En ole hyvä small talkissa enkä mikään aurinkoinen päivänsäde :D toisaalta olisi kerrankin kiva päästä "vaikuttamaan" ja ottaa huomioon myös niitä hiljaisempia oppilaita. 

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuo on muuten totta, että itse kuvailisin itseäni hieman eri sanoilla mitä muut. Muut ovat aina sanoneet että olen se "ujo ja hiljainen", mutta itse sanoisin että olen rauhallinen, harkitseva, tarkka ja pohdiskeleva. En paljon ylimääräisiä puhele, kun en koe siihen tarvetta, mutta kuuntelen ja saan asiani sanottua kun asiaa on. Opetustyössähän sitä olisi. Kyllä mä nyt rohkenen ainakin hakemusta laittamaan. Yläastetta toistaiseksi välttelen, mutta jos töitä tarjottaisiin, voisin kokeilla vaikka pienemmässä alakoulussa. Mulla myös työkokemusta, jolla voisin opettaa ammattikoulussa oletettavasti suht fiksulla linjalla mihin pahimmat häiriköt tuskin hakeutuu. AP

Vierailija
22/32 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulua en voi suositella. Olen alakoulun opettaja, joka on tehnyt pidempiä ja lyhyempiä pätkiä eri puolilla Suomea. Nuorempien kanssa olen huipputaitava, mutta vanhempien kanssa minullakin on ollut tiukkaa ensimmäiset viikot. Yläkouluikäisten maailma on aika raju, ja jos sijaistettavan opettajan tunneilla on villi meno, sitä on työläs korjata muutamassa päivässä. Jotku asiat saattavat mennä ihon alle, jos ei itse pääse samalle aallonpituudelle tai jos et osaa vastata heittoihin sopivalla tavalla.

Suosittelen kokeilemaan sijaisuuksia muutamassa eri alakoulussa (tai lukiossa). Selviää muutamassa päivässä, tuntuuko ala omalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulua en voi suositella. Olen alakoulun opettaja, joka on tehnyt pidempiä ja lyhyempiä pätkiä eri puolilla Suomea. Nuorempien kanssa olen huipputaitava, mutta vanhempien kanssa minullakin on ollut tiukkaa ensimmäiset viikot. Yläkouluikäisten maailma on aika raju, ja jos sijaistettavan opettajan tunneilla on villi meno, sitä on työläs korjata muutamassa päivässä. Jotku asiat saattavat mennä ihon alle, jos ei itse pääse samalle aallonpituudelle tai jos et osaa vastata heittoihin sopivalla tavalla.

Suosittelen kokeilemaan sijaisuuksia muutamassa eri alakoulussa (tai lukiossa). Selviää muutamassa päivässä, tuntuuko ala omalta.

Joo näin on, yläkouluun en ainakaan näin kylmiltään ilman kokemusta aio mennä. AP

Vierailija
24/32 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ensin lyhyt sijaisuus. Oppilailla on tapana ilkeillä sijaisille. Läsnä on Aku Ankkoja ja Roopeja. Tahallaan yrittävät ärsyttää. Jos sen kestät, päätä sitten.

Vierailija
25/32 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Pakotat lapset tahtoosi silloin ja hyppyytät. Ellei ole etiikkaa. Ja mahdollisuus joustaa laissa.

Vierailija
26/32 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhalliset ja asiakeskeiset opettajat olivat omia suosikkejani kouluaikana vaikka suurin osa tuntui pitävän ekstroverteistä opettajista eniten. On hyvä että on kaikenlaisia opettajia.

Vierailija
27/32 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työ ei sovi ujolle eikä hiljaiselle. Et tule pärjäämään varsinkaan nuorten tai lasten parissa. Oppilaat hyppivät silmillesi ja lähdet itkien opettajien huoneeseen kun noi oppilaat kiusaa.

Vierailija
28/32 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhalliset ja asiakeskeiset opettajat olivat omia suosikkejani kouluaikana vaikka suurin osa tuntui pitävän ekstroverteistä opettajista eniten. On hyvä että on kaikenlaisia opettajia.

Asiakeskeiset sopivat niin opettajiksi kuin virkamiehiksi valtiolle, mutta opettajiksi ei sovi liian ujot ja hiljaiset eikä toisaalta liian rohkeat ja ulosoäinsuuntautuneet sovi valtion virastoon sihteeriksi. Sen sijaan asiakeskeiset sopivat lähes mihin vaan.

Vierailija
29/32 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Pakotat lapset tahtoosi silloin ja hyppyytät. Ellei ole etiikkaa. Ja mahdollisuus joustaa laissa.

Lapset alkavat kokeilla, hyppyyttää ja pakottaa tahtoonsa. Jos haluat alistua ilman omaa tahtoa niin silloin jokin PV tai valtion virasto on sopiva työpaikka.

Vierailija
30/32 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin haluaa. En tosin tajua miksi kukaan nykyään haluaa.

Vierailija
31/32 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ujo ja aina ollut ryhmätilanteissa sysipaska. Olen kokeillut opettamista ja se oli rehellisesti kamalin työ mitä olen koskaan tehnyt. Edes asiakaspalvelutyö ei ole ollut yhtä paha, koska siinä on vain yksi asiakas tai korkeintaan kaksi kerrallaan johon keskittyä. Ison ryhmän edessä esiintyminen on aivan eri luokkaa.

Vierailija
32/32 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi todellakin. Siihen luokan edessä olemiseen tottuu hyvin nopeasti. Itse jännitän enää tilanteita, joissa vaikka rehtori tulee seuraamaan tuntia tai joudun jumppasalissa puhumaan mikkiin satojen ihmisten edessä.