Voiko ujo alkaa opettajaksi?
Olen akateeminen työtön tällä hetkellä. Täällä päin on paljon avoinna opettajan sijaisuuksia etenkin peruskoulussa, myös lukiossa ja amiksessa. Tuntuisi mielenkiintoiselta kokeilla, ja on kyllä ihan realistiset odotukset mitä opettajan työ tänä päivänä on. Mutta, töitä olisi joka tapauksessa elääkseen saatava. Minä vain ole luonteeltani ujo, joten onko ujosta opettajaksi? En nyt mikään toivoton tapaus ole, ja olen muun muassa työskennellyt useita vuosia lastensuojelulaitoksessa keikkatyössä ja sosiaalialalla muutenkin. Mutta kyllähän se opettajana luokan edessä esiintyminen tuntuisi tosi jännittävältä. Helpompaa mun on kuitenkin esiintyä lapsille ja nuorille kuin aikuisille. Onko vähäpuheisempi ja asiallinen opettaja automaattisesti huono ja epäonnistuja nykypäivän koulussa? En ole hyvä small talkissa enkä mikään aurinkoinen päivänsäde :D toisaalta olisi kerrankin kiva päästä "vaikuttamaan" ja ottaa huomioon myös niitä hiljaisempia oppilaita.
Kommentit (32)
Et ehdi ottamaan huomioon niitä hiljaisempia mitenkään. Ne äänekkäämmät pitävät siitä huolen.
Omassa työyhteisössäni ujot ja rauhallisemmat ovat lopettaneet open uran muutamassa vuodessa. Nykyinen koulumaailma ei vaan ole sopinut ja opettajien jaksaminen on loppunut.
No kokeile. Voi se mennä ihan hyvinkin ja jos ei mene et enää tee sijaisuuksia, se on niin yksinkertaista.
Lukiota voi kokeilla,siellä varmaan rauhallisinta.Itselläni ainakin pari matematiikan opettajaa ollut aika ujoja mutta hyvin opetus heiltäkin sujui.
Lukioissa on enää rauhallista, jos keskiarvoraja on yli 9. Toisaalta hyvät opiskelijat vaativat opettajaltaan paljon ja valittavat herkästi, jos opetuksen laatu ei heitä tyydytä.
Muuten lukioihin ovat tulleet kaikki peruskoulun ongelmat. Esimerkiksi tunneilla pelaamisesta joutuu huomauttelemaan.
Mä olen ujona ihmisenä pärjännyt aika hyvin myös opettajan hommissa. Mua helpottaa, kun ajattelen että menen ryhmän eteen opettajan roolissa, en ihan omana itsenäni. Se toimii jopa yllätävänkin hyvin, tosin olen opetusrupeamien jälkeen aina normaalia väsyneempi. Siksi en ole siitä kuitenkaan elämänuraa ajatellut itselleni.
Minä kärsin vaikeasta sos. ahdistuksesta teininä. Välttelin koulussa kaikki mahdolliset esitelmät, ja ne, jotka oli pakko pitää, olivat kauheita kokemuksia. Niin vain ensimmäinen työni oli kouluavustajana, kun en muutakaan saanut, ja siitä päädyin vuosiksi tekemään opettajan sijaisuuksia. Ala-asteella viihdyin parhaiten, lapset ovat niin välittömiä. Yläasteella olin muutaman kerran, kamala kokemus. Lukiossa opettaminen oli ihan OK, mutta tykkäsin eniten pienimmistä, jotka olivat innokkaita oppimaan.
Aika moni opettaja on myös ujo -usko tai älä. Kaikenlaisia opettajia tarvitaan, koska onhan oppilaissakin ujoja. Ei ujous estä opettajuutta, toki pitää muistaa että ope on aika paljonkin esillä ja työhön kuuluu runsaasti vuorovaikutusta niin oppilaiden, kollegoiden ja huoltajien kanssa. Toki ujollahan voi olla myös erinomaiset sosiaaliset taidot. Aina äänessä ja itseään esille tuovat opet on jo menneen talven lumia. Open on tärkeää osata myös kuunnella.
Missäpäin on paljon open sijaisuuksia?
Olen aikuinen, mutta kyllä ainakin minulla oli useita rauhallisia, vähäpuheisia opettajia aikoinaan.
Ei kai ujous välttämättä itse opettamista estä. Itse mietin kurinpidollisia tilanteita, että riittääkö niihin auktoriteetti? Se on arempien oppilaiden näkökulmasta todella painostavaa, jos tuntuu, ettei opettajalla ole luokka hallinnassaan.
Kyllä ujo voi alkaa opettajaksi, mutta kannattaa henkisesti varautua siihen, että saat sellaisen lepsun maineen ja osa rakkari pennuista ei tottele yhtään mitään tunneillasi. Kiltit lapset tulevat tykkäämään sinusta. Se on varma.
Kyllä todellakin pärjäät, varsinkin jos alakoulussa samaa luokkaa opetat.
Kyllä voi. Minua sanottiin lapsena ja nuorena niin monta kertaa ujoksi, että aloin itsekin uskoa niin. Olin sen verran epävarma.
Minusta tuli kuitenkin opettaja, enkä näin aikuisiällä ole todellakaan ole ujo, vaan pikemminkin rauhallinen ja harkitseva.
Ihmisillä on tapana lokeroida toisia ihmisiä. Pohdi, oletko sittenkään ujo, vai onko joku toinen saanut sinut uskomaan niin.
Ei mitään auktoriteettia. Ehkä 1-3 luokkalaisille voi jotenkin olla opettajana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ujo voi alkaa opettajaksi, mutta kannattaa henkisesti varautua siihen, että saat sellaisen lepsun maineen ja osa rakkari pennuista ei tottele yhtään mitään tunneillasi. Kiltit lapset tulevat tykkäämään sinusta. Se on varma.
Jos siellä luokassa on häiriintyneitä pikku wannabegangstereita niin ei niitä nykyään kukaan kuriin saa. Aiemmin tuollaiset olisi olleet koulukodissa tai jossain muussa erityisjärjestelyssä, vaan ei enää.
Kokeile ap vaan, mitä sitten jos et pärjääkkään? Kyllä mun mielestä elämässä pitää uskaltaa kokeilla ja epäonnistuminen EI ole mikään häpeä. Se on jos ei ikinä edes yritä mitään kun pelot vie.
Mä sain lapsena ujon leiman kun en paljon mitään puhunut. Nykyinen aikuisena saan kyllä suuni auki siinä missä muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siellä luokassa on häiriintyneitä pikku wannabegangstereita niin ei niitä nykyään kukaan kuriin saa. Aiemmin tuollaiset olisi olleet koulukodissa tai jossain muussa erityisjärjestelyssä, vaan ei enää.
Millä keinolla ne ennen sitten saatiin siellä erityisjärjestelyssä kuriin?
Mun sisarus on mielestäni hyvin epätyypillinen opettaja. Monestihan opettajat tuntuvat olevan hyvin sosiaalisia ja ulospäinsuuntautuneita, esiintyvät mielellään ym.. Sisarus ei varmastikaan ole ujo varsinaisesti, mutta hyvin sellainen itsestään ääntä pitämätön eikä todellakaan ensimmäisenä äänessä missään asiassa.
Mutta pidetty opettaja tuo on käsitykseni mukaan ollut ja hyvin pitänyt kuria. Jo nuorena opiskelijana oli sijaistamassa lukiossa muutaman vuoden itseään nuorempia ja yläkoulussa, joka itselleni vastaisi lähinnä hlvetin esikartanoa.
Sanoisin siis, että voi :).
Sinuna miettisin asiaa toisinpäin. Miten psyykkeesi kestää oppilailta tulevan rajun palautteen. Ope, joka ei pysty kuittailemaan humoristisesti oppilaille takaisin, joutuu nopeasti alakynteen.
Open ammatti on nykyään äärimmäisen vaativa ja stressaava työ, jossa oppilaiden lisäksi silmille tulevat myös huoltajat.