Joustavuus työpaikalla
Onko ok kieltäytyä tekemästä päivän varoitusajalla seuraavana päivänä yli 10h työpäivää (ja vielä toisen hommia, ei omia)? Eli vaikka joustaisi olemaan pakolla sen 10h toisen hommia, niin onko ok että sanoo ettei voi jäädä sen pidemmäksi? Vai katsotaanko että on kykenemätön joustamaan? Tää on kyllä hlvetin hullu työpaikka 🙄
Kommentit (63)
Mun mielestä kuuluu joustaa aina kun pyydetään
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kuuluu joustaa aina kun pyydetään
Oon kyllä vahvasti eri mieltä. Mutta onko mulla sitten niin hlvetin vknksahtanut käsitys itselläni?
-ap
Kysy siltä työnantajaltasi, mistä ihmeestä me voidaan täällä tämä asia näillä lähtötiedoilla tietää? Joissan töissä voi olla erilaiset vuorokäytännöt kuin muissa, kristallipalloako tässä pitäisi tuijotella?
Sun velvollisuus on suostua. Sellaisella työntekijällä ei tee mitään joka ei tee mitä pyydetään.
58
Miksi jousto tapahtuu aina yhteen suuntaan? Työn antajan ei tarvitse koskaan joustaa.
On OK, ei tarvitse perustella.
Toisaalta kun haluaa lomansa tiettyyn ajankohtaan,voi työnantaja ilmoittaa, että ei käy. Eikä sitä edes tarvitse perustella.
Jaa. Omalla työpaikalla voi tulla tuollainen ilmoitus ihan alle tunnin varoitusajalla. Päätän itse lähdenkö siihen vai en. Yleensä lähden, koska tiedän että tilanne on kriittinen ja todennäköisesti kukaan muu ei ole saatavilla. Pieni työyhteisö ja jo yhden vakava sairastuminen voi poikia tuon tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
On OK, ei tarvitse perustella.
Toisaalta kun haluaa lomansa tiettyyn ajankohtaan,voi työnantaja ilmoittaa, että ei käy. Eikä sitä edes tarvitse perustella.
Joo. Tuli vaan niin paha mieli tosta tänään töissä että olisi tehnyt mieli lopettaa duunit tuolla kokonaan.
-ap
Työnantajalla on aina oikeus päättää kaikesta. Jos ei halua myöntää Kimmolle lomaa heinäkuulla ja antaa sen Tommille, niin siihen ei ole mitään vastaansanomista
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Omalla työpaikalla voi tulla tuollainen ilmoitus ihan alle tunnin varoitusajalla. Päätän itse lähdenkö siihen vai en. Yleensä lähden, koska tiedän että tilanne on kriittinen ja todennäköisesti kukaan muu ei ole saatavilla. Pieni työyhteisö ja jo yhden vakava sairastuminen voi poikia tuon tilanteen.
Mä taas ajattelen, että tunnen oman työni parhaiten ja koska joustovaraa ei ole, en lisäduunia ota, koska työtilanne ei sitä kestä. Jos siihen pakotetaan, niin vastuu on muualla jos omat hommat kusee sen takia.
-ap
Meillä pomo kysyi, kuka haluaa olla joulunpyhinä töissä. Kaikki ilmoittivat, että jos vain mahdollista, niin en minä. Pomo sanoi, että selvä, yritetään järjestää.
Pomo palkkasi oman poikansa tekemään koko jouluviikoksi puoltatoista vuoroa eli 12 h/vrk. Tuplapalkka monena päivänä.
Kun lista tuli seinälle, alkoi valitus: kyllä minä olisin voinut tulla torstaina, kyllä olisi sopinut aattona aamu, jos olisi voinut lähteä jo klo 12 jne. Isoin kysymys oli, että miksi pomon pojalle maksetaan tuplapalkka, kun muille sitä ei haluta antaa.
Niin, pomo kysyi, kuka haluaa olla joulunpyhinä töissä ja kaikki vastasivat, että en ainakaan minä. Kunnes joku huomasi, miten paljon siitä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on aina oikeus päättää kaikesta. Jos ei halua myöntää Kimmolle lomaa heinäkuulla ja antaa sen Tommille, niin siihen ei ole mitään vastaansanomista
Juuri näin
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkää ketään muuta ole saatavilla koska sinä olet jo ilmoittautunut kynnysmatoksi. Miksi muut luopuisivat vapaa-ajastaan kun sinä voit aina tehdä ylimääräistä?
Vierailija kirjoitti:
Älkää ihmiset joustako
Aina voi lähteä pois työpaikasta jos ei jousta kun käsketään :) huonolla työntekijällä kun ei tee mitään
Eniten APn kysymyksessä kusee se oma homma ja toisen homma. Minä teen töissä ihan kaikkia hommia.
On ok sanoa, ettei voi joustaa sen pitemmäksi aikaa. Sanoithan jo ensimmäiseen kysymykseen kyllä eli joustat riittävästi, kun teet päivän varoitusajalla muutoksen. Työnantaja huolehtikoon tästä pitemmästä tarpeesta.
Työnantajallani ja minulla on ollut monta vuotta ääneenlausumaton sopimus, että joustan siten, että minut voi vaikka saman päivän aamuna osoittaa toiseen yksikköön kuin mitä vuorolistoissa lukee. Vastikkeeksi saan tavallista enemmän joustoa, kun on tarvis eli toiveeni menevät yleensä läpi.
Työsuhdehan on periaatteessa kauppa: ihminen myy työpanoksensa ja työantaja maksaa siitä rahaa. Kaupan oheisehdoissa voi sitten olla säätövaraa puolin ja toisin. En tee mitään kovin merkillistä työtä tai ole korvaamaton, mutta työni yritän tehdä mahdollisimman hyvin.
Miten ylitöihin pakottamisessa on edes kyse joustavuudesta?! Ei mun työsopimuksessa ole että olisi pakko tehdä yliöitä. Käytännössä ei toki voi lähes koskaan lähteä silloin kun päivä tulee täyteen.
-ap
Ei ole pakko joustaa. Minä en ole joustanut ollenkaan sellaisissa työpaikoissa, joissa jousto ei toimi toisinpäinkään. Hoitoalalla oli tapana olettaa, että työntekijä uhraa koko elämänsä työlle, mutta toisinpäin oli turha odottaa yhtään mitään, koska resurssipula.
On ok kieltäytyä vaikka työskentelemästä ollenkaan enää koskaan. Kunhan sinulla on pätäkkää elättää itsesi, voit tehdä mitä haluat.