Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla ei ole yhtään säästöjä, miten teillä kestää pää?

Vierailija
12.11.2024 |

Kysymys otsikossa. Elämässä tulee vähän väliä kaiken maailman maksuja, pakollisia hankintoja jne eteen. Esimerkkinä vaikka tarvitset uudet kengät, tai jokin kodinkone tai vaikka lapsen silmälasit hajoaa, tulee kutsu juhliin jonne pitää hankkia lahja, tai pakollinen hammaslääkärikäynti. Miten selviätte näistä? Ja miten selviätte henkisesti siitä, ettei mitään extraa tällaisiin ole?

Itse käyn töissä mutta talous on silti tiukoilla. Tuntuu että on pakko olla joku varakassa että selviää järjissään eikä tarvitse murehtia koko ajan sitä, että jos tulee jokin ylimääräinen kulu.

Kommentit (212)

Vierailija
121/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mulla pienet säästöt. Ei niihin kosketa jonkun silmälasien takia, sellaiset ostetaan palkasta. Pienet säästöt ahdistaa silti, olen pystynyt säästämään vasta 1,5 vuotta, sitä ennen kaikki meni mitä tuli. Toisaalta opin pihiksi, just korjautin kengät suutarilla, maksoi 20€, uudet kengät olisi maksanut melkein 200€. Ostan vain todelliseen tarpeeseen ja mieluiten käytettynä. 

Vierailija
122/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kestämään, tulee haettua aina välillä Alkosta jotain väkevää, Leijona Pullo, otettua kuppia sit, hetkeksi se helpottaa!

Ikinä ei voi olla rahat niin loppu, etteikö viinapulloon rahaa löytyisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lällällää! Kannattaisi olla kristitty. "Älkää mistään murehtiko!!!" Jeesuksen, Vapahtajamme, sanat. Ja lisäksi Raamatussa luvataan huolenpito. Mites olisi jos lukisitte Vuorisaarnaa? :) Jes. 

Siinä ei kuule paljo vuorisaarnat auta, kun ihmisen talous on sekaisin. Ei vuorisaarnat eikä seitsemän ave Mariaa. Jo raamatussakin sanotaan, että köyhästä ei välitä edes toinen köyhä, että siinä on apua ja lohtua rahattomalle rauhattomalle. Jeesustelu ja jälkiviisaus on turhaa.

Vierailija
124/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö löydy mitään parempipalkkaista työtä? Jos olet työelämässä, niin kokemusta on jo varmaan kertynyt ja voisit hakea parempiin hommiin.

Minun alallani ei ole mahdollisuutta vaihtaa työpaikkaa parempien tulojen perässä. Palkka on sama +- 200€ erolla ihan sama minne päin Suomea menisin. Meidän kunnassa on oikeastaan alan toiseksi parhaat palkat. Kokemusta on ja sen mukaiset lisät tapissa, joten mitään korotuksia ei ole enää tulossa. Yritin opiskella ja vaihtaa alaa, mutta arvaa mihin se kaatui? Rahaan. Opintotuella + lainalla ei vaan perhettä elätetä. Nyt on sitten 80€/kk opintolainaakin maksettavana tästä yrityksestä. Pari vuotta saan tuosta erehdyksestä vielä maksaa. 

Vierailija
125/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se kestäkään. 

Niinpä. Olen monesti keskellä yötä herännyt kauhuissani miettimään raha-asioita.

T. Työtön yh-äiti

Nyt on jatkuvasti ilmoituksia irtisanomisista, sulla on monta kohtalotoveria! Minkä ikäinen lapsi sulla on? Ihan pienet lapsethan ei vielä tarvitse juuri mitään mutta teini-iässä ruokaan, vaatteisiin ja harrastuksiin menee, tai menisi, valtavia summia.

Täytti tänä vuonna 17, joten lapsilisäkin loppui

oletteko hakenut teinille opintorahaa tai tt tukea ?

Vierailija
126/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ennen ollut yhtään säästöjä, ja meinas hajota pää. Nyt oon vihdoin, 43-vuotiaana ihan kohtuupalkkasessa työssä, ja saanu maksettua joustoluoton pois. Asuntolainaa vielä on, mut kuukausierä on kohtuullinen. Otin käyttöön Osuuspankin säästölippaan, johon laitoin menemään jokaisesta korttiostosta euron ja tilipäivänä parikymppiä. Sinne on nyt kertynyt n. 1500, josta oon tosi tyytyväinen.

Vierailija
127/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi noihin pitäisi ollajotain extraa ihan normaalin elämisen kuluja noi on jotka hoidetaan ihan palkkatuloilla.

Ei kaikilla ole niin hyvää palkkaa että pystyy pakollisten kulujen päälle ostamaan esim talvikengät. Osa voi joutua säästämään pitkäänkin. Ja ihan halpoja ei kannata ostaa, kun ne menevät heti rikki.

Tällä Suomen mielenkiintoisimmalla foorumilla on usein juttua, joissa rahan puute ja talvikengät liittyy toisiinsa. Jos on pulaa rahasta suuri murhe on talvikengät. Millaiset talvikengät ne on mitkä pitäisi saada ostettua ja paljonko sellaiset maksaa? Onko ne Kuomat vai Sorelit vai jotkut vuorelliset saapikkaat? 

Vierailija
128/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressaa

Vierailija
129/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon paremmin kun työkaverilla (peräkamarin poika)  jolla oikeasti on säästöjä satoja tuhansia.  Pankki töppäsi, viikkoon ei ollut jostakin summasta tuottoa.  Pimahti siitä, menetti yöunet.  Sen jälkeen ollut unilääkkeiden varassa nukkuminen.

Vierailija
130/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan luotolle tai osamaksulla. Niitä sitten lyhentelen. Palkka verojen jälkeen noin 2800 euroa. Hyvin on riittänyt rajat lainojen lyhennykseen.

Vierailija
131/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se hyvä puskurirahasto vaan antaa sen mielenrauhan. Elämässä on ihan muutenkin jo niin paljon stressattavaa, niin ainakin on yksi huoli vähemmän kuin ei tarvitse raha-asioiden takia yöuniaan menettää sentään. Juuri tämän vuoksi, elän todella säästäväisesti ja ostan esim. vaatteita kirppareilta ja nettikaupoista, tosin sieltä väh. 50 % alennuksella. 

Mikä on sinusta riittävä puskurirahasto? 1kk menot vai enemmän?

Mulla on säästössä yhden vuoden nettotulot. Mutta yleensähän suositellaan kahden tai kolmen kuukauden nettotuloja vastaavaa. summaa.

Miten tällaiseen voisi pystyä? Vaikka saisin joka kuukausi 500e säästöön, mikä ei siis edes ole mitenkään realistista, minulta menisi silti 3-4 vuott

4 vuotta on lyhyt aika.  Aloita pienestä, 20-50 kk. 

Vierailija
132/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorena kun oli tuo tilanne, ei tiennyt paremmasta joten ei häirinnyt.

Nyt vanhempana ahdistaa hirveästi kun pitäisi esim uudempaan autoon laittaa iso osa säästöistä.

Nuorena on eri juttu, kun kaikki on enemmän tai vähemmän köyhiä opiskeluaikana. Keski-iässä erot alkavat sitten näkyä kunnolla. Esim ammatinvalinta on yksi asoa mikä vaikuttaa. Humanisti, lääkäri, teologi ja juristi ovat samaa porukkaa opiskelijabileissä, mutta 20 vuoden päästä opiskellun alan seuraukset ja erot ovat selkeät.

Huomaan itse että esim vaatteita pitäisi päivittää joka vuosi, vaikka yrittääkin ostaa laadukasta. Muuten alkaa muuttua nuhjuisemmaksi ja nuhjuisemmaksi. Kengät myös kalliita ja niitä pitäisi uusia että näyttää siistiltä. Elämä on yhtä taistelua kaaosta ja rapistumista vastaan.

Mitä ihmettä,et ole kirppiksistä kuullut tai kierrätyskeskuksista vaatteita saa pikkurahalla samoin kenkiä.

Vierailija
133/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestäähän se kun on pakko. Ei yksinkertaisesti ole mistä säästää kun rahat ei riitä aina edes välttämättömiin menoihin. Onneksi olen tajunnut tässä muutaman vuoden sisällä pari juttua, kuten etten enää jännitä yhtään vaikkapa kannabiksen tai reseptilääkkeiden myymistä tajuttuani, että olemattomalla rikosrekisterillä ja suomalaisilla tuomioilla saisin ihanihan korkeintaan ehdonalaista jos sitäkään. Ja mikä tuomio on ehdonalainen? Sitä että jatkat elämääsi, piste. Jopa yhdyskuntapalvelussa joudut jopa tekemään jotain, ehdonalaisessa et. Ja sen, että yllättävän moni mies on aidosti valmis maksamaan pelkästä seurasta. Hyvä niin, sain siitä syystä maksettua sairaalalaskun jouduttuani onnettomuuteen. Suomi ei minua kiinnosta enää yhtään. Vihaan tätä maata. En tarvitse kuin noin 2000€, pakkaan reppuni ja lähden. On niin paljon muita, parempia maita joita mennä. Kokemuksesta tiedän, että töitä löytyy aina, ja ilman verokorttia.

Mikä tälläinen maa on? Miksi et hanki töitä nyt sieltä paremmista maista ja lähde? Saat helposti lainan matkalippuun, takuuvuorkaan ja ensimmäisen kuun vuokraan kun sinulla on osoittaa työpaikka. Ilmeisesti olet johonkin diktatoriseen ja äärikommunistiseen valtioon lähdössä kun ei veroja tarvitse maksaa. Toivon sinulle kaikkea hyvää maahanmuuttajana, mihin ikinä maahan lähdet. Itse olen pääasiassa länsimaissa tehnyt urani ja asunut ja voin sanoa, että tämä syrjintä, rasismi ja yhteiskuntaan integroituminen on välillä aivan mielettömän haastavaa. Ei ole samanlaista hyysäämistä kuin Suomessa on omille kansalaisilleen. 

Vierailija
134/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin kestän, eläke n.1100e, lisäksi saan asumistukea n.300e. Jos tulee yllättäviä laskuja, voin paastota säästääkseni rahat laskuun.

Mulla melkein samat tulot, vähän enemmän,  mutta elätän sillä myös 18v lukiolaista. Tiukkaa tekee ja vastaus ap:n kysymykseen on: jatkuva murhe syö energiaa.

Vierailija
135/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se kestäkään. 

Niinpä. Olen monesti keskellä yötä herännyt kauhuissani miettimään raha-asioita.

T. Työtön yh-äiti

Ei niin. Kauhea stressi. Pään lisäksi alkaa kroppa hajoilemaan.

Vierailija
136/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainoilla joutunut isompia hankintoja tekemään (remontit), niin ei niiden kanssa enää oikein jää mitään säästöön. Siinä mielessä ok tilanne, että rahat riittää omaan arkeen aika lailla juuri ja juuri sopivasti, niin kunhan nuo saa maksettua pois, niin jäisi jotain säästöönkin sen jälkeen. Monta vuotta putkeen käynyt niin, että jos jotain on sattunut säästöön jäämään, niin eiköhän sitten auto tai tietokone tai muu kalliimpi laite hajoa ja sinne ne aina katoaa. Lomarahoista pyrin sitten tekemän kerta vuoteen "isompia" hankintoja tai vaihtoehtoisesti maksamaan vuoden aikana kertyneen luottokorttilaskun (800eur rajaa olen pitänyt) pois.

Lainaa kannattaa pienituloisen karttaa kuin ruttoa. Auto on sellainen rahareikä oikea valtion lypsykone että jos vaan voi kannattaa kokonaan autoilusta luopua. Etenkin jos ei osaa itse korjata, sehän tulee ihan älyttömän kalliiksi korjauksineen ja arvon alenemisineen.

Vierailija
137/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa enää ajatella raha-asioita. Muuta ei ole elämässä pakko tehdä kuin kuolla.

Vierailija
138/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin juuri työttömäksi. Koko ikäni olen ollut aika matalapalkkainen, mutta olen silti saanut onneksi kerättyä indeksirahastoihin pienen pesämunan. Tässä työllisyystilanteessa uuden työpaikan saamiseen mennee hetki, ja olen aivan äärimmäisen kiitollinen itselleni, että olen pitkäjänteisesti sijoittanut pahan päivän varalle kuukausittain. Nyt ne pahat päivät alkaa.

Vierailija
139/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi noihin pitäisi ollajotain extraa ihan normaalin elämisen kuluja noi on jotka hoidetaan ihan palkkatuloilla.

Ei kaikilla ole niin hyvää palkkaa että pystyy pakollisten kulujen päälle ostamaan esim talvikengät. Osa voi joutua säästämään pitkäänkin. Ja ihan halpoja ei kannata ostaa, kun ne menevät heti rikki.

Tällä Suomen mielenkiintoisimmalla foorumilla on usein juttua, joissa rahan puute ja talvikengät liittyy toisiinsa. Jos on pulaa rahasta suuri murhe on talvikengät. Millaiset talvikengät ne on mitkä pitäisi saada ostettua ja paljonko sellaiset maksaa? Onko ne Kuomat vai Sorelit vai jotkut vuorelliset saapikkaat? 

Köyhät on köyhiä koska ostaa kallista. Säästeliäät ostaa kengät kirppikseltä tai marketista. Mitä sitten jos hajoaa jos saa vuodeksi kengät parilla kympillä.

Vierailija
140/212 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Budjettiriihi sinetöi kotitalousvähennyksen rajun leikkauksen."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010675848.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän