Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla ei ole yhtään säästöjä, miten teillä kestää pää?

Vierailija
12.11.2024 |

Kysymys otsikossa. Elämässä tulee vähän väliä kaiken maailman maksuja, pakollisia hankintoja jne eteen. Esimerkkinä vaikka tarvitset uudet kengät, tai jokin kodinkone tai vaikka lapsen silmälasit hajoaa, tulee kutsu juhliin jonne pitää hankkia lahja, tai pakollinen hammaslääkärikäynti. Miten selviätte näistä? Ja miten selviätte henkisesti siitä, ettei mitään extraa tällaisiin ole?

Itse käyn töissä mutta talous on silti tiukoilla. Tuntuu että on pakko olla joku varakassa että selviää järjissään eikä tarvitse murehtia koko ajan sitä, että jos tulee jokin ylimääräinen kulu.

Kommentit (212)

Vierailija
161/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on paha tilanne taloudellisesti, niin:

-liikuntaa voi harrastaa lähes ilmaiseksi, lenkkikengät ostamalla

-tuttu voi leikata hiukset, tekoripsiä tai -kynsiä ei tarvita

-terveellistä ruokaa saa edullisesti, esim. kauden vihannekset ja hedelmät

-vaatteita saa edullisesti kirpputoreilta, jos laittaa paikkakunnan ryhmään ilmoituksen esim. koon 40 tummasta talvitakista, saat aika monta vastausta.

-kahvit juodaan kotona, ei kahvilassa

Olen itse keskipalkkainen, keski-ikäinen, paljon lapsia. Olen kuitenkin saanut säästettyä aika kivasti, ihan vaan fiksuilla valinnoilla. En esimerkiksi koskaan parkkaa autoani paikkaan, joka on maksullinen. Hyvin voin kävellä 100 m sen 5 euron takia, jonka säästän parkkaamalla ilmaispaikkaan. Kun säästää joka päivä 5 euroa jostan hötöstä, säästää yli 1800e vuodessa! Miettikääs, paljonko säästää, jos päiväsäästö on vaikka 20 euroa!

Vierailija
162/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Olen sellainen luonne, että elän hetkessä, vailla huolta huomisesta. Jo 50 vuotta sitä on selvitty, selvitään jatkossakin. Luottokortti mulla on ja siellä luottovaraa, niin että voin sieltä maksaa yllättävät menot jos täytyy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riikka nauttii tämän lukemisesta. Se irvistys näkyy kauas. Kahvi valuu rinnuksille vääristyneistä suupielistä.

Kun joku uskaltaa kysyä että onko se nyt tarkoituksenmukaista ajaa yksinhuoltajia ahdinkoon kun ei sillä ole valtiontalouteen paskankaan merkitystä niin Riikka irvistää että JUU KAIKKI VAAN VERORAHOISTA TAIKASEINÄSTÄ TÄMÄ ON TÄTÄ TYYPILLISTÄ DEMARIA.

Vierailija
164/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuu vaihtoehdot.

Elin normaalia elämää työtä tehden kymmenet vuodet. Uskaltauduin ottamaan pienen kulutusluoton ja sen avulla silmälasit, hammasremppaa ja lomareissin josta olin haaveillut 10v. Tuleva näytti valoisalta, työnäkymät hyvät. Kului toista vuotta tästä..

Äkkipysäytys, aivoinfarkti. Vuoden pian sairaslomalla. Pienet säästöt (n.1kk palkka) hupenivat äkkiä sairaalamaksuihin, lääkkeisiin, matkakuluihin (liikuntakyvytön alkuun ja nytkin toispuolihalvaus). Monenlaista menoa kuntoutuksiin, tapaamisiin, lääkärikäynneille, apteekkiin. Kauppa-avun tarve ym. Käsketään syömään monipuolisesti, nielemisvaikeuksia joten ruokaa pitäisi jaksaa työstää.Voimia siihen ei ole, silti pitää pärjätä.

Yhteiskunnan tuet - jäät kyllä melko yksin selviämään. Kaikkialla ruuhkautunutta, resurssien vähyys.

Laskut alkoivat kertyä, palkka pieneni, tiput sairaspäivärahalle. Toimeentulotukioikeutta ei ole, tulot ylittyy muutamalla kympillä.

Romahdusvaiheessa. Stressi mieletön. Aivoinfarkti uusii herkästi, stressi todella suuri tekijä.

Ulosotto edessä. Töihin ei kykene pitkään aikaan jos ei koskaan. Olen keski-iässä. Yksin asuva. 

Kammottavaa sairastua nyky Suomessa. Diakoniaan ohjataan joka viralliselta taholta. Kirkonko kuuluu kannatella meitä.

Junan eteen meno on ainut vaihtoehtoni. Suunnittelen sitä joka päivä. Sinnekkin pääsy vaatii minulta valtavan ponnistelun. 

En koskaan aiemmin antanut periksi, vaivannut yhteiskunnan palveluja suuremmin. En juonut, ollut häiriöksi, elänyt risaista elämää. Mutta nyt seinä on tullut vastaan. 

Vierailija
165/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienipalkkaisessa päivätyössä. Se menee kokonaan elämiseen.

Mulla on koko ajan kymppitonnin varakassa jota ylläpidän päivätyön lisäksi tekemilläni hanttihommilla.

Teen siivouskeikkoja ja otan maksun näistä aina pimeänä. Parhaita ovat kuolinpesäsiivoukset. Rahanarvoista tavaraa saa siivota monesti tuhansien eurojen arvosta ja myydä nämä eteenpäin.

Vierailija
166/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma pää ei meinaa välillä kestääkään. 9 vuotta sitten ollessani yh (lasten isä kuollut) olin yli vuoden töistä pois 5v. lapsen vakavan sairauden takia. Vaikka sain silloin joitakin tukia, jouduin ottamaan lisäksi lainaa. Makselen niitä lainoja vieläkin varhaiskasvatuksen opettajan palkalla, joten hyvin hitaasti lyhenee...

Tällä hetkellä minulla on aviomies, jonka tulot on hyvät ja hän saa säästöön kuukausittain ihan hyvän summan. Siinä mielessä taloutemme on turvattu, vaikka omasta palkastani kaikki mitä vain irtoaa, menee lainan takaisinmaksuun. Tavoitteena saada 2025 huhtikuun loppuun mennessä kaikki pois kuitatuksi. Voin vain kuvitella, miten iso painolasti vierähtää sen päivän jälkeen pois.

Vierailija
167/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi noihin pitäisi ollajotain extraa ihan normaalin elämisen kuluja noi on jotka hoidetaan ihan palkkatuloilla.

Ei kaikilla ole niin hyvää palkkaa että pystyy pakollisten kulujen päälle ostamaan esim talvikengät. Osa voi joutua säästämään pitkäänkin. Ja ihan halpoja ei kannata ostaa, kun ne menevät heti rikki.

Tällä Suomen mielenkiintoisimmalla foorumilla on usein juttua, joissa rahan puute ja talvikengät liittyy toisiinsa. Jos on pulaa rahasta suuri murhe on talvikengät. Millaiset talvikengät ne on mitkä pitäisi saada ostettua ja paljonko sellaiset maksaa? Onko ne Kuomat vai Sorelit vai jotkut vuorelliset saapikkaat? 

Sellaiset, joilla voi mennä joka paikkaa, häihin, hautajaisiin, lenkille, metsään ja siis ihan joka paikkaan tilaisuuden luonteesta riippumatta. Käytännössä tarkoittaa, että niiden on oltava mustat ja tarpeeksi suuret, että villasukka mahtuu ulkoilua varten. Mieluiten nahkaa, koska se kestävät ja sitä voi huoltaa paremmin kuin keinoaineista tehtyjä. Kulunut nahka ei ole niin pahan näköinen, kuin rispaantunut keinonahka.

Eri

Vierailija
168/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen kestää. Oikealla asenteella ja ihanan kumppanin ja ystävien avulla. Ei kukaan jaksa päivittäin riehua ja panikoida omia raha-asioitaan. Elämässä on niin paljon muutakin mietittävää 

Onnellinen voi olla, vaikka säästöön ei mitään jäisikään. Yllättävistä menoistakin selviää aina jollain konstilla 

Vierailija
169/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonosti. Ahdistaa koko ajan ja raha on mielessä jatkuvasti. Oot ensimmäinen aatoksissain, miete myös viimeinen. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja tätä sitten loppuelämä, jiihaa. Ei ole varaa uusiin kenkiin, ei takkiin, ei silmälaseihin, ei mihinkään. 

Eläkeläisenä saat kuitenkin ansaita jonkin verran ilman, että tuki vähenee. Jos keksit jotain pientä tekemistä, mitä voi myydä?

Kerro, mitä on se pieni tekeminen, jota voi myydä?

Vierailija
170/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on paha tilanne taloudellisesti, niin:

-liikuntaa voi harrastaa lähes ilmaiseksi, lenkkikengät ostamalla

-tuttu voi leikata hiukset, tekoripsiä tai -kynsiä ei tarvita

-terveellistä ruokaa saa edullisesti, esim. kauden vihannekset ja hedelmät

-vaatteita saa edullisesti kirpputoreilta, jos laittaa paikkakunnan ryhmään ilmoituksen esim. koon 40 tummasta talvitakista, saat aika monta vastausta.

-kahvit juodaan kotona, ei kahvilassa

Olen itse keskipalkkainen, keski-ikäinen, paljon lapsia. Olen kuitenkin saanut säästettyä aika kivasti, ihan vaan fiksuilla valinnoilla. En esimerkiksi koskaan parkkaa autoani paikkaan, joka on maksullinen. Hyvin voin kävellä 100 m sen 5 euron takia, jonka säästän parkkaamalla ilmaispaikkaan. Kun säästää joka päivä 5 euroa jostan hötöstä, säästää yli 1800e vuodessa! Miettikääs, paljonko säästää, jos päiväsäästö on vaikka 20 euroa!

Juuri näin. Pienillä valinnoilla on merkitystä.

Vierailija
171/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin, kun firmassa on yt-neuvottelut meneillään ja yleisesti on tiedossa, että suomalaisilla on keskimäärin aika vähän säästöjä (Euroopan köyhimpiä varallisuuden suhteen), ja ne vähätkin rahat on yleensä kiinni omassa kodissa, eli tilit on aika tyhjillään monilla. Nyt on paljon näitä irtisanomisia, että toivottavasti kantti kestää porukalla.

Vierailija
172/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ikäni, kun työttömyysjaksoni päättyi ja sain vihdoin vakituisen työpaikan. Sitä onnea, kun pesukone hajosi ja kävin tilipäivänä ostamassa uuden, maksoin koko summan kerralla, mitä kone maksoi, etukäteen olin tietysti jo käynyt sen valitsemassa. Pesukone oli minulle melkein kuin perheenjäsen, olihan se kokonaan omilla rahoilla ostettu, eikä kenenkään hylkäämä vanha risa 

Nyt kyseinen pesukone on jo päässyt pesukoneiden hautausmaalle, mutta vieläkin muistan sen tunteen, minkälaista oli mennä kauppaan ja ostaa se ilman osamaksua 

Mikään ei siis ole ikuista, ei myöskään työttömyys. 

Vierailija
173/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonosti. Ahdistaa koko ajan ja raha on mielessä jatkuvasti. Oot ensimmäinen aatoksissain, miete myös viimeinen. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja tätä sitten loppuelämä, jiihaa. Ei ole varaa uusiin kenkiin, ei takkiin, ei silmälaseihin, ei mihinkään.

Eli et ole koskaan ollut töissäkään koska työkyvyttömyyseläkkeesi on luultavasti aika pieni. On se ihme että pystyin pari vuotta sitten 880 € käteen jäävästä osasta (kyllä, siinä oli ulosotto mukana joten käteen jäi kutakuinkin tarkasti 880 €) maksamaan elatusmaksun, pitämään autoa, maksamaan netin sekä erikseen puhelinliittymän, ostamaan lapselleni mm. prosessorin, rullaluistimet (eivät kelvanneet mitkä vaan halvimmat mallit kummastakaan), syömään hyvin ja rahaakin jäi vielä sijoitettavaksi. Mihinkä ihmeeseen tuhlaat rahasi? Pelkällä ttt:lläkin olisin tullut loistavasti toimeen ja kun en ole pariin vuoteen oll

Olen tehnyt pätkää matalapalkka-alalla, joten työeläkkeen osuus jäi pieneksi. Mitä sun tilanteeseen tulee, niin kerro vaan lisää satuja, kyllä me kuunnellaan.

Vierailija
174/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytti tänä vuonna 17, joten lapsilisäkin loppui.

Voihan itku. Tosi huono juttu että lapsilisä loppuu juuri kun lapsi on kalleimmillaan 😞

Eihän siinä ole ollut kuin 17 vuotta aikaa tehdä asial

Kaikilla ei ole sellaisia tuloja joista olisi mahdollista säästää. Lisäksi jos on yksinhuoltaja, elatusapu tai -tuki loppuu 18-vuotiaana, ja lapsi asuu usein kuitenkin kotona vielä tämän jälkeenkin useamman vuoden.

Kai sillä lapsella toinenkin vanhempi on? Lain mukaan hänen kuuluu edelleen osallistua kuluihin.

Olen eri, mutta mun lasten vanhempi asuu tuetusti sairastuttuaan. Hänellä ei ollut elatuskykyä, joten sain minimielarit Kelasta ja lasten täysi-ikäistyttyä ei mitään. Kuollut lain kirjain meille.

Vierailija
175/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin, kun firmassa on yt-neuvottelut meneillään ja yleisesti on tiedossa, että suomalaisilla on keskimäärin aika vähän säästöjä (Euroopan köyhimpiä varallisuuden suhteen), ja ne vähätkin rahat on yleensä kiinni omassa kodissa, eli tilit on aika tyhjillään monilla. Nyt on paljon näitä irtisanomisia, että toivottavasti kantti kestää porukalla.

Suomessa on perinteisesti lamavuosina pahoinvointi ja esim. Itsemurhat lisääntyneet. Raha ei saisi näytellä liian isoa roolia vaan myös ihmissuhteet voi kannatella ihmistä vailla rahaa ei olisi.

Vierailija
176/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on (vähän) säästöjä ja silti ei kestä pää.

Vierailija
177/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua stressaa jos käyttötilin saldo menee alle 100 000€😂

Miksi pidät noin paljon joutilaana?

Koska ei sillä mitään tollasia rahoja oo. Korkeintaan 100 000 senttiä

Vierailija
178/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisenä saat kuitenkin ansaita jonkin verran ilman, että tuki vähenee. Jos keksit jotain pientä tekemistä, mitä voi myydä?

Kerro, mitä on se pieni tekeminen, jota voi myydä?

Kaikki me se tiedetään, mutta ei kukaan sitä ääneen sano

Vierailija
179/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan ikäni, kun työttömyysjaksoni päättyi ja sain vihdoin vakituisen työpaikan. Sitä onnea, kun pesukone hajosi ja kävin tilipäivänä ostamassa uuden, maksoin koko summan kerralla, mitä kone maksoi, etukäteen olin tietysti jo käynyt sen valitsemassa. Pesukone oli minulle melkein kuin perheenjäsen, olihan se kokonaan omilla rahoilla ostettu, eikä kenenkään hylkäämä vanha risa 

Nyt kyseinen pesukone on jo päässyt pesukoneiden hautausmaalle, mutta vieläkin muistan sen tunteen, minkälaista oli mennä kauppaan ja ostaa se ilman osamaksua 

Mikään ei siis ole ikuista, ei myöskään työttömyys. 

Tiedän tämän tunteen. On ihanaa, kun voi vaan hankkia kaiken mitä tarvitsee ilman että täytyy ottaa osamaksua joka syö tulevia palkkoja. Juuri tätähän aloituksessa haetaan. Että on sen verran tuloja *tai säästöjä) että välttämättömät hankinnat onnistuvat silloin kun niille on tarvetta.

Vierailija
180/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleehan sitä rahaa aina joka kuukausi uuden palkan muodossa. Ei stressaa. Jos ei ole jotain varaa hankkia joskus niin ostan sitten luotolla ja maksan seuraavasta palkasta. Ei kiinnosta säästää eikä makuuttaa rahaa tilillä. t. reipas kuluttaja

Mihin ihmeeseen sä sitten rahaa käytät?!?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi